PQRs hifi-helvede - the end

Vis os dit grej

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 4. nov 2010 00:05

uuh, stærke sager Peter. Jeg vil slet ikke komme med gammelkloge betragtninger og lommefilosofisk rådgivning. Men det er ærligt talt noget af det mest interessante jeg har læst på et hifi forum!

Jeg kender iøvrigt også fornemmelsen, jeg spillede ikke musik endsige købte plader i en lang årrække pga. noget lignende. Men også fordi de genrer jeg dyrkede var blevet mig for udslidte og jeg ikke kunne finde rigtig inspiration.

Men jeg tænker på, om musikken ikke kan klare sig uden den nakkehårsrejsende lydoplevelse? Rigtig musik kan i mine øjne sende mig alle mulige vilde steder hen, helt op i himlen f.eks., selvom det kommer ud af mit ringe køkkenanlæg, eller en transistorradio for den sags skyld. Håber ikke din audioeksistentielle krise ødelægger dit forhold til det centrale - musikken. Musik er et af de største undere. Basta.

Jeg sender lige et bundt positive hifivintagebølger i retning af Hovedgården - o(h)m mani padme um...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf pqrannes » tors 4. nov 2010 00:29

Tak, r-l-b, for trøst. Et par 15'' fuldtoner skal nok komme min vej en dag.

Tak, bobtilyoudrup, for de pæne ord og de gode tanker.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf r-l-b » tors 4. nov 2010 14:33

et andet godt råd er: lydt til CDer og kun CDer i en uges tid - så plejer magien at vende tilbage lige så snart du sætter en LP på :-)
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf pqrannes » lør 6. nov 2010 20:16

Jeg har rodet med bremser på bilen i dag, så der stod ikke loppemarked i kalenderen. Jeg fik ikke engang tjekket om der var nogen at køre efter. Det er jo ikke lige frem sæson.

Men lidt kom der da ind alligevel.

Fra en veninde hvis søn var flyttet hjemmefra en Nikko NR-1415 monster-receiver (tjek på nettet, hvor står den faktisk er!). Den spiller fint (DC på udgangene er ok), men lugter af rådden æg, når den bliver varm. Kassen er ikke pæn (er genbetrukket med lys plastic-finer, føj) og så mangler der det yderste af en enkelt vippeknap. Hvis nogen mangler sådan en kæmpe sag, kan man bytte sig til den for vin.

Der fulgte også en Pioneer SX-750 receiver med. Den er ikke afprøvet men ser OK ud. Plastic-fineren skaler en smule, men den sølvfjæsede front er nogenlunde pæn. Den har i øvrigt ind- og ud-stik på en vandret bundblade som NAD 3020 og flere Sansuier.

Nå, ja, så ringede min søn August fra indsamlingen til spejdernes loppemarked og sagde, at man der havde indsamlet (men også smidt ud igen) et komplet dobbelt sæt Philips 800 ohms højttalere. Dem kørte jeg ud og reddede, da jeg alligevel skulle ud og prøve vognens bremser af. Jeg købte (og reddede) også den flotte Philips Vienna "high fidelity" 800 ohms receiver, som højttalerne hørte til.

Der røg blandt andet også et tredobbelt RCA vinyl boxsæt med Django Reinhardt med.

Altså en ret almindelig da her i det midtjyske.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf mcs_5 » lør 6. nov 2010 20:21

pqrannes skrev:Nå, ja, så ringede min søn August fra indsamlingen til spejdernes loppemarked og sagde, at man der havde indsamlet (men også smidt ud igen)

Smidt ud? Trænger de spejdere ikke til et kursus i hvad der er guld og hvad der er skrammel?

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf r-l-b » lør 6. nov 2010 20:36

hvor meget vin skal du have for den Nikko?
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf pqrannes » lør 6. nov 2010 20:59

r-l-b skrev:hvor meget vin skal du have for den Nikko?


Ikke mange flasker, så det skal vi nok finde ud af, hvis din interesse i den holder. Jeg ved ikke om den grimme lugt skyldes en teknisk defekt eller hvad.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf r-l-b » lør 6. nov 2010 21:04

mon ikke den bare skal have en ordenlig gang motorvask og så lidt dåse skift ?

jeg har en svaghed for monsterreceivere og min dejlige sx 980 er jo knap nok stor nok til at være en gremlin
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: PQRs hifi-helvede - nu med "audio-eksistentiel krise"

Indlægaf pqrannes » lør 6. nov 2010 21:17

r-l-b skrev:... jeg har en svaghed for monsterreceivere og min dejlige sx 980 er jo knap nok stor nok til at være en gremlin


Pioneer'en er da også stor, men NIKKO'er sgu overstor på alle måde. Den er lidt let ift. sin størrelse, og vjer hvis nok kun 26 kg, men tilgengæld skulle den være god for 175 W.

Jeg kører jo til Kbh. i næste weekend (bogforum) og ved jeg nok skal til Farum med nogle højttalerenheder, jeg har repareret for en ven, men måske er bedst at vente med den officielle overdragelse til vintage-træffet i marts?

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf pqrannes » søn 26. dec 2010 21:19

Den fedeste del af julen er overstået. Det blev ikke til så mange vintage hifi/musik-relaterede gaver, men dog lidt.

Fra fruen, der havde sat sig det mål at finde spændende musik, jeg ikke kendte, og i det ærinde havde støvsuget net for musik, fik jeg en CD med Iron & Wine, et (oftest enmands-)band) jeg aldrig havde hørt om. Den ene mand hedder Sam Beam.

Det var denne CD, hun havde fået støvet op:

Billede

Jeg har hørt lidt på den, det lover godt. Det er støvet og lyrisk musik, som jeg (også) kan li' det.

Fra ønskesedlen havde min ældste søn valgt at give mig dette album, der manglede i min NY samling:

Billede,

Jeg har hørt den første af de to CDer - åh, Neil, der er sgu knald på. Det kan jeg godt li'. Og, hvad jeg hører, er godt. Det er en NY CD jeg ikke kunne være foruden.

Ellers har julen (i går aftes) budt på et nedbrudt oliefyr. Det var en kold nat! Nu kører fyret igen, men nogle af varmerørene på loftet i det 70 år gamle hus klarede ikke en nat uden varme og er nu dybfrosne.

Det betyder bl.a. at radiatoren i mit hifi-rum er iskold og nok forbliver det indtil det (inshallah - om gud vil!) begynder at tø sidst i næste uge. Jeg har fyret op under en del radiorør - det varmer alt sammen!

PQR
Senest rettet af pqrannes ons 11. jan 2017 09:51, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf Tonni » søn 26. dec 2010 22:12

Har du mulighed for at kravle ud i skunken med en hårtørrer???
- Så vil jeg anbefale det!!!

Håber ikke det bliver min tur når ferien er ovre... Har 360 m2 i to plan der er potentielt isbjerg...
Tør ikke tænke tanken!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf pqrannes » søn 26. dec 2010 22:19

Tonni skrev:Har du mulighed for at kravle ud i skunken med en hårtørrer???
- Så vil jeg anbefale det!!!


Måske, men smedemesteren, der var her for at ordne fyret, siger, at det er næsten umuligt at tø op før
tø-vejret sætter ind. Der er tale om 4 x 8-12 m. løseligt isolerede pex-rør, som ligger udenfor husets klimazone. Jeg har selv lagt rørene op, da jeg (først) byggede mit hifi-rum og (siden) fruens atelier i det uudnyttede loftrum. Der er lagt en isoleringsmåtte over rørene, men det var så ikke nok, da fyret satte ud og der var en 10-15 grader udenfor.

Pex-rørene skulle kunne klare mosten, så jeg har indtil videre valgt at vente.

PQR

PS: heldigvis fik jeg også en flaske slave-whisky (Statesman) og en finere whisky (HAIGS DIMPLE 15 - "in exklusiver Dreieck-Präsentbox") i julegave - det varmer alt sammen!
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf Boptilyoudrop » søn 26. dec 2010 23:32

Niel Young, det er fiberholdig rock. Hørte Le Noise for kort tid siden, han ka' stadig. Tillykke med de dejlige plader.

Jeg har også nogle rør uden for klimaskærm, der var næsten ikke noget vand i morges pga. ispropper, trods isolering. Blot én nat uden bevægelse og rekordfrost så...
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf mcs_5 » man 27. dec 2010 01:12

pqrannes skrev:Fra fruen, der havde sat sig det mål at finde spændende musik, jeg ikke kendte, og i det ærinde havde støvsuget net for musik, fik jeg en CD med Iron & Wine, et (oftest enmands-)band) jeg aldrig havde hørt om. Den ene mand hedder Sam Beam.

Dem/ham kender man, når man hører Radio Paradise :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: PQRs hifi-helvede - også i en kold tid

Indlægaf Anders » tors 30. dec 2010 19:33



Det er bare pokkers god musik. Jeg har 3LP versionen, hvor der på F siden er graveret et mønster i stedet for riller. Fedt!
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 102 gæster