Cinemads store Franskmænd

Vis os dit grej

Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » man 10. jun 2013 20:04

Hej

I sidste uge hentede jeg et forstærker/tuner sæt hos en flink samler på Islands Brygge:

Billede
Setton AS-3300 og TUS-600

Så nu benytter jeg lejligheden til at starte en tråd om det jeg går og hygger mig med, og bruger den samtidig til at samle de små stumper oplysninger jeg kan finde om Setton og deres produkter.

Sættet har stået i et sommerhus, så der skal en grundig rengøring til:

Billede

Jeg har lige haft det sat til, for at høre om det kan spille. Umiddelbart spiller det fint, ingen skrat eller andre unoder. Det eneste er en lampe på forstærkeren, der ikke lyser.

Tuneren er dog ikke så pæn ovenpå:

Billede

Hvis der er nogen der kender en god metode til at gøre noget ved det, hører jeg gerne om det.

Til sidst skal I da lige ha' et billede af min samling:

Billede
Fra oven: AS-1100, TUS-600, AS-3300

Hvis der skulle være en enkelt, der synes at det er lidt flot at kalde tre apparater for en samling, vil jeg bare sige at på billedet herover ses mere end 25% af de modeller Setton nogensinde markedsførte :lol: - i hvert fald så vidt jeg har kunnet finde ud af. Mere om det senere.

Jeg har kun hørt sættet kortvarigt på et par Beovox 2200, og det lyder lovende. Jeg er nu ret sikker på hvad der venter, når det er gjort klar, da jeg jo har en AS-1100 i forvejen.

Og i mine ører er kombinationen af Setton og AR = HIFI-nirvana :cool1:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf larsne » man 10. jun 2013 20:15

Pioneer-jonas har vist også lidt Setton http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=569&t=657
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » ons 26. jun 2013 20:44

Det er ikke nemt at finde oplysninger om firmaet Setton på nettet, men her er hvad jeg har kunnet støve op:

Firmaet er fransk, og startet af Jack Setton, der blandt meget andet, var den franske importør af Pioneer. Omkring 1975 startede han markedsføring af egne hifi-produkter, under navnet Setton. Produkterne blev til i et internationalt samarbejde mellem Alain Carre, der var en del af Pierre Cardin’s designergruppe, Harold Weinberg, en amerikansk ekspert i hjemme-elektronik og en japansk ekspert i produktionsteknologi Toshiro Yasamura.
 
Firmaet fik en kort levetid, og blev lukket omkring 1980. Der blev i alt markedsført 10 eller 11 produkter:
3 receivere: RS 220, RS 440 og RS 660
to (tre?) integrerede forstærkere: AS 1100, AS 3300 og måske AS 5500
en pre-amp: PS 5500
en power-amp: BS 5500
en tuner: TUS 600
en pladespiller: TS-11
et ”HiFi Control Center”: RCS X 1000 (en kombination af pre-amp og tuner)
Jeg har kunnet finde førstehåndsoplysninger om de ti produkter på nettet, men AS 5500 har jeg kun kunnet finde rygter om.
 
Designet var Setton’s eget: masser af blankt aluminium, stort og tungt som et ondt år, men indmaden er så vidt jeg har kunnet opstøve OEM-produkter, fra enten NEC eller Alpine. Indmaden i RS-660 er fx stort set identisk med indmaden i Lafayette’s LR-9090, og RS-440 er den samme som Lafayette LR-5555.
 
 
 
 
 
 
 

 
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » fre 6. dec 2013 23:55

JEG BURDE HA' VIDST DET.......... :Bande:

Jeg kunne aldrig finde på at købe en fransk bil, så hvorfor i himlens navn skulle  jeg så falde for fransk vintage-grej. :Skor:

Nå, men det gjorde jeg altså, og nu betaler jeg prisen:

- min AS 1100 har været til reparation i 3/4 år nu. Den var lige hjemme og vende en kort overgang, men hvis jeg forsøgte at bruge tape- indgangen gik den i protection-mode. :( Så tilbage til min flinke reparatør, men siden har jeg ikke set den. Han har i øvrigt haft min Rotel RX 602 lige så længe....
- den AS 3300 jeg købte tidligt på sommeren holdt i knap 3 måneder, så nægtede den også at starte op. Siden har jeg ikke forsøgt, en af de to andre måtte da snart være på vej....

Det var ikke fordi jeg manglede musik. Min Nikko 7075 spiller fint, og uden nykker, men den er lidt slank i lyden. Prøvede at skifte den ud med min DUX TÁ 12000, men den døde i den ene kanal.

Så faldt jeg over en annonce for en Onkyo TX 2500 MK II. Rigtig fin lille receiver, der lyder fremragende. Efter 14 dage - hverken lys eller lyd. _s_

Så måtte Nikko'en tilbage på arbejde, men lyden er stadig ikke efter mit ideal, så i går gjorde jeg endnu et forsøg, og købte en Pioneer SA 8500 II.

I øvrigt hos samme sælger som jeg købte Onkyo'en af. Han var ked af at den kun virkede så kort tid, og vil se om han kan lave den. :cool1:

Så nu er jeg spændt på hvor længe Pioneer'en holder. Foreløbig er jeg en glad mand. Den spiller rigtig godt. 

Men den ser nu lidt klein ud, oven på Setton tuneren :lol:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » lør 4. jan 2014 18:11

Skylder vist nogle billeder:
Billede

Som skrevet overfor har jeg ikke rigtig held med mine Setton forstærkere, så i starten af december købte jeg en Pioneer SA 8500 mkII. Effektdelen er opbygget som dual-mono, med to trafoer og to gange ladelytter.
Den lyder fremragende. Ikke så varm i lyden som Setton'erne men med flere detaljer.
Setton tuneren nederst er også en fornøjelse, men når den står sammen med Pioneeren kan man rigtig se hvor stor den er. De to forstærkere er samme størrelse, så det bliver lidt mere harmonisk, når en af dem kommer til live igen. Seneste melding på AS 1100 er at den skulle være klar i løbet af januar, så der er håb.
AS 3300 har jeg endnu ikke besluttet hvad skal ske med. Andet end at jeg beholder den, og på et tidspunkt får den repareret.

Billede
Billede

Højttalerne er Acoustic Research AR-11. Som min svoger sagde da han hørte dem: Man mangler ikke noget, og det kan jeg kun tilslutte mig.
Billede
Signalkablet i min Hitachi PS-58 er knækket og skal skiftes. Det har jeg ikke haft ro til endnu, så det er min Pioneer PL 510A der spiller. (Kan du kende den Poul? den har fået uoriginalt låg, og original headshell)
Eneste anke mod den, er at den ikke stopper når pladen er slut.
Billede
CD-afspilleren i dette setup er ikke vintage :( , men Onkyoen (DX 6800) nederst har en rigtig god lyd, og er fra starten af 90'erne, så det varer ikke så længe. Rotel'en øverst er reserve, og fremme for at få lidt spilletid. Den lyder lige så godt som Onkyoen.
Kassettebåndoptageren i midten er en Alpage AL300. Den er desværre begyndt at drille, den kører for langsomt :-X
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf LarsW » lør 4. jan 2014 18:33

Lidt af et mix setup, men ser ellers fint ud og jo
din Pioneer forstærker høre absolut til det bedre Pioneer der er lavet,
men håber da at du får din Setton op og køre igen :thumbsup:

Noget som jeg har bidt mærke i og som er på alle billederne og det er
din fine Kay Bojesen abe, det er næsten som om at man skal " Find Holger "
i dine billeder :lol:

Mvh.
LarsW
Senest rettet af LarsW lør 4. jan 2014 18:38, rettet i alt 1 gang.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Klausen » lør 4. jan 2014 18:37

LarsW skrev:Noget som jeg har bidt mære i og som er på alle billederne og det er
din fine Kay Bojesen abe, det er næsten som om at man skal " Find Holger "
i dine billeder :lol:

Mvh.
LarsW

Tror du ikke det er en slags erstatning for suttekluden. :lol:
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf LarsW » lør 4. jan 2014 18:58

KayBoyesenMonkey.jpg


Tror du ikke det er en slags erstatning for suttekluden.

:lol:
Jo måske, men hvad siger Cinemad til det ?

Mvh.
LarsW
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » lør 4. jan 2014 18:59

Næh. Det er såmænd en idé jeg fik under et besøg på Nordisk film for nogle år siden. Før der var noget der hed ophavsret på film, stjal man scener fra andres film, og gjorde dem til sine. For at forhindre dette, eller for i det mindste at kunne bevise det var en Nordisk Film scene, var der ofte en rekvisit udformet som, eller med et billede af en isbjørn.
Så hvis I ser et billede på nettet, med en Kaj Bojesen abe på, ved I hvor originalen stammer fra :lol:
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » søn 2. feb 2014 16:19

Vandt en auktion på ebay i går:

Billede

Nøj hvor jeg glæder mig til den kommer hjem :p
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf KlausM » søn 2. feb 2014 17:46

Til lykke med den, så mangler du kun pladespilleren?

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » søn 2. feb 2014 19:14

Ja. Den gad jeg godt finde. Måske lykkes det en dag.

Men ved at studere de gamle numre af HiFi revyen, som SAE har lagt op på sin hjemmeside, har jeg fundet ud af, at Setton også lavede en højttalerserie M 10 A, M 20 A og M 30 A.

Og så er der også den her:

Billede

Jeg tror der er en der har haft fingrene langt nede i photoshop. Den ligner ikke noget andet af det Setton har lavet, og jeg har kun fundet én henvisning til den på nettet.

Måske nogen herinde kan se hvad det er for en spille der er blevet photoshoppet
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Peruno1 » søn 2. feb 2014 22:34

Hej cinemad! Jeg har arvet en setton rs-440 fra noget familie. Jeg prøver på at finde ud af hvad sådan en Karl er værd. Og så stødte jeg på din tråd og ka se at du har fået fat i storebroeren på eBay. Tillykke med den! Hvad er din vurdering at man kan få for rs-440 i fin stand (lidt knas i den ene kanal, og et par lys der ikke dur ellers iorden)
Med venlig hilsen Per Engsted.
Peruno1
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 01 feb 2014
Lokalitet: Kerteminde

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » man 3. feb 2014 20:36

Hej Per

Velkommen til. RS 440 skulle efter sigende være AS3300 og TUS600 i samme kabinet (ligesom RS 220 er AS1100 og TUS600). En flot sag.

Men vurderinger hører under køb - salg - vurdering rubrikken, så hvis du opretter en post der, skal jeg komme med mit bud. Så har andre også mulighed for at byde ind.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Re: Cinemads store Franskmænd

Indlægaf Cinemad » tirs 11. feb 2014 12:43

Tænkte at mit indlæg nr. 100 skulle fejres med noget særligt.

Så her er et billede af hvad fragtmanden netop er kommet med:

Billede

[Setton RS 660]

Den ser ud til at være meget velholdt. Selv det tynde plastik, der skal gøre det ud for finér er helt, med kun et par buler.

Jeg kan desværre ikke sætte den til endnu. Den var meget kold, da jeg pakkede den ud, og jeg skal ikke nyde noget af kortslutning et eller andet sted på grund af kondens.
Learning by doing wrong.
Brugeravatar
Cinemad
 
Indlæg: 205
Tilmeldt: 24 apr 2012
Geografisk sted: Midtsjælland
Lokalitet: Hvalsø

Næste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 20 gæster