Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf highfive » ons 24. jan 2018 21:00

Hej! Pladespilleren ligner en Connoisseur BD1:

Billede
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf spuncut » ons 24. jan 2018 22:02

SME-armen er vidst en "Improved" med armrør i letmetal. Den egner sig glimragende til højkompliante pu's som Concorder og OM'er. Tillykke med de fine ting :thumbsup:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » tors 25. jan 2018 01:05

Captain Phoenix skrev: "SME-armen står også helt perfekt - inkl. det lille olie-bad, der skulle/skal dæmpe vibrationer.
Er ikke verdensmester i SME - hvilken type/model er det egentlig
?"

Det er den tidlige udgave af SME 3009 S2 improved - med aftageligt pickup-hus. Det med den tidlige udgave ses på lejets overgang til armrøret og den tværdrager, fastgjort til armrøret, som liftmekanismen presser op på. Armen er en god standard SME-arm. I manges øjne er det en fordel, at den er med aftageligt pickup-hus, da det er noget lettere at skifte pickup på den måde.

Det er gode sager, du fik dér. højttalerne er nok det efter min mening sjoveste. Kanterne er skidte - og det er vel det? - og så måske lige et kig til delefiltrene, den almindelige overhaling af kabinetterne med evt. finslibning (ikke sikkert) samt olie.

Tillykke med det!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Sennheiser HD 424 vender tilbage

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 6. feb 2018 00:40

Jeg er da seriøst på vej ned af Memory Lane for tiden...

For et par uger siden vendte mine JBL L-166'erne "hjem" igen - efter små 40 år hos ex-kæresten Inger (se længere oppe i tråden). Og nu har jeg sgu' også genanskaffet et eksemplar af mine hovedtelefoner fra dengang - Sennheiser HD 424.

De kom forleden fra Tyskland i den orginale kasse - forsynet med DIN-højtalerstik (og en medfølgende adapter t. 6,3 mm jack). De gule skumpuder var væk - men Thomann leverede dem på 4 dage for en god 100-kroneseddel inkl. porto.

HD424-1.jpg

Skumpuderne er helt perfekte (posen de var i, sagde "Sennheiser - Made in Germany") og lette at montere, så det tog ikke mange minutter at zoome tilbage til sen-70'erne, hvor mine (dengang) HD 424'ere var flittigt i brug.

HD424-2.jpg

Har blot haft tid til en kort lytning.
De spiller faktisk fint og er dejligt lette at have på, så det er ikke kun nostalgi - de skal nok blive brugt.
Mine non-vintage Sennheiser HD 650 har sikkert bedre lyd (ellers er det jo helt i skoven) - men den fede, selvsikre 70'er udstråling har de altså overhovedet ikke.
Og så er jeg vild med at den originale kasse er med.
Alt-i-alt et herligt "Blast From The Past" 8)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Fredmarantz » tirs 6. feb 2018 00:48

May we call you "William"? :lol:

Hvor 70'ersk...skønt! :thumbsup:

Jeg husker de Sennheiser - med netop de skumpuder fra en tid i Lokalradio Herning, hvor jeg kom en del og redigerede et par programmer (på en Revox PR99) - Den radiostation brugte konsekvent disse Sennheisere. Lette at have på - billige - og lød fint. Samtidig kunne folk godt kalde på én - og man kunne høre det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf KlausM » tirs 6. feb 2018 05:49

Jeg har mine 424 endnu, har skiftet puder sådan hvert 10. år. Jeg synes stadig de lyder godt, og pga det åbne design er de rare at have på. Fantastisk at man stadig kan købe skumgummi puder til dem, der må alligevel være nogle stykker i brug stadigvæk.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Kolonihave-stereo til sønnen

Indlægaf Captain Phoenix » lør 24. mar 2018 19:45

Min ene musikalske og musikglade søn flytter med kæreste (i 8.ende måned) ud af Århus-kollektivet.
De har købt et kolonihave-hus til den lille familie, hvor pladsen ikke er til hans JBL-L166'er og separate Rotel for-/effektforstærkere mm.

Altså måtte jeg afsted til Århus med noget mindre grej, så der kan være musik når vinter bliver til forår og de to bliver til tre: En hyggelig Nikko-receiver og - surprise (not) - et par Beovox S45-2 er nu på plads sammen med Thorens 280 mk.II/Sony CD.

Kolonihaveanlæg1.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Kolonihave-stereo til sønnen

Indlægaf Louis » søn 25. mar 2018 08:40

Captain Phoenix skrev:Min ene musikalske og musikglade søn flytter med kæreste (i 8.ende måned) ud af Århus-kollektivet.
De har købt et kolonihave-hus til den lille familie, hvor pladsen ikke er til hans JBL-L166'er og separate Rotel for-/effektforstærkere mm.

Altså måtte jeg afsted til Århus med noget mindre grej, så der kan være musik når vinter bliver til forår og de to bliver til tre: En hyggelig Nikko-receiver og - surprise (not) - et par Beovox S45-2 er nu på plads sammen med Thorens 280 mk.II/Sony CD.

Kolonihaveanlæg1.jpg


Man kan da ikke køre rundt i Århus uden at ringe og inviterer sig selvoppustede kaffe ;)
Det ser sgu hyggeligt ud og tillykke med Barnebarnet:)

Fornemme jeg lidt misundelse over Oprhans boksen?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Kolonihave-stereo til sønnen

Indlægaf Captain Phoenix » søn 25. mar 2018 12:12

Louis skrev:Man kan da ikke køre rundt i Århus uden at ringe og inviterer sig selvoppustede kaffe ;)
Det ser sgu hyggeligt ud og tillykke med Barnebarnet:)

Fornemme jeg lidt misundelse over Oprhans boksen?

Tak, Louis - vi må tage en kop kaffe (og se hvordan det store 212-projekt har det) næste gang :p
Korrekt med "Orphans-misundelse". Han fik den af mig da den udkom i '09.
Jeg glemte helt at købe en til mig selv - og nu koster de over 3.000,- på nettet.
_s_
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Kolonihave-stereo til sønnen

Indlægaf Sorenki » søn 25. mar 2018 12:25

Captain Phoenix skrev:Tak, Louis - vi må tage en kop kaffe (og se hvordan det store 212-projekt har det) næste gang :p

Du er velkommen til kaffe hos mig, hvis du vil se 212-projektet inden Louis går igang :lol:
Captain Phoenix skrev:Korrekt med "Orphans-misundelse". Han fik den af mig da den udkom i '09.
Jeg glemte helt at købe en til mig selv - og nu koster de over 3.000,- på nettet.
_s_

Jeg glemte også at købe et sæt... nu håber jeg bare på at nogen finder et lager et sted og priserne falder til noget spiseligt ;)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Kolonihave-stereo til sønnen

Indlægaf Louis » søn 25. mar 2018 15:03

Sorenki skrev:
Captain Phoenix skrev:Tak, Louis - vi må tage en kop kaffe (og se hvordan det store 212-projekt har det) næste gang :p

Du er velkommen til kaffe hos mig, hvis du vil se 212-projektet inden Louis går igang :lol:
Captain Phoenix skrev:Korrekt med "Orphans-misundelse". Han fik den af mig da den udkom i '09.
Jeg glemte helt at købe en til mig selv - og nu koster de over 3.000,- på nettet.
_s_

Jeg glemte også at købe et sæt... nu håber jeg bare på at nogen finder et lager et sted og priserne falder til noget spiseligt ;)


Captain Phoenix skrev:
Louis skrev:Man kan da ikke køre rundt i Århus uden at ringe og inviterer sig selvoppustede kaffe ;)
Det ser sgu hyggeligt ud og tillykke med Barnebarnet:)

Fornemme jeg lidt misundelse over Oprhans boksen?

Tak, Louis - vi må tage en kop kaffe (og se hvordan det store 212-projekt har det) næste gang :p
Korrekt med "Orphans-misundelse". Han fik den af mig da den udkom i '09.
Jeg glemte helt at købe en til mig selv - og nu koster de over 3.000,- på nettet.
_s_


Den kan heldigvis også misundes hos mig, den orphans box. Jeg har ikke engang selv set det L212 projekt endnu :'(
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Vintage-lopper i det franske

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 24. jul 2018 08:49

Ferien har (bl.a. og igen) bragt os til Provence.
Og dermed naturligvis på forskellige loppemarkeder efter... tja... ikke noget bestemt eller uundværligt...

Men jeg fandt en sjov Philips pladespiller i en skøn 70'er-orange, som jeg slet ikke kunne stå for.
Sælgeren forlangte € 20, men da den havde (har) startproblemer bød jeg 10 - og fik den for 12.
Kører både batteri og lysnet - og (krystal)-pick-up'en ser ud til at være i fin stand.

Pladespiller.jpg

Højttalerne i låget har magneten placeret inde i/foran membranen for at spare plads. Den spiller sikkert ikke ret godt - men måske er den så kompakt, at jeg kan få "smuglet" den med på fremtidige bil-ferier.

Jeg læser iøvrigt netop her på ferien en Leonard Cohen-biografi (Sylvie Simmons fremragende: "I'm Your Man - The Life Of Leonard Cohen", 2012) - når jeg ellers kan koncentrere mig for udsigten fra poolen/terrassen.

Bog ved poolen.jpg

Derfor var det også passende, at jeg fandt nogle Cohen-LP'er - det blev til en lille stak.
Der er også en Johnny Hallyday-LP imellem (han døde for nylig - har intet med ham...).
I Frankrig var han lige så stor som Elvis i US/resten af verden - og jeg fik en lang snak & fortælling med sælgerens næsten tandløse far om Hallyday's begravelse (med optog og 1 million deltagende på Champs Elysée). Hyggeligt.

LPerVedPool.jpg

Jeg ønsker jer alle en god sommer - og slutter lige med et billede af den nærliggende by - Montauroux - hvor jeg skal på morgenmad-café netop nu (efter morgen-dukkerten i poolen).
Livet er godt!

Udsigt mod Montauroux.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Captain Phoenix tirs 24. jul 2018 11:59, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf pqrannes » tirs 24. jul 2018 09:19

Skøn grammofon, Claus. Til lykke med den. Der er ikke noget som udendørsmusik, det har Helmer vist os på flere træf, og så er det bare sjovt at kunne spille plader i alle mulige (og umulige) situationer. Fortsat god ferie!

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Vintage-lopper i det franske

Indlægaf bjerager » tirs 24. jul 2018 10:55

Captain Phoenix skrev:Ferien har (bl.a. og igen) bragt os til Provence.
Og dermed naturligvis på forskellige loppemarkeder efter... tja... ikke noget bestemt eller uundværligt...

Men jeg fandt en sjov Philips pladespiller i en skøn 70'er-orange, som jeg slet ikke kunne stå for.
Sælgeren forlangte € 20, men da den havde (har) startproblemer bød jeg 10 - og fik den for 12.
Kører både batteri og lysnet - og (krystal)-pick-up'en ser ud til at være i fin stand.

Pladespiller.jpg

Højttalerne i låget har magneten placeret inde i/foran membranen for at spare plads. Den spiller sikkert ikke ret godt - men måske er den så kompakt, at jeg kan få "smuglet" den med på fremtidige bil-ferier.

Jeg læser iøvrigt netop her på ferien en Leonard Cohen-biografi (Sylvie Simmons fremragende: "I'm Your Man - The Life Of Leonard Cohen", 2012) - når jeg ellers kan koncentrere mig for udsigten fra poolen/terrassen.

Bog ved poolen.jpg

Derfor var det også passende, at jeg fandt nogle Cohen-LP'er - det blev til en lille stak.
Der er også en Johnny Hallyday-LP imellem (han døde for nylig - har intet med ham...).
I Frankrig var han lige så stor som Elvis i US/resten af verden - og jeg fik en lang snak & fortælling med sælgerens næsten tandløse far om Hallyday's begravelse (med optog og 1 million deltagende på Champs Elysée). Hyggeligt.

LPerVedPool.jpg

Jeg ønsker jer alle en god sommer - og slutter lige med at billede af den nærliggende by - Montauroux - hvor jeg skal på morgenmad-café netop nu (efter morgen-dukkerten i poolen).
Livet er godt!

Udsigt mod Montauroux.jpg



Fantastisk fortælling! God sommer!
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

The Beatles (album) - 50 år

Indlægaf Captain Phoenix » fre 16. nov 2018 23:22

For en uge siden – fredag d. 9. november – var det præcis 50 år siden The Beatles’ ”White Album/Det Hvide Album” udkom (det hedder faktisk ”The Beatles”, som bandet der lavede det).

Da det udkom var jeg 9 år og havde ikke nogen egentlig musikalsk interesse – og slet ikke noget anlæg, så sandsynligheden for at netop dette album skulle blive min første oplevelse af ”seriøs rytmisk musik” var meget lille. Men det blev det.

Min far, som var en geskæftig mand bl.a. indenfor stereo, audio mv., havde et anlæg - og en idé, tænker jeg: Han lånte ”Det Hvide Album” af naboens teenage-søn og overspillede det på spolebånd i adskillige eksemplarer. Tror han ville sælge dem i sin radio-forretning (der dengang kun var en side-beskæftigelse til jobbet som producer i Danmarks Radio – det skulle ændre sig få år senere).
Altså lød ”Det Hvide Album” hyppigt i hjemmet nogle uger sidst i 1968. Ikke mindst start-nummeret ”Back In The USSR”, som jeg syntes lød godt - og på denne måde blev mit første møde med seriøs, rytmisk musik.
Ikke noget dårligt sted at starte.

TheBeatles50år.jpg

I anledning af jubilæet er ”The Beatles” (selvfølgelig) blevet genudgivet.
Og her på matriklen er netop landet 4 LP-udgaven, der ud over det org. album (i et nyt stereo-remix af Giles Martin – søn af Beatles-produceren George Martin) rummer de såkaldte ”Esher Demos”. Det er akustiske udgaver af mange af de numre, der endte på ”The Beatles” – optaget hjemme på George Harrisons domicil (”Esher”). De har cirkuleret mere eller mindre officielt i en årrække, men udgives altså nu fuldt officielt.

Og her er der så mange (mig selv inklusive), der vil stille spørgsmålet: Er dette nu ikke bare endnu et stunt for at malke Beatles-guld-koen? Endnu en gang? Igen-igen?

Hvis man ser bort fra den grundlæggende præmis, at musik-markedet er kommercielt (og at der dermed skal tjenes penge), er mit svar faktisk ”nej”. Dette er ikke – kun – en forretningsidé. Der er også noget for musikken, ørerne og oplevelsen. Read on…

Først: Remix’et af det oprindelige ”White album”. Samme musik (melodier, tekster) – but with a twist. Jeg ved ikke hvad der rent teknisk er gjort, men effekten er tydelig konstatérbar. Det står strammere, klarere og tydeligere. Ikke overdrevet (selv om bassen måske – meget kortvarigt – bliver lidt for ”tilstedeværende”, men ikke slasket) på enkelte numre.
Det svarer til at benytte ”Forbedringer”-knappen på fotos på sin mobiltelefon eller at skifte til ”Sport”-indstillingen på BMW 420’eren: Lidt mere af det gode uden at fjerne de basale kvaliteter.

Jeg har flere af de almindelige stereo-versioner af ”The Beatles” samt mono-versionen fra 2014 (som er meget tro mod de oprindelige mix – og lyder fremragende). Og trods dette får jeg her mere nærvær, tilstedeværelse (whatever…) – bestemt værd at have og nyde.

Her ud over rummer 4 LP-boxen som sagt ”Esher” demo-indspilningerne. Det er rent akustiske udgaver af (mange af) numrene på det endelige album. Teksterne er ikke helt færdige – der er både vers som mangler og overskydende vers (som ikke kom med videre). Vi hører 2-3 guitarer, vokaler – og lidt percussion (fra Ringo) ind imellem.
Så det er ”work in progress” – men med højt niveau hvad angår at spille sammen og det er tydeligt, at melodi-materialet (+ teksterne) er enormt stærkt også i de enkelt instrumenterede udgaver.
På en måde dokumenterer ”Esher Demos” bedre end det færdige album, hvor gode beatler’ne var sammen: 3 guitarer, lidt rytme-instrumenter, ingen efterproduktion, over-dubs mv. og indspillet hjemme i stuen hos én af de 4. Og så er det alligevel dybt, dybt musikalsk, vokalerne svinger fint sammen og materialet holder ”big time”. Hertil en mulighed for at kigge/lytte indenfor på vej mod det færdige album (som nogen af os har kendt i 50 år).

Og den tekniske kvalitet: Det er ABSOLUT i orden: Snorlige 180 gr. vinyler. Meget lav overfladestøj og super god dynamik (føles som om der ikke har været fremskridt på dén front igennem de forgangne 50 år!). Udstyret er også i orden: Plakat, fotos osv. er flot lavet.
Eneste lille minus er lidt ”uro” i bunden i ellers tavse passager (f.eks. indløbsrille) – men måske er det samspillet med min pu/arm og høres mere fordi man får lyst til at skrue op for musikken (hvilket er godt!).

Den samlede ”dom”:
En super udgivelse og en meget værdig måde at fejre den største gruppes på én måde største album på (hvad angår mangfoldig kreativitet *). Og sagtens de 650,- kr. 4 LP-boksen koster værd. Sagtens.

* Når ”The Beatles” alligevel kun kommer ind på en 4.plads over Beatles-albums skyldes det både det tårnhøje niveau i Beatlerne’s udgivelser generelt – og specifikt for de tre endnu bedre albums:
At ”Sgt. Pepper…” (1967) var et koncept album, der satte helt nye standarder for hvad beat-musik kunne være. En tour-de-force på så mange planer.
At ”Revolver” (1966) som var tilløbet til ”Sgt. Pepper” – og tog instrumenter, temaer og musikalske udtryk mm. ind i beat/rock-musikken, som aldrig var hørt før.
At ”Abbey Road (1969) fremstår så velspillet og ”finpudset” som en afskedssang fra det største band bør gøre. Tænk en 1. cru-vin serveret lige kvartalet før den ”går over”.

PS: Meget sjovt kan man på "Esher Demos" høre et nummer kaldet "Child of Nature" med John Lennon i den vokale forgrund. Dét nummer blev aldrig udgivet af The Beatles - men kom 3 år senere med på Lennons "Imagine"-album som "Jealous Guy" (med ændret tekst, men helt samme melodi). Tilsvarende findes nummeret "Junk", der to år senere var at finde på Paul McCartneys solo-debut-album ("McCartney").
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster