Video m. Kevin Gray om mastering mm.

Fundamentet for vores passion

Video m. Kevin Gray om mastering mm.

Indlægaf Captain Phoenix » ons 23. jun 2021 08:31

Jeg kan kraftigt anbefale denne video (+2t) om lydoptagelse, mastering, plade-presning osv.

Skærmbillede 2021-06-23 kl. 07.29.52.png

Medvirkende er Kevin Gray, som i disse år laver (fremragende) mastering på en enorm mængde udgivelser for bl.a. Blue Note og andre selskaber (også rock). Desuden tyske Michael Ludwig (der har sin youtube-kanal - 45RPM Audiophile - om audiofile udgivelser), som stiller en række begavede spørgsmål samt Danny Kaey (SonicFlare på Youtube).

Nogle finder det måske lidt nørdet, men Gray deler ud af sin kæmpe viden + erfaring om hele processen frem til den LP, man lægger på pladespilleren. Der er virkelig lærerigt og interessant - om mikrofoner, rør vs. transistorer, fysisk splejsning af org masterbånd (klippe-klistre!), holdbarheden af Scotch 1-11 masterbånd osv.
Han kommer også ind på samarbejde med forskellige "kendisser" i musikbranchen på en dejlig u-snobbet måde.
Ud over at være en guldgrube af viden er han også en sympatisk person. Skønt.

Lige i starten er der lidt tomgangssnak, men de sidste 120 min. er rigtig interessante.
Lyt, lær og bliv underholdt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 106 gæster