En forfriskende, jazzet herrestemme

Fundamentet for vores passion

En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf pqrannes » lør 29. jun 2013 18:42

De fleste plader med nyere jazzede stemmer, der lyttes til her, er med kvinder; Diana Krall er en, Melody Gardot en anden - Nora Jonas kunne vel også tælles med. Samtidige herrestemmer har der ikke været mange af.

Da jeg i går var til dimission med min store søn (Aqrannes her) på HTX (Teknisk gymnasium-kaldet) var der underholdende (pause)musik på programmet hele to gange. Jeg havde godt set navnet på musikanten; Benni Chawes - hvad er det for et cirkusnavn, tænkte jeg i mit stille sind og havde ingen forventninger til musikken overhovedet.

Der blev jeg sgu taget med bukserne nede.

Benni Chawes sad ved et (elektrisk-)klaver, bakket op af en fyr på kontrabas, og sang den skønneste, smukkeste soft ballade-jazz, jeg længe havde hørt; det her var noget over middel, faktisk helt i top. Google ham (det havde jeg ikke fået gjort) og se at han har papirerne (og CVet) i orden. Uddannet i USA, samme sted som Diana Krall m.fl., turneret i flere væsentlige sammenhænge og et par CD bag sig.

Jeg nærmede mig den sympatiske musiker, da studenterne havde fået deres papirer, og han gik og pakkede sammen. Da jeg sagde noget pænt om hans musik, takkede han og tilbød mig sin seneste CD, Up Close (2006) til en god pris, og jeg slog til:

Billede

Den snurrer nu, og jeg har ikke fortrudt. En søgning på nettet viser, at CDen fik 5 ud af 5 stjerne, da den udkom. Det får den også her.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2915
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf X-ray » lør 29. jun 2013 21:15

Netop den plade/CD har jeg hørt hjemme hos Kaptajnen - og Ja
Han synger fantastisk.... - altså Benni...!

Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf Captain Phoenix » lør 29. jun 2013 21:27

Peter - det er sgu' morsom som vores musikalske veje krydser hinanden (tidl. Dave Morgan - og nu Benni Chawes).
Jeg opdagede ham for ca. 3 år siden, hvor en sælger demonstrerede et sæt Sonab OA-4 med netop denne CD, som han fortroligt fortalte, at han hele tiden havde på hjemlån fra biblioteket.
Det gik fint - jeg købte højttalerne :p
(Sælger, der var omkring de 50, boede på et 12-14 kvm. værelse a la kollegie - lidt mærkeligt...)

Det er en super CD, som jeg ikke kan lade stå, når jeg falder over den på loppemarkeder o.l.
Tror det er blevet til 3-4 stykker indtil nu - fruen er også vild med den (hans dybe, fløjlsbløde stemme gør vist noget ved kvinder...).

Up close.jpg

Chris Minh Doky spiller bas og har produceret/arrangeret, så lyd og optagelse er bare i 100% i orden.
Der er måske lovlig mange numre i meget langsomt tempo sidste på CDen - men også mere livlige. Bl.a. en skøn duet med Marlene Mortensen - "Peel Me A Grape" - og så startnummeret "Fly With Me", og...

Synd han ikke har lavet flere albums - godt han stadig spiller.
Kan varm anbefales til alle, der har en smule smag for god vokal-jazz med et lille blues-rock strejf.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf Captain Phoenix » lør 29. jun 2013 21:29

X-ray skrev:Netop den plade/CD har jeg hørt hjemme hos Kaptajnen - og Ja
Han synger fantastisk.... - altså Benni...!

Maaange tak... :lol: :lol: :lol:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf pqrannes » lør 29. jun 2013 21:37

X-Ray-man og El-Capitain! Godt - og sjovt - at høre at andre også har lagt mærke til Benni Chawes. Fløjlsblød er netop det ord, der skal knyttes til hans stemme. Og "Peel me a grape", som jeg kun kendte med Diana K, er faktisk ret fed som duet med Marlene Mortensen.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2915
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf Tonni » lør 29. jun 2013 22:46

Hmm... Nogen der ved hvor den kan findes?
Lyder dejligt fristende!!!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4821
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf his067 » lør 29. jun 2013 22:58

Lytter til den på Spotify lige nu ! Og ja, den synes at have en effekt på fruen!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf pqrannes » søn 30. jun 2013 08:31

Tonni skrev:Hmm... Nogen der ved hvor den kan findes?
Lyder dejligt fristende!!!


Benni Chawes havde en hel kasse af cd'en bag i bilen, men løber man ikke lige på ham, fås den angiveligt stadigt hos CDON: http://www.imusic.dk/cd/0663993061429/b ... p-close-cd

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2915
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf his067 » søn 30. jun 2013 11:50

Spotify!
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf Bent Egholm » søn 30. jun 2013 14:01

Godt at i synes han er formidabel, kan desværre ikke melde mig i koret....
Jeg fandt et nummer med ham på YouTube, og må konstantere at en vældig søvntrang meldte sig efter kort tid!
Sorry folks, Ikke lige mig....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf stiv » søn 30. jun 2013 16:04

Hey Bent Egholm Billede Her er en frisk udmelding fra dig, og ikke hensynet til "hvor mange som kan tåle en ærlig mening" :thumbsup:
Jeg lytter selv til fusion musik, som fx Spyro Gyra, Yellow Jackets, Best Stuff, 4 Play, men det er da selv efter 20 års lytning, kun halvdelen som er lige mig. Men når jeg bevæger mig ind på den "ægte Jazz", må jeg ret så hurtigt, stadigt komme til kort.

Kan i alle sammen have en god sommer :cool1:
Brugeravatar
stiv
 
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Taastrup/-Vestegnen
Lokalitet: Taastrup

Re: En forfriskende, jazzet herrestemme

Indlægaf his067 » søn 30. jun 2013 20:30

Ja, smag og behag....
Her er Thomas' og min favorit : Kurt Elling
Her i et King Crimson nummer:
http://m.youtube.com/?reload=7&rdm=02it#/watch?v=0Un1awo5TcU

og her sammen med The Scottish National Jazz Orchestra i en sang af Joe Jackson:
http://m.youtube.com/my_history#/watch?v=9TMtRY-xV1o
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3834
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster