Fredmarantz' vintagehifi

Vis os dit grej

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. okt 2020 22:06

KenRas skrev:
Prøv at lodde de 2 ledninger der går til de midterste ben på broen fra. Dem der er mærket med en sinus kurve.
Sørg for at de ikke rører noget og prøv så at køre variotrafo roligt op. Nu er der ingen belastning på den sekundær vikling. Tilslut DC voltmeter mellem stel og katode på H802 eller H803. Når du skruer op for vario, skal du en DC spænding der begynder at stige.

Lad mig høre hvad du finder ud af.

Mvh Kenneth


ovenstående udført!

Observeret, at DC-spænding stiger ved forsigtig opkørsel på vario.

Jeg kan vel godt lodde kabler tilbage på broen?

Interessen samler sig om P800?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. okt 2020 22:12

Jeg samler lige op - jeg mærker, at vi /jeg har misforstået lidt.

følgende har jeg gjort:

afloddet kabler (1 rød - og 1 hvid + 2 kondensatorer, som sidder til stel.) fra de to midterste terminaler (dem med sinuskurven) på broen - de er nu uden forbindelser til noget.

Tilkoblet Multimetrer (DC-volt) - tilkoblet mellem stel - og katode på H803. Hvis jeg øger spændingen på vario stiger den målte DC-voltage på multimetret. Desuden kan jeg se, at varioen ikke længere viser, at der er et for stort strømforbrug. A-instrumentet holder sig i 0.

Hvad siger dette mon?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » lør 24. okt 2020 22:51

Lige omvendt, Freddy.

Hvis ledningerne er loddet fra de midterste ben på brokoblingen og DC spændingen stiger på H803 katode, så ligger problemet sansynligvis i brokoblingen eller den store lyt.

Kan jeg ringe til dig?
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. okt 2020 22:52

selvfølgelig :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » lør 24. okt 2020 23:36

Nå -opringningen fra Kenneth ( flink mand at bruge en lørdag aften sent på mig og min 1060'er) - men samtalen gik fint og vi fik ved fælles hjælp konkluderet, at ensretterbro + trafo er gode.

Tilbage stå så hovedlytten relaterende til sluttrinnet - den er så kommet i fokus. Jeg har haft særdeles stor visuel opmærksomhed på trafoen og dens forkabling, hvilket har medført, at jeg faktisk ikke rigtigt har kontrolelret lytten visuelt. Da jeg havde kigget lidt på den, så jeg , at den var ved at kravle ud i bunden - se billede. Dette vil formentlig kunne forklare det store strømforbrug og den skal skiftes. Jeg mangler endnu at måle lidt på den jf. Kenneths anbefalinger - resultat kommer senere ....

men altså her et billede af bunden af den pågældende lyt - billedet taler vel nærmest for sig selv.:

foreløbig tak Kenneth! :thumbsup: - jeg poster et lytte-måleresultat senere.....

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. okt 2020 00:24

4700uf 80V-lytten er nu afloddet og der måles over de to terminaler:

Smutter hurtigt op på 1,5MOhm- hvorefter den ret hurtigt (inden for et par minutter) falder til ca. 45KOhm - og herfra stiger den laaaangssomt og i skrivende stund er den ikke færdig med at stige - er foreløbig nået til ca. 85Kohm......den stiger stadig meget langsomt og ser ud til at ville blive ved med det i lang tid..

Hvad betyder det? Jeg er selv klar over (SÅ meget ved jeg da) - at lytten under alle omstændigheder bør skiftes grundet den fysiske udbulning i bunden, men kan vi gå ud fra, at det elektriske ved den er dét, som afstedkom det store strømforbrug på varioen?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. okt 2020 00:46

aarhh - jeg prøver lige igen. den er ikke helt nem at måle, når man er en nooob....når den har stået og ladet fra multimetret så stiger den. En fornyet måling sender den pludselig op på 7MOhm.

Jeg afladte den herefter med en skruetrækker og lavede en ny måling og den måling starter ved ca. 200 Ohm....og stiger øjeblikkeligt - formentlig fordi metret lader den langsomt op. men skulle den ikke fra start vise 2-3Mohm, hvis den var intakt?

Jeg havde en anden ny lyt med ganske vist en væsentlig anden værdi - den var helt afladt og startede ved måling allerede på liiige knap 3MOhm, hvilket jeg går ud fra er tegn på en intakt elektrolytkondensator?

Jeg er helt med på, at det at måle på elektrolytkondensatorer kræver viden og bedre udstyr - herunder et såkaldt ESR-meter, men det har jeg ikke, og jeg vil egentlig bare gerne kunne fastslå, om denne elektrolytkondensator er dømt "ude" rent elektrisk - og en ny skal i.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf spuncut » søn 25. okt 2020 01:48

Hej Freddy
Ved Ohmmåling på afladet lyt starter visningen tæt på nul Ohm, faktisk på en værdi der svarer til ESR. Efterhånden som lytten oplades til samme spænding som batteriet i dit Ohmmeter trækkes der mindre og mindre strøm fra Ohmmeteret og denne situation omsætter Ohmmeteret til en stadig stigende Ohm-værdi. Hvis lytten er i orden og har en mærkespænding som er højere end Ohmmeterets batterispænding (typisk 9V) vil Ohmmeteret ende med at vise "OL" (overload=højere modstandsværdi end ohmmeteret kan vise, Ref. Fluke).
Lyttens lækmodstand vil kunne måles som en modstand der ligger parallelt med lytten når denne er opladet til ekvilibrium, men der skal ofte en højere spænding end meterets 9V til før at lækmodstanden kan måles, altså en spænding der ligger tættere på lyttens mærkespænding.
For øvrigt er enheden for elektrisk kapacitet, Farrad(ay) defineret ved at kondensatoren påtrykkes en konstant strøm på 1 Ampere og hvis kondensatorens kapacitet er 1 Farrad vil der efter 1 sekund kunne måles 1 Volt over kondensatoren. Hvis den anden kondensator som du målte på er meget mindre når du måske slet ikke at få vist den lave ohmværdi.
MVH Henning
Senest rettet af spuncut søn 25. okt 2020 02:03, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. okt 2020 02:02

Hej Henning. Det lyder virkelig plausibelt og helt rigtigt. Et problem, som både du og Kenneth står med, er at modtageren, mig i dette tilfælde, slet ikke har den fornødne viden til at forstå det hele. Jeg forstår nogle gange lidt og det må nok være det. I virkeligheden burde jeg slet ikke håndtere dette problem, men min stædighed og til tider nysgerrighed samt noget nærighed, "tvinger" mig ud i noget, som jeg ikke altid er herre over - herunder det med fejlfinding og specialviden om fx denne "lytte-tjek".

Denne 1060 er ikke noget meget sjældent og det, som vi laver lige nu md den er jo også "kun" fejlfinding for at få den tilbage på sporet igen. Det er heldigvis ikke en meget dyr og sjælden ting, men jeg føler stadig for den - det er jo en god lille Marantz.

Jeg hader, når jeg skal fejlfinde med "spredehagl" - og er altid imponeret af, når jer med den tekniske forståelse laver en professionel fejlfinding med systematisk og teknisk fremgangsmåde. Sådan skal det selvfølgelig være. Jeg hader at recappe en hel forstærker, for så "forsvinder problemet nok" - og så videre,. Derfor hænger jeg lidt med på den systematiske fremgang her, selvom jeg plumper i den ene gang efter den anden.

tak for dit indspark!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf spuncut » søn 25. okt 2020 02:18

Jeg syn's da ellers det går helt godt, stædighed, nysgerrighed og ikke mindst nærighed er jo i høj grad motiverende for at lære nyt.
Jeg fik vidst lige lavet nogle rettelser på mit sidste indlæg som krydsede dit.
Desuden nævnte jeg vidst i en anden tråd at jeg de næste par måneder har taget ophold lidt syd for Århus, så hvis du har brug for assistance finder vi en dag.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Helikon » søn 25. okt 2020 11:36

Hvis du har an anden lyt så prøv at lod den på i stedet for den gamle døde. Husk at vende den rigtigt med plus og minus. Den behøver ikke være på samme værdi som den døde, har du en på min. 50 volt går det, du skal bare bruge den til kontrol af at forstærkeren ikke trækker strøm som et strygejern. Når du skruer op for varioen må du ikke komme over 110 volt hvis det feks. er en 50 volt lyt du har i. Det er fordi, hvis du giver den halv forsyning på primær leverer den også halv spændig på sekundær og så holder du dig godt inden for sikkerheds margin. Har du en lyt med højere spænding er det bare bedre. Når du finder ud af at den er ok nu, har du tid til at finde en lyt der passer i mål og værdi.
Håber det giver mening og det hjælper.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf KenRas » søn 25. okt 2020 11:46

jeg kan kun tilslutte mig Hennings udmærkede forklaring og bare supplere med at når jeg måler over lytten, monteret i forstærkeren, så måler jeg ca. 1,5 MOhm i den ene retning og 1,8 MOhm i den anden retning. Det jeg måler her er primært indflydelse fra det som lytten er forbundet til.

Næste skridt er at prøve som Niels forslår. Lytten skal bare kunne tåle spændingen og have en kapacitet på nogle 100 uF eller mere. Nok til at få en rimelig DC forsyning.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1222
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Pokemon » søn 25. okt 2020 13:31

Fredmarantz skrev:...
Dog har jeg altså det, der i servicemanualen hedder "excessive line consumption" .

har du? der er sikert ikk noet galt - du bar alt for forsigtig

måske du bar skul sæt en 80w glødpæer i serie med din 1060 og giv den 230V

du kan jo tjek med din raske 1060 først
Pokemon
Advarsel tildelt
 
Indlæg: 227
Tilmeldt: 23 jul 2017
Lokalitet: Vig

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. okt 2020 14:18

Hej Pokemon!

Tak for forslag.

Jeg har helt sikkert "excessive line consumption" - jeg har haft mange forstærkere over den vario gennem årene og endda også flere 1060'ere. ( dem har jeg 5-6 stykker af) - men denne her sender A-instrumentet et helt andet sted hen end de øvrige. allerede ved 50-60VAC fra varioen er instrumentet næsten på 1 ampere - og øger jeg lidt, fortsætter den op. Det skal en 1060'er ikke gøre efter min bedste overbevisning. Når jeg sætter en forstærker på vario - en forstærker, som har stået længe uden spænding på, så ved jeg, at lytterne lige trækker lidt strøm, når jeg øger VAC, hvilket også kan ses på A-metret, men normalt så synker nålen hurtigt tilbage til meget meget lidt. nålen synker ikke tilbage her i dette tilfælde.

Ideen med glødepæren er super! - jeg har bare ikke lige sådan en DBT/Dim bulb tester) - men jeg har ønsket mig én i julegave. Min søn arbejder som ingeniør inden elektronikindustrien og jeg har spurgt ham om han vil bygge en sådan DBT til mig. Det lader jeg ham lige gøre (hvis han altså vil - og ikke finder på noget andet :lol:

Helikons gode forslag med at montere en anden "known to be good" - og i øvrigt passende lyt i stedet, bare for at prøve efter, vil jeg gøre i aften.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fredmarantz' vintagehifi

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. okt 2020 21:34

Så....NU er der resultater. Med gode råd fra primært Kenneth (Kenras), men også Helikon, Spuncut og Pokemon, er jeg kommet videre. Jeg erstattede den formodet defekte elektrolytkondensator (4700uf 80V) - med en anden, som jeg var ret sikker på var fin. Den nye havde ganske vist en lavere "volt-rating" (63V) - og højere Uf (10000uf) - men forsigtig-Per her vovede pelsen. :QQS:

Sat på vario - forsigtig opkørsel til 50-60V under skarp monitorering af mig - og A-nålen flyttede sig ikke ud af stedet. Jeg satte yderligere spænding på op til ca. 160V og stadigvæk var der ingen A-meter-reaktion. Det er jo fint. Vi går ud fra, at alt er bundet rigtigt sammen. Jeg slukkede forstærkeren og lidt efter tændte jeg igen med varioen sat på de 160V og A-nålen gav det lille "hop", som jeg er vant til at se på intakte forstærkere. Så nu vil jeg anse problemet med strømoptaget for løst. :OLO: :Thumpsup:

Tak skal i alle have - nu skal jeg videre med den øvrige service.

Jeg skal have anskaffet en passende elektrolytkondensator på ca. 4700Uf og 80V - og med en diameter på 50mm - højde max. 75mm excl. terminaler, som gerne skulle være til at lodde på, men ikke "snap in" og helst Ikke skrueterminaler. Er der nogen, der har nogle forslag? - jeg forestiller mig evt. Kemet, som vist
er ELNA's nye navn - den gamle var en ELNA og så bliver det jo ligesom i familien :-)

Jeg kiggede dog lige på Banzai music i Berlin - og de fører jo så stadig elektrolytiske kondensatorer under navnet ELNA, så måske var jeg lidt for hurtig før med navnet.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 114 gæster