John Peels samling

Fundamentet for vores passion

John Peels samling

Indlægaf bjerager » søn 30. jan 2022 21:22

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: John Peels samling

Indlægaf his067 » søn 30. jan 2022 23:27

Det er svært at overdrive hans betydning. Man følte sig altid i godt selskab med ham på radioen, ny musik, ting man aldrig havde hørt om før: Lijardu sisters, King Sunny Ade, Soweto Jive, Bhundu Boys, Deutsch-Americanische Freundshaft, The Birthday Party, Hunters and Collectors, It's Immaterial, The essential Three, Teardrop Explodes, Gregory Isaacs, The Mighty Sparrow, Felt Kuti, Spear of Destiny, Altered Images, Martha and the Muffins, Thomas Dolby, The Higgsons, The Mighty Wah, Split Enz, Material, A Certain Ratio, Joy Division, Scott Walker, The Room, Perfect Zebras, Missing presumed Dead, The Cocteau Twins, Killing Joke, The Undertones, Einstürzende Neubauten, John Cooper Clarke, Marine Girls.

Hver aften før jeg gik på puben, dengang jeg studerede i York, satte jeg min Tandberg TCD 440 til at indspille de første 45 minutter af The John Peel Show. Listen ovenfor er bare nogle af navnene, som jeg husker. Det er nu fyrre år siden, og alligevel husker jeg hvert Band, hver sang på listen, som han spillede i den tid. Båndene, som jeg indspillede, har min ex, så de er nok tabt for evigt, men jeg husker hver en sang....

Og hvad der var lige så vigtigt: i 2000erne eller 2010erne, viste det sig ofte, at både jeg og mine elever sad hver for sig og lyttede til John Peel på radioen. Han kunne det der med at tale til alle generationer, og han var altid på for-fronten af, hvad der foregik i musikken. Somme tider --nej ofte-- var det han spillede rædselsfuld, men der var altid mindst en guldklump, én ny spændende opdagelse, et nyt sidespor at køre ud af.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: John Peels samling

Indlægaf mantelteo » man 31. jan 2022 12:48

Er lige nødt til at fremhæve denne her fra artiklen

… “For broadcast purposes, the DJ didn't trust the timings offered on the sleeve by the record company. Almost unbelievably, he stood with a stopwatch personally timing each track of the albums and typing up the result on to the filing card. This is a level of dedication Tom refers to as "basically a form of madness".”…
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: John Peels samling

Indlægaf pqrannes » man 31. jan 2022 12:55

Spændende læsning.

Sjovt at se Garrard 301'ere udstyret med Lenco 70 tonearme:

_122909315_gettyimages-522289693.jpg


En kombination som vist blev brugt i andre radiostudier (Radio Luxembourg) iflg. google.

PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: John Peels samling

Indlægaf mantelteo » ons 2. feb 2022 11:33

pqrannes skrev:Spændende læsning.

Sjovt at se Garrard 301'ere udstyret med Lenco 70 tonearme:

_122909315_gettyimages-522289693.jpg


En kombination som vist blev brugt i andre radiostudier (Radio Luxembourg) iflg. google.

PQR



Ja, det bemærkede jeg også med det samme. Der er helt klart noget specielt med L70’eren
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 90 gæster