KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf arnehelge » ons 15. apr 2020 10:19

Jeg hadde dette settet HD660 og vil påstå det spillte minst på høyde med JBL L100. Tøffe var de også. Ekte Ed May design.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
arnehelge
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 06 jan 2015
Lokalitet: Søgne, Norge

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 21. apr 2020 21:17

Efter 2 omgange med malingfjerner på den første af de hvidmalede HD-55’ere, dukker der den flotteste valnødde finer frem. Det bedste er at der absolut ingen hakker og skrammer er i kabinetterne, ud over de omtalte 4 skruehuller i siden af kabinettet. Der skal stadig pletrenses her og der inden der skal slibes.

Jeg er ret optimistisk med hensyn til det endelige resultat :Thumpsup:

Efter første omgang malingfjerner (der var dobbelt lag maling på toppen):

16718905-F579-43B0-AFBB-689353A980BF.jpeg


Og efter anden omgang:

573B129E-80D3-4941-96E0-CDC362DB995B.jpeg

Fortsættelse følger...

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf MAJ » ons 22. apr 2020 11:40

Ja, det er utroligt, hvad knofedt kan udrette :p
Godt arbejde :thumbsup:
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » tirs 28. apr 2020 23:08

Så kom jeg lidt videre med HD-55’erne. Det var virkelig en hård omgang med noget meget genstridig maling, især på nummer 2 højttaler. 3 omgange med skrap malingsfjerner og så var det meste væk. Derefter grunding slibning som fik bugt med det meste. Der mangler stadig lidt i kroge og hjørner, samt på frontens vinyl med valnødde look. Her turde jeg ikke bruge malingsfjerner, men en ståluldssvamp med sæbe ser ud til virke uden at skade vinylen.

Der er et par små hak i kanter og hjørner et par steder, hvor der stadig er lidt hvidt tilbage. Desuden 4 skruehuller i hver enhed. Her vil jeg forsøge med noget træ filler, der forhåbentlig kan tones i den rigtige farve. Af samme årsag har de nu fået det første lag olie.

73C76C02-7548-4698-A964-F85878A52E94.jpeg


9EFAAE74-E9BA-4511-AA73-A914CF12434E.jpeg

Det er projekter som dette jeg synes er sjovt. Finde noget grej der næsten er på vej til lossepladsen og bringe det tilbage til funktionel stand og med et kosmetisk udseende der om ikke ser nyt ud, så dog næsten. Jeg har ikke noget imod at deres udseende kan fortælle en histore om hvad de har været igennem, når man kigger nærmere efter. Dette sæt har stået ca. 10 år i en kold stald på Fyn, hvilket både kunne ses og lugtes da jeg hentede dem.

Det bliver spændende at se og høre det færdige resultat :p

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. apr 2020 23:49

Kort og godt..... hold kæft, hvor er de blevet flotte! Det er imo besværet værd. :thumbsup:

Jeg kender godt følelsen af at "hente" et apparat op fra "Helvede" - Stald/hønsegårdstilværelse over årtier - til at fremstå som så nye, man nu engang kan komme af sted med. Der kan være noget korrosion og nogle udskiftningsklare komponenter, man skal slås med - men det KAN lykkes at få et hæderligt resultat ud af det- og det er for mig (også)en FED fornemmelse. Dit resultat her med disse Marantz HD-kabinetter er fantastisk flot og salonfähigt!

Interessant tanke med at man også godt må kunne se, at de har nogle ærlige "battlescars" - det ER jo ikke nye ting.

Dette er højeste mode inden for instrumenter - og allermest inden for især El-guitarer fra Fender - men også lidt fra de andre topfabrikater. . Problemet her er bare, at man tilfører skrammer og slidtage fra fabrik, så de ser slidte ud fra ny - ehhhhh???? Det er vel ikke helt det samme.....

Så skal vi til at følge med i genfødslen af L-Pads......... :shock:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 3. maj 2020 23:28

I fredags landede disse 4 enheder fra USA. Et sæt originale blå mellemtone enheder til mine Imperial 7G, samt et sæt diskanter også til 7G. Det er rart med et ekstra sæt og det var kun $5,- pr. Stk. Mellemtonerne skal selvfølgelig renoveres med nye kanter. Og ja, et par af dem har lidt trykket dustcover. Det må jeg have fikset :p

BA41C813-633E-4442-B72E-FDE32D4EE57C.jpeg

Så nu skal der bestilles kanter hjem, både til dem her, til basserne på HD-55’erne, samt til et sæt B&O S30 min søn havde stående. Jeg plejer at bestille på http://speakerrepairshop.nl

Så er der hyggearbejde til den næste regnfyldte søndag :thumbsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Hackenberg » man 4. maj 2020 07:15

Husk jeg har et sæt pæne diskanter til dig.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 4. maj 2020 07:50

Tak for tilbuddet Claus, men jeg formoder ikke de er originale Marantz Imperial G7 diskanter?
Jeg vil gerne holde dem helt originalt, hvis muligt. Er de originale, er jeg interesseret :p

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Hackenberg » man 4. maj 2020 09:04

Det ligner dem på billedet.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Gottschalck » man 4. maj 2020 09:45

Jeg tilføjer lige at jeg har pillet Hackenbergs diskanter ud af et sæt G7 i tidernes morgen.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » man 4. maj 2020 10:52

Gottschalck skrev:Jeg tilføjer lige at jeg har pillet Hackenbergs diskanter ud af et sæt G7 i tidernes morgen.

Se det er jo interessant. Hackenberg har tilbudt mig dem tidligere, men jeg fik aldrig svar på om det var originale G7 diskanter.

@Claus: du får en PB senere.

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 10. maj 2020 08:30

I Hackenbergs Beovox 5000 tråd skrev jeg føjgende:
KenRas skrev:Jeg tager dem også gerne, hvis de stadig er der når jeg alligevel skal forbi dig.

Mvh Kenneth


Det blev så mig der fik fornøjelsen af at hente dem, hvilket jeg gjorde i går :Thumpsup:

Jeg kender dem ikke, har aldrig set et par før og selvfølgelig heller ikke lyttet til dem. De er ikke i verdens bedste stand, men det ser ud til at alle enheder spiller, så det er jo en god start. Kosmetisk er den ene OK, den anden har lidt kosmetiske skader, men det kan nok fikses.

En hurtig lyttetest med min lille Marantz 1030 var lovende. Det bliver dog nok først til efteråret at der bliver tid til at arbejde med dem.

Jeg tror sku’ jeg er ved at oparbejde en højttaler fetich :Skor:

9AE9B215-DACD-4C92-ABCE-951A1B97B56D.jpeg

01FC32A3-F5C3-41AC-98CB-847F63B461D7.jpeg

B9FE4E65-B50E-4C0C-A133-22AF0FCF3737.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf x-tian » søn 10. maj 2020 14:56

KenRas skrev:
Jeg tror sku’ jeg er ved at oparbejde en højttaler fetich :Skor:

Mvh Kenneth



Så længe de har den alder de har og de giver samtykke skal jeg da ikke dømme nogen ;)
Ellers nogle spændende kasser, god vind med renovationen de skal nok blive flotte :thumbsup:
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » søn 17. maj 2020 23:35

Min kone solgte noget porcelæn på dba for nyligt til en herre lidt ældre end mig. I den forbindelse kom hun til at vise ham mit hifi rum, og han var fyr og flamme og skulle lytte. Han fortalte han havde noget gammel Tandberg kassette som stod og fyldte sammen med noget andet. For at gøre en lang, besøgte vi ham og fruen i dag for at se på en sofa (konen) og noget hifi (mig :lol: ). Det endte med at jeg kørte hjem med følgende:

To stk Tandberg TCD 310 Mk II. Den ene spiller, men mangler lys i metre. Den anden kan kun spole, men ikke spille.

70039603-E089-4821-B8B1-32CCEC8448FD.jpeg


Desuden stod der en Luxman L-120A, der skulle være defekt i forforstærker på grund af lynnedslag engang. Som forforstærker havde han brugt en Tandberg 3002 A Comtrol Amplifier. Ingen af delene har dog været brugt i lang tid, men er i pæn kosmetisk stand.

AC2B4B91-B472-4AEF-B0C7-7901E9F9CF7C.jpeg


Jeg havde lige Luxman’en tændt og hørte at højttaler relæet klikke ind efter 5 sekunder, så det tegner godt.
Tandberg preamp’en kørte jeg lige signal igennem og checkede med scopet. Her ligner det lidt rens af potmetre og omskiftere.

Jeg havde lige låget af Luxman’en og så en lidt kreativ udskiftning af de problematiske lytter jeg har læst om. En plastpose trukket ned over den ene lyt skal angiveligt isolere den fra den anden lyt. Det skal vist fikses :p
Ellers er den bare møg støvet indvending og jeg kan ikke se andre reparationer, heldigvis.

7B48DB76-8640-4834-A863-633C82ACE67A.jpeg


5C10A27C-FD72-4819-B74E-46449C242857.jpeg


Hvad er forummets dom over disse enheder?

Det er jo ikke femstjernede udtalelser man kan læse om Luxman’en og de andre kender jeg ikke. Kassette spillen der virker, lyder dog ret godt. Den krøllede desværre et bånd efter jeg havde spillet en hel side og vendte det.

Jeg har ikke købt dem endnu og det er ikke sikkert han vil have noget for dem overhovedet. Forløbig er de hjemme til evaluering.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » man 18. maj 2020 00:46

Jeg er ret sikker på, at den forforstærker fra Tandberg hører til de bedre = rigtig gode. Jeg synes at huske, at de lavede en tuner ( faktisk 2) og forforstærkeren her samt en effekforstærker, som alle var både hundedyre og rigtig gode. Tuneren skulle være noget af det bedste... (Jeg tror, at tuneren hed 3001 eller noget i den retning.)
båndoptagerne har jeg ikke så meget viden eller begreb om - men Tandberg kunne da noget med båndoptagere.

Luxman'en (L-120A) er jeg ikke den store fan af - men det er måske grundløst?


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster