Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Alt omkring horn og fuldtoneenheder

Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Lars Z » tirs 12. okt 2010 21:08

Jeg har lige brug for en smule input fra jer med nørder.

Projektet på bordet er sådan et par Akai M8 rør forstærkere, som lyder aldeles himmelsk i mine utrænede ører.
Lige pt. er jeg igang med at adskille og overveje om jeg skal udføre arbejdet så de kan føres tilbage til oprindelig stand igen, eller om jeg skal tage tyren ved hornene og bygge dem om efter de forskellige vejledninger på nettet.
http://beyondsanityproductions.com/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=28

Jeg har haft dem til at spille på et par små 3" fuldtoner(moderne type, ikke særlig hyggelige) men flot lød det. Men sådan et par små skal vel næsten parres med en klassisk fuldtone enhed, og hvad skal det så lige være?
Eneste krav er at de ikke må koste det hvide ud af øjnene, jeg har vist købt for meget og derefter beholdt for meget. :p

Her er lige, for hyggens skyld, et par billeder af dyrene.
Billede
Senest rettet af Lars Z ons 13. okt 2010 17:03, rettet i alt 1 gang.
Lars Z
 

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 12. okt 2010 21:50

Det er godt nok et spændene sæt, ser ultra labert ud!

Den er faktisk lidt svær. Det kommer jo helt og aldeles an på personlige præferencer. Skal det være til at betale, så er en god 8" enhed måske et godt bud puttet i et passende horn. Stor nok til at spille rigtig bas, lille nok til at toppen ikke går fløjten. Og her er der mange muligheder, især hvis man er skarp på at bygge selv.

Richard Allan's new golden 8 er en klassiker, de er vist ved at være svære at fange, men de er gode, spørg bare Gottschalck og Louis. Fostex har ligeledes lavet nogle dejlige enheder, Tube manias gulvhorn med FE 206 (mener jeg det er) spiller medrivende og lækkert, kunne måske være et godt match? Skal det være helt billigt, så kan man ofte få fingre i nogle Phillips, 9710 med alnico magnet er nok mest interessant. De er slet ikke ringe, men de andre er federe.
Men måske du vil syntes at gulvhorn farver for meget? Duelundhorn er også populære. Der er utroligt mange muligheder.

Må det koste så skulle du prøve at snakke Tannoy/Duelund med r-l-b.

Prøv at se hvad man kan få i Tyskland: http://breitbandlautsprecher.com/breitband.html

Held og lykke med projektet, jeg håber at vi får mulighed for at følge med her på forum :cool1:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Gottschalck » tirs 12. okt 2010 22:27

Det er godtnok nogle fine gamle svende fra et par gamle Akai rørspolebåndoptagere formoder jeg???
Bob har ret. Golden Eight er gode - især i Voighthornet, hvor det på ingen måder gjalder.
Det med fuldtoner kan godt være svært. De fleste måler godt i en uendelig stor baffel, men i kabinetter er det straks værre og kan tit være noget af et sats. Jeg har nogle gamle Philips enheder du kan prøve, når tid kommer. De lyder faktisk hæderligt i forhold til både pris og mange nyere og dyrere produkter.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Lars Z » ons 13. okt 2010 05:50

Godmorgen igen og tak for nogle fine svar. Ja, de kommer fra en Akai M8 spolebåndoptager.

Jeg er klar på at bygge et simpelt kabinet selv, det burde jeg nok kunne hitte ud af. Hvorvidt jeg har færdighederne til at bygge horn må vise sig på et senere tidspunkt, måske kan man lave noget i noget åben baffel, ala domkirkehøjttalerne hos PQR?
Jeg har også hørt meget godt om Golden Eight, men har aldrig hørt dem IRL. Det er nok stemmerne jeg lægger mest vægt på, så at de ruller lidt af i toppen betyder ikke så meget men der må gerne være en smule bas til lidt fodtramp når man nu alligevel sidder der og hygger.

Jeg må prøve at få forstærkerne helt færdige, og tage den derfra. Jeg skal forsøge at smide billeder op efterhånden som det skrider frem, jeg kommer sikkert også til at bede om mere hjælp herinde.

Mvh Lars
Lars Z
 

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Sorenki » ons 13. okt 2010 08:45

Jeg tror du vil kunne lide lyden af Golden eight i et horn over open baffle.
Jeg tror, dine forholdsvis små forstærkere, vil have svært ved at skabe overskud i en open baffle på samme måde som ved hornene.
endvidere, anser jeg hornene for at være fastere i bunden, mere delikate i midten og toppen, på en meget cremet fed måde...
De gange jeg har lagt ører til kombinationen af Golden Eight i voight og små rørforstærkere, kan jeg ikke andet end nyde og beundre deres musikgengivelse - det svinger virkelig, og i din situation virker det virkeligt som det ideelle valg!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Fredmarantz » fre 29. okt 2010 00:49

Jeg faldt lige over en Ebay-auktion på sådan nogle amps, blot fra en M-7 båndoptager. Sælgeren har valgt at iklæde dem et par kabinetter. Der ser godtnok fedt ud.

http://cgi.ebay.com/AKAI-M-7-SE-Tube-am ... 255e75d1df

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Lars Z » fre 29. okt 2010 06:33

Det var godt nok en fin løsning.
Jeg havde selv noget kraftigt valnødde kabinet i tankerne, men skal lige have løst strømforsyningsproblemet først. :(
Lars Z
 

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 30. okt 2010 23:56

Når du kommer til det med højttalere, så kan de små minihorn faktisk også anbefales. De er rimeligt nemme at bygge, billige (én 16 mm spåndplade, lim og skruer) og med en 6" phillips fuldtone i, så spiller de så englene tisser én sagligt ned af ryggen. Gottschalck har vist stadig en håndfuld enheder liggende. Måske et sted at starte? Jeg spiller på sådan et sæt ind i mellem og bliver altid overrasket over deres musikalitet.

Billede

Diskanterne er pillet af, enhederne er spillet til, så de er overflødige :p
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf ThomasG » lør 27. nov 2010 17:48

En meget fin fuldtoneenhed der blev solgt tidligere i Danmark er Coral Beta 8. De dukker op ind imellem på bl.a. DBA. Et sted på nettet er der et forum kun for de gamle Coral fuldtoneenheder - kunne ikke lige finde linket - men her kan man se alskens forskellige kabinettyper, bl.a. basrefleks som den også egner sig til. Der er en på DBA der sælger nogle Coral brochurer, og der har jeg sakset vedhæftede foto. Japanske Coral, Fostex og TAD er /var jo fornemme og yderst kompetente højttalerproducenter.

Ellers vil jeg også som Boptilyoudrop anbefale Philips 9710 enheden, helst alnico udgaven. Har brugt den i open baffle med single ended rørforstærker på kun 5W, og her er virkelig fin lyd for en forholdsvis begrænset investering.

Et godt sted at finde enheder til fornuftig pris er det tyske eBay, der har en meget stor audio sektion: http://audio.shop.ebay.de/Lautsprecher- ... 86.c0.m282

Sørme nogle flotte AKAI forstærkere du har fået fingrene i der..

:-) T.

P.S. Der er faktisk et sæt 9710'ere nu: http://cgi.ebay.de/Philips-9710-7-Ohm-/ ... 500wt_1156
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
ThomasG
 

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Lars Z » lør 27. nov 2010 18:37

Hej og tak for de pæne ord.
Jeg havde faktisk også Coralérne i tankerne da jeg spurgte, jeg husker den lidt fra min spæde hifi start hvor de var på hylden i ?Audioscan?, ihvertfald kan jeg huske de var i en af de butikker jeg besøgte uden en krone på lommen.

Nu har jeg købt et par Fostex som jeg søger et kabinet til. Om det skal være kompakt eller en gulvmodel er ikke afgørende, men det skal ihvertfald være noget der kan gøres stuevenligt i rimeligt omfang.

Pt. står de 2 Akai klodset op, jeg har ikke haft energien til at løse problemet med strømforsyningen, fuldtonerne vil jeg så i mellemtiden bruge på en lille Pioneer SA-400 rørforstærker jeg har stående inde i skabet.
Med lidt held er stuen helt "transistor fri" når det sidste af anlægget er røget på Ebay. :(
Lars Z
 

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Tonni » søn 28. nov 2010 00:27

Hej!

Hvad er det for Fostex enheder du har? - Der er forskel på hvilke horn der går godt med hvilke enheder...
Det er ellers et par dejlige forstærkere du har der! - Tillykke!
Har du en variotrafo? ellers findes der 230 V / 115 V både som autotrafo (som er en spole med midtpunkt) og som trafo.
Jeg har en stor en stående, der evt. kan lånes til forsøg. - Men den vejer!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Lars Z » tirs 30. nov 2010 19:06

Hov, sent svar.
Det er Jgreen´s Fostex 120F07.
Jeg kan desværre ikke finde tegninger eller forslag til kabinetter, men måske man kan finde noget der kan bruges?

Jeg har en variotrafo der kan bruges, men den får ikke fast plads i stuen, så et link til en eller to mindre stepdown trafoer ville ikke være af vejen.
Mvh Lars
Lars Z
 

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 30. nov 2010 20:51

Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf donna456 » man 3. okt 2011 09:50

men ja der er ikke rigtig en del af, hvad folk oplever, når de drikker mere, eller hvordan de oplevede. :) :) :)
donna456
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29 sep 2011

Re: Hvilke(billige) fuldtoner til disse rør

Indlægaf Sorenki » man 3. okt 2011 11:33

donna456 skrev:men ja der er ikke rigtig en del af, hvad folk oplever, når de drikker mere, eller hvordan de oplevede. :) :) :)

Hej der,
Jeg ser det lidt formålsløst at skrive i en næsten 1 år gammel tråd, specielt når trådstarter spurgte om råd for et år siden, og så givet idag, enten må have fundet et sæt fuldtoner, eller være kommet fra projektet igen.

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg


Tilbage til Horn og fuldtoneenheder



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster