Og farvel til Ulven Peter...

Fundamentet for vores passion

Og farvel til Ulven Peter...

Indlægaf Captain Phoenix » fre 9. jun 2023 20:01

Så løb livets lange tråd også ud for Peter Belli. Han blev 79 år og døde i går d. 8. juni efter længere tids sygdom, kun kort tid før han ville have rundet 80.

Belli kom på det musikalske landkort i slut-50'erne/start 60'erne, som sanger af "pigtråds-musik" og var dermed en markant figur i det musikalske opgør og nybrud, der (også) skete i Danmark på den tid. Langt hår og hash-rygning var en del af dagsordenen - og for det sidste kom Belli ind at sidde en måneds tid i 1966.

Peter Belli.jpeg

Senere (navnlig i 70' og 80'erne) faldt Belli ind i en mere main-stream, dansk-pop retning. Vel var der "protest"-sange som "Bliv Væk Fra Vort Kvartér", men det lød mere som overflade (synes jeg) og uden det bid, der kendetegner mere vrede protester. Og der var også pop-tårepersere som "Ingen Regning", som er svær at høre i dag.

Da 1980'erne (som også på andre måder var et bedrøveligt årti) var overstået, vendte Belli på 2-3 album tilbage til den mere rockede stil (bl.a. på "YEAH" fra 1991). Og selv om det rock-rebelske fra 25 år tidligere ikke var at finde (og vel sagtens også umuligt), så er disse skiver faktisk stadig til at høre med udbytte. Tænk Delta-Cross Band med et strejf af Flemming Bamse (når han var bedst). Det holder faktisk endnu.

Belli var også at se og høre i en række film i tidens løb.

Jeg håber at Ulven Peter hinsides får det nam-nam han kunne lide (fra 1966-sangen "Ulven Peter").
R.I.P. Peter Belli
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 87 gæster