Cinemads store Franskmænd

Vis os dit grej

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Tonni » tirs 11. feb 2014 12:48

Hvor er den flot!!!

Tillykke med den! Håber lyden lever op til udseendet!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf rørglad » tirs 11. feb 2014 22:26

Da jeg læste Chinemad`s lidelseshistorie:

"- min AS 1100 har været til reparation i 3/4 år nu. Den var lige hjemme og vende en kort overgang, men hvis jeg forsøgte at bruge tape- indgangen gik den i protection-mode. :( Så tilbage til min flinke reparatør, men siden har jeg ikke set den. Han har i øvrigt haft min Rotel RX 602 lige så længe....
- den AS 3300 jeg købte tidligt på sommeren holdt i knap 3 måneder, så nægtede den også at starte op. Siden har jeg ikke forsøgt, en af de to andre måtte da snart være på vej....

Det var ikke fordi jeg manglede musik. Min Nikko 7075 spiller fint, og uden nykker, men den er lidt slank i lyden. Prøvede at skifte den ud med min DUX TÁ 12000, men den døde i den ene kanal.

Så faldt jeg over en annonce for en Onkyo TX 2500 MK II. Rigtig fin lille receiver, der lyder fremragende. Efter 14 dage - hverken lys eller lyd. _s_

Så måtte Nikko'en tilbage på arbejde, men lyden er stadig ikke efter mit ideal, så i går gjorde jeg endnu et forsøg, og købte en Pioneer SA 8500 II.

I øvrigt hos samme sælger som jeg købte Onkyo'en af. Han var ked af at den kun virkede så kort tid, og vil se om han kan lave den. :cool1:

Så nu er jeg spændt på hvor længe Pioneer'en holder. Foreløbig er jeg en glad mand. Den spiller rigtig godt. "

Slog det mig, at der måtte/kunne være en fælles årsag til de mange nedbrud??
Det kan selvfølgelig være fordi de der AR kræver en masse effekt? Og måske fordi ejeren er lidt tunghør, eller bare ynder at spille meget højt?
Der er vel ikke noget at komme efter i ledningsføringen?
Og hvad er din netspænding?
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » tirs 11. feb 2014 22:52

Hej Rørglad

Det er nu ikke fordi jeg spiller ret højt - i hvert fald ikke så længe ad gangen. Men jeg har selvfølgelig selv tænkt nogle af de samme tanker, hvilket bl.a. har bevirket at jeg er mere omhyggelig med ledningerne.

Det med netspændingen har jeg nu ikke overvejet før. Hvordan checker jeg den?

Ellers kan det også være at jeg har været uheldig med de enkelte enheder. AS 1100 var syg da jeg købte den, AS 3300 havde været brugt til fester i et sommerhus nogle år, og Onkyo'en havde brændt en termosikring. Sælger lavede den for mig, og den spillede fint i en måneds tid efter inden den blev pakket væk.

Der er heller ikke problemer med de tre andre setup, jeg har i huset, men der sidder heller ikke AR i enden. Jeg har godt læst, at de AR-11 har taget livet af nogle forstærkere (og omvendt). Men ingen af fejlene er sket imens jeg har spillet højt, og det er vel der det går galt?
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf rørglad » ons 12. feb 2014 23:35

Netspændinger måler du med et voltmeter, der kan vise vekselspænding (AC: Alternating Current). De fleste multimetre i handelen kan det. Netspændingen kan være noget over de 230V, hvis du bor tæt på en transformator.
Og så kan jeg bekræfte, at der kan være problemer omkring AR3 , 11 og tilsvarende. Det er en HT, som kræver noget af sin forstærker. Jeg var i branchen dengang de slog igennem på det danske marked. Mange mindre forstærkere kunne ikke klare mosten. De stod af, og af og til gik der også en diskant, selvom de er kølet af magnetisk olie omkring svingspolen. Dette sker når forstærkeren klipper toppen af signalet, og derved genererer en masse overharmoniske svingninger. Importøren anbefalede nogle specielle sikringer, som med stort held kunne afbøde problemet. Se vedhæftede billede. AAA batteriet er med som størrelsesreference.
Der var, så vidt jeg husker, aldrig problemer med de gode kraftige forstærkere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » tors 13. feb 2014 22:10

Jeg må lære at udtrykke mig lidt mere præcist: Hvordan tolker jeg resultatet? Og er det nok med en øjebliksmåling, eller skal jeg måle over længere tid?

En øjebliksmåling viser 234,2 V. Godt eller skidt?

RS 660'eren blev hurtigt sat til et par CX-100, for at se om der er hul igennem. Det er der, og det lyder rigtig godt :OLO:

Men man skal ikke røre ret meget ved knapperne, før den begynder at skratte, falde ud i den ene kanal og lignende. Så den skal renses grundigt inden den bliver sat rigtigt til.

Det bliver ikke lige med det samme. I morgen er det vinterferie, der bl.a. Skal tilbringes i London :ER:

Og weekenden efter er der træf [beer2]
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » tirs 11. mar 2014 20:14

Så fik jeg fjernet snavset fra min RS-660. Den havde godt nok fået en klud til ære for fotografen, da den skulle på e-bay, men den havde bestemt ikke været inde i alle hjørner. :lol:

Indeni var den nu ret pæn, kun en smule støvet:

Billede

Og nedefra:

Billede

Ærgerligt nok ser det ud til at den lider af samme sygdom, som mange andre Setton-receivere: Den har svært ved at tænde. Det er noget med den måde Power-knappen er lavet på. Jeg er ikke elektronikkyndig nok til at forstå helt præcis hvad problemet er, men min mistanke retter sig mod en grå komponenet, der sidder yderst på Power kontakten. Resten af kontakten ligner i hvert fald noget jeg har set før. Og den komponent kan selvfølgelig ikke skaffes længere :(

Nå men hvis den en dag strejker helt, må jeg jo søge hjælp. Foreløbig nyder jeg musikken, og synet af den flotte receiver. Den er foreløbig sat på skånekost - får lige lov at vise den kan spille uden problemer i et par uger, inden den bliver spændt for mine "dræber-højttalere" ÆÆ:Æ
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » søn 23. mar 2014 20:05

Så fik jeg min nye receiver sat til AR-11:

Billede
[Setton RS 660]

Og heldigvis levede den til fulde op til forventningerne. Det lyder helt fantastisk i mine ører. Den har stadig problemer med at tænde, men nu får den lov at sprede glæde et stykke tid, og så må jeg se om jeg kan finde en der vil ta' den under kærlig behandling.

Så nu ser her sådan ud:

Billede

Spolebåndoptageren er en Beocord 1200. Den har ikke det bedste ry, men jeg synes den er rigtig flot, og så er den magen til den der stod i mit barndomshjem, så der er også en del nostalgi knyttet til den.

Jeg har også investeret i en ny pladespiller:

Billede

[Pioneer PL-55]

Jeg købte den fordi den i modsætning til min PL 510A er halvautomatisk. Det er godt nok et spøjst system, det virker nærmest som om man trækker en elastik op, når tonearmen sænkes. :Skor: Men det virker, og det har det gjort i 40 år nu, så de har nok vidst hvad de gjorde på Pioneer fabrikken den gang. :lol:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » lør 17. maj 2014 17:37

Så blev min Setton samling forøget med godt 30 kg:

Billede

Fra oven: Setton PS 5500, TUS 600 og BS 5500

BS 5500 er en Dual-mono forstærker på 2*120 Watt i 8 ohm. Det eneste de to kanaler har til fælles er 220V indgangen. Der er sågar en afbryderknap til hver kanal.

Med i købet fulgte også denne:

Billede
Pioneer RT-707

Og et par højttalere, der ses i forgrunden:

Billede

Højttalerne er mærket SoundSpan System by BIC

Setton sættet er lige koblet op på højttalerne for at se om det spiller. Der er en lille forskel i lyden på de to højttalere, og der er knas i nogle af knapperne, men ellers lyder det ret godt. Pioneeren har jeg ikke testet endnu, for det er sommer på Midtsjælland. 8) Men der er vist noget galt med den ene kanal :( forhåbentlig ikke noget der ikke kan laves, for den er rigtig flot, tung som et ondt år og så passer den til mit SA-8500 II/TU 8500 II sæt

Der fulgte også en Technics pladespiller og en Sony cd-afspiller med.

Der kommer flere billeder, når jeg kommer i gang med den store rengøring.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf bluetiger » lør 17. maj 2014 17:51

Rart at se det kom til den rette ejermand :p

jeg var alligevel aldrig rigtig blevet glad for det polerede blanke look
men faktisk første gang i lang tid jeg har været tæt på at se mig om efter andet end Technics.

Nu er du vel oppe på at have 75% af alt dansk ejet Setton 8)

Hilsen Thorfinn
Brugeravatar
bluetiger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: 17 apr 2011
Geografisk sted: Lige over lillebælt og så ca 25 km til venstre

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf snod » lør 17. maj 2014 21:15

Tak for billeder.
Det er vist helt udmærket, at Setton-sættet ikke landede på et diskotek.
Og når man alligevel ikke har tænkt at spare på knapperne, så hvorfor så ikke sætte to netafbrydere i.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » søn 18. maj 2014 17:06

Lige en hurtig update:
Sættet spillede nogen timer i går. Forforstærker og effektforstærker spiller fint, men for ...... Hvor er det beskidt især indeni.

Tuneren: Spiller fint, men et par af lamperne slukker ikke når jeg slukker på afbryderen.

RT 707: den spillede ganske rigtigt kun i den ene kanal, da jeg satte den til. Jeg prøvede at trykke på monitor/source knappen, og så var der lyd i begge kanaler :OLO: Den er i øvrigt også dækket af et tykt lag støv indeni.

Højtalerne: det er et par BIC TPR 400 jeg har fået med i handlen. På den ene er mellemtonen tavs, og de er ikke specielt velholdte. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal med dem, kommer nok ikke selv til at bruge dem.

Technics pladespilleren havde knækket nålefanen på Pick-up'en. En ny er bestilt, og så skal den store knægt ha' den med når han flytter om kort tid.

Summa summarum: Der forestår et større rengøringsarbejde. Men det bliver ikke lige nu, med en af ungerne der skal flytte hjemmefra og en anden der bliver student. ;)
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf bluetiger » man 19. maj 2014 14:04

Ja det var pudsigt nok højttalerne der fik mig til at byde på det først :-)
Brugeravatar
bluetiger
 
Indlæg: 247
Tilmeldt: 17 apr 2011
Geografisk sted: Lige over lillebælt og så ca 25 km til venstre

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » tirs 3. jun 2014 21:42

Fik lidt tid i week-enden, så jeg fandt den store støvekost frem:

Før:
Billede
Efter:
Billede

I skyndingen glemte jeg at ta' et billede, efter den blev samlet igen, så i må nøjes med et fra processen undervejs:
Billede
[Pioneer RT-707]

Jeg har spillet på den nogle timer efter rengøringen, og har ikke fundet andre defekter end pæren i det ene VU-meter der er gået. Den spiller rigtig godt, og spoler begge veje uden problemer. Auto-reversen virker også.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » tirs 2. dec 2014 20:31

Jeg har fået sat det Setton sæt op jeg købte tidligere på året:

Billede
[Setton BS 5500, PS 5500, TUS 600, Alpage AL 300

Har også fået sat et nyt signalkabel på min Hitachi:

Billede
[Hitachi PS58]

Det spiller fantastisk. Rigtig god balance i lyden, der er ikke noget der bliver fremhævet, men heller ikke noget der mangler. Noget varmere i lyden end mit Pioneer-sæt, der står i et andet værelse.

Jeg får et øre-til-øre smil på, hver gang jeg lytter til det, så jeg har vist ramt noget rigtigt :lol:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » tirs 7. apr 2015 19:32

Jeg har lige hentet en pakke på posthuset.

DSCF3400-3.jpg


Nogen der tør gætte på hvad der gemmer sig under al tapen?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst