Keith Jarrett har spillet sin sidste koncert...

Fundamentet for vores passion

Keith Jarrett har spillet sin sidste koncert...

Indlægaf Captain Phoenix » ons 21. okt 2020 21:40

I maj (2020) fyldte Keith Jarrett 75 år.
Det syntes jeg skulle markeres og skrev derfor dette opslag:
viewtopic.php?f=587&t=13523&p=119662&hilit=keith+jarret#p119662

Da skrev jeg bl.a., at der ikke var kommet nyt - hverken musik eller officiel information - siden en sygemelding tilbage i 2018, hvor planlagte koncerter måtte aflyses.

KJ.jpg

Men det er der nu - dog desværre ikke godt nyt:

Jarrett har haft 2 blodpropper i hjernen (i februar & maj '18), har været helt lam - og kan nu kun bevæge sig begrænset (m. stok) og kan kun bruge sin højre hånd.

Mentalt er han velfungerende, men har glemt en del - bl.a. musik han har spillet mange gange.
Selv tror han ikke han kommer til at spille - eller til at møde et publikum igen mere.

New York Times har en artikel om og interview med den største nulevende jazz pianist.
Nulevende ja, men desværre ikke længere pianist efter sin egen mening: "I don’t feel right now like I’m a pianist"

Jeg tror at artiklen kan læses uden at man har abonnement på NYT:
https://www.nytimes.com/2020/10/21/arts ... cDxhwsFfJ4

Som det fremgår af artiklen, udkommer albummet "Budapest Concert" d. 30 oktober.
Det er efter Jarrett's eget udsagn den bedste af en række koncerter fra byen, hvorfra hans farmor stammer.

budapest-concert-300x300.jpg

Bortset fra dette lyspunkt (for os der holder af Jarrett og for ham selv!), synes jeg det er meget trist. Man kan næppe forestille sig, hvor svært det må være for en musiker, der som Keith Jarrett har været pianist i over 70 år og i kraft af dette rejst i og præget verden, aldrig at kunne spille igen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Keith Jarrett har spillet sin sidste koncert...

Indlægaf kbekke » ons 21. okt 2020 22:00

Jep. Dagens tristeste nyhed. Jeg kan dog garantere, at Jarrett’s koncerter vil blive ved at blive spillet.

I hvert fald sålænge jeg kan betjene en grammofon.

828B101B-DB3E-49CF-A595-E75735069A98.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Keith Jarrett har spillet sin sidste koncert...

Indlægaf Tonni » ons 21. okt 2020 22:24

En trist nyhed! Men hans musik vil heldigvis kunne nydes, og sansynligvis længe efter vi er væk.
At han vælger at stoppe, er til hans ære. Jeg siger tak for alt det han har beriget musikken med, gennem alle årene!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster