Rør og Horn eller Horn og Rør?

Vis os dit grej

Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » tirs 25. sep 2012 20:53

Det her skulle have været en tråd for alt for længe siden. Og det skulle have været fint med indledning og baggrundshistorier, links og pæne billeder og alt muligt. Men det blev det ikke. Jeg har nemlig haft alt for travlt med at rode og regere og høre musik.

Så vi springer ud i det, midt i det hele og må så se, om vi kommer hele vejen rundt. Det skal nok blive interessant under alle omstændigheder.

Men kort og godt handler det altså om at jeg har set lyset - eller hørt lyden - af horn - og rør - og ikke mindst horn PLUS rør. Så so ein ding... Men i vanlig Dr. Bekke-stil, så skal det jo ikke være nemt. Det skal helst være svært og grænsende til det håbløse for at være rigtigt sjovt.

Så det skal ikke bare være horn og rør - det skal også være DIY - eller ihvertfald with a little help from my friends. Rimeligt nok egentlig, eftersom det er dem, der har lokket mig ud i uføret.

Hvad er så status lige nu?

Tjaeh mit sluttresser-Beolab 5000 setup er indtil videre sendt på afspadsering og erstattet af de forhåndenværende søm. Jeg har en Lenco L75 med en arm fra en Pioneer PL-55D, der brummer lystigt, når der bliver sat alt andet end en DL-110 pickup på. Og jeg har en Sansui AU-4900 integreret forstærker, der var på vej i skraldespanden og som virkelig trænger til en seriøs renovering. Men det virker og det er det, jeg har at arbejde med lige nu.

Første skridt mod mit nye lydnirvana var at låne "De Himmelske Riaa'er". mcs_5 går og pusler lidt med nogle ting, som lyder ret godt. Jeg har allerede skrevet om dem i vintage-status tråden, så det vil jeg ikke gentage her. Men de ser sådan her ud:

Billede

Strømforsyning til højre og riaa til venstre. Det er ikke kønt, men det lyder fandme godt.

Men horn skal der også til. Det forlød igennem vandrørene, at der stod et par kabinetter i Nordsjælland, som ikke engang kunne sælges på et loppemarked. Lige noget for Dr. Bekke og en meget flink r-l-b var endda så flink at levere dem hele vejen til Kalvebod Brygge:

Billede

I ægte Imperial Starfighter-finish og komplet med Phillips-fuldtoner. De kom med hjem og lød sådan sowieso. Fint til Keith Jarrett, men ikke så meget andet. Meen hvad har man venner til? Jo, dem har man bla. til at finde billige og gode fuldtoner ude i den store verden. F.eks. sådan nogen her:

Billede

Jeg tror de koster 125,- pr. stk. og det er givet GODT ud, skulle jeg hilse og sige og så så det pludselig sådan her ud:

Billede

Og ja, der manglede lidt i toppen. Så jeg fandt nogle gamle papirdiskanter i skuffen. De er på 4 ohm og har siddet i et sæt Beovox 3000 mk I og det er alt, jeg ved om dem. Jeg startede med bare at sætte dem i serie med fuldtonen (!)

Billede

Det lød egentlig ret godt, men der var "nogen", der var ved at få en blodstyrtning, da de så hvad jeg havde gang i :lol: Så jeg måtte til læderet og investere i "delefiltre" bestående af en 1,5 uF MKT og en 5 watt 3R9:

Billede

Det lød så til gengæld ikke særligt godt. Eller det lød slet ikke fra diskanterne. Så lige nu spiller de med kondensatoren alene og det er ok. Nu kan de f.eks. også spille Kashmir. Jeg har også prøvet med 40 år gamle Wicon'er på 8uF og jeg er oprigtigt i tvivl om hvad der lyder bedst :shock: Jeg tror faktisk, at wicon'erne måske ryger i igen på et tidspunkt. Sidste step var at checke om diskanterne også passede i de frames, som altså allerede var sat i baflerne - og selvfølgelig gjorde de det:

Billede

Billede

Så lige nu er der faktisk både rør og horn i det lille hjem og alt til Herrens velbehag.

Men jeg er ret sikker på, at det ikke slutter her... Altså jeg mangler jo et udgangstrin eller måske to?

:ide:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Tonni » tirs 25. sep 2012 21:04

Uhh hvor lyder det som noget mange har lystet sig med siden starten af halvfjerserne. - Og haft rigtig mange sjove timer til at gå med! - Jeg startede med selvsamme slags kasser, tilbage i start firserne... Og nej jeg er ikke landet endnu! :Skor:
Rigtig god fornøjelse, på din nye, såvel som fortsatte, rejse!!! Den kan kun blive meget underholdende! - Også for os der læser med!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 25. sep 2012 22:09

Ja, der kan godt nok komme masser af musik ud af sådan nogle, jeg har også haft meget fornøjelse af dem Mikkel har nu. Bygger snart et sæt nye. Hvor er det sjovt at du kan få plads til den lille diskant i Philips diskantens ramme. Meget nemmere end at lave alt muligt plade justering af hullet. Jeg glæder mig godt nok til at høre de Visatoner der :Thumpsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 25. sep 2012 22:22

For ikke ret længe siden stod der hos denne mand noget glimrende mainstream solid state stereo: Denon, Sony og JBL. Udstyr der bare virker, spiller - og som mange vil være rigtig glade for.

Men så begyndte der at gå først dogme i den - viewtopic.php?f=569&t=2125 ...

Så fik BEO-bacillen fat med 5000 top-of-the-line sættet fra 1967 og et bjerg af Beovox'er...
viewtopic.php?f=585&t=917&p=21198#p21348

Og nu: Rør og horn, Peerless cone-diskanter i Philips dome-tweeter chassier - og man er sgu' slet ikke sikker på at det slutter her...
:shock:

Kim - for pokker - sikke en rejse du er taget ud på. ;)
Blot håber jeg at vi stadig har dig med i max. 500,- Dogme-shoot-out når vi (forhåbentlig) ses til Vintage-træf i Hald.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » tirs 25. sep 2012 23:27

Captain Phoenix skrev:For ikke ret længe siden stod der hos denne mand noget glimrende mainstream solid state stereo: Denon, Sony og JBL. Udstyr der bare virker, spiller - og som mange vil være rigtig glade for.

Men så begyndte der at gå først dogme i den - viewtopic.php?f=569&t=2125 ...

Så fik BEO-bacillen fat med 5000 top-of-the-line sættet fra 1967 og et bjerg af Beovox'er...
viewtopic.php?f=585&t=917&p=21198#p21348

Og nu: Rør og horn, Peerless cone-diskanter i Philips dome-tweeter chassier - og man er sgu' slet ikke sikker på at det slutter her...
:shock:

Kim - for pokker - sikke en rejse du er taget ud på. ;)
Blot håber jeg at vi stadig har dig med i max. 500,- Dogme-shoot-out når vi (forhåbentlig) ses til Vintage-træf i Hald.


Ja, jeg ved heller ikke, hvad det er, der sker, Claus. Måske er jeg bare kommet i ualmindeligt godt "dårligt" selskab?

;)

Og apropos - så behøver vi altså ikke at tage helt til Viborg for at spille en plade og nyde et glas sammen. Du er altid velkommen her i Vejle.

Men jeg har da ihvertfald til hensigt at komme til næste træf - med eller uden dogme-grej.

Det er klart.

BTW: Jeg får lige at vide fra teknikrummet, at de der diskanter helst skulle være 8 ohm i stedet for 4. Så hvis der er nogen, der har noget passende liggende, er I velkomne til at sende en pb.

pft kbekke
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Tube mania » ons 26. sep 2012 12:38

Hej

Dit teknik rum har med 4ohm + enhed 4ohm (8ohm) regnet med en delefrekvens på 13khz...når du fjerner modstanden skal der regnes påny og så får du en delefrekvens over 20khz..ikke godt. For at beholde de 13khz i 4ohm skal kondensatorens værdi øges til 3uF.

Men det bedste var som sagt at finde en 8ohm enhed...det kan godt være den spiller for højt uden modstand og 3uF, men du kan da prøve. Sådan en gammel svend kan udmærket have mistet følsomhed.

De ser ret fede ud de der Visaton...ka være jeg skulle prøve dem også :ide:
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » ons 26. sep 2012 22:53

OK. Nu har jeg gjort som I siger. Testkomponenterne er rigget til:

Billede

Fra venstre mod højre:

WIcon 8uF, 2 x MKT 1,5 uF og 3R9.

Minihornene spiller altså nu med den anbefalede kombination af 3uF og 3R9. Første skud fra hoften var "Led Zeppelin" med Led Zeppelin (digitalt - for jeg gider ikke at vende plader, når jeg arbejder). Jeg har ikke hørt LZ i meget lang ting og i hvertfald aldrig på den måde. Pludselige var der bækkener OVER det hele. Det lød faktisk ret anstrengende.

OK, tænker jeg. Halvfjerdser-indspilning, der er skam-remasteret. Det skal gå galt. Lad os i stedet prøve noget nyt.

F.eks. "London Sessions" med LCD Soundsystem. Lidt bedre, men stadig, altså diskanten lyder GODT. Det er ikke det. Der er bare for meget af den.

Anyway, digital musik ER jo alligevel et skråplan i et setup, der handler om horn og rør.

Så på med noget vinyl. Min nye genbrugskopi af "Solgt Til Stanglakrids" med Carsten Valentin. Der er et par stykker herfra, der har hørt netop den plade på noget meget fint og dyrt grej for et par dage siden. I den situation lød det vel nærmest "normalt". Men nu - og her lyder det altså fuldstændigt som den er indspillet med C.V. stående ude i brusekabinen. Jeg ved ikke, hvad de har gjort ved hans stemme i det miks, men jeg har aldrig hørt det så tydeligt før.

Diskantniveauet er tåleligt her - det hele lyder bare... underligt og jeg tror faktisk næsten, at det er det, der er meningen.

Lige nu er det Sade, der giver den med "Love Deluxe". Hun er altid smoooooth og helt klart en favorit, når det gælder lækker fløjslyd. Meen der er ikke helt det "blue velvet" over musikken, som jeg er vant til.

Altså det er superdetaljeret og meget "åbent". Fint nok. Men også en meget analytisk lyd. Det nærmeste, jeg kan komme det er den lyd, jeg husker fra mine JBL 4410 INDEN jeg fik skruet 2-3 db ned for titanium-diskanterne.

Så jeg har simpelthen fået skabt et super-monitors, der afslører næsten alt. Det var ikke lige det, jeg havde regnet med eller for den sags skyld ønsket. Faktisk går jeg rundt og har lidt ondt i hovedet lige nu.

po::po

Jeg er ked af det på vegne af jeres fine formler og beregnere. De har sikkert ret i at det her er helt rigtigt, men mine ører er desværre ikke enige. Jeg kunne faktisk bedre lide det alene med de 1,5 uF eller 8uF for den sags skyld.

Hvad kan jeg ellers gøre? Dæmpe outputtet med l-pads eller lignende? Er der nogen, der har bud på type og værdi eller andre gode ideer?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf mellon » ons 26. sep 2012 23:25

Var det ikke duelund der brugte toiletpapir ? start med et stykke foran diskanten (dæmper ca 1 db) så er det bare at hælde på til det passer. Husk at gem et stykke til morgen toilette.
mellon
 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 09 jun 2012
Geografisk sted: Himmerland
Lokalitet: Veddum/Rønbjerg

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Tube mania » ons 26. sep 2012 23:31

Jamen der er da vist også gået ged i det...som udgangspunkt havde du 3,9ohm og 1,5uF i serie med diskanten....det er rigtigt regnet ud (13khz).- Men det var mit indtryk du ikke kunne høre den...derfor foreslog jeg 3uF uden 3,9ohm i serie...det giver også 13khz, men uden dæmpning. Hvor kommer de 8uF ind?

Hvis du bruger 3uF sammen 3,9ohm får du alt for lav delefrekvens...det var ikke hensigten... :!:
Senest rettet af Tube mania ons 26. sep 2012 23:37, rettet i alt 1 gang.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » ons 26. sep 2012 23:35

mellon skrev:Var det ikke duelund der brugte toiletpapir ? start med et stykke foran diskanten (dæmper ca 1 db) så er det bare at hælde på til det passer. Husk at gem et stykke til morgen toilette.


Hvis jeg kender Duelund ret, så har det nok ikke været et hviletsomhelst stykke toiletpapir...

Billede

:lol: :lol: :lol:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » tors 27. sep 2012 21:27

Tube mania skrev:Jamen der er da vist også gået ged i det...som udgangspunkt havde du 3,9ohm og 1,5uF i serie med diskanten....det er rigtigt regnet ud (13khz).- Men det var mit indtryk du ikke kunne høre den...derfor foreslog jeg 3uF uden 3,9ohm i serie...det giver også 13khz, men uden dæmpning. Hvor kommer de 8uF ind?

Hvis du bruger 3uF sammen 3,9ohm får du alt for lav delefrekvens...det var ikke hensigten... :!:


Mæ-hæ! Geden er nok mig selv for jeg har lige opdaget noget...

Billede

:oops: :oops: :oops:

Kondensatoren på 8uF stammer fra det delefilter, som diskanterne oprindeligt sad i, menøeh der var jo så også to af dem i hver højtaler (Beovox 3000 mk I). Jeg håber, at I morer jer. Det er ihvertfald ikke min skyld, hvis I ikke gør.

:lol:

Så nu er vi tilbage til 1,5uF uden dæmpning. Om det er rigtigt eller ej, aner jeg ikke. Men det lyder ihvertfald mindst ligeså godt nu som det 25.000 kr's anlæg, jeg lige har lyttet på nede i den lokale HiFi-Klubben.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf mcs_5 » fre 28. sep 2012 01:37

kbekke skrev:Så nu er vi tilbage til 1,5uF uden dæmpning. Om det er rigtigt eller ej, aner jeg ikke. Men det lyder ihvertfald mindst ligeså godt nu som det 25.000 kr's anlæg, jeg lige har lyttet på nede i den lokale HiFi-Klubben.

Det er helt fint. Diskanten sætter ind ved 13kHz - der hvor output begynder at falde på fuldtonen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 28. sep 2012 12:44

Dejligt at det falder på plads! Man kan altid justere klangballancen ved at prøve en lidt større eller mindre kondensator og evt. justere på lydstyrken med et par modstande: http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm Jeg starter gerne med ca. 6dB dæmpning hvis der er for meget knald på. Så kan man justere til begge sider efter behov. Håber jeg får en chance for at høre godterne :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » lør 6. okt 2012 00:53

Uha-uha... som alle raske drenge har også jeg en svaghed for store kasser. Og sådan et sæt var pludselig til fals hos en meget venlig bruger på Viborg-egnen. En rask lille køretur senere og så så det sådan ud i den lille 3-sals lejlighed:

Billede

De kaldes BIB-horn (for Bigger Is Better) og ejeren skulle af med dem, fordi der skulle gøres plads til nogle, der var endnu større (!)

Det interessante var så, at der ikke var nogle af de enheder, jeg havde liggende på lager, der umiddelbart passede i udskæringen. Så på vej hjem fra arbejde stoppede jeg ind i Egtved hos en anden flink mand, der hedder Kurt og som importerer fuldtone-enheder af vistnok Hong Kong-kinesisk fabrikat:

Billede

Han havde lige gjort status på lageret og var frisk på at gi' lidt jyde-rabat på en hurtig fredags-kontant-handel. CHP-70'erne er MarkAudio's discount-model. "Semi-vintage" med en bevidst roll-off i toppen. Der er ikke noget skrigeri her. Kurt kendte godt BIB-hornene og mente ikke at det ville gå. "De kommer til at buldre" - og han fik ret. Den rigtige enhed til kabinetter i denne størrelse er en 6,5", der koster BOKSEN. Jeg køber nok et sæt på et tidspunkt, men lige nu skal der bare leges.

Jeg havde et baffel-problem, men jeg havde også noget bitumen liggende og så stjal jeg noget på kontoret, som jeg ikke ved, hvad hedder. Men det er ligesom tykt karton og nemt at skære til. Så jeg lavede en slags sandwich-konstruktion:

Billede

Og fire skruer senere var det faktisk det. Nu har jeg mini-enheder i megahorn og jeg kan kun sige, at det er HELT og ALDELES sindssygt så meget lyd, der kan komme ud af sådan nogle små enheder...

Billede

Og ja, de buldrer og gør ved. Men så kan man bare skrue lidt ned for bassen og en smule op for diskanten og i morgen skal jeg eksperimentere med dæmpningen. Eller også skal jeg prøve at sætte mine 6.5" Visaton enheder i eller måske Phillips'erne eller noget helt femte.

Men lige nu spiller de Cowboy Junkies i Trinity og jeg skal også liiige nå at høre noget Hendrix, noget The Wall, noget Coltrane og og og...

Det er altså stærkt vanedannende det her...
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 6. okt 2012 13:04

Jeg vil skyde på at enhedene har for lille membranareal til at koble ordentligt til den store luftmasse der går i hornet.
Voigtprincippet er med udgangspunkt i et resonerende rør. Bunden skal have samme areal som membranen, så skaber man en udvidelse mod porten og placerer enheden ca. 1/3 del fra bunden. I bibhornet har man ladet hornet fortsætte forbi "bunden" ud i punktet hvor det spidser sammen, det kan man godt, ses også i den gamle rundstråler Ace-hornet. Men bib er stadig skabt til en langt større membran. Der er naturligvis også andre paramertre der afgør hvilket kabinet en enhed bedst fungerer i, det kan typisk bedømmes på dens Q. Men det er ikke min erfaring at voigtkonstruktioner er voldsomt kritiske. Men måske den nyeste Frugalhorn passer?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 131 gæster