X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 18. okt 2013 19:09

Her er så Huldra - ude af møblet...
Billede
Og her - hvis man kigger nøje efter - Gittermodstand monteret til EL84 ben1 - i stedet for ben2... :Briller:

Billede

Et kig ind i Tandberg's svar på Paragon... :p
Billede

De 4 fuldtone-enheder er af samme type - som var monteret i mit OB-projekt ved vores træf :thumbsup:

Hilsen X-ray.
Senest rettet af X-ray man 4. nov 2013 22:40, rettet i alt 2 gange.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Tonni » fre 18. okt 2013 19:55

Hvor er den smuk! - Har jeg vist sagt før, men...
Mange tak for de dejlige billeder!

Og forresten. De EL84'ere er bare farlige at flashe! Det er intet mindre end Mullard Blackburn der står bag dem!

Håber du har en rulle skalasnor eller to, ellers har jeg hørt at de skulle ved "Elektronik (høj)Lavpris".

Det skal blive spændende at følge, vejen tilbage til livet... :OLO:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4800
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » fre 18. okt 2013 20:05

Tonni skrev:Hvor er den smuk! - Har jeg vist sagt før, men...
Mange tak for de dejlige billeder!

Og forresten. De EL84'ere er bare farlige at flashe! Det er intet mindre end Mullard Blackburn der står bag dem!

Håber du har en rulle skalasnor eller to, ellers har jeg hørt at de skulle ved "Elektronik (høj)Lavpris".

Det skal blive spændende at følge, vejen tilbage til livet... :OLO:


Ja- EL84'erne ligner umiskendeligt version kM1 - som Tonni nævner Mullard - Blackburn Bxxx.

Fantastisk smuk spillestation, den Tandberg - !!

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Tube mania » fre 18. okt 2013 20:51

Jeg bifalder alt det ovenstående...superlativer slår ikke til her, men den er sg grov den fejl.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Captain Phoenix » fre 18. okt 2013 20:53

X-ray skrev:...Tandberg's svar på Paragon... :p

Øh... - not! ;)

Dejligt med billeder. Det bliver spændende at følge projektet - og måske høre det en dag.
OB'erne med samme enheder gjorde det jo fortræffeligt på træffet (marts 2013).

PS: Længe leve "Vild med dans" eller hvad der ellers kan optage de langhårede sådan en fredag aften så man har tid til at dyrke sin hobby i fred og ro!
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2588
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf spuncut » fre 18. okt 2013 22:59

Hej X-ray
Fedt møbel med alle de højtalere der, men der har ikke været meget krudt i den med den fejl.
Ubegribeligt at fejlen ikke tidligere er blevet fundet. Gu' ved om røret har overlevet, det ka' jo meget vel ha' stået og trukket fuld strøm.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 21. okt 2013 17:04

Nå - har kigget lidt videre på dyret.... :Briller:
De ser jo ikke for godt ud - de store can's..(25x70mm). De er ikke synlige - medmindre man tager chassis'et ud og vender det på hovedet..!
De er jo ikke - bare lige, at "restuffe". Så derfor slog tanken mig.... hvorlangt bør jeg egentlig gå..? Bør jeg restuffe dem - eller blot montere nye passende på undersiden af chassis'et...?

Billede

Billede
De hér 2 - bliver selvfølgelig bare udskiftet med nyt...!

Hilsen X-ray.
Senest rettet af X-ray man 4. nov 2013 22:48, rettet i alt 1 gang.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf spuncut » man 21. okt 2013 19:12

Hvis du vil gi' den "The full Freddy" så er der ingen vej uden om :lol: :lol: :lol: :lol:
(Om forladelse, den ku' jeg ikke la' ligge)
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » man 21. okt 2013 19:39

Der findes en del forskellige tutorials på nettet om dette - også på tuben. Vælg gerne den metode, som falder bedst for.

"restuffing can capacitors"

Måske en god ide at finde nogle gamle "skraldespands-caps" at øve sig på først.

Dette er normalt kun noget, men vil foretage sig, hvis man står med et apparat, som man i videst mulige omfang gerne vil have beholder sit originale udseende - men alligevel er "opdateret" med fornyede kondensatorer. Dette ved vi alle er nødvendigt med de gamle apparater. På en alm. Marantz receiver i middelklassen ville jeg nok skifte til almindelige nye gode erstatninger, men på en Marantz fra rørtiden og andre særligt skattede modeller er der ingen tvivl om, at jeg ville restuffe. Heldigvis kan nye caps være inde i de gamle bægre - for en gangs skyld er udviklingen med os.....

Man man skal selvfølgelig selv vurdere det. Jeg tænkte bare, at Klaus her stod med et apparatkompleks, som er lidt i Tandberg-særklasse (klenodie-klassen) - både hvad angår standen (flot og lige nu helt original) og hvad angår sjældenhed og historie..Klaus talte om det ved sidste træf - og deraf udlede jeg, at det er et apparat, som kan betyde meget for en Tandberg-freak. :coool: Det ville det i hvert fald gøre, hvis det var en ditto-Marantz-agtig ting, som jeg stod med.

sært som denne smiley lige passer her: :Pilfinger:

på side 13 i MDA's fornemme tråd om sin(e) Marantz 2385 er der en udmærket smagsprøve på en velgennemført cap-restuffing

viewtopic.php?f=569&t=3055&hilit=2385&start=180

Edit: Tager man i betragtning, hvilken anstrengelse og hvilket tidsforbrug - logistik - spænding osv - det har indebåret at "bjærge" dette klenodie, så synes jeg da, at man lige så godt kan gå resten af vejen og gøre arbejdet HELT færdigt.

Som en "sædvanlig disclaimer", som jeg føler, at jeg nærmest er nødt til at diske op med, så vil jeg skrive, at Klaus og andre helt indlysende kan gøre med sine/deres ting, lige, hvad de nu har lyst til.

Venligst
Full Freddy :Skor:
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 21. okt 2013 21:22

Jeg har skam allerede skævet til MDA's restuffing...!
Men jeg kan ikke bruge den løsning, da mine can's er helt anderledes lukket. Jeg er tvunget til at fjerne/fræse noget af selve alu'en væk i bunden - for derefter at forsøge at bukke/presse lukningen op...!
Jeg ofre gerne disse på forsøget... da jeg jo har et par donorer at stå..!

Det er i øvrigt kun den ene - som er rigtig synlig...! Efter man altså har pillet radioen ud af møblet og dernæst vendt den på hovedet... ;)

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » man 21. okt 2013 21:23

En rørskærer med ordentlig skarp klinge er et super værktøj til formålet. - så kan du skære den rundt/op og lave, hvad der nu skal laves og lime det sammen (araldit el. lign.), når du har færdigmonteret indmaden.

NB: Jeg kan ikke selv endnu - men har tanker om det og vil prøve at alliere mig med en "studiekammerat" - I sin tid fik jeg en sending gamle kasserede "træningslytter" - gamle kasserede alubægre doneret fra MCS_5 - da han havde en rodekasse med nogle gamle i. Herefter har jeg øvet mig i opskæringen (ganske let med en god rørskærer for selv en kontormand som jeg :lol: )

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 21. okt 2013 21:52

Ja - rørskærer metoden vil jeg helst tage som den sidste udvej. Men jeg har da godt set på Youtube, hvordan metoden praktiseres og kan evt. afsluttes med folietape uden om "arret"...! En OK løsning...!

Hvad hvis nu man skar ringen over med de 3 "tvistere" - for derefter at trække ringen ud...! Det alene ville måske gøre, at man kunne få selve bundstykket hevet ud...? Blot en tanke... :Tanke:

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » man 21. okt 2013 22:47

hmmm... well, jeg tror, at jeg ville skære ved (liiige over)"kraven" nederst på lytten - og gøre arbedjet - dernæst ville jeg rense bundterminalerne helt af - forbinde indmad til terminaler evt. med en smule ekstra "snor" og omhyggeligt sætte bundstykket på resten af cylinderen med en araldit-agtig limning, som ville være meget svær at se, hvis man ikke vidste noget. Det kræver at snittet i bægeret er regulært/regelmæssigt og ret skarpt. Den med metalfolietape er jeg nok ikke så vild med.

Muligvis er det det samme, som du foreslår i dit sidste afsnit?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 21. okt 2013 23:11

Fredmarantz skrev:Muligvis er det det samme, som du foreslår i dit sidste afsnit?
Vh
Freddy

Næ - det er det nu ikke...!
Ringen jeg omtaler,er den som de 3 ben/twistere, er en del af...!
Den er en part for sig...(en ring med 3 flade ben - til evt ombuk i chassis)
Lidt svært at forklare...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » man 21. okt 2013 23:20

Ok- jeg tror jeg forstår, hvad du mener.

Hvis du nu snitter lige over "pølsen" ca. 4-5 mm oppe på lytten (lige over kanten) - så vil hele masonitbunden følge med ud incl. twistere og terminaler, når du trækker i det - og indmaden kan forsigtigt lempes/graves ud (noget værre griseri) men det er vi vel ligeglade med. :Skor:

Herefter rensning - indmadsarbejde (placering + sikring af ny(e) lyt(ter) - tilkobling til terminaler - limning - montering.

Disse to bægre - er det multicans (flere lytter i én?) - mon ikke, der sidder to i hver - der er jo tre terminaler?
Hvis du krænger kraven helt nede ud for at få bunden med twistere ud, kan jeg frygte, at metallet går i stykker og at det kommer til at se grimt ud, når du presser det på plads efterfølgende.


Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7425
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster