Rør og Horn eller Horn og Rør?

Vis os dit grej

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 28. okt 2012 20:52

Du kommer godtnok omkring nogle voigt-konstruktioner, thumps up! Jeg tænkte på om pladen slutter tæt? Malingen er meget nubret, er er noget blødt i mellem?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » søn 28. okt 2012 21:10

Boptilyoudrop skrev:Du kommer godtnok omkring nogle voigt-konstruktioner, thumps up! Jeg tænkte på om pladen slutter tæt? Malingen er meget nubret, er er noget blødt i mellem?


Godt spørgsmål. Det eneste jeg har gjort er faktisk at montere enhederne, så jeg ved det ikke. Men Kurt, som jeg fik dem igennem, er vist hverken en sjusker eller en fusker. Vi kan jo undersøge det ved lejlighed. Jeg tror også, at vi måske med fordel kan eksperimentere lidt med dæmpningen indvendigt. Men lige nu får de bare lov at stå og blive spillet stille og roligt til ved behersket volumen.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf DrBoar » tors 1. nov 2012 18:35

Få diskanter klarar 6dB/oktav filter utan att låta illa och Philips AD 160 är inte en av dem.
http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm
Tyder på att man skall använda brantare filter och gärna ha "flush mount"
Det lilla Voigt hornet är en pärla, jag har fått hörbara 40 Hz från ett 4" element :Thumpsup: Vad jag minns så lät den där Philips 6.5" riktigt bra. Om den låter vasst och pressat när du spelar högt, prova att köra utan diskantelement! Jag misstänker att man här distortion när diskanten lever rövare runt 1 kHz.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf mcs_5 » tors 1. nov 2012 19:58

Det er ikke AD 160 Kim bruger. Der er forpladerne fra Philips enhederne med Peerless papdiskanter bagved...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf kbekke » tors 1. nov 2012 20:26

DrBoar skrev:Få diskanter klarar 6dB/oktav filter utan att låta illa och Philips AD 160 är inte en av dem.
http://www.troelsgravesen.dk/WWDT.htm
Tyder på att man skall använda brantare filter och gärna ha "flush mount"
Det lilla Voigt hornet är en pärla, jag har fått hörbara 40 Hz från ett 4" element :Thumpsup: Vad jag minns så lät den där Philips 6.5" riktigt bra. Om den låter vasst och pressat när du spelar högt, prova att köra utan diskantelement! Jag misstänker att man här distortion när diskanten lever rövare runt 1 kHz.


DrBoar er på banen :thumbsup: og jeg er beæret over at have en sådan kapacitet på besøg i min tråd.

Tillad mig at rekapitulere:

Diskanterne jeg anvender ifm. mine horn er ikke Phillips AD-160. Jeg bruger alene plastik-flangen til montage. Selve diskantelementet er en papirscone (Peerless), der stammer fra et sæt Beovox 3000 mk I fra slutningen af tresserne. Et eksempel ses nedenfor inden diskanten blev forsynet med 13uf kondensator og monteret i mini-hornene. Fuldtonen er en BG-17 fra Visaton. En meget billig fuldtone, men ikke desto mindre markant mere vellydende (ihvertfald strammere) i mine ører end de Philip'ser der fulgte med hornene:

Billede

Minihornene er iøvrigt allerede gået videre til en anden bruger her på forum, der fik lyst til at prøve dem med et par Fostex-enheder. Jeg håber ikke, at jeg fornærmer hverken ham eller Fostex ved at sige, at jeg foretrak lyden fra Visaton'erne?

For nuværende er diskanterne monteret i et sæt BIB-horn (Bigger Is Better!), der meget generøst blev doneret af en helt tredje bruger. Samme princip og igen sammen med Visaton BG-17, som nu er monteret i rigtige baffler, som en fjerde bruger er skyld i - og JEG skylder vist efterhånden både til højre og venstre med al den hjælp.

:oops:

Billede

Jeg har jo ikke den teoretiske viden om hvad der burde eller ikke burde fungere, som så mange af jer andre. Jeg kan kun prøve mig frem og bruge mine ører som måleinstrument. Så det er det, jeg gør: Får nogle tips og prøver så at sætte en kondensator eller en modstand på. Pille den af igen og høre, hvad der sker. Dæmpning af kabinetter er en anden disciplin, der har STOR betydning ved horn-konstruktioner.

BIB-hornene fungerer udmærket som det er nu. De er temmeligt kraftigt dæmpede med uld i selve hornet og selvfølgelig med tykt filt umiddelbart bag ved fuldtonen.

Seneste erhvervelse er et sæt Everest TQWT, som jeg har monteret et par 4" CHP-70 enheder i fra Markaudio.

Billede

Igen har dæmpningen kolossal betydning, både for basrespons, men også for hvor naturligt fuldtonen artikulerer. Jeg tror faktisk godt, at de kan blive endnu bedre, men jeg har ikke rigtigt haft tid til at gøre mere ved det. Der er simpelthen for mange plader, jeg liiiige skal have hørt.

Tak for kig og kommentarer indtil videre. I skal endelig ikke holde jer tilbage, hvis I har gode ideer.

Og nu tilbage til Coltrane... eller skulle vi prøve med noget Parker... spillet af Stitt?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rør og Horn eller Horn og Rør?

Indlægaf DrBoar » søn 4. nov 2012 08:13

Åter till diskanten: om den inte har resonansen dämpad av ferrofluid eller stor kammare så har "alla" diskanter en stor impedans peak mellan 700 och 1500 Hz. Även om du delar vid 4 kHz så dämpas det bara 12 dB vid 1 kHz med ett 6 dB filter och ett rent resisitivt element, helt utan impedanspeak. Ser din kondiskant ut som de flesta så dämpar den förmodligen bara några dB vid impedanstoppen. Det bästa är att ha en krets för att jämna ut impedanstoppen men man kommer långt med att sätta ett 8 Ohm motstånd parallelt med ett 8 Ohms kon och sedan köra med att 4 Ohms filter.
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 131 gæster