Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Vis os dit grej

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf Luxman-man » ons 7. jan 2015 19:39

Hej Harvey.

Tak skal i have det var da vist Pandoras æske jeg fik åbnet for her.

Skal prøve at svare på alle spørgsmål.

Rummet: er et herreværelse på 1st sal ca. 8 x 8 meter med loft i kip en hel del m3 og akustisk lidt hårdt. Samt ikke så mange mm isolering under taget, så når det tændes op i de store ovne så er naboen ikke i tvivl om at jeg er hjemme, men vinduerne er jo lukkede. Så…… ;)
Enheder: du har 3 ud af 7 rigtige, det er jo ikke så ringe, LE15/PR15, er rigtige. Herefter er der tale om 2 enheder som jeg personligt er bedre og smukkere og som giver mere frihed. Hornet er et JBL 5034 Horns og 2310 Diffusion lenses med en adapter. med en 2420 driver. Samt en 2405. alle enheder er 16 ohm,
Kabinetter: Tegninger har jeg fundet på nettet et sted og en side i USA men efter at have læst alt det jeg kunne finde var der nogle bemærkninger om at det oprindelige kabinet volumen blandt en del var lidt for stor, så jeg kombinerede dette med mit ønske om at jeg gerne ville kunne lege med placeringen af mellemtoneenheden, altså ikke skruet fast i baflet, Se billeder. Tunnelen bruges ligeledes til terminalplacering for bas og diskant, en terminal til mellemtone er som sagt ikke nødvendig. Du har ret i at baflen er skrå de 2 lister i hver side er til placering af frontstof, den skrå vinkel er som du sikkert ved for at optimere lytte positionen, da man ellers skulle sidde på gulvet. Godstykkelsen på kabinetterne er ca. 42 mm for fronten og op til 60 mm afhængig af sted på øvrige sider, vægten er betragtelig, enheder blev først monteret efter de var båret op i stuen, med hjælp fra min søn med beskeden om at få den ned det blev hans problem når han engang arvede dem….. :Skor:
Så til de enheder der ikke er der: Tja det er primært det passive delefilter, jeg har valgt at køre med elektronisk deling, det giver en verden af kombinationsmuligheder, hver enhed kan dæmpes individuelt og i sit arbejdsområde lineært. Og ligeledes mulighed for at koncentrere effekten hvor der er mest behov for den (basserne) De er faktisk i stand til at omsætte alt det de 52 kg M6000 kan levere, og begrænsningen er bassen, disse kan pressen til anslag i magnet/viklinger, og det lyder ikke rart. Sammen med Brüel og Kjær måleren, en god Shure mikrofon og en computer er der blevet eksperimenteret i mange timer, derfor er hver effektforstærker dæmpet et antal decibel så lydbillet passer til min smag. F.eks. bruger den ene M 4000 til mellemtonen kun max 15 W i peak, imedens bassen trækker alt hvad den kan suge ud af M 6000, og Diskanten og deres M 4000, trækker knapt 8 W i peak, effektoverskud i mellemtone og diskant er der mere end rigeligt af.
Vedrørende finering, så har jeg lavet det hele oppe i stuen, eg har i den forbindelse gjort en del erfaringer, jeg vil meget gerne drøfte en fremvisning og alle de billeder af projektet jeg har med dig hvis du har lyst til det en gang. Mvh….
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Luxman-man tors 8. jan 2015 18:05, rettet i alt 1 gang.
Fra vinyl over Beogram 4004, tape på A77 eller Akai D 570, Luxman C1000, 2 stk Nacamichi EC100, Luxman M6000 + M6000 + M4000 + M4000, Jbl Olympos til mine ører.

I don't always listen to Black Sabbath But when I do, so do the neighbors
Brugeravatar
Luxman-man
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 jan 2015
Lokalitet: Fredericia

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf MDA » ons 7. jan 2015 20:22

Tager hatten af for det flotte arbejde :)
♫♫♫ Guide til upload af billeder ♫♫♫
God tone og opførsel er ikke en regel, men en selvfølge :-)
Billede
Brugeravatar
MDA
Admin
 
Indlæg: 3368
Tilmeldt: 08 apr 2010
Geografisk sted: Støvring
Lokalitet: Nordjylland

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf Fredmarantz » ons 7. jan 2015 20:38

Ja- det er et flot anlæg - stort og legendarisk - og sat smagfuldt op - på en måde, hvor tingene virkelig præsenterer sig godt.

Disse Luxman-forstærkere var jo fra den tid for det transistorerede Luxman, hvor det virkelig var kvali. Super, at du har fået samlet disse fine amps - som vi alle husker.

Højttalerne er flotte - imponerende- velbyggede - om end de ikke helt ligner de originale kabinetter - så kan man da sige, at disse højttalere er en interessant hybrid mellem de originale danskbyggede S8R kits - og en studiomonitor af 1976-80 - serien - tilsat lidt snusfornuft. Der er i hvert fald ingen tvivl om, hvor skabet står.

Skønt at se tung hifi fra dengang - og sat op på denne flotte måde.

Jeg har selv spillet en masse år med elektronisk delefilter på JBL-monitorer - men med andre forstærkere. Jeg kan sagtens følge dig, hvad angår de nævnte fordele, og disse fordele kan især mærkes, hvis man ikke hele tiden skifter tingene ud - for SÅ kan det ellers hurtigt blive noget bøvlet.

Velkommen til - og sikke en ankomst!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf NikonSP » ons 7. jan 2015 21:54

Hej Luxman-man!

Imponerende projekt og super flot udført :thumbsup:

Det er vist så det, man med rette kan kalde:

To go all in!!!!!!

Tak for invitation til erfaringsudveksling, - det kunne være spændende under alle omstændigheder, uanset om jeg finder på at kaste mig ud i er Olympus-like højttaler-eventyr eller ej. :cool1:

Vh/
Harvey
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf Tonni » ons 7. jan 2015 22:05

NikonSP skrev: det kunne være spændende under alle omstændigheder, uanset om jeg finder på at kaste mig ud i er Olympus-like højttaler-eventyr eller ej. :cool1:


Undskyld Luxman-man, må lige drille..!

Skulle du have sådan et sæt i det helligste Harvey, må du hellere udvide kælderen!

- Og Med Luxman-man, Freddy og Harvey er det vist All in HARDCORE!!!

;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf NikonSP » ons 7. jan 2015 22:12

Tonni skrev:
Undskyld Luxman-man, må lige drille..!

Skulle du have sådan et sæt i det helligste Harvey, må du hellere udvide kælderen!



. . . . :Tanke: :Tanke: :Tanke:

Jeg har en tegning klar :QQS: :lol: :lol:
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf Tonni » ons 7. jan 2015 22:22

ÆÆ:Æ
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf High Sky » tors 8. jan 2015 11:48

Ja velkommen, hold da op hvor er de JBL lækre. Virkeligt flot og elegant.
Jeg kan kun bakke op omkring roserne og synes dit højttaler projekt er super spændende.

Jesper
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 12:03

Har lige et par spørgsmål Luxman-man.

Hvad er det for Stax du har? - SR44?
samt
Hvad er det for reserve højttalere man lige kan ane på slibebilledet?

Og endnu en gang WHAUW for et anlæg!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf High Sky » tors 8. jan 2015 12:15

Og forresten, skulle du få lyst til at lave en lytteaften. Så er jeg frisk. :thumbsup:
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf Luxman-man » tors 8. jan 2015 12:42

Hej Tonni Det er et par Jbl 240ti, der nu er i reserve, har svært ved at skille mig af med den, det er et par gode højtalere, Yderligere var der også et par Jbl L150.
Og Stax er rigtig nok Sr 44....

når vi nu er ved at nævne hvad der ikke kan ses på billederne, så er der i stuen nedenunder en gammel Marantz 1150 D der spiller over er par Grundig kuglehøjtalere ophængt i loftet. Desværre er det de nye modeller Grundig laver lige nu.

High Sky. Lytteaften: det lyder spændende hvorledes plejer i at arrangere noget således ??
Fra vinyl over Beogram 4004, tape på A77 eller Akai D 570, Luxman C1000, 2 stk Nacamichi EC100, Luxman M6000 + M6000 + M4000 + M4000, Jbl Olympos til mine ører.

I don't always listen to Black Sabbath But when I do, so do the neighbors
Brugeravatar
Luxman-man
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 jan 2015
Lokalitet: Fredericia

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf High Sky » tors 8. jan 2015 12:57

Nogle gange lytter vi lidt til hinandens udstyr og handler lidt på kryds og tværs. Grunden til jeg spurgte om et lyt et blot fordi det er sjældent der er mulighed for at lytte til vintage JBL i den tunge klasse.

Og sikken noget noget guld du gemmer....jeg har hørt L220 og 240ti et par gange, dog aldrig L150. Men den L150 må da lyde super godt. Har selv haft L110 og den var overraskende lækker i sin klang. trods dens størrelse. Men er dine DIY S8R klasser bedre end L150 eller kan de overhovedet beskrives/sammenlignes.
Naim Nait 5si. Rega Planet cd. B&W 707 S2.
Brugeravatar
High Sky
 
Indlæg: 414
Tilmeldt: 11 jul 2011
Lokalitet: Middelfart

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf Luxman-man » tors 8. jan 2015 17:47

Jeg vil da gerne ligge location til en lytteaften, for en lille skare, sagen er desværre at jeg er i gang med en større oprydning da min søde kæreste er flyttet ind... Derfor bliver nogle af mine gamle højtalere "permanent udlånt" men det er ikke ensbetydende med at de ikke på et senere tidspunkt kan hjemtages til en hyggeaften. i så tilfælde ville setuppet være som vist herunder......
Wall og sound....jpg


og hvad jeg mener med permanentudlån fremgår af et udklip fra Facebook....

Isas.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fra vinyl over Beogram 4004, tape på A77 eller Akai D 570, Luxman C1000, 2 stk Nacamichi EC100, Luxman M6000 + M6000 + M4000 + M4000, Jbl Olympos til mine ører.

I don't always listen to Black Sabbath But when I do, so do the neighbors
Brugeravatar
Luxman-man
 
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 jan 2015
Lokalitet: Fredericia

Re: Luxman-man også tog jeg mig sammen.

Indlægaf Tonni » tors 8. jan 2015 18:09

SÅDAN! Det kan man da kalde successfuld opdragelse!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Foregående

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 110 gæster