Captain Phoenix Audio-tråd

Vis os dit grej

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf B&O Vintage » man 17. nov 2014 17:44

kbekke Kenwood A901 Super Chef!, du har vel ikke een i overskud? KØ hvis ja.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf kbekke » man 17. nov 2014 18:26

B&O Vintage skrev:kbekke Kenwood A901 Super Chef!, du har vel ikke een i overskud? KØ hvis ja.


-Sorry. Har kun den ene - og den bliver brugt flere gange om ugen! :p
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Kontorstereo - tjek!

Indlægaf Captain Phoenix » ons 19. nov 2014 23:42

I dag fejrede jeg mit 6-måneders jubilæum på jobbet med at installere et lille stereoanlæg på mit kontor.
Det skal - ud over at levere musik til arbejdet (når tiden og opgaverne er til dét) - også fungere som ice-breaker ift. møder med forskellige folk.

Kontorstereo.jpg

Der er tale om:
    Harman Kardon 430 (en pokkers god og sej lille receiver, selv om den kun er opgivet til 2 x 25 watt)
    Ariston RD-40 pladespiller med Ortofon OM-30 pick-up
    Beovox 1600 m. nye kondensatorer (omtalt side 3 i tråden her)
Der sker sikkert udskiftninger løbende, men nu er jeg i gang.
Og en vintage-plast-pladeholder blev det sørme også til - fundet på loppemarked i Farum - så et lille udvalg af LP'er kan være med på jobbet og skabe hygge.

Og nu jeg er i gang kan jeg lige så godt flashe mit vintage (før-1985) Europa-kort.

Europa anno 1978.jpg

Det sætter også gang i en masse når folk kommer til møde - "Østtyskland", "Jugoslavien", "Sovjetunionen" osv.
Og så er det interessant at kigge på.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf B&O Vintage » tors 20. nov 2014 01:28

Strigent men samtidig ånder det kreativt miljø. Du kan godt lægge ud som Industrial Interior Architect.Tillykke, super flot.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf evox » tors 2. apr 2015 16:55

TILLYKKE med dagen Captain :OLO:
evox
 
Indlæg: 648
Tilmeldt: 10 feb 2012
Geografisk sted: Vestsjælland
Lokalitet: Gislinge

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf møffe » tors 2. apr 2015 22:48

Jeg venter 3 måneder endu, med at fylde min afdeling med vintage HI-FI...

set godt ud

møffe
møffe
 

Tirsdags-pladevask

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 14. apr 2015 22:06

Lidt hyggelig beskæftigelse på en helt almindelig tirsdag aften:
Pladevask med nyanskaffet - og absolut manuel, low-tech pladerenser.

Pladerensning1.jpg

Det er bl.a. en stribe Bill Evans LP'er fra de gode år i 1960'erne (og lidt op i 1970'erne), der længe har stået og ventet på at blive indtaget. Herlig musik!

Pladevaskeren er Knosti Disco-Antistat, som vi lavede en fælles bestilling på op til træffet i marts.
Den fungerer OK uden at der er tale om mirakler (tror LP'erne bliver næsten lige så rensede med en børste efterfulgt af klud + sprit).

Pladerensning2.jpg

Bruger ikke den medleverede væske, men har selv blandet af 3/4 demineraliseret vand, 1/4 sprit og et par dråber opvaskemiddel. Det fungerer fint - og kan genbruges når man filtrerer (kaffe-/te-filter) inden det kommer tilbage i flasken.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf Hackenberg » ons 15. apr 2015 07:56

Det ser godt ud. Jeg kan kun anbefale grundig pladevask. Det reducerer sliddet på plade og PU. Og så LYDER det meget bedre. Prøv f.eks. at høre HVOR støjen er i lydbilleder før og efter.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Tirsdags-pladevask

Indlægaf B&O Vintage » ons 15. apr 2015 09:16

Captain Phoenix skrev:Lidt hyggelig beskæftigelse på en helt almindelig tirsdag aften:
Pladevask med nyanskaffet - og absolut manuel, low-tech pladerenser.

Pladerensning1.jpg

Det er bl.a. en stribe Bill Evans LP'er fra de gode år i 1960'erne (og lidt op i 1970'erne), der længe har stået og ventet på at blive indtaget. Herlig musik!

Pladevaskeren er Knosti Disco-Antistat, som vi lavede en fælles bestilling på op til træffet i marts.
Den fungerer OK uden at der er tale om mirakler (tror LP'erne bliver næsten lige så rensede med en børste efterfulgt af klud + sprit).

Pladerensning2.jpg

Bruger ikke den medleverede væske, men har selv blandet af 3/4 demineraliseret vand, 1/4 sprit og et par dråber opvaskemiddel. Det fungerer fint - og kan genbruges når man filtrerer (kaffe-/te-filter) inden det kommer tilbage i flasken.

Vil det sige Claus, at det er mere for hyggen / terapiens skyld at jeg skal anskaffe mig en pladevasker? Eller er der forskel?
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Tirsdags-pladevask

Indlægaf Captain Phoenix » ons 15. apr 2015 14:10

B&O Vintage skrev:Vil det sige Claus, at det er mere for hyggen / terapiens skyld at jeg skal anskaffe mig en pladevasker? Eller er der forskel?

Hygge er jo vigtig, når det handler om vinyl og vintage-hifi :p

Jeg har ikke brugt pladevaskeren mere end et par gange, så jeg er bestemt ikke ekspert...
Den foreløbige (og subjektive) dom herfra lyder:

    Til overfladiske fedt-fingre osv. er sprit-på-klud-rensning - efter en gang kulfiber-børste-støvfjerning - lige så effektiv.
    Til snavs, der ligger dybere i rillerne (f.eks. væske, der har været spildt på pladen eller støv, der sidder fast i noget "snask" nede i pladerillen) synes jeg pladevaskeren er bedst.
PS: Vi bør oprette en selvstændig tråd med emnet: "Pladevaskere - Pladerens".
Hvem kommer først med dén?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf ferr31 » ons 15. apr 2015 14:14

Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 958
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

PS - er det ikke en Sony? Jo - en PS-X7!

Indlægaf Captain Phoenix » fre 24. apr 2015 22:15

Når vintagehifi - og den musik man spiller på anlæggene - er en væsentlig hobby for én, så er der 3 slags dage:
De gode dage, de meget gode dage - og så de rigtig, rigtig gode dage.

I dag var en af de sidstnævnte.

Jeg stak forbi Bellahøj Kræmmermarked på vej hjem - og allerede da jeg fandt en gratis parkeringsplads, var jeg klar over, at dette var en heldig dag.
Og ganske rigtigt: På den første stand, jeg besøgte, stod et par pladespillere - bl.a. en Sony PS-X7. Det var en af Sony's (næsten) top-modeller fra den periode, hvor Sony vel gjorde det allerbedst: Den sidste halvdel af 1970'erne.
Og med PS-X7'erne strakte de sig ganske langt: Modellen har oliefyldt plademåtte, justerbare fødder med oliefyld, quarts-styret motor, kabinet af Sony's vibrations-dæmpende SBMC - og en panter-sort kulfiber-belagt tonearm.

Sony PS-X7c.jpg

Pladespilleren så rigtig pæn ud, sælgeren sagde at den virkede - og forlangte meget rimelige 400,- for den.
Netledningen var med, så vi satte den til for lige at tjekke at den faktisk virkede.
Og det gjorde den så faktisk ikke. Lys i lamperne, ja - men pladetallerkenen kørte overhovedet ikke.
"Du kan få den for 100,-" sagde sælger så. "HAPS!" sagde jeg og slæbte den 11 kg tunge sag over i bilen.
Jeg kender Sony'erne fra dén tid som bundhamrende solide maskiner - så jeg troede ikke rigtig på at den for alvor ikke virkede (selv om den stod bum-stille). Og med 100,- var skaden jo til at overskue hvis...

Hjemme i musikværelset kørte den stadig ikke...
Før den havde været sat til en halv times tid og kondensatorerne havde fået lov til at komme sig.
Så begyndte den at snurre og efter en halv time mere kørte den lige så urokkelig stabilt, som quarts-styringen er designet til at få den til.
Alt det andet virkede også - automatik, lift, låg næsten uden ridser osv. (kun er den originale pick-up - Sony XL-25 - moden til en ny nål).

Sony PS-X7a.jpg

Så nu har den trofaste Pioneer PL-12 fået et hvil og Sony PS-X7 er på banen.
Det kan godt være det bliver et langt hvil, for den spiller fantastisk godt, den 100-kroners sag her :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf bjerager » fre 24. apr 2015 22:45

Vil godt prøve en sony en dag - godt scoret
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf NikonSP » fre 24. apr 2015 23:07

Hej Claus,

tillykke med din Sony, - super ting, - som de lavede mange af, i den periode; Alle TTS modellerne, PS-2250, PS-6750, PS-8750, din X7 og flere andre. Sony kunne noget med pladespillere, synd at de ikke er rigtig respekteret!

Og så til den pris, det er jo lige til at holde ud :lol:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Captain Phoenix Audio-tråd

Indlægaf bjerager » lør 25. apr 2015 05:02

http://www.dba.dk/pladespiller-sony-ps-x9-1/id-1011968945/

Og sony pladespilleren over dem alle har jo sjovt nok været til salg et stykke tid på dba - godt nok til en pris jeg synes liige er skrap nok
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 113 gæster