X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf spuncut » ons 6. nov 2013 14:45

Drejebænk ? :Tanke:
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » lør 9. nov 2013 11:15

Tube mania skrev:Jeg bifalder alt det ovenstående...superlativer slår ikke til her, men den er sg grov den fejl.

Foranlediget af Gottschalck's indlæg(lige slettet igen) i "Første forforstærker" endte jeg med diagrammet på en Eico-HF81. På det diagram er EL84/g1 benævnt med pin1-2... :Tanke:
Jeg har luret lidt på div. rør-data blade ang. benforbindelser.
Det er lidt forskelligt om pin1 er markeret med IC. eller NC. - er der ikke stor forskel på dét...?

Jeg tænker jo på - om g1 modstanden i min Huldra5 nu også ér fejlmonteret!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf mcs_5 » søn 10. nov 2013 16:33

Det er vel under alle omstændigheder en fejl, hvis man har brugt et ben som nogengange var forbundet med G1. Ben med betegnelsen IC må man jo ikke bruge til noget - deres betydning kan ændre sig, når røret bliver revideret/"forbedret" med tiden...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 11. nov 2013 14:55

Det har du selvfølgelig ret i Mikkel... - Tak for opsang...!
Dårligt formuleret af mig. Det jeg mente var mere - om det så egentlig betyd noget for funktionaliteten alligevel, hvis nu de originale rør rent faktisk havde IC-forbindelsen...!
Her efterfølgende har jeg checket dét og rørerne EL84 har denne Internal-Connection. Så det må ha' virket korrekt..!
Jeg vil forbinde pin1 og 2 sammen - for at det ikke går galt senere... ;)

De 2 can's er klar til montering....

Billede

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » ons 13. nov 2013 01:33

De to Cans ser bare rigtig flotte ud :thumbsup:

Hvordan samlede du dem? - lim?- hvilken type? - hvordan??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » tors 14. nov 2013 01:03

Efterlysning...! Skalasnor i den gamle "tykke" kvalitet... - tæt på én mm tykt...!

Fredmarantz skrev:Hvordan samlede du dem? - lim?- hvilken type? - hvordan??

I indlæg fra 6/11 ses det rør, der nu er limet ind - og det samler "lissom" det hele. Det er et stykke 25mm elektriker-rør, som jeg skar en slids i på langs - så kom det nemt til at passe...! Røret isolerer samtidig effektivt mine interne samlinger fra selve can'en... - skide smart... ;)
Og så ellers lim på alle sider... og en skruetvinge over natten... limen hærdet af efter 24timer...

Billede

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » fre 15. nov 2013 01:48

Excellent arbejde! og tak for gennemgangen af samlingen.

Her er en tråd på AK, hvor en gut restaurerer en Marantz 2500 receiver, inkluderende restuffing af de særlige dobbeltlytter. En ting, som også MDA på sin måde var igennem med et godt resultat (det var de to 2385'ere), som han på et tidspunkt havde fat i .)

Tråden på AK indeholder en god billedegennemgang af processen. Jeg linker til startsiden af tråden, men det er især post nr. 68 - 74 - 93 og 95, som er "restuffing-interessante".

http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=539230

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » fre 6. dec 2013 14:45

Nu vil jeg tænde for musikken - starte på maden - gå igang med oprydningen... og alt dér - som nu skal til, når der skal afholdes julefrokost i Tandberg-klubben... :DK: :GFG: :Norge:

Vi ses drenge... :thumbsup:
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Captain Phoenix » fre 6. dec 2013 16:33

X-ray skrev:julefrokost i Tandberg-klubben... :DK: :GFG: :Norge:

Nå - noget går man åbenbart glip af, når man ikke har solgt sin sjæl til Tandberg-guden :'(
- ud over den særlige tandbergske lyd, vil T-folket nok mene.
Men det kan vi jo battle om ved et kommende træf ;) - jeg stiller gerne i de danske farver (eller stars and stribes, hvis man kan få lusket noget JBL ind i dysten).

God fornøjelse - billeder please...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » lør 7. dec 2013 15:03

Halsbranden er ved at ha' lagt sig - og PC'en kan betjenes igen...!
Når først sjælen er solgt og der er aflagt ed - så er battle helt overflødig... ;).

Billederne - må hellere holdes fri fra forum...!

Go' weekend - X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf tunghør » lør 7. dec 2013 23:42

Tak for en god julefrokost i klubben - med mere end rigeligt snaps og god mad, og mad! :QQS:

Nu måtte undertegnede jo udgå forholdsvis tidligt med en defekt :oops: , men så er jeg måske til gengæld den der slap nådigst om ved det i dag? Synes ikke der er meget aktivitet at spore hos de to andre - du må have været hård ved dem :lol:

God weekend :p
Brugeravatar
tunghør
 
Indlæg: 81
Tilmeldt: 09 feb 2011
Geografisk sted: Kbh
Lokalitet: Valby Heights

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Tante Berg » søn 8. dec 2013 14:01

Jeg vil også sige tak for en hyggelig eftermiddag/aften/nat. Det er altid en stor fornøjelse at gæste X-ray's residens, som i folkemunde blot benævnes 'Ejby Glasværk'. Maden var ganske overdådig, veltillavet, velsmagende og rigelig, øl og snaps ad libitum og det hele til tonerne af god musik og tung lyd fra vel nok Danmark's mest velfungerende Tandberg TR1000 :thumbsup:
Det eneste jeg er rigtig ked af når vi mødes, det er at tiden går alt for hurtigt.

Go' Tandberg-søndag derude :Thumpsup:


P.S. X-ray, du må endelig sige til hvis du vil ha' et billede eller to smidt ind her. De ligger klar.
'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg'.
Brugeravatar
Tante Berg
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14 maj 2010
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » søn 8. dec 2013 22:16

Jeg synes, at det er helt vildt fedt, at I har en sådan mandeklub/Tandberg gettogether - det er simpelthen frydefuld læsning. Billeder behøver jeg næsten ikke, jeg har dem for mit indre blik. :QQS:

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 9. dec 2013 01:14

Ja - vi hygger os..! Mht. billeder - så har jeg set et enkelt fra i fredags - og det fortæller mig, at vi hellere må holde dem fri fra forum... ;)

Endelig en alene dag på værkstedet - til at nørde med Huldra-5.
De 2 can's er bygget ind igen. Alle kondensatorer er helt "i skoven" og bliver skiftet. En stor del af "de små" kulmodstande er skredet i værdi... selv helt nede i 1200 ohm er der pæne tolerancer... - så det er et pænt stort stykke arbejde der skal gøres...!
Jeg har nogle af de gamle typer modstande - men ikke dem alle - så der er kommet nyt i...!

Billede

Umiddelbart ser det noget rodet ud - men det sidder som det gjorde oprindeligt...!
Jeg nåede så langt idag, at den blev klar til første test... Strøm på... - Den virker sgu'... :thumbsup:
Variotrafo på - en højttaler - signal via 2 dille/prøveledninger og dér var hul igennem...!

Billede

En hurtig måling rundt i effekt-delen... - umiddelbart fornuftige spændinger...!
Der er også liv i FM-delen. Men der er rigtig lang vej igen... for tuneren er fyldt med samme type "Hunts" kondensatorer...!

Dejligt at være kommet lidt videre med projektet...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » man 9. dec 2013 02:01

Det er en "long and Winding road" - når man går i gang med en større restaurering af sådan én - men for mit eget vedkommende, så glæder jeg mig destro mere, når det er fuldført og virker efter hensigten. Hvis man så kan genkende apparatet - også i detaljen efter restaureringen, så må man vel sige, at man har gjort alt, hvad der SKULLE laves - og at det stadig er det samme apparat. Det synes jeg virkelig, at du gør - og med stor respekt overfor det oprindelige.

De Hunts caps er åbenbart kendte for at være noget møj. Jeg har været igennem el del ældre VOX AC30 -forstærkere til guitarbrug - og der er det den samme sang - de er fra typisk ´63-´64. Denne Tandberg er nok ældre - var det ikke midt 50'erne?
De typiske Hunts ryger altså ud - idet det vil være omsonst at skulle finde nogle, der er intakte og som kan holde - de ER noget skidt. ...det er nærmest ikke realistisk. Hvad med nogle af de sennepsfarvede Philips?? De holder fantastisk godt - også over tid. Jeg ved ikke, hvilke værdier, der er brug for, men jeg har en del af dem, hvis det skulle blive aktuelt for dig. Ellers kan du finde nogle 400V's -typer her - jeg ved så heller ikke, om de er de rette værdier til dit projekt?

http://ham.brugtgrej.dk/annonce/104243

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster