P2 Koncerten på FM

Fundamentet for vores passion

P2 Koncerten på FM

Indlægaf kbekke » tirs 28. sep 2021 23:42

Danmarks Underholdningsorkester ("DUO" blandt venner) er et ensemble, som jeg af personlige og semi-romantiske årsager har fulgt næsten siden starten. Eller om man vil, siden enden på det, der engang var kendt som Danmarks Radios Underholdningsorkester. Trods alle odds og politiske "armslængdeprincipper" er det faktisk lykkedes for det lille orkester, ikke bare at overleve, men også at sætte nogle gevaldige milepæle i den klassiske musikverden.

923E1A58-7470-49FE-B70E-EB694590478F.jpeg


Det skyldes ikke mindst samarbejdet med den ungarske mesterdirigent Adam Fischer. Under Fischer's musikalske ledelse har man blandt meget andet formået at opføre og indspille såvel Beethoven's som Mozart's samlede symfonier. -Hvilket er sådan noget, der normalt er forbeholdt de store orkestre i f.eks. Berlin og London. I år har man så kastet sig over Brahms' symfonier og det var derfor af flere årsager en stor glæde at høre aftenens P2 Koncertprogram.

-I et stykke tid har jeg jo uden egentlig at have planlagt det, udforsket tematikken omkring "hvor meget skal der til?" eller måske snarere "hvor lidt kan man klare sig med?". Altså i forhold til bare at nyde musikken uden at lade teknikken "komme i vejen" så at sige.

Så det er stadig den uanselige og ikke-rigtigt-vintage kombo af en integreret NAD 302 forstærker og NAD 402 tuner, der sammen med et par ok-men-ikke-noget-særligt AKG hovedtelefoner, danner rammen om mine æterbårne og symfoniske rejser i tid og rum.

FE834813-A735-4514-9A69-6BBECAD8E9F9.jpeg


Og jeg må sige, at det især er tuneren, der er stjernen i det her setup. Den ser jo ud af næsten ingenting, vejer ingenting og kostede kun en smule mere end ingenting. Udgangsbøsningerne er skæve og displayet blegner i den ene side. Men med de rigtige modtageforhold (en T-antenne til 75,- og Højen-senderen knejsende ovre på den anden side af å-dalen), så giver den alligevel den mest støjfrie og klare gengivelse, jeg kan mindes at have haft fornøjelsen af i min stue i meget lang tid.

Tilbage til musikken:

Aftenens program byder på lidt snacks i form af en ouverture af Haydn og arier af Beethoven og Mozart. Men hovedmenuen er Brahms' 2. Symfoni "Den Pastorale". Opført og optaget i Konservatoriet's skønne koncertsal i det gamle radiohus på Rosenørns Allé.

Musikken er ganske rigtigt mere legende, til tider nærmest lystig, end man er vant til fra den gamle tysker. Men som Fischer siger i interviewet: "It is still Braahms!"

Fischer's tilgang er interessant. Han gør det i at studere samtidens reaktioner på de originale opførelser f.eks. gennem datidige anmeldelser. Som han siger, så er datidens og nutidens opfattelse af "hurtigt", "højt" eller "lavt" (volumen) ikke nødvendigvis ens. Så hvis vi i dag vil give den samme oplevelse af at noget blivet spillet "hurtigt", skal vi måske ikke spille det i samme tempo som for 150 år siden.

Lyden på transmissionen er også interessant. Orkesteret er ikke et af de største og det er salen heller ikke. Det er heller ikke een af de nyeste, så der er både knirken af gulvbrædder og en intim og i klassisk sammenhæng næsten "klub-agtig" atmosfære. Publikum er generelt velopdragne, bortset fra nogle få døgenigte, der af vanvare kommer til at klappe imellem 1. og 2. satsen. I de senere overgange er der ro, bortset fra de obligatoriske og opsparede host, der jo netop skal leveres dér og ingen andre steder. Der er heller ingen renden og smækken med døre, som i DR Koncerthuset.

Her kommer man ikke for at blive set eller hørt. Men for at se og ikke mindst høre.

Som "ekstranummer" gives 3. satsen fra den 3. Symfoni, der af dirigenten præsenteres som "the most beautiful thing ever written by Brahms. Some of you will know it. Some of you won’t". -Efter i aften er vi i hvert fald lidt flere, der kender den og sikkert er enige i Fischer's vurdering.

Men der er minsandten mere. Ikke live, men alligevel DUO og Fischer. Aftenens radioværtinde har nemlig med sikker hånd valgt at følge koncerten op med orkesterets indspilning af Mozart's Symfoni nr. 38 ("Pragersymfonien"). Det kan ikke her siges, hvor og under hvilke omstændigheder optagelsen har fundet sted.

Men lyden er markant anderledes end Brahms-koncerten. Orkesteret lyder større, ikke at der er flere stemmer. Det lyder bare af meget mere. Det samme gælder dynamikken: Paukerne, som den kære Wolfgang ikke sparer på her, kommer ud som små kanonskud og i 2. satsen's leg imellem træblæserne og strygerne, kommer basserne igennem med vægt og fylde. Som om selve rummets akustik kan bære mere. Eller måske er det bare en optage-teknisk fremkaldt illusion.

Men fremførelsen er også mere "korrekt" eller "pæn" om man vil. Det her skal tydeligvis på plade. Det er ikke Fischer, når han slår sig løs til koncerterne, som han er kendt og elsket for af hans mange dedikerede fans.

Det minder næsten om den forskel, der er på at høre "Kind Of Blue", som albummet blev optaget i studiet i New York og så den måde, numrene blev fremført på under turneen i Europa i 1960.

Men det er jo - som man siger - en helt anden historie.

8933C2DC-C438-40B1-BE40-C301A4BA41B1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf hmt » ons 29. sep 2021 00:14

Meget fin læsning. Jeg mindes nogle torsdagskoncerter i det gamle radiohus med opførelser af Mahler som var helt fantastiske, både live og æterbårent. Gid politikerne ville ændre mening om afskaffelsen af FM-båndet.

vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf kbekke » ons 29. sep 2021 11:05

hmt skrev:Meget fin læsning. Jeg mindes nogle torsdagskoncerter i det gamle radiohus med opførelser af Mahler som var helt fantastiske, både live og æterbårent. Gid politikerne ville ændre mening om afskaffelsen af FM-båndet.

vh
Henrik


Tak og ja. Verden er af lave og har vel altid været det. Men musikken skal nok bestå.

På trods af at Brahms aldrig oplevede FM radio og at det på Mozart's tid ikke var ualmindeligt, at der blev både drukket, gøglet og sågar kopuleret i teatret, så nyder vi stadig deres musik i dag.

The_Laughing_Audience_(or_A_Pleased_Audience)_by_William_Hogarth.jpg


Hvis man vil, kan man også se historien om Danmarks Underholdningsorkester som et fint eksempel på, at kunsten ikke lader sig holde nede. End ikke af uheldige politiske beslutninger.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf MaxJ » ons 29. sep 2021 15:50

Har ikke hørt det siden de stoppede med analog sending, dengang kunne McIntosh tuneren få nakkehårene til at rejse dig. I dag bliver den tændt en gang i mellem for at holde liv i den.
Brugeravatar
MaxJ
 
Indlæg: 1114
Tilmeldt: 14 apr 2014
Geografisk sted: Lolland
Lokalitet: Et sted ca. i midten

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf Gah » ons 29. sep 2021 17:25

Hvis at man lytter til DR P2 via DAB radio eller via TuneIn så er det lydmæssigt den rene elendighed.
Men det kan gøres bedre via dette link, her afspiller DR P2 i 320 kbit og det lyder nogenlunde rimeligt.

Link til DR P2 i 320 kbit.
http://live-icy.dr.dk/A/A04H.mp3.m3u
Gah
 
Indlæg: 96
Tilmeldt: 03 okt 2013
Lokalitet: Tårnby

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf Tonni » ons 29. sep 2021 19:10

Gah skrev:Hvis at man lytter til DR P2 via DAB radio eller via TuneIn så er det lydmæssigt den rene elendighed.
Men det kan gøres bedre via dette link, her afspiller DR P2 i 320 kbit og det lyder nogenlunde rimeligt.

Link til DR P2 i 320 kbit.
http://live-icy.dr.dk/A/A04H.mp3.m3u


Ja man må godt nok, desværre, konstatere det er gået ned af bakke, siden Gyngemosen.
De politikere, og deres religiøse digitalis quantitas, har smadret mangt en hyggestund...
- Selv i 320kbit
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf Captain Phoenix » ons 29. sep 2021 20:29

kbekke skrev:Og jeg må sige, at det især er tuneren, der er stjernen i det her setup. Den ser jo ud af næsten ingenting, vejer ingenting og kostede kun en smule mere end ingenting. Udgangsbøsningerne er skæve og displayet blegner i den ene side. Men med de rigtige modtageforhold (en T-antenne til 75,- og Højen-senderen knejsende ovre på den anden side af å-dalen), så giver den alligevel den mest støjfrie og klare gengivelse, jeg kan mindes at have haft fornøjelsen af i min stue i meget lang tid.

Tilbage til musikken:

Aftenens program byder på lidt snacks i form af en ouverture af Haydn og arier af Beethoven og Mozart. Men hovedmenuen er Brahms' 2. Symfoni "Den Pastorale". Opført og optaget i Konservatoriet's skønne koncertsal i det gamle radiohus på Rosenørns Allé.

Endnu en god og velskrevet beretning, Kim :thumbsup:
Der kan åbenbart kritiseres meget vedr. teknikken, digitalis mv. (og det skal nok være begrundet).

Men nu er opslaget jo lavet under emnet "Musikken" og så vil jeg gerne give et kip med flaget og takke for rapporten og inspirationen til at tænde tuneren, lytte til Brahms (via radio eller snurrende medie) samt at holde lidt øje med ham Adam Fischer.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf bjerager » tors 30. sep 2021 08:27

Ja, tusind tak. I forhold til klassisk musik synes jeg det er lidt af en jungle at bevæge sig ind i. hvilken indspilning med hvilket orkester og hvilken dirigent skal man gå efter? I den her tråd nævnes Mahler og Brahms. Selv er jeg begejstret for den her indspilning af Mahlers 5. med Bruno Walther som dirigent:

https://www.discogs.com/Bruno-Walter-New-York-Philharmonic-Orchestra-Vienna-Philharmonic-Orchestra-Kathleen-Ferrier-Mahler-S/release/3914534

Og hvad angår Brahms synes jeg om den her:

https://www.discogs.com/Johannes-Brahms-Berliner-Philharmoniker-Herbert-von-Karajan-Symphonie-No-3-Tragische-Ouvert%C3%BCre/release/4124470

Men gode forslag er altid gode - jeg er novice på det område.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf kbekke » tors 30. sep 2021 10:01

bjerager skrev:Ja, tusind tak. I forhold til klassisk musik synes jeg det er lidt af en jungle at bevæge sig ind i. hvilken indspilning med hvilket orkester og hvilken dirigent skal man gå efter? I den her tråd nævnes Mahler og Brahms. Selv er jeg begejstret for den her indspilning af Mahlers 5. med Bruno Walther som dirigent:

https://www.discogs.com/Bruno-Walter-New-York-Philharmonic-Orchestra-Vienna-Philharmonic-Orchestra-Kathleen-Ferrier-Mahler-S/release/3914534

Og hvad angår Brahms synes jeg om den her:

https://www.discogs.com/Johannes-Brahms-Berliner-Philharmoniker-Herbert-von-Karajan-Symphonie-No-3-Tragische-Ouvert%C3%BCre/release/4124470

Men gode forslag er altid gode - jeg er novice på det område.


Ja, jeg forsøger jo at reklamere lidt for den klassiske musik hist og her og det er dejligt at se, at der også er andre derude, der er interesserede i genren.

Vi har vist ikke en tråd til "anbefalelsesværdige klassiske indspilninger".

Så det var måske en ide ?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf Fensten » tors 30. sep 2021 10:47

kbekke skrev:Vi har vist ikke en tråd til "anbefalelsesværdige klassiske indspilninger".

Så det var måske en ide ?


Hej Kbekke,

Nope, og jeg ville ligesom Bjergager være taknemmelig om nogle erfarne kunne hjælpe på vej.

"Jeg kan godt lide Bach", hvilke udgivelser og besætninger er i så fald gode ?


Mvh.



Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf his067 » tors 30. sep 2021 14:44

kbekke skrev:Ja, jeg forsøger jo at reklamere lidt for den klassiske musik hist og her og det er dejligt at se, at der også er andre derude, der er interesserede i genren.

Vi har vist ikke en tråd til "anbefalelsesværdige klassiske indspilninger".

Så det var måske en ide ?


Smadder god ide, Kbekke. Lægger du ud? Så prøver jeg at skrive noget om Bachs Goldberg variationer.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: P2 Koncerten på FM

Indlægaf kbekke » tors 30. sep 2021 17:38

his067 skrev:
kbekke skrev:Ja, jeg forsøger jo at reklamere lidt for den klassiske musik hist og her og det er dejligt at se, at der også er andre derude, der er interesserede i genren.

Vi har vist ikke en tråd til "anbefalelsesværdige klassiske indspilninger".

Så det var måske en ide ?


Smadder god ide, Kbekke. Lægger du ud? Så prøver jeg at skrive noget om Bachs Goldberg variationer.


-Du og andre skal være meget velkomne: viewtopic.php?f=587&t=14960
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 107 gæster