KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 28. dec 2019 22:49

Efter et lille års tid på dette herlige forum og ca. 100 indlæg er det vel på tide at vise mit vintage grej frem. Jeg er i den heldige situation at vi for 2 år siden købte et hus ved Holbæk hvor jeg kunne indrette mig med vintage hifi anlæg og tv med surround, uden at min meget forstående kone skulle døje med det. Jeg har ca. 30 m2 på første sal, som er mit domæne, til gengæld styrer fruen når det gælder stue etagen. God fordeling der virker for os begge. Jeg har dog fået sneget en Marantz MR230 og et sæt B&O S45 ind i stuen.

Jeg har altid været vild med musik, i starten af 70’erne var det præget af bands som Deep Purple, Led Zeppelin, Black Sabbath, Uriah Heep og andre rockbands. I 80’erne tog den mere poppede disco over uden dog at den klassiske rock forsvandt helt. De sidste ca. 25 år har dog primært stået i rockens tegn, selvom min smag er rimelig bred. Blandt de senest købte LP’er er der bla.a. Abba, Sebastian, Sade, Roger Whittaker, TV2, osv.

Det første grej jeg anskaffede var et sæt Scan Dyna 15 eller 25 watt, købt for nogle af mine konfirmationspenge. Efter folkeskolen som 17 årig købte jeg en Akai GX-210D for de første penge jeg tjente. Senere kom der mere til, så da jeg var 21 og flyttet hjemmefra bestod mit anlæg af følgende:

Akai AM-2650 forstærker
Akai GX-210D spole
ERA MK6 med SME3009 + Empire 1000
Sharp RT-3838 kasette
Sound Dynamics 60 W højttalere
Larsen & Hedholt tuner (byggesæt)

Egentlig et meget fedt anlæg dengang :Thumpsup: I dag har jeg stadig de 3 øverste i listen.

Jeg har i dag plads til 3 separate anlæg, hvoraf det ene består af de stumper der er tilbage fra “dengang”. Desværre er Akai forstærkeren pt. til service i kælderen, så min lille Marantz 1030 har vikar tjansen lige nu.
Anlægget ses her:

E483FE33-5DAF-473E-BD6B-EF268D41F895.jpeg


Højttalerne på dette system er ikke de viste Marantz HD66, men et par Beovox M150 som er placeret overfor sofaen under surround højttalerne (B&O S30). Det ses her:

E86B5D35-9B38-49C5-B6BC-5EAED592C8B5.jpeg


Nåår ja, der står også lige en Marantz surround receiver, en sat modtager, Apple Tv og hvad der nu skal til når der skal ses film osv.

Det var så “nostalgi” anlægget til at starte med. Jeg vender tilbage snarest med billeder af de 2 andre/større anlæg der står i den anden side af stuen.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » lør 28. dec 2019 23:39

Dejlig dejlig fortælling og flot billeddokumentation. Bortset fra den mere moderne Marantz, som du selv nævner, - så er dét anlæg i øverste billede virkelig autentisk :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MaxJ » søn 29. dec 2019 12:34

..
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 29. dec 2019 14:34

Nå, vi må videre med mit vintage grej.

Når jeg som teenager/ung besøgte de lokale radio forretninger for at købe en plade og drømme om hifi grej, kan jeg huske at det især var mærker som Luxman, Pioneer, Akai og Marantz der havde min interesse. Især Luxman synes jeg på den tid så meget eksklusive ud. Pioneer og Akai havde de der fede VU metre og Marantz var jo bare lækkert.

At det endte med en Akai AM-2650 var nok en kombination af 3 ting: pris, VU metre samt at jeg havde en GX-210D spolebåndoptager allerede. Det tidligere nævnte anlæg var det jeg brugte i mange år, dog blev Sound Dynamics højttalerne i slut 90’erne skiftet med et par B&O Redline 140. Så jeg har været meget trofast mod mit gamle, originale grej.

I 00'erne gled det helt af sporet. Min søn havde til en fest blæst de sidste rester af kanter B&O'ernes basser i stumper og stykker, Surround sound var blevet tilgængelig, og sådan noget nyt grej måtte da spille bedre end det gamle. Senere blev jeg dog lidt klogere :p

Da min kone i bund og grund ikke interesserer sig for musik stod det "fine" nye anlæg i stuen og blev kun brugt til at levere lyd til film. Jeg sad på mit kontor med mine renoverede Redline 140 og noget billigt Technics grej fra 90'erne købt på loppemarked og lyttede primært til MP3 musik.

Nå så flyttede vi heldigvis og jeg fik masser af plads til lyd og billede.

Her fandt jeg hurtigt ud af at mine Redline spillede væsentligt bedre end de B&W DM602.5 S3 jeg havde købt med NAD receiveren. Da min nabo bad mig fjerne en Marantz MR230 receiver fra gulvet i hans motorcykel værksted, så kom den i spil mod NAD'en, som endte med at tabe på audio fronten. Frøet var lagt til en spirende vintage hifi interesse og inden længe var jeg solgt.

Og så når vi til alt det grej som efterhånden har sneget sig ind på matriklen :OLO: :OLO:

Jeg har altid ment det skal lyde godt, men lige så vigtigt, det skal se godt ud. Her er det i min optik svært at komme udenom de flotte Marantz receivere/tunere fra 70'erne. Så det første der kom ombord var et Marantz 1090 + 2100 sæt købt på dba til en god pris. Det løftede lige Redlinerne et niveau eller to. Sådan så mit vintage hifi anlæg ud i December 2018:

73E65C7F-4756-4DD0-9DBE-D9FCD5D4A400.jpeg


0D06E520-20B0-4136-9D6B-CEAC7528F952.jpeg


Reolerne er et par gamle hængemappe arkiver i bøgetræ der blev kasseret på jobbet. Fronterne blev lagt ned og blev til hylder. Pris = gratis og så lige en times arbejde.

I løbet af 2019 kom der meget nyt (gammelt) grej til. Flere gange er der rykket rundt på indretningen, og efter den sidste her i juleferien er jeg endelig tilfreds. Så længe det varer altså :lol: :lol:

Denne nyindretning indebar også lidt snedkerarbejde, da jeg syntes reolerne var for høje. Andre lavere reoler fra jobbet var anskaffet, så jeg ville godt have det hele i samme højde. Her bliver der målt, savet og limet på den første reol.

E598DC2D-8941-477A-909B-70CA65B2CF81.jpeg


Det endelige resultat blev ret godt og ser således ud:

40F53F73-7030-4742-B543-A50FB9FF4DA9.jpeg


Og her lidt tættere på:

D62377A8-12CD-46C7-AD71-455927DD21F6.jpeg


Som det måske kan ses på billederne, så er venstre side det primære anlæg med Marantz 3300 + 240. Dette anlæg spiller fremragende med de tilsluttede JBL L100 Century.

Tilsluttede signalkilder er:
Marantz 125 tuner
Marantz 6320 pladespiller med SME3009 Mk2 arm
Pioneer PL-520 pladespiller
Sony CDP-515 cd
Akai GX-635D spole
Akai GXC-730D casette
Samt mulighed for bluetooth og mini jack fra PC.

Det sekundære anlæg i højre side består af en Marantz 1090, der driver de tidligere omtalte Marantz HD66 højttalere.

Tilsluttede signalkilder her er:
Marantz 2100 tuner
Sony PS-4750 pladespiller
Marantz 5010B casette
Sony CDP-195 cd

Så jeg har mulighed for at skifte rundt mellem hele 3 anlæg, uden at skulle skille noget ad. Alle 3 anlæg lyder forskelligt, men samtidigt godt på hver sin måde.

Jeg vender tilbage senere med lidt detaljer om nogle af komponenterne. Flere af dem er købt som de rene lig og er blevet sat i stand. Det er jo også det sjove ved denne hobby, når man nu har mulighederne og den tekniske baggrund.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf deuce232 » søn 29. dec 2019 16:19

Wauw siger jeg bare! :Thumpsup:
Brugeravatar
deuce232
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 229
Tilmeldt: 29 maj 2014
Lokalitet: Sønderborg

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf bjerager » søn 29. dec 2019 16:42

Lidt misundelig er man jo i forhold til den gode plads - lækkert grej
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Louis » søn 29. dec 2019 20:06

KenRas skrev:
Som det måske kan ses på billederne, så er venstre side det primære anlæg med Marantz 3300 + 240. Dette anlæg spiller fremragende med de tilsluttede JBL L100 Century.

Mvh Kenneth


Det glæder mig at 3300/240 spiller godt stadigvæk - det gjorde det også altid hos mig. Det er da ved at være en spændende samling du er ved at få stablet på benene:)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » søn 29. dec 2019 20:11

Skøønnnt med pladsen og en imponerende samling Marantz du har :cool1:

Jeg kan se at der også gemmer sig en ERA et sted, er det den du købte igennem mig ?

Mvh.


Jan
Senest rettet af Fensten lør 25. jan 2020 20:35, rettet i alt 1 gang.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 29. dec 2019 20:50

Fensten skrev:
Jeg kan se at der også gemmer sig en ERA et sted, er det den du købte igennem mig ?


Godt set Jan :Thumpsup:

Armen fra den jeg købte af dig sidder på den Marantz 6320 som jeg købte af NikonSP ved sidste vintagetræf.
På den ERA MK6 fra dig (gemmer sig nederst til venstre) sidder en SME3009 Mk2 improved, som mangler antiskating loddet. Når loddet er fundet, bliver den sat i stand. Jeg har bare en svaghed for denne lille pladespiller og især for SME armen ;)

Der kommer en lille historie om den Marantz 6320 senere, men her er lige et billede:

F5FE7789-A304-413E-BB85-3D41FD0F2142.jpeg

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf x-tian » søn 29. dec 2019 22:45

Det er godt nok en rigtig lækker samling gear du har.
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » man 30. dec 2019 02:13

240/3300/125- kombinationen er efter min mening én af Marantz' allerbedste. Fantastisk lyd og ydelse i alle 3 enheder. Dog bør man sikre sig, at forstærkeren (240) er opdateret jf SM-bulletins/addendums og er i stabil tilstand. Denne forstærker (240/250/250M) kan, alt efter version mangle updates, hvilket kan bringe forstærkeren ud i ustabilitet. Ikke, at jeg tror, at du skal være vældig nervøs - men det vil være betryggende at vide, at den er i orden og stabil. Får du brug for disse addendums, kan jeg sende dem til dig - ellers kan du finde dem på nettet.

flotte lokaler og flot præsentation af anlæggene - det må være skønt med al den plads... :p

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 30. dec 2019 08:12

Fredmarantz skrev:240/3300/125- kombinationen er efter min mening én af Marantz' allerbedste. Fantastisk lyd og ydelse i alle 3 enheder. Dog bør man sikre sig, at forstærkeren (240) er opdateret jf SM-bulletins/addendums og er i stabil tilstand. Denne forstærker (240/250/250M) kan, alt efter version mangle updates, hvilket kan bringe forstærkeren ud i ustabilitet. Ikke, at jeg tror, at du skal være vældig nervøs - men det vil være betryggende at vide, at den er i orden og stabil. Får du brug for disse addendums, kan jeg sende dem til dig - ellers kan du finde dem på nettet.

flotte lokaler og flot præsentation af anlæggene - det må være skønt med al den plads... :p

Vh
Freddy

Tak for de pæne ord Freddy (og andre)

Du må meget gerne sende disse addendums. Normalt har forstærkeren ingen problemer, men i sommer fik jeg dog en mindre forskrækkelse. Jeg havde efter brug af anlægget glemt at slukke forstærkeren, hvorefter den stod tændt i 2 dage. Da jeg opdagede det, stod solen tillige og brændte på den. Kølepladerne var kogende varme, men ingen røg. Efter en times afkøling var det med stor frygt at jeg tændte den igen, men heldigvis var alt OK.

Sættet har før mig tilhørt Louis og vist nok før ham Harvey. De kender måske service status på den.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 25. jan 2020 19:13

Nå så skete der igen lidt her på parcellen.

Jeg har længe godt kunne tænke mig at finde en fin gammel Sansui eller Pioneer receiver fra midt 70’erne og i dag havde jeg heldet med mig. På en stand i de blå haller (loppemarked i Haslev) stod denne dejlige Pioneer SX-838 som jeg efter lidt overvejelse bare måtte eje. Prisen var absolut rimelig og den er i meget fin stand kosmetisk. Og elektrisk tegner det også godt, den første lyttetest med afprøvning af dens funktioner fortæller mig at en rensning af potmetre og især omskiftere er det eneste der skal gøres ved den. Nåår ja, der skal skiftes nogle pærer, en bag tuning meteret og 2 i skalaen.

Første lytte indtryk med mine Beovox M150 er slet ikke ringe :Thumpsup:

I får lige et par billeder af “dyret”:

4A959F1E-8C59-4CC1-A582-A938A9B0C8B1.jpeg


317FFC50-46C4-4462-9156-94FAE8E4B914.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf larsne » lør 25. jan 2020 21:57

Fin sag den SX-833 :cool1:
Lader også til at have ok med kræfter efter hvad jeg kan se ud fra specs.
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf x-tian » søn 26. jan 2020 02:38

Lækker maskine :Thumpsup: den kan man da slet ikke stå for. Gør sig godt ved siden af ERA'en
tillykke med den

Mvh
Christian
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster