Billeder af mit stereofoniske udstyr

Vis os dit grej

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf evox » man 5. jan 2015 23:18

Hvor mange 'muskler' har den ?
Nu kan 2 x 25w jo være så mange ting......
Har du haft den på de store i stuen

evox
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » man 5. jan 2015 23:59

Jeg har kun spillet på mine små Snell i kontoret og dem spiller den fint op der. De er ret krævende rent sammensætningsmæssigt med andet grej og lyder nemt presset, men her går det fint. Har ikke prøvet den i stuen, da jeg tror det bliver for krævende at trække NS1000M. Tror heller ikke der er de store strømreserver at rutte med i en forstærker anno tidlig 1970. Den skal bare spille lidt kontor og ikke meget andet indtil videre.
Hilsen Jesper


evox skrev:Hvor mange 'muskler' har den ?
Nu kan 2 x 25w jo være så mange ting......
Har du haft den på de store i stuen

evox
Senest rettet af Gottschalck tirs 6. jan 2015 22:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf pqrannes » tirs 6. jan 2015 00:04

Gottschalck skrev:
image.jpg


Dagens fangst oppe i elektronik containeren og ved siden af den. Et surt og stort radioskab, men nederst sad denne fine fuldtone, desværre kun en. I containeren en fostex driver uden navn, desværre også kun en. Begge fungerer.
Nogen bud på hvad fostex enheden er for en?

Gætter på at fuldtonen er en Philips enhed. Den er på 8 tommer og spiller herligt. Så skal man bare vente 10 år på at finde en magen til for at tilfredsstille sit stereo behov.

Bagpå står der: 4924218/54-48. Whisseren ligner nærmest en tulipantragt.



Til lykke med dagens fund. Godt at du reddede den fine Philips fuldtoneenhed. Meget kunne tyde på, at det er en 8½ tomme 9750M ("M" for dobbeltkonus) enhed (se listen på næstsidste side her: http://www.hksservices.nl/Techniek_tips ... ._info.pdf).

Det skulle være muligt at finde en lignende et sted på nettet.

Sansui'en er også fin; jeg har en her som Fredmarantz satte i pleje hos mig for mange år siden. Til næste træf kan vi lave en Sansui shootout, og så kan din (eller min) få lov at spille op i mod en AU-555 (uden A) og mange andre fine Sansui'er.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2908
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » tirs 6. jan 2015 22:25

En fin pdf jeg godt kunne ha brugt for en del år siden. Tak for det. Jeg har altid undret mig over de numre bag på Philips enhederne.
Om man lige finder en magen til ved jeg nu ikke. Synes ikke jeg kan finde nogen. Men fin og rustfri er mit eksemplar da.
Sansui shootout, tja hvorfor ikke?
Måske en med nye kondensatorer og en med ditto originale.
Hilse. Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » ons 4. mar 2015 19:17

Så er jeg ved at finde kandidater til OB batte til kommende træf.
6 stk Philips 12 tommers fuldtoner, som skal med.
Det drejer sig om:
Philips 9760-05
Philips AD-4200M
Philips AD-5200m

Billede
Senest rettet af Gottschalck søn 8. mar 2015 16:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » søn 8. mar 2015 15:51

Så fik jeg lavet et par åbne bafler til træffet efter eget koncept, altså restplader som er skåret til. Jeg har monteret 4 Philips enheder parallelt (AD-4200 & AD-5200). Det hele behørigt sat op i vores lille have og afprøvet via den vilde 3,5 watts Miniwatt- nonvintage forstærker. Jeg er behørigt imponeret over den åbne og rolige klang fra de gamle enheder, som iøvrigt fylder hele nabolaget med vellyd.

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » søn 8. mar 2015 16:22

Her kommer så billeder for 3 gang af mine Bolivar model 64. Nu håber jeg ikke af de forsvinder igen!
De kommer også med til træf og forhåbentlig kan de dyste mod et sæt JBL af tilsvarende størrelse og alder.
Harman ejede Bolivar fabrikken i en kort årrække (1978-83) og disse skulle konkurrere mod JBL på bekostning af finish og var en del billigere hvoedbrandet JBL. Ligheden er slående især bas og mellemtone ligner JBL enheder. Enhederne er fremstillet i Japan og selve membranerne/kabinetterne i USA. Virksomheden lå i Tennesee og modellen er opkaldt efter en af de store hovedveje som førte til byen. Kabinetterne er betrukket med brun melamin eller noget i den dur. Tror faktisk godt de kan klare af få skåret en skrive franskbrød eller to direkte på kabinettet uden at de lider skade. Højtalerne er fra ca. 1978 og kostede ca. 4000 sættet. Faktisk min første hifi oplevelse, da mine forældre erhvervede sig et tilsvarende sæt sammen med en Luxman receiver. De har den typiske USA lyd fra 70erne med masser af bund og ramasjang. Kan høres på træffet




Billede

Billede

Billede

Billede


Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » tirs 10. mar 2015 19:00

Nu er jeg endelig i gang med at recappe min Lux-30, men desværre er der sket det at udgangsbolsjerne dryssede ud på gulvet og jeg ikke aner hvor de skal sidde. Det billede jeg har kan ikke forstørres. Der sidder 4 powertrans alle Toshiba og de hedder 2SB531 og 2SD371. Problemet er at jeg ikke aner hvilken rækkefølge de skal sidde i ud over at der naturligvis sidder en af hver pr. kanal.
Nogen der kan hjælpe?
Jesper


Gottschalck skrev:
image.jpg
Så er jeg altså gået i gang med at se nærmere på sagerne. Udgangstransistorne skal nok have en gang ny kølepasta inden de bliver monteret. Nu er den ene strømforsyningslyt loddet ud. Sjovt nok viser den hvide minusstreg på lytten ikke hvad der er plus og minus, da stregen sidder et helt andet sted end loddeterminalerne. Lytten har tre ben, men det tredie ben er bare loddet i et tomt hul uden forbindelse. Er det mon et styrehul for stabilitetens skyld?
Hvordan i alverden finder jeg ud af hvor minus og plus er når det heller ikke er markeret på printet?
Øv da, der er da heller ikke noget der skal være nemt.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf spuncut » tirs 10. mar 2015 19:35

Hej Jesper
Det er denne her ikk' osse ?
http://www.vintageaudiorepair.nl/luxman ... n_l30.html

Fra venstre side PNP, NPN, ?, ? :
Billede
Hjælper det ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » tirs 10. mar 2015 20:09

Jo tak det hjalp. Tak for hjælpen

Jesper



spuncut skrev:Hej Jesper
Det er denne her ikk' osse ?
http://www.vintageaudiorepair.nl/luxman ... n_l30.html

Fra venstre side PNP, NPN, ?, ? :
Billede
Hjælper det ?
MVH spuncut
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » man 30. mar 2015 12:22

Sidder her og mandags-pusler med mit gamle Ion forstærker sæt bestående af en Ion Obelisk 3 samt en X-pak1 powersupply. Sættet er fra 1989 og ikke helt vintage i alles øjne selvom det kun er 26 år gammelt. Jeg synes alligevel at sættet er så specielt at det skal deles med dem der nu vil det. Jeg havde det med på det seneste træf, hvor det spillede på de åbne bafler og ganske glimrende, men lidt uldent, så jeg er igang med den store kondensatortur. Strømforsyningen er ganske velvoksen sag med en 300va ringkernetrafo, som forsyner selve forstærkeren der yder 2 x 40 watt. Der sidder ydermere 2 x 22000uf plus 20000uf i strømforsyningen samt 20000 uf ekstra i forstærkerdelen. ialt 84000uf til 2 x 40 watt!
Samtidigt sidder der 4 trimmere, 2 på strømforsyningsprintet samt 2 på forstærkerprintet. Spørgsmålet er så hvad de er til og om nogen herinde har en servicemanual?
Det er meget sparsomt, hvad der findes på nettet omkring dette walisiske forstærkersæt og det meste er underligt nok på Fransk.

Påskehilsen Jesper




Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf mcs_5 » man 30. mar 2015 15:33

Gottschalck skrev:Samtidigt sidder der 4 trimmere, 2 på strømforsyningsprintet samt 2 på forstærkerprintet.

Jeg kan se 4 på forstærkerprintene. Sidder der også to i strømforsyningskassen? Dem i effektforstærkeren (ved kølepladen), er til at stille tomgangsstrøm. De skulle hedde VR1, og skal stilles så du måler 10,5mV over R25 og R26 (0,33 ohm).

Men hvad de to i nærheden af volumepotmetret er til, aner jeg ikke.

og om nogen herinde har en servicemanual?

Jeg har kun fundet et par diagrammer...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » man 30. mar 2015 17:02

Ok det vil jeg prøve at måle. Forstærkeren indeholder 4 trimmere ialt. Dem ved kølepladerne og dem i strømforsyningen.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Dan63 » tirs 31. mar 2015 17:22

Hej Jesper.

Nu fik jeg set dine Bulivar på træffet, men desværre ikke lyttet til, der var også en del af opleve der.:)
Da jeg "kiggede" på dem ved træffet var den jeg så på uden frontstof, det jeg tænkte på var om dette også ligner noget fra JBL?

God påske!

Mvh Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Billeder af mit stereofoniske udstyr

Indlægaf Gottschalck » søn 19. apr 2015 23:40

Jeg har lige her til aften været så heldig at besøge en dansk New-yorker fra Hvidovre og købe hans fabriksnye og u-udpakkede Micro-Seiki DQX-500. Den er vitterlig fabriksny i original emballage med alt tilbehør. Hvor tit finder man lige den slags?

Nogen der kan anbefale en god pick-up hvis jeg vitterlig finder på at bruge den?

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster