Fensten’s vintage hi-fi

Vis os dit grej

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fredmarantz » tors 6. jul 2023 21:18

Sakset fra "Tube Classics":

"1960 - 1967
Code: rX4 / kM1 / kM4 Δ Heerlen
Identified by:
- 3 slots in plate
- ring getter
Comment:
Very common type - sold as Valvo, Amperex or Miniwatt and others."


Det er værd at bemærke at det såkaldte "delta"-tegn, skal stå på den ene side og ligne et 4-tal, men uden "ned-stregen" på det normale 4-tal.
Ellers kan man tage fejl af tegnet fra Copenhagen, som er en ligebenet stående trekant. Ligeledes må det ikke kunne tages for at være et utydeligt "A" (Fabrikken i Wien)

Jeg er ret sikker på, at 2 af dine rør har fulgtes ad op gennem livet ("Delta814") - det tredje er en "lonesome rider" fra 1960. Det fremstår for mig stadig som en gåde, at der står et 8-tal efter delta.

nogen her, der ved, hvordan man skriver "delta" - tegn på en PC?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf sej » tors 6. jul 2023 21:20

Med den skønne blanding af forskellige Philips rør kan det måske være dig en trøst, at der i den oprindelige brugsanvisning til Stereo 20 under maintenance står følgende:

"The STEREO 20 does not depend upon the output valves being matched pairs to give the stated performance, and if one output valve fails it is not necessary to replace both valves.

For øjeblikket er jeg selv meget tilfreds med en kombination af to Philips og to Mullard alle Blackburn i min Stereo 20 (men tilfredsheden kan skyldes mine gamle slidte ører).

Vh sej
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fredmarantz » tors 6. jul 2023 21:24

sej skrev:Med den skønne blanding af forskellige Philips rør kan det måske være dig en trøst, at der i den oprindelige brugsanvisning til Stereo 20 under maintenance står følgende:

"The STEREO 20 does not depend upon the output valves being matched pairs to give the stated performance, and if one output valve fails it is not necessary to replace both valves.

For øjeblikket er jeg selv meget tilfreds med en kombination af to Philips og to Mullard alle Blackburn i min Stereo 20 (men tilfredsheden kan skyldes mine gamle slidte ører).

Vh sej


Ja- netop, og der er fordi Leak Stereo 20 er kathode-biased / Autobias. Den er meget tolerant mht "matchning" -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf sej » tors 6. jul 2023 21:32

@ Freddy: 8-tallet kan skyldes at den sidste produktion fra 1967, først blev gjort helt færdig i 4. uge i januar 1968 - 814. Men det er rent gætværk.
sej
sej
 
Indlæg: 98
Tilmeldt: 13 jul 2012
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: 2950 Vedbæk

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Fredmarantz » tors 6. jul 2023 21:38

sej skrev:@ Freddy: 8-tallet kan skyldes at den sidste produktion fra 1967, først blev gjort helt færdig i 4. uge i januar 1968 - 814. Men det er rent gætværk.
sej


...men det lyder som en rigtig god forklaring... :thumbsup:


hæ - jeg fandt ud af det med Delta-tegnet: på en PC m. keyboard: Word -> indsæt -> Symbol -> rulle ned i drop down menu indtil Deltategnet viser sig og snup den dér. .

kan måske kopieres herfra?: Δ

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf Tonni » fre 7. jul 2023 08:39

De forskellige tegn, kan også findes i "Tegnoversigt" under Startmenu> Windows Tilbehør. Selvfølgelig hvis man sidder på en windows maskine...

Og ja. Man kan godt køre med rør der ikke er matchede. Men bør nok ikke køre med rør, der er alt for langt fra hinanden. Dette selvfølgelig ud fra forvrængningsproblematikker.
Min Stereo 20 synger dejligt med Siemens & Halske E84L. Til mine gamle trætte ører, giver de en tilpas balance sammen med ECC83 Telefunken, i indgangen. Og Blackburn i driver positionerne...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Fensten’s vintage hi-fi

Indlægaf ulrikmm » lør 30. dec 2023 21:35

Hej Jan, 1000 tak for invitationen til din hifi hule! Det var super fedt at høre din Leak som spillede smukt, og med dyb dyb bas på de rigtige indspilninger. Også meget imponeret over din Sony TT med Lustre arm og DL 103!! Har kigget lidt nærmere på din Ortofon SL15 men ikke monteret den endnu. Ophænget føles velfungerende og ensartet i alle retninger. Hvis nålen er slidt er det en PU det kunne være sjovt at få retippet, enten med en nu eliptisk nål eller en fine line.
Brugeravatar
ulrikmm
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 maj 2010

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster