Bekke's Dogme

Vis os dit grej

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf kbekke » søn 15. apr 2012 20:30

Så fik vi lige styr på statistikken også :thumbsup:

Det er ikke småting, den her tråd kaster af sig og tak for det.

Jeg har flere gange befundet mig et sted i omegnen af en Rega Planar 3 - og det er da ikke det værste sted, man kan opholde sig, meeen det her er lidt sjovere.

Ikke mindst fordi der kom et brev fra Sverige med v-blokke hurtigere end jeg havde troet, det ville:

Billede

Og de skal selvfølgelig i. Men jeg klapper lige hesten et øjeblik og får styr over hvad der ellers skal laves, når jeg alligevel skal have fat i den.

Jeg har jo også haft Beovox'erne lukket op og de virker til at være mere "stuffed" end en kalkun ved Thanksgiving:

Billede

I den nederste (?) del af kabinettet er der en ordentlig pude omkring bassen og ovenover er der to stk. af noget, der nærmest ligner "mikro-batts". Rockwool pakket ind i plastic. Der er ikke meget fri luft indeni de kabinetter.

Men Beovox 2600 er jo en trykkammer-højtaler, så måske er det helt som det skal være? Eller kan man med fordel eksperimentere med at fjerne noget af det? Jeg kan selvfølgelig bare gøre det og bruge ørerne. Men jeg vil også gerne høre, om der er nogen, der har et bud på teorien

:?:

pft
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf kbekke » ons 18. apr 2012 22:04

Jeg sku' ha' lyttet til captain phoenix, jeg sku' ha' lyttet til captain phoenix, jeg sku' ha' lyttet til captain phoenix...

_s_

Men det gjorde jeg ikke, så nu er det sket igen og jeg er 360,- fattigere:

Billede

JV-hvaffornoget? Ja, den er go' nok - det er JVC og hifi-choice skrev faktisk helt pænt om JA-S31'eren tilbage i '76. Der findes en pdf af testen et sted i denne tråd hos AK:

http://mail.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=158344&page=6

Men ellers bare en lille 40-watter med 2 x 10.000 uF og en masse skidt og møg:

Billede

Der fulgte så også en tuner med og den fungerer - fint nok.

Og så et sæt Pioneer højtalere, men bare slap af. Der er ikke nogen super-diskant eller noget. Faktisk tror jeg ikke engang, at de er helt gamle nok til at opfylde dogmekriteriet, meeen - de lyder fint (langt bedre end Beovox'erne):

Billede

...og nej, det er ikke bare en eller 80'er-konfirmationshøjtaler, der har tabt spredelinsen. De altid grundige svenskere havde den oppe imod bla. Mission, Heybrook og Carlsson og Prologue 9'eren kom ud som all-round test-vinder, selvom Rauna'en vist var et mulehår bedre:

http://hem.passagen.se/stme5556/Stereo/Hogtalartest.pdf

Det hele spiller lige nu og Dire Straits' "Communique" lyder sgu ok rigtigt. Det eneste problem er såmænd bare, at jeg er ved at drukne i gammelt grej :LLL:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf kbekke » søn 22. apr 2012 19:24

Pyha!

Det har været en hård weekend. Men nu er der i hvert fald 2 stk. dogmehøjtalere på plads. Beklædt med filt og klar til at modtage renoverede delefiltre og afsluttende finish.

Billede

Billede

Billede

Jeg er sært fortrøstningsfuld og forsigtigt optimist - indtil videre... :Tanke:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf Tube mania » søn 22. apr 2012 19:45

Det der...det skal der nok komme god lyd ud af...bare rolig :cool1:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf kbekke » tors 26. apr 2012 22:43

Dogmerierne begynder så småt at manifestere sig:

De genfødte Beovox 2600 er nu officielt driftsklare igen. Der er ny kabling og nye kondensatorer i det ene delefilter. Kabinetterne er afstivet en smule og bafflerne har fået en 5-7 gange med hammerlak (det nærmeste man vel kommer en pava-behandling?), inden de er blevet beklædt med filt.

Billede

Billede

Så kan jeg nemlig også holde ud at se på dem uden de originale fronter, som er pæne, men vist ikke det mest befordrende rent lydmæssigt.

Herlighederne er på plads på IKEA-alteret sammen med Technics-baby-receiveren på de 2 x 17 watt i 4 ohm og der er så desværre ikke plads til Lenco'en lige nu, men jeg finder nok på noget:

Billede

Så mediet er FM og debut'en var aftenens P2-koncert. Beethoven's 3. var måske nok liiige optimistisk nok, men som oprydningsmusik var det nu helt i orden. Den efterfølgende klaversonate var derimod lige i skabet og også hvad der fulgte senere af bla. musik for lut (!) og klassisk guitar.

Så disciplinen ikke-alt-for-kompleks-akustisk-musik er ihvertfald godkendt indtil videre.

Der er naturligvis ikke tale om en fuldstændigt holografisk og tre-dimensionelt korrekt gengivelse med fuldt frekvensområde osv. osv.

Men når jeg sammenligner med, hvad man ellers får af lyd (og design?!) for 300,- i Electric City, Bilka og hvad de ellers hedder - så er det nærmest absurd.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 27. apr 2012 21:27

Meget overbevisene. Det er ret flot med filt på forsiden, de ser da helt godt ud nu! Det setup tror jeg sagtens jeg kunne nyde selv, 300kr, det er da utroligt meget anlæg for pengene...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf MDA » fre 27. apr 2012 22:05

Ja det er faktisk ganske imponerende ting du får sat sammen.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at "bang for the buck" er på sin plads her :OLO: :cool1:
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3370
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf ole n 84 » fre 27. apr 2012 23:23

Skal du ikke have sat en anden lydkilde til anlæget ( pladespiller, kassettebånd eller cd ) og hvilken en.
ole n 84
 
Indlæg: 1108
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf kbekke » fre 27. apr 2012 23:26

Bare rolig, venner - det bliver værre endnu, for det her er jo bare "køkkenradioen". I vil helt sikkert korse jer, når I finder ud af, hvad jeg ellers har gang i. Jeg er bange for at det godt kan gå hen og helt fundamentalistisk til sidst.

:LLL:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf kbekke » lør 28. apr 2012 00:16

ole n 84 skrev:Skal du ikke have sat en anden lydkilde til anlæget ( pladespiller, kassettebånd eller cd ) og hvilken en.


Ja, nej og måske. Jeg har jo en Lenco (L75), som jeg rigtigt gerne ville have sat sammen med lige netop det her.

Problemet er placeringen. Jeg kunne godt mokke den ind på reolen, men det vil se åndssvagt ud og heller ikke være optimalt med en pladespiller lige ved siden af en højtaler.

Men omvendt, så skal Beovox'erne op i højden for at lyde ordentligt. Der er sådan set diskant "nok", men det optimale lyttevindue er bare ikke særlig stort. Jeg har eksperimenteret med gulvplacering, vippe lidt bagover osv. men det er ikke rigtigt godt.

Jeg kunne godt få plads til dem på standere ved siden af, men har ikke lige fundet det helt rigtige endnu. Jeg har også overvejet at hænge dem op på væggen (!) velvidende, at det "må" man ikke. Men de virker faktisk ikke til at "boome" særligt meget, selvom de kommer tæt på bagvæggen (det er trykkammer-højtalere, hvis det ellers har betydning i den sammenhæng). Men så er der kabler ned ad væggen og selvom WAF-problemet ER løst ved Statsforvaltningens mellemkomst, så må det godt være pænt alligevel.

Kassette maybe. Jeg et par stykker. Spolebånd er også en teoretisk mulighed. Men CD'er er helt udelukket. For det første har jeg ikke nogen (eller jo, jeg har Kind of Blue selvfølgelig, men det er også den eneste og ingen afspiller) og for det andet går dogmet jo på grej fra før 1980.

Så sådan er det - lige nu ihvertfald.

;)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 28. apr 2012 12:44

Dengang hængte man jo rask væk højttaleren på væggen eller placerede dem liggende i/på reolen. Der er vel også beslag på bagsiden til vægmontage? Jeg tror faktisk de nærmest er beregnet til det, så de kan fungere godt i boligens generele design?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf kbekke » lør 28. apr 2012 14:25

Boptilyoudrop skrev:Dengang hængte man jo rask væk højttaleren på væggen eller placerede dem liggende i/på reolen. Der er vel også beslag på bagsiden til vægmontage? Jeg tror faktisk de nærmest er beregnet til det, så de kan fungere godt i boligens generele design?


Something like this?

http://www.dba.dk/reolvaeg-meget-paen-r ... -81456277/

:QQS:

Bemærk at modellen rent faktisk er forberedt for opbevaring af lp'er

Så mangler jeg bare et Lademanns Leksikon, et komplet spisestel til 12 personer og et par flasker likør til barskabet (isbjørnene fra Royal Copenhagen har jeg allerede et sted) ;)

-Der er iøvrigt ingen vægbeslag på Beovox'erne (længere?), men der er en rund forsænkning bagpå i hvert hjørne, hvor der måske har siddet noget engang?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 28. apr 2012 23:31

Ja det er fileme smukt. Husk den der 12 kg tunge keramiklampe over kakkelbordet :lol: Det er da godt vi er konverteret til single malts og lignende siden dengang... :cool1:

De der huller kan jeg huske var dækket delvist af en lille metalplade på min fars. Metalpladen fangede hovedet på skruerne, så der er noget om det.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf mcs_5 » ons 2. maj 2012 03:05

Boptilyoudrop skrev:De der huller kan jeg huske var dækket delvist af en lille metalplade på min fars. Metalpladen fangede hovedet på skruerne, så der er noget om det.

Ja, sådan er det også lavet på den jeg har et eller andet sted. Og med tre huller, så de både kan hænges "stående" og "liggende".

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Bekke's Dogme

Indlægaf kbekke » søn 6. maj 2012 18:34

"Skal du ikke ha' en anden signalkilde?", var der en vaks publikummer, der hviskede. Og jo, det var jo faktisk en af dogmeforudsætningerne, at der også skulle være en separat lydkilde. Pladespillerscenariet er gennemgået, CD'er forbigåes i tavshed :roll: og ophæng af højtalere... I think not.

Men andre ting er sket og en rotation er i stedet blevet en mulighed. Technics-baby-receiveren er sat på stand-by og et groft undervurderet JVC-makkerpar er rykket ind på dogmealteret istedet:

Billede

JVC JA-S31 integreret:

[Billede

JVC JT-V11 Stereo Tuner:

Billede

Begge dele fra midt-halvfjerdserne og helt klassisk, enkelt design. Solide vippeomskiftere og klik-klik-klik på volumen og tonereguleringer. Med tiden skal vi nok nå helt i bund med tobaksindustriens efterladenskaber. Men lige nu er jeg løbet tør for det blå. Der er cirka 40 watt i 8 ohm at gøre godt med og Beovox'erne er jo så 4 ohms - og de kan godt lide at få lidt mere at leve af. De er faktisk begyndt at spille bas nu. Budgetmæssigt er vi stadig indenfor dogmets rammer og lydmæssigt?

Jo, jo. Det er ikke et rock'n'roll-setup det her (det kommer), men kriteriet var jo også noget andet. Det var Miles og det var Coltrane og jazz, det klarer det her sæt så ganske udemærket.

Det eneste problem er selvfølgelig, at jazz på FM efterhånden er ligeså sjældent som svinekød til en bar mitzva.

Så what-do-we-do? :Tanke:

Tjah, en pragmatisk løsning lige nu er at streame DR P8 ned på iphonen i 192 bit AAC og så køre signalet fra hovedtelefon-udgangen ind i AUX på JVC forstærkeren. Det er selvfølgelig snyd. Kættersk. Nærmest skandaløst og jeg skammer mig selvfølgelig behørigt.

:oops:

Men det fungerer og jeg får endelig noget for min licens. Faktisk har jeg aldrig hørt så meget ny jazz (altså ny for mig), som jeg gør i disse dage. Og når tuneren er tændt og stereolampen lyser, så kan man næsten helt glemme, at det er snyd og bare "høre radio". Placebo-jazz kunne man kalde det.

Så må man så leve med, at sendefladen er overtaget af unge knejter i sneaks, der er voldsomt hippe og nede og lyder som om de har røget mary-jane hele vejen ud til DR-byen. Der er ikke meget islænder og Rød Orlik over DR-jazzen i 2012. Det er Art Tatum, der er "for sindssyg på det her track" eller John Scofield, der leverer en "ekvilibristisk omgang guitarflæns".

Men entusiasmen og glæden ved musikken har de, de unge mennesker og det er jo fint. Det er faktisk tæt på at være fantastisk. Nu går jeg bare og venter på, at de skal opdage at der også blev spillet jazz før 1950

:OLO:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster