KenRas’ vintage udstyr

Vis os dit grej

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf janfroerup » man 7. sep 2020 16:43

MaxJ skrev:
his067 skrev:Fordi den skal passe sammen med højttalerens følsomhed/driftseffekt. Et par Lowther eller Tannoy højttalere vil ikke lyde godt med sådan en, men Men når forstærker og højttaler passer sammen kan fysiologisk volumen kontrol sikkert virke godt


Ja eller et par billege reolhøjtalere kan den sikker og gøre et eller andet for, men sikkert ikke noget godt. :p


Det har da ikke en radisse med prisen at gøre ..................
med de tidstypiske højttalere flertallet købte sammen med f.eks en Nikko - virker det rimeligt, med mindre man er puritaner og betragter tonekontroller af enhver art som noget forfærdeligt noget. :RE:
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » man 7. sep 2020 17:04

Jeg forstår ikke helt, hvordan det kan være, at Loudness-funktionen (som befandt sig på ualmindeligt meget udstyr dengang) pludselig fremhæves i forbindelse med fundet af en i øvrigt flot Nikko 8085?

Kan vi ikke tage den debat i en særskilt tråd andetsteds - fx i "Vintage transistorudstyr"? Jeg synes, at det er rigtig fint med en debat om denne funktion - ingen tvivl om det - men altså....bare andetsteds.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » ons 9. sep 2020 23:27

På den defekte Marantz 1060 jeg byttede mig til med min nabo, manglede efterhånden kun at få lavet afbryderen. Den var, viste det sig, loddet helt fra, og det meste af indmaden i afbryderen manglede :QQS:

Nå, Freddy tilbød straks at sende mig dels en uoriginal afbryder til en 2245, samt den originale defekte han havde fra sin 2245. Da jeg godt kan lide udfordringer, så ville jeg selvfølgelig se om vi kunne få det originale til at virke. Heldigvis er afbryderen på 1060 og 2245 identisk. De blev begge skilt ad, den fra Freddy ligger til venste med tappen til knappen knækket, men ellers komplet. Til højre ligger min uden ret meget indmad.

BADC7483-3BAA-4316-B399-C7C677BEB7E2.jpeg


Opgaven var nu at finde de bedste stumper og så få samlet en afbryder der virker. Det lykkedes, efter rensning af de dele jeg ville bruge, så nu skal den bare monteres. Her er den samlede omskifter og de sørgelige rester.

19A4042D-8878-4A94-8AE3-EA0416159826.jpeg


Edit: tak for stumperne Freddy :thumbsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » ons 9. sep 2020 23:34

Godt arbejde - :p

Efter at du har fremvist slige evner, så kan det i hvert tilfælde lære mig ikke at smide dimser ud, hvis der bare er en minimal chance for, at der kan være minidele og stumper, som kan bruges til at genskabe noget, som ellers ville være blevet kylet ud.

Fed operation! - god fotodokumentation. :thumbsup:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Elektronik » tors 10. sep 2020 09:14

Enig. Mange af mine reparationer foregår på denne måde.
Køber kun nye dele, hvis det er umuligt at renovere den defekte del. ;) :thumbsup:
Elektronik
 

Re: KenRas’ vintage udstyr — Marantz 1150D

Indlægaf KenRas » tors 24. sep 2020 23:30

Så er jeg stort set færdig med den nye 1150D, mangler kun at få renset balance kontrollen. Og så få testet at den holder sine specifikationer. Men nu skulle der altså lyttes til den :p

003516AF-134B-44AD-85A7-50C2DCBE0777.jpeg


Det endte med at jeg måtte skifte alle lytter i spændingsregulatoren til forforstærker delen. DC spændingerne var OK, men der var ca. 1 Volt ripple på de +/-44 Volt og det kunne høres på især Phono indgangen. Nu er den helt tavs uden signal ind når man skruer godt op.

Den nye har iøvrigt en volumekontrol med step, hvor det på den gamle kører trinløst.

Så lige nu lytter jeg til Dire Straits og Barclay James Harvest fra henholdsvis CD og LP og den spiller bare godt :thumbsup:

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » tors 24. sep 2020 23:46

Godt gået - flotte ting :thumbsup: .

Det med volumekontrollens "steps" - det har jeg aldrig mødt på 1150D og andre fra den generation Marantz. Mon det er originalt?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » fre 25. sep 2020 07:57

Fredmarantz skrev:Det med volumekontrollens "steps" - det har jeg aldrig mødt på 1150D og andre fra den generation Marantz. Mon det er originalt?

Vh
Freddy


Der ser meget originalt og tidstypisk ud. Der er ingen tegn på at der er blevet loddet omkring volume kontrollen.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fensten » fre 25. sep 2020 19:36

Enig. Det er altså nogle fine Marantzer, du har fået skrabet sammen. Og meget fint arbejde både med restaurering af højtalere og forstærkere :cool1:

Havde jeg ikke allerede nogle dejlige Sansui....Såe :p


Mvh.


Jan
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » fre 23. okt 2020 21:30

Jeg var så heldig sidste uge at få lov til at overtage en defekt Sansui AU-719 fra “larsl”. Tak for det Lars :thumbsup:
Som jeg forstod det, har den stået ubrugt hen i mere end 10 år med opstarts problemer og havde sagt “puff” da Lars havde checket den fornyligt.

Et første check viste at en sikring var gået. Den blev skiftet og forstærkeren blev forsigtigt kørt op på variotrafoen. Ingen røg og ingen brændte sikringer, men relæet koblede ikke til. En test af sikringskredsløbet med en ekstern DC forsyning afslørede at kredsløbet og relæet var OK. Problemet var lytten i den separate strømforsyning til sikringskredsløbet, så for stor ripple her gjorde at relæet ikke kunne koble til.

Efter skift af kondensator, kunne relæet koble til og forstærkeren spillede, men med tydelig 100 Hz brum i højttalerne. En scope måling på -32V forsyningen viste en stor 100 Hz ripple, som skyldtes en defekt transistor i reguleringen af de -32 V.

Så var vi ved at være i hus, ingen brum mere. Afslutningsvis blev DC balance og bias i effektdelen justeret på plads.

Jeg valgte dog at skifte alle lytter i effektforstærken og i strømforsyning og beskyttelses kredsløb. De 4 store filter lytter er ikke skiftet (forstærkeren er opbygget som dual mono i effektdelen), da ripple niveau på alle 4 lytter var ens og fint lavt.

Så alt i alt har jeg nu en velspillende Sansui forstærker, der uden problemer leverer 90 solide watt. Den skal lige åbnes op igen og have en grundigere rengøring indvendig. Og så skal jeg have lavet en grundig test af dens specifikationer. Det vil afsløre om der skal laves mere.

At den så er sort må jeg bare leve med, jeg er jo helt klart mest til alu front. Men flot er den sku’ alligevel :p

Her er lige et par billeder af reparations processen:

3BE1C4D9-1BCE-4CDB-A4E2-36AC306348F0.jpeg


C5364AF1-919E-4B6B-9C76-E08C1DC55474.jpeg


D51C6261-FD1D-4ED2-832F-481EB86475BA.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KenRas lør 24. okt 2020 06:22, rettet i alt 1 gang.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » fre 23. okt 2020 21:40

Du er dygtigere end jeg - meget dygtigere. You lucky xxxxx! :p

Supergodt, at du fik den "sidetunge" på ret køl!

om lidt kan du/man læse, hvordan det går her med min 1060'er, som kom på bordet i aftes til Corona-terapien.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 14. nov 2020 14:49

Jeg har længe ledt efter et sæt Marantz HD-88 eller HD-880 og i dag dukkede de op på dba ved morgenkaffe tid.

Jeg var den heldige der var først og sælger viste sig at være vores egen Tophøj, så de var selvfølgelig serviceret efter alle kunstens regler med nye kanter på basserne, osv. De er i rigtig fin kosmetisk stand, så det bliver spændende at få sat den til. Det bliver en gang i aften.

Mine ellers pænt store HD-77 ser små ud ved siden af :lol:

6188507A-65F4-4BFD-A501-335AD5501D5B.jpeg


Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Fredmarantz » lør 14. nov 2020 14:51

Hold kæft, hvor godt!

Du har haft lange blikke efter sådanne - og deres "broder" HD88. Tillykke med dem !!!

Var der fronter med?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf KenRas » lør 14. nov 2020 15:11

Fredmarantz skrev:
Var der fronter med?


Desværre ingen fronter med, hviklet er OK. De ser for godt ud til at have fronter på :p
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: KenRas’ vintage udstyr

Indlægaf Elway » tirs 15. dec 2020 18:23

Der står et sæt Marantz LS 17a i Frederikshavn, hvis du mangler den model i samlingen :-) pt slået op i fb gruppen Handel med Vintage Hi-Fi
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 745
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster