No.1's grej.

Vis os dit grej

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » ons 21. jan 2015 23:04

Pt er der lidt snak om store sub-woofers i "Set til salg på nettet" hvilket gør at jeg kommer i tanke
om mit ungdoms anlæg fra start 80'erne ("Den brune periode" !) - det var et vildt anlæg dengang :
No1 Sound System start 80erne - 01.jpg

Højttalere : bas : Coral 15-L100 i 500 liter Minic P500 baglade horn, mellem : Coral M-100 + AH501,
diskant Coral H-104, passivt delefilter fra Studio 400, Sub : Fostex FW-800 i 1000 liter box, kabinettet måtte jeg re-designe for at kunne få det igennem døråbningerne til mit værelse (jeg boede lidt separat i en tilbygning).
Forstærkere : for: Nikko Beta II, eff, sidesystemer : Nikko Alpha II, eff sub : Nikko Alpha 220, delefilter : aktivt, hjemmebygget 2-vejs, 24 db/okt, 60 Hz, variable outputs), grammofon : ERA m. SME 3009 Improved, PU ?.
Der var virkeligt skub i det anlæg, og det var noget af et tilløbsstykke for venner og bekendte. Det var tiden
hvor jeg begyndte at gå på Roskilde Festival, og det var sjovt at kunne genskabe lidt af stemningen (lydtrykket !)
når man vendte hjem og lige skulle op på niveau igen om man så må sige. Alene højttalersystemets fysiske størrelse gjorde, at nogle besøgende slet ikke opdagede det lige med det første, idet man troede det var en væg eller rum-opdeling (man gik ind bagved og gik gennem den smalle åbning til højre) og de fik først chokket når de vendte sig om og skulle til at spørge efter hvor de hersens store højttalere var henne :lol:

Sub-bassen kunne flytte luft så det ville noget - buler i pladerne kunne ses på en kaktus i vindueskarmen der
stod og svajede svagt i takt med bulerne - no shit ! Man kunne måske tro at jeg levede i en evig akustisk feed-back, men en effektiv "armering" af pladespilleren i et sand- og betonflise fyldt omkransende rack gjorde at der
kunne spilles meget højt inden det begyndte at runge.

Oh, ja - det var sgu sjovt, men da tiden kom til at flytte i lejlighed i Kbh blev hele baduljen solgt
til diverse lyd-freaks og diskoteker rendte med bas-horn og forstærkere. Sub'en ? - enheden var lånt hos SLT
under en Hi-Fi udstilling i Bellacenteret mod at de måtte komme og få et lyt - de havde på det tidspunkt
ikke selv hørt den og var selvfølgelig nysgerrige for at komme til at høre det de stod og solgte,
Imidlertid dukkede de ikke op, og deres revision fandt først ud af udlånet flere år efter udstilling, så de kom selv og hentede den incl kabinet som de endte med at give et par tusinde for - tak for lån :lol:

Hva' så - er der andre der har historier og billeder af deres ungdoms anlæg ?
... jeg havde også et sindssygt anlæg i min Datsun 100A varevogn ... :Skor:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf Gottschalck » fre 8. apr 2016 22:30

Fedt billede. Selv min bedre halvdel gloede en ekstra gang. Det slår mit tidlige Sound in Wall med en god stak Dynaco A-25 flankeret af både Dali 7 og 8. Det hele koblet sammen og spillede samtidig på henholdsvis Denon og NAD forstærkere, der naturligvis kollapsede totalt med den grimme samlede ohmske belastning. Har desværre ingen billeder.
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf Henrik Worre » fre 8. apr 2016 22:31

Så fedt min er lidt mindre 24" og også bygget da jeg var ung ......... sidste år ............. da jeg var 50...........
Henrik Worre
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 mar 2016
Lokalitet: Skanderborg

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » fre 8. apr 2016 23:49

der naturligvis kollapsede totalt med den grimme samlede ohmske belastning.
:lol:
også bygget da jeg var ung ......... sidste år ............. da jeg var 50
:lol:
Tak, drenge ;) Ja, det var sgu en blæret sub den 32" Fostex :cool1: men i dag har jeg 4x15" JBL 136HS i
4x125 liter kabs, og det sub-system er der (selvfølgelig) betydeligt mere bund i.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf Tonni » lør 9. apr 2016 11:02

Basis for en klub i klubben her? Den brune ring? :Skor:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: No.1's grej.

Indlægaf acj1980 » lør 9. apr 2016 12:40

No1 skrev:
der naturligvis kollapsede totalt med den grimme samlede ohmske belastning.
:lol:
også bygget da jeg var ung ......... sidste år ............. da jeg var 50
:lol:
Tak, drenge ;) Ja, det var sgu en blæret sub den 32" Fostex :cool1: men i dag har jeg 4x15" JBL 136HS i
4x125 liter kabs, og det sub-system er der (selvfølgelig) betydeligt mere bund i.


De må fylde betragtelg.. men lyden må være uovertruffen :p
acj1980
 

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » lør 9. apr 2016 19:17

Basis for en klub i klubben her? Den brune ring? :Skor:

ÆÆ:Æ Helt klart, Tonni ! Men kun med billeder ! - bare ikke af den brune ring :lol:
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: No.1's grej.

Indlægaf dfms » lør 9. apr 2016 20:50

No1 skrev:No1 Sound System start 80erne


Det er fa'me nr. yen det der :thumbsup: .

Har vi set billeder af det nye system.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: No.1's grej.

Indlægaf High Sky » lør 9. apr 2016 22:13

Sejt. Det må have været tider. Det er langt fra den velduftende moderne metroseksuelle mand, med en lille bluetooth fætter ved den bærbare. Fedt.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: No.1's grej.

Indlægaf No1 » søn 10. apr 2016 07:48

Det er fa'me nr. yen det der :thumbsup: .
:lol:
Har vi set billeder af det nye system.

Det kan jeg desværre ikke rigtigt gå i detaljer med her (de kan dog skimtes på foto's på første side af denne tråd) da det bund-system ikke er vintage, men kort kan det nævnes at der er tale om 4 stk hjemmebyggede, anonyme sorte boxe, så I går egentlig ikke glip af noget særligt ;)
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 76 gæster