X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Vis os dit grej

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » ons 10. okt 2018 21:58

Tonni skrev:Med hensyn til Lowther Mini Acousta'erne du har, blev de lavet i x-finer de første åringer. Og senere i savsmuld.
Direkte datering er nok svært. Måske Vericon ved mere? Flotte er de, og også de Phillips hjørnekabinetter!

Mine Acousta'er er i x-finer.
"Philips" hjørnekabinetterne hedder Amplidan (NM3) mener jeg der står.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » ons 21. nov 2018 12:24

Renovering står for døren.... ;)

DSC_1835.JPG

DSC_1833.JPG

Forstærkeren Ortofon KS601 har en tendens til "motorboating-wob wob wob" - håber det kan gøres med lidt nye lytter'. Men spiller faktisk rigtig fint.
Pladespiller TD124 Mk-I, er pænt træt hele vejen rundt - der er faktisk ikke rigtig noget som fungerer, som det skal.

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf hmt » ons 21. nov 2018 12:45

Wow, kan blive til endog meget fine sager!

Hilsen
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » ons 21. nov 2018 12:50

Det er jo helt vildt - en lykkekasse med indbygget arbejde. - minder mig om mit eget fund for et års tid siden (blot fandt jeg ikke en KS-601, som jeg jo havde i forvejen).. Masser af kyndig TLC - tålmodighed og villighed til at ofre lidt penge på det - og du kører på 1. klasse. Det er et meget fint stykke dansk Hifi-historie.

Tillykke med de fine erhvervelser :thumbsup: - og heldigvis har du jo teknisk snilde og indsigt, så der er begrundet håb :-)

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » søn 25. nov 2018 18:27

Jeg mangler et godt diagram på Ortofon KS-601. Jeg har diagrammet fra Hifi-Engine - men det er ikke særlig godt/tydeligt og tilsyneladende ikke helt samme version som min...
Kan noget hjælpe...?

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. nov 2018 20:11

Hvad med dette?

Ved ikke, om det er det samme, som du har fra Hifiengine?

Vedhæftet som pdf

Vh
Freddy
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » søn 25. nov 2018 20:52

hmmm - det kunne det nu godt se ud til.. _s_

Jeg er bekendt med, at der er flere versioner/inkarnationer af denne forstærker - Den har vel været i en slags udvikling fra den blev introduceret i ca. 1960 til den fik det sidste udtryk omkring 1964 ? Stadig under betegnelsen KS601.

Jeg mener at kunne huske, at salig "Bjørn" fra den anden side på et tidspunkt nævnte, at den endda har kunnet få's med de famøse JS-trafoer i RIAA'en? - dem har mit eksemplar ikke. Jeg tror, at mit er et relativt sent eksemplar.
#823

Er der nogen, der ved lidt om dette?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 26. nov 2018 00:50

Fredmarantz skrev:Hvad med dette?

Ved ikke, om det er det samme, som du har fra Hifiengine?

Jo - det er magen til det fra HE. Men alle de noter 'håndskrevne' der er ført ind - mon det er ændringer som bør laves..?
Jeg har fundet et 'rent' diagram. Men altså stadig ikke præcis som i min KS601.
Denne hér er nok tidligere blevet renoveret for 30 år siden - alle elko'er er lige løftet lidt i værdi. Håber det er det som forårsager 'motorboating' wob-wob-wob...
Hvordan kommer man ind og skifter C52 - den er aldrig skiftet. Kan godt se hvorfor... ;)

KS601_03-Schematic-StereoValveAmplifier.jpg

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » man 26. nov 2018 01:05

C52 - er det den store udglatterlyt bag udgangsrørene?

jeg nævner lige, at der i min, da den skulle tjekkes og ordnes, fandtes for lave og for forkerte spændinger fra ensretteren (Siemens - selen) og dette afstedkom, at jeg skulle skaffe en "ny" - som gav korrekte spændinger. Den skaffede jeg fra http://www.tube-classics.de/TC/Klangfil ... mParts.htm tryk på Selenium rectifiers . Du vil have en, der hedder 390/170 - ifølge dit diagram - hvis altså din ensretter er defekt. Kan dette mon være en årsag til motorboating?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Fredmarantz » man 26. nov 2018 01:18

Ellers kunne den C52, hvis den ser fæl ud - vel også være årsag til det. Jeg tror roligt, at man kan gå i gang med at finde nye lytter som skal i i stedet. Det skulle være mærkeligt andet.

Hvis du har svært ved at se, hvordan man kommer til den store lyt (psu) - kan det være fordi monteringen/loddepunkterne sidder oppe under pladen med rørene - sammen med ensretteren. Det er ikke lige det første sted, man håber at kunne komme til.

efter lidt læsning om motorboating, kan jeg se, at det nok drejer sig om en, måske flere rigtig dårlige lytter /kondensatorer.

Hvis du googler Ortofon KS601 og ser "billeder" - vil du se en KS601'er på et rødt klæde/rød baggrund - det er min! :p

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 26. nov 2018 12:02

Hovedlytten' er c68.
Tror både ensretter og hovedlytten er skiftet tidligere - der er i hvert fald arbejdet godt omkring begge. De er i øvrigt nemme at komme til, når man afmonterer bagpladen.
c52 er en del af bias, så den SKAL skiftes. Alternativt må jeg lade den sidde og så montere en ny på bagsiden.

Hilsen X-ray
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » man 7. jan 2019 19:07

For noget tid siden fik jeg fingre i denne fine Sony PS-X50. Umiddelbart skulle den virke - og så alligevel ikke helt... Reject' fungerede slet ikke og de andre 'knapper' var træge. Efter et par rens/spray i micro-switch'ene ;) , kører det hele igen som det skal. Pladespilleren virker pænt robust og hæderlig - syntes dog lidt stor ift min smag. Gode justerings muligheder på armen, VTA.
Glæder mig til at prøve den med lyd på en dag. Foreløbig ryger den på hylden - da' jeg skal videre med Ortofon KS601 projektet...

DSC_2000.JPG

Hilsen X-ray
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf bjerager » man 7. jan 2019 19:15

X-ray skrev:For noget tid siden fik jeg fingre i denne fine Sony PS-X50. Umiddelbart skulle den virke - og så alligevel ikke helt... Reject' fungerede slet ikke og de andre 'knapper' var træge. Efter et par rens/spray i micro-switch'ene ;) , kører det hele igen som det skal. Pladespilleren virker pænt robust og hæderlig - syntes dog lidt stor ift min smag. Gode justerings muligheder på armen, VTA.
Glæder mig til at prøve den med lyd på en dag. Foreløbig ryger den på hylden - da' jeg skal videre med Ortofon KS601 projektet...

DSC_2000.JPG

Hilsen X-ray

glæd dig....
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf Tonni » tirs 8. jan 2019 00:17

Heldige kanøffel! ;)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: X-ray's univers...! Mest Tandberg...!

Indlægaf X-ray » ons 30. jan 2019 11:01

Hjæælp...
Jeg har en Ortofon KS601, hvor de 2 VDR modstande VDR1 og VDR2 ikke har det så godt. De sørger for skærmgitter spænding til udgangsrørene. De hedder E299DH/P242 og E299DH/P350. Har nogen erfaring med evt erstatninger eller er man nødt til at bygge kredsløbet om... - og har nogen et godt forslag til det..? Skal jeg evt bare fjerne dem - og sætte en alm. modstand istedet..?
Dette er den sidste fejl af mange, jeg bokser med på denne forstærker.

KS601_03-Schematic-StereoValveAmplifier.jpg

Hilsen X-ray.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

ForegåendeNæste

Tilbage til Bruger-galleri



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster