Så døde min gamle ven.

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Så døde min gamle ven.

Indlægaf CARS10 » ons 4. mar 2015 16:54

:( :( Ja, så døde min 25 år gamle Yamaha C2a forforstærker pludselig i går aftes. Den har de seneste år haft lidt problemer med at tænde når jeg flyttede hjem fra kolonihaven, op til en time før der var hul igennem, men derefter spillede den bare (tændt 24/7 fra 1-11 = til 1-4) men er nu død på alle indgange og udgange, dog er der stadig lys i den røde diode.
Nogen der har en ide til hvad der kan være galt med den.? Da den ikke skal skrottes, for jeg finder nok ikke en ny til under 20 af de lange i dag, er den på vej til Analog Bo som mener at den kan laves for et rimeligt beløb.
Ak ja, intet holder evigt, men det gør vi jo heller ikke.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf CARS10 » ons 4. mar 2015 16:56

For resten kostede den ca. 10:000- fra ny af, gud ved hvad det svarer til i dag.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf MaxJ » ons 4. mar 2015 17:34

Det kunne være en kondensator der er træt men der er nok flere der er mere kyndig på det område end mig.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf Tophøj » ons 4. mar 2015 17:43

Hvilken kondensator?
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf Nillerviborg » ons 4. mar 2015 19:28

- mon ikke der er tale om Dual-Inline relæ'er der "knækker" internt ?? - I ved, reed-rørene der har har en spole viklet omrking sig ??
Det er ikke unormalt de holder en vis årrække og derefter dør, vi har så sent som i dag bygget en aldrene DENON forforstærker om fra Reed i udgangen til "almindeligt" relæ. ...

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf MaxJ » ons 4. mar 2015 20:12

Tophøj skrev:Hvilken kondensator?


Det kan være flere ting, hvad er ikke lige til at sige men den skal bare have et eftersyn så er jeg sikker på den kører i mange år igen.

http://www.analogbo.dk/
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf acj1980 » ons 4. mar 2015 20:44

Nillerviborg skrev:- mon ikke der er tale om Dual-Inline relæ'er der "knækker" internt ?? - I ved, reed-rørene der har har en spole viklet omrking sig ??
Det er ikke unormalt de holder en vis årrække og derefter dør, vi har så sent som i dag bygget en aldrene DENON forforstærker om fra Reed i udgangen til "almindeligt" relæ. ...

/ Lars


Lars er inde på noget af det rigtige.. det er ikke usædvanlig at trætte relæer kan være længe om at skifte position som følge af de er slidte efter mange omskiftninger, prøv at forklare hvordan den har teét sig når du har haft de problemer hvor den var tavs, var der f.eks lys i lamper osv?
acj1980
 

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf Tophøj » ons 4. mar 2015 21:19

MaxJ skrev:
Tophøj skrev:Hvilken kondensator?


Det kan være flere ting, hvad er ikke lige til at sige men den skal bare have et eftersyn så er jeg sikker på den kører i mange år igen.

http://www.analogbo.dk/


Det er det jeg mener! Det kan være mange ting, men kondensatoren er blevet det nye sort :lol:
Så uanset hvor mange kigger hen, skriver folk altid at det er en kondensator.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf LarsW » ons 4. mar 2015 21:33

Lad fagfolk komme til.

Der kan være mere end en årsag til, at den lave problemmer.
Kun min mening..Sorry..

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf Fredmarantz » ons 4. mar 2015 21:39

CARS10 - du skriver jo selv, at den er på vej til AnalogBo, hvilket i mine øjne også er det eneste rigtige at gøre. Lad da ham finde ud af, hvad der er galt med den. Vores forslag, hvor velmente de end måtte være, er jo irrelevante - når AnalogBo - hands on, kan finde ud af det, oplyse dig om det og udbedre det.. Du har jo ønsket ikke selv at fejlfinde og udbedre.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf Tophøj » ons 4. mar 2015 21:43

Jeg anser mig selv for fagmand efter 25 år i radiobranchen. Og det er da fuldkommen rigtigt at kondensatorer tørrer ud, men jeg synes oftere jeg ser løse forbindelser :-)
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf jan_stevns » ons 4. mar 2015 22:05

Tophøj skrev:Det er det jeg mener! Det kan være mange ting, men kondensatoren er blevet det nye sort :lol:
Så uanset hvor mange kigger hen, skriver folk altid at det er en kondensator.


Høhø - i gamle dage var det nok "en lille sikring" ............

Niller er slet ikke helt forkert på den - de Yamaha modeller har hele 3 af de forbistrede DIL relæ'er, men den har nu også en lidt gusten strømforsyning (Den er ikke for børn)
jan_stevns
 

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf CARS10 » tors 5. mar 2015 16:23

Tak for de forskellige indlæg, det var også bare for at høre hvad de kloge hoveder herinde mente, jeg er sikker på at Bo nok skal få den genoplivet.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf CARS10 » søn 8. mar 2015 18:15

Så er den afleveret hos Analog Bo, bliver spændende hvad han finder ud af.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Så døde min gamle ven.

Indlægaf CARS10 » ons 18. mar 2015 18:13

:OLO: Så er min gamle ven hjemme igen efter en tur til Analog Bo i Glostrup. Det var en lille kondensator der var blevet ødelagt af kraftige pulser fra nettrafoen. Den er skiftet til en mere robust type. Super service fra Bo, kan kun anbefales. :Thumpsup:
carsten
CARS10
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 31 gæster