MDA's Corner

Vis os dit grej

MDA's Corner

Indlægaf MDA » tors 3. jan 2013 23:53

Jeg må også hellere kaste mig ud i det, og vise lidt af hvad jeg går og hygger mig med.

JBL 4341
Tandberg 3002 / 3003 (imens min Marantz 1300DC er til rep.)
Marantz CD16
Luxman PD-441 (Fidelity Research 64, Ortofon MC-30)

Vi er i gang med omflytning af møbler her hjemme, samt der skal købes et nyt og mindre TV bord, så lige nu står TV'et lidt skævt.

IMG_2240.jpg


IMG_2243.jpg


IMG_2242.jpg


IMG_2244.jpg


IMG_2245.jpg


IMG_2241.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3369
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: MDA's Corner

Indlægaf MDA » fre 4. jan 2013 00:14

Havde lidt problemer med min Marantz 1300DC den ville kun tænde når den selv havde lyst :-X
Efter jeg fik skilt kontakten af, kunne jeg godt forstå hvorfor den var defekt, kontakt fladerne var smeltet og der var fuld af sod.

Her står den på operationsbordet.
Billede

Se lige en fin basse af en transformer.
Billede

Cirklen viser de dårlige kontakt flader, for at få så godt et resultat valgte jeg at bytte om på de to loddepinde, så jeg får nye og friske kontakt flader igen.
Billede

Billede

Billede

Billede

Efter en masse forsøg med at få det samlet igen, lykkes det endelig, fjedre og noget som skal passe overens med hinanden, samt meget lidt plads er bare noget møg.
Billede

Men nu kan den skisme tænde og slukke når jeg vil have den til det :Thumpsup:
Billede

Er der nogle som har prøvet at juster bias på sådan en fætter, så høre jeg gerne da jeg ikke kan få nogle målinger på de måler punkter som står i service manualen.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3369
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: MDA's Corner

Indlægaf Fredmarantz » fre 4. jan 2013 00:36

Jamen dog...Det ser godtnok grundigt og HELT rigtigt ud - den operation. Særdeles grundig "pin-point" kirurgisk indgreb - og den 1300DC er på vej tilbage i kampen igen. Den switch er i princippet blevet ny igen.... Hvor fedt. Fantastisk billedserie, som på fornemste vis illustrerer, hvor langt man kan nå med rigtig god fingersnilde - en portion mod og en masse jysk stædighed :lol: :Thumpsup:

venligst
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: MDA's Corner

Indlægaf MDA » fre 4. jan 2013 00:45

Tak for det Freddy.
Ja stædighed skulle der til for jeg brugte nok 7-10 forsøg på at få de 2 små brune plastik ruller, fjederne, og "glider" til at passe sammen, da det hele skulle samles på "hovedet" for ellers ville plastikrullerne falde ud af deres "position"

Nu mangler jeg bare den pokkers bias, tror den passer fint, men det ville nu være rart at få det bekræftet.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3369
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: MDA's Corner

Indlægaf Allan. A » fre 4. jan 2013 08:29

Er helt enig, det er fedt at se når folk laver disse step-by-step operationer med tilhørende billeder, for så tør man måske selv kaste sig ud i noget lignende en dag hvis dette bliver nødvendigt :o

Godt arbejde
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: MDA's Corner

Indlægaf LarsW » fre 4. jan 2013 11:19

Hej Mads.

Ja den procedure for opjustering af " idling current" Marantz 1300DC som servicemanuelen
kommer med, kan være behæftet med en fejl.
Kiggede på AK hjemmesiden:
http://mail.audiokarma.net/forums/showt ... p?t=375907
som omhandler "Marantz Service Manual error thread " men desværre er 1300DC ikke nævt.
Så jeg brugte lidt tid på at kigge på diagrammet, men det diagram de har på AK er sku´godt nok
noget småt noget :(
Men umiddelbart kan jeg se, at i opjusteringen nævner de 10mV på left channel og 20 mV på
right channel for " idling current", men jeg undre mig at der er den forskel, idet begge trin ser ens ud.
Kan være, at der er nogen der har en forklaring der, eller at der somsagt ligger der en fejl i manuelen
Iøvrigt vil det nok være en god idé at udmåle R760, R761, R762 samt R763 som alle er 0.27 ohm 5watt,
i begge trin, idet at effekt modtand som disse har det med at ændre sig med tiden i modstand pga. varme.
Fine billeder af din Marantz på Ak og her og flot arbejde med din kontakt :cool1: .

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: MDA's Corner

Indlægaf MDA » fre 4. jan 2013 11:30

Tak LarsW

Vil du kunne se noget mere hvis du får en service manual i større format?
Jeg er ikke så teknisk anlagt - Skal jeg bruge et Ohm meter til at måle effektmodstande, og hvad er tolerancen på sådan nogle effektmodstande?
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3369
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: MDA's Corner

Indlægaf LarsW » fre 4. jan 2013 12:06

Hej Mads.

Nu er jeg desværre ikke nogen " analog ørn " i større forstand, men et større diagram er nu altid en god ting.
Ja et ohmmeter/multimeter er fint nok i første omgang hvis det lige er modstandene :
R760, R761, R762 samt R763 der skal måles på begge board. Disse har en tolerance
på +- 10 % ifølge manuelen kan jeg se.
Håber at det kan hjælpe dig lidt videre.

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: MDA's Corner

Indlægaf MDA » fre 4. jan 2013 12:10

Jeg prøver at kigge lidt på det, tak for hjælpen.

Jeg har oploadet servicemanualen her på forummet Marantz 1300DC service manual
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3369
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: MDA's Corner

Indlægaf Tube mania » fre 4. jan 2013 13:36

Nu har jeg kigget lidt på det og man kan jo ikke gætte sig til om de mener 10 eller 20mV...så jeg har sammenlignet lidt og regnet lidt.

Den har jo 0.27 ohm emitter-modstande og så bliver strømmen i udgangs-trinnet;

Ved 20mV

I = E / R = 0,02 / 0,27 = 0.074A = 74mA

Ved 10mV

I = E / R = 0,01 / 0,27 = 0,037A = 37mA

Marantz 2385...som er på næsten samme effekt...de kører omtrendt samme forsynings-spænding.
Den har 0,68 ohm modstande og manualen siger 25mV

I = E / R = 0,025 / 0,68 = 0,036A = 36mA

Gæt selv hvad der er mest sandsynligt...nå, men man brænder ialt fald ikke noget af ved at stille den til 10mV. Det kunne jo også være spændende at se hvad den kører NU...inden man rører ved noget...det kunne jo pege i retning af.

BTW...emitter-modstandene plejer aldrig at fejle noget hvis ikke de har været udsat for havari.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: MDA's Corner

Indlægaf LarsW » fre 4. jan 2013 14:31

Ja det er tildels rigtig nok at der ikke plejer at være haveri med emittermodstaden, bortset fra
fra at jeg har oplevet nogle gange, at modstandsværdien kan have ændret sig rigtig meget også
selvom forstærkeren fungerede.
En lille sjov ting omkring formler, men som ikke har nogen betydning er, at jeg er blevet
"opdraget" under uddannelsen i mine unge dage i at formlen hed I=U/R

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: MDA's Corner

Indlægaf MDA » fre 4. jan 2013 14:50

Mange tak for den fine udregning tube.
Ja det kunne være spændende at se hvad den måler nu, men problemet er at ikke får nogle målinger, gælder begge kanaler. Efter bedste overbevisning samt hjælp fra freddy så kan jeg bare ikke hitte ud af hvorfor jeg ikke får nogle målinger på målepunkterne, måske der er en fejl i service manualen mht. Målepunkter?

Sjovt du lige nævner 2385 for den/dem roder jeg med lige nu, billeder kommer.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3369
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: MDA's Corner

Indlægaf Tube mania » fre 4. jan 2013 14:57

Hov...du skal da få noget at se hvis du måler over effekt-modstandene med strøm på dyret...hvad måler du med og hvordan er det indstillet...

Det ser ud til at man måler over 2 emitter-modstande...hvis man måler fra 761 til 760, men det forklarer ikke forskellen på kanalerne...bortset fra hvis den ene kanal måles over en modstand...den anden over 2 modstande. Vi må se om Freddy kender løsningen...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: MDA's Corner

Indlægaf MDA » fre 4. jan 2013 16:14

Som skrevet før så har Freddy og jeg kigget på den sammen, og vi kan ikke hitte ud af hvorfor bi ikke får nogle målinger.

Der er intet udslag på multimeteret, gælder både højre og venstre kanal.

Har prøvet at vrikke forsigtigt på trimmeren men der er intet udslag på multimeteret
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3369
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: MDA's Corner

Indlægaf Max » fre 4. jan 2013 16:42

Og det er enderne du har fat på og ikke det fælles midtpunkt ?
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 126 gæster