Rimmers Ortofonanlæg

Vis os dit grej

Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » tors 31. aug 2017 16:31

Af to brødre fra Gentofte, har jeg erhvervet mig flg. anlæg, faciliteret af Louis' post i "Set til salg på nettet". Tak for det, Louis! :thumbsup:

Billede
Ortofon KS-581 prototype

Billede
Thorens TD-124, tidlig udgave med Ortofon tonearm og SPU G

Billede
Ortofon Type 90 højttalere i specialfremstillede kabinetter

Sættet blev erhvervet af brødrenes far i enten 1958 eller 1959; ud fra pladespilleren at dømme, er 1959 ikke et helt dårligt bud. Sættet blev brugt meget lidt indtil farens død for snart mange år siden, og har levet en beskyttet tilværelse hos moren, der ikke fik anledning til at bruge det igen; højttalerne blev dog genbrugt til et BeoCenter 8000 anlæg.

Efter morens død besluttede brødrene så at sælge anlægget (den ene bror var faktisk ved at køre det hele til den lokale renovationsstation...), og første annonce var for forstærkeren; en annonce som Louis som sagt var betænksom at dele.

Et decideret "loppefund" kan man ikke kalde det; rigtige penge har skiftet hænder undervejs. Men skidt, det er ikke helt slemt, og jeg skal nu til at restaurere pladespilleren til fordums glans igen.

Lidt billeder af pladespilleren. Måske er der nogen, der har gode råd til en novice udi den ædle kunst at renovere / restaurere en vintage Thorens??

Én ting er oxideringen af alu-delene, men den har også en let skurende lyd fra motoren eller spindlen når jeg drejer tallerkenen rundt. Der har naturligvis ikke været strøm til.

Billede
Bemærk at det originale Ortofon-producerede og -leverede armboard ikke er lakeret i venstre side, ind mod pladetallerkenen :lol:

Billede
Meget lavt nummer - og hvilket dejligt nummer!

Billede

Billede
Lidt patina kan den ikke fraskrive sig...

Billede

Billede
Jeg skal have gjort noget ved oxideringen. Den har stået suboptimalt mens brødrene har tømt morens lejlighed :(

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Og så lige lidt SPU-nærbilleder, en forsigtig afrensning af nålefane og nål afslørede, at både ophæng og nål tilsyneladende er intakte endnu...

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Nålen ser fin ud endnu...

Billede
En blå SPU boks har jeg ikke set tidligere

Nu ved I, hvad jeg har erhvervet mig, og nogle iblandt jer har givetvis en idé om, hvad der skal til for at jeg kan komme derhen, hvor jeg kan afspille min samling af Foster Jenkins-plader på min TD-124. Alle er velkommen med deres input. Også gerne til specifikke forhandlere af dele, samt erfaringer med, hvilke specifikke dele, der er bedst.

Allerede nu skal jeg have støvet enten en Ortofon ST-104 plint op (samme som den fine Thorens TD-124, Fredmarantz fik op under neglene i juleferien sidste år), alternativt "bare" det fine guldemblem, som selvsamme plint har. En dansk sælger på eB** har et sådan emblem til salg, men lige lovligt flot prissat til omkring kr. 1.000
Skulle jeg "bare" være så heldig at finde emblemet til en rimelig pris, er det min plan at købe en nyproduceret plint på nettet, efter de oprindelige tegninger til Ortofon ST-104, og bilde mig selv ind at den er original nok. :lol:

På vej ind fra Østrig er en Ortofon Hi-Jack tonearmsløfter; samme model som der er på Fredmarantz' Thorens. Da den er kontemporær med resten af pladespilleren, har jeg ingen kvaler med at montere denne på armboarded.
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf lagavulin » tors 31. aug 2017 16:55

Syn's da den Orto ligner noget jeg nyligt har overgramset med mine små fedtede fingre...har den været forbi Bjarne ?
DIY 6J5GT/W300B, Thorens TD165, SA, Avance, Pioneer PL12D, Luxman M/C300, Cambridge CD6, Rega planet 2000, Nakamichi RX 202/303, Thorens, Shure, Ortofon + det løse
lagavulin
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: jelling

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » tors 31. aug 2017 16:57

Yes sir.

Om han er kommet igang med at se på den, skal jeg lade være usagt.
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf lagavulin » tors 31. aug 2017 17:02

well......da jeg var der torsdag stod der en 124 på bordet og Orto'en stod hvor du satte den af.....
DIY 6J5GT/W300B, Thorens TD165, SA, Avance, Pioneer PL12D, Luxman M/C300, Cambridge CD6, Rega planet 2000, Nakamichi RX 202/303, Thorens, Shure, Ortofon + det løse
lagavulin
 
Indlæg: 31
Tilmeldt: 10 jul 2013
Lokalitet: jelling

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf spuncut » tors 31. aug 2017 17:29

Det var ellers noget af et fund, tillykke med de fine sager :Thumpsup:
Angående oxyderingen vil jeg anbefale dig at skille maskinen helt ad og rense delene i lugtfri petroleum. Oxyderingen kan se voldsom ud uden at der behøver at være dybe sår i materialet ( https://www.youtube.com/watch?v=IrdYueB9pY4 ). Lidt gnubben med en fiberklud, dyppet i petroleum, vil i mange tilfælde være nok til at fjerne aluminiumoxid. Petroleum opløser også gammel olie og stivnet fedt. Efter rensningen bør de ubeskyttede alu-dele derfor straks have et lag beskyttende smørremiddel. Mange kender lugten af gammel olie, som når man har fundet et gammelt radioskab og får lukket op for pladespilleren. Denne lugt, som nogen har lært at elske, kan dog undgås ved at anvende syntetiske smøremidler. Syntetisk fedt fra fx. superlube eller loctite har en god vedhæftningsevne og kan bruges til såvel overfladebehandling som mekaniske kontaktflader.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf his067 » tors 31. aug 2017 18:40

din beskrivelse af Skrabelyden lyder som om den kobling der løfter alupladetallerkenen skal justeres en smule. når det er gjort er det problem overstået.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Fredmarantz » tors 31. aug 2017 20:40

Jamen Rimmer dog - hold da helt sommerfest!!! - det var da helt vildt - tillykke med den/de fine erhvervelser, som jeg synes er i meget høj klasse. Det er nærmest urørte ting - og i meget flot stand, alderen taget i betragtning. Følelsen kender jeg jo - og du har jo også nævnt mit lignende fund her for 8-9 måneder siden.

Forstærkeren må vel helt klart være en prototypeagtig version - i sig selv måske en "one-of" - har du kigget ned i den? - kan du lave fotos af indmaden?

Nu kan jeg ikke helt udlede af foregående indlæg om du har stillet hele gøjemøjet ned til "Bjarne" eller har du stadig har tingene til at stå derhjemme? Jeg kan heller ikke helt greje, om du agter selv at restaurere dem (både forstærker og grammofonen?

Du spørger til renoveringen af grammofonen - og jeg kan støtte, at du får afrenset det ir ,som sidder rundt omrking og i stort omfang kan du benytte dig af Spuncuts råd desangående.

Du spørger også efter nogle gode fif til renoveringen - og jeg kan stærkt anbefale, at du læser Tonni's tråd om især motorrenoveringen. Den læsning vil jeg betragte som et must for alle, som anskaffer sig en TD-124'er i ukendt mekanisk stand og ukendt vedligeholdelseshistorik.

viewtopic.php?f=565&t=5842&hilit=td124

Desuden er du heldig med, at netop Thorens TD124 vel er den mest veldokumenterede og diskuterede pladespiller ever. Der findes myriader af tips og tricks på nettet.

Jeg har fået assistance til renoveringen og istandsættelsen af min(e) af Tonni og klausM - Tonni's overvældende viden og rådgivning om bl.a. motorrenovering (long distance calling) og klausM's direkte hjælp her i hjemmet til mig med renoveringen af motoren.

Netop renoveringen af motoren vil , som tiden er gået, være mere og mere påtrængende. Desuden vil jeg anbefale dig IKKE at dreje for meget rundt på lejer, herunder hovedlejet/spindel idet vi ikke kender dets tilstand mht olie. Er det løbet tørt eller er der olie i lejet og smører det? Så du kommer nok ikke uden om den store tur - men det lønner sig.

Der er også her på Vintagehifi.dk (som du sikkert ved) talrige tråde om alle mulige og umulige indfaldsvinkler til drift og vedligeholdelsen af TD124.

Har du tjekket om JS-trafoerne gemmer sig nede i plinthen? eller om de sidder i forstærkeren?

Pick-up'en er en fin SPU uden trafo -nøjagtigt som min den ene. Skøn pick-up.

Dit eksemplar af TD124 er tidligt og jeg tror, at du har gættet/fastslået rigtigt - ca. 1958. Mit eksemplar er lidt senere, omkring 1960, passer fint med serienummer - og pick-up'ens blå kasse mod mine, som er røde.

Endnu en gang tillykke med det fine køb. !

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Fredmarantz » tors 31. aug 2017 21:13

Hvilken Ortofon-arm er der her tale om?

vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Tonni » tors 31. aug 2017 22:56

Fredmarantz skrev:Hvilken Ortofon-arm er der her tale om?

vh
Freddy

Tror det er en tidlig SM212. Men er ikke helt sikker...

Og Rimmer. Et kæmpe TILLYKKE med disse klenodier!
Som Freddy skrev længere oppe, er du heldig med denne Thorens. Dels er den utrolig veldokumenteret. Og dels kan man få nærmest alt i reservedele til den. Bevares. Det er ikke billigt. Men med tålmodighed, og en passende mængde omhu, står du med en af de absolutte klassikere. - Og en grammofon der stadig 60 år efter den kom frem, anses for værende en af de bedste!
Freddy skrev det. Den skal have en omgang. Dette gælder især motoren. Men alt hvad der hedder sinterlejer vil trænge til en gang kærlighed, eller måske endda udskiftning. Dette kan kun afgøres ved eftersyn.
Igen. Hvis det bliver gjort er denne kæmpe klar til mange års fornyet tjeneste...

Reservedele? Søg lidt på Schopper.ch, Hanze Hifi og Audiosciente. Disse tre aktører er tilsammen i stand til at levere nærmest alt...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf his067 » tors 31. aug 2017 23:51

Tonni skrev:Reservedele? Søg lidt på Schopper.ch, Hanze Hifi og Audiosciente. Disse tre aktører er tilsammen i stand til at levere nærmest alt...


recte
: Audiosilente
8)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » tors 31. aug 2017 23:59

Tak til Spuncut og His067 for de gode råd med hensyn til oxidering og skrabelyd. Helt sikkert skal den skilles ad og restaureres på mest skånsomme måde. Og til Tonni for at linke til Shopper, Hanze og Audiosciente. Jeg har luret lidt på dem tidligere, og må sige at det er kostbare dele de forhandler. Men jo, skulle uheldet være ude, hved jeg da hvem der har et flywheel eller to til salg.

Fredmarantz, jo, naturligvis må I se billeder af forstærkeren, der som nævnt lige nu står hos Bjarne i Vejle. Jeg kan dog fornemme at han ikke har den øverst på sin liste af projekter, så jeg overvejer at køre den til Arnborg, hvor Hificlassic har anbefalet en gut. Pladespiller og højtalere står her på min adresse; højtalerne kommer nok op til Hificlassic inden længe. Han har lidt mere plads til højtalerne, og interesse i at reparere dem. Højttalerne er flotte, men for store til mig.

Billeder af forstærkeren kommer her:

Billede

Billede
Flot kasse i valnød

Billede

Billede
Træls med alt det krims/krams på bagsiden. Bemærk i øvrigt at der ikke er skåret hul i bagpladen til den anden pladespillerindgang

Billede
Mere krims/krams

Billede

Billede
Fire Philips ECC83 rør i indgangen, produceret i Holland på Amperex-fabrikken?

Billede
Noget gemmer sig i baggrunden...

Billede
Dér var de jo! Trafoerne fra JS

Billede
Jensen hele vejen igennem. Nok ikke nemt at få andet i Danmark dengang. Ikke som i dag med internettet og Mouser

Billede
Også denne maskine er moden til lidt professionel kærlighed. Og WAY over my league, I'm afraid.

Billede

Billede
... :shock: ...

Billede

Billede
Originale MiniWatt fra Philips

Billede
Fire udgangsrør af type ELC82 - maks 8w i stereo?

Billede

Billede

Billede
Ortofon 581 - af en Hr. Kjær. Kender vi ham?

Billede

Billede
Teksten er trykt på bagsiden af glasset, og stoffet kan enten bleges i kloropløsning eller skiftes helt
Senest rettet af rimmer fre 1. sep 2017 00:18, rettet i alt 1 gang.
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » fre 1. sep 2017 00:03

Og I kan lige så godt få højttalerne med, nu jeg er i gang.

Billede
Jeg har nummer 111 og 112

Billede

Billede

Billede
Jensen igen!

Billede
Ikke til at se at de er lavet i 1958...

Billede
Hos sælger inden afhentning

Billede
Flot finér på kabinetterne
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. sep 2017 00:31

Axel Kjær var Ingeniør hos Ortofon.

og for at det ikke skal være løgn, så modtog jeg engang for efterhånden mange år siden en god mail fra Axel's lillebror Nils - som kunne oplyse mig lidt om Axel. Mail'en blev sendt til mig som en reaktion fra Nils, da han havde set, at jeg efterlyste fakta omkring min dengang nyanskaffede Ortofon KS-601-forstærker.

Den mail's ordlyd vil jeg tillade mig at dele med jer - og jeg tror ikke, at jeg overtræder noget etisk, da mailen ikke indeholder andet end hvad i ser.:

”Hej Freddy,
Jeg ser at du efterlyser oplysninger om KS 601,jeg kan oplyse at det er min bror Axel Kjær, der har konstrueret den for Ortofon, der er også en FM tuner.
Jeg har nettop under et besøg på Radiomuseet i Ringsted, fået kontakt til Bjarne D. Nielsen der leder museet, han ville gerne have oplysninger om forstærkeren, da jeg spurgte efter den.
Han har en hjemmeside http://www.radiohistorie.dk
her har han nu lagt et link til Fonofilm(Ottofon hvor der nu er beskrevet hvad jeg kunne huske om fabrikationen dengang, da min bror er død for mange år siden.
Med venlig hilsen
Nils Kjær.”
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf Fredmarantz » fre 1. sep 2017 00:41

Altså ...for mig er dit køb noget nær Dansk Hifi-historisk "Danefæ". Måske går jeg for højt op i sådan noget i manges øjne, men den tid kommer ikke tilbage. Den forstærker og ikke mindst de fine og historiske højttalere har jeg aldrig set før - og jeg synes ellers, at jeg har set en del efterhånden.

Jeg ville, hvis det var mit, restaurere disse højttalere og forstærkeren med størst mulig forsigtighed med respekt for originalitet (så, nu kører "Vintagepolitiet" en patruljetur igen. :thumbsup: ) - og bringe det i sundhedsmæssig forsvarlig stand - men med tilsvarende komponenter, monteringsmetode og udseende så vidt muligt. Tillige ville jeg, og der har du jo allerede været godt i gang, få dokumenteret, både med billeder og beskrivelse, hvordan forstærkeren og højttalerne så ud og var komponentbestykket inden restaurering - for historiens skyld.

Jeg synes virkelig, at det er et smukt sæt højttalere og en smagfuldt designet forstærker. (Thorens'en har vi jo været omkring).

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rimmers Ortofonanlæg

Indlægaf rimmer » fre 1. sep 2017 00:50

HA!, så "min" model 581 (for 1958, type 1) er dén forstærker, som Axel Kjær tog til Ortofon og demonstrerede, og som blev forløberen for 591 (1959) og 601 (1960). Sjovt.

Jeg ved fra de to brødre jeg købte sættet af, at en anden prototype fra Ortofon (sikkert tuneren) endte op hos Danmarks Radios programdirektør Jens Fr. Lawaetz, som deres far kendte. Brødrene har lovet at skrive en mail til mig, hvor de i detaljer skriver hvad de kan huske omkring sættet.

Læg i øvrigt mærke til, at layoutet af knapper er identisk med 591 / 601, bortset fra at rummelfilter og stereo/mono omskrifterne har byttet plads.

Jeg bliver altså ikke mindre glad for sættet.

Er der mon interesse for en demo session af det samlede anlæg til træf næste år, krydret med den historie, brødrene fortæller?
Lux MQ-50 - Lux CL-40 - Lux PD-350 - Stax UA7cf - Dyna 17d3 - TD-124 - SMG-212 - SPU-G - Tannoy 15"
Lux MQ-68c - Lux CL34 - Lux PD-441 - FR64 - Dyna XX-II - Tannoy 15"
Lux SQ507x - Micro DQX-1000 - FR54 - FR64fx - Shure V15VxMR - JBL 4313B
Brugeravatar
rimmer
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 12 apr 2014
Lokalitet: Kolding

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 22 gæster