Rummel på plade

Fundamentet for vores passion

Rummel på plade

Indlægaf mcs_5 » ons 7. aug 2013 01:41

Har nogen været ude for rummel, der er "indspillet" på en plade?

Jeg har en plade (Eagles, Hotel California), jeg ikke kan spille med en DC-koblet effektforstærker. RIAA'en skærer af ved 0,5Hz, så den slipper (næsten) alt igennem. Hvis jeg så sætter den plade på, med en effektforstærker der ikke skærer af i bunden, blafrer basenhederne helt vildt... Hvis jeg spiller en bulet plade, kommer der bare et lille skvulp når bulen passeres, men Eagles kan slet ikke spilles ;)

Venlig hilsen

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tophøj » ons 7. aug 2013 07:51

Rummel fra dit centerleje, eller aukustisk tilbagekobling? Er det bestemt af hvor højt du spiller? Der er ikke noget subsonisk filter?
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Rummel på plade

Indlægaf Storken » ons 7. aug 2013 08:20

Hej Mikkel
Jeg har samme problem med mit anlæg, og det er ligegyldigt hvilken plade det er. Udover pladens egen rummel, så er mit gulv ret blødt, så hvert et skridt der bliver taget, mens der spilles, bliver opfanget.
Jeg er kommet ud over problemet ved altid at have low filtereret på min TR2055 slået til - men det ville jeg da gerne være fri for, hvis det kan være andre ting, der gør det.
- Simon
- Simon

Primær: Tandberg TR-2075, Lenco L75 m. Ortofon AS-212, Ortofon MC 30 Super, Ortofon T-5, Tandberg TCD 330, Tandberg Studio Monitors
Brugeravatar
Storken
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11 mar 2013
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: 5000, Odense C

Re: Rummel på plade

Indlægaf zaragon » ons 7. aug 2013 08:31

Kære Mikkel,

Det er vildt at ha' en RIAA der skærer ved 0,5Hz - uanset hvilken plade/pladespiller du bruger, så be'r du næsten om problemer. -og ja, det er typisk for de ældre US plader-især dynaflex-, der heller ikke lige var tiltænkt hi-fi entusiaster.

Brug gerne et "low filter", eller få nogen til at hjælpe dig med det - der er jo eksperter herinde, der kan (næsten) alt!

Storken er også inde på et problem i sig selv... du kan være udsat for en slags "acoustic feedback", hvis pladespiller ikke er placeret optimalt. Selv har jeg hængt min pladespiller op på væggen, og det forhindrer alle disse gener. Sådanne hylder fås vist stadigvæk i visse specialforretninger.


Good luck,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Rummel på plade

Indlægaf Fredmarantz » ons 7. aug 2013 08:50

Nu ligger det vel ikke sådan, at "Hotel California" er skåret/presset/indspillet i nærheden af en Geologisk forkastning i Californien (San Andreas)?? :lol:

(På visse gamle London-Decca- indspilninger, kunne man høre/"se" når undergrundstoget passerede under studiet i London)

Mikkel - du skriver ikke, hvor højt, du spiller, når fænomenet optræder, men er det højt, vil jeg også gætte på akustisk kobling. Ellers skal det prøves på et andet anlæg, som også lader det meste ned til infralyden passere - et andet sted, til sammenligning. Jeg tror hurtigt, at en systematisk fejlfinding ville kunne indkredse problemet.

Hvad med den oprindelige skæremaskine til matricen - til presningen på netop dit eksemplar og andre fra samme batch? - der kunne måske ligge noget i skæreudstyrets kredse, fx. Riaa-korektionen, som var defekt under skæringen. Ved presningen af denne matrice, som måske er skåret med defekt skæreudstyr, kunne man vel godt forstille sig ville give denne effekt.

Er det over hele pladen - eller kun i starten??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7453
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tophøj » ons 7. aug 2013 09:28

Hvis det skyldes tilbagekobling, så op på væggen med afspilleren, eller lav en "sandkasse" som den kan stå i. Har haft stor succes med begge dele. Og ja, det er ret vildt der ikke findes et subsonisk filter. Der burde skæres ved ca 20 hz.
Technics SL1000, Jelco 250L, Ortofon Rondo Bronze/Micro Benz Ruby gold open air. SL 1200 MK2 GLD, Ortofon MC30 super . Technics SL-P999/SL-P777. Technics SEA5 x2. Mark Dane MB500. Yamaha C60. Revox B77 .JBL 4344. Technics SV-DA10. Alpine AL90. Technics RS 1500
Brugeravatar
Tophøj
Branchemedlem
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 09 apr 2013
Lokalitet: 3230

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tonni » ons 7. aug 2013 10:09

18-22Hz med 24 dB cutoff tak!

Det er ikke ualmindeligt at en armresonans kan peake med 12 eller flere dB og så har vi en resonans fra værket der ideelt ligger omkring 4-5 Hz plus alt det løse... Kun en tåbe frygter ikke mangelen på lavpasfilter... :Skor:

Forresten Mikkel. Du har PB.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tube mania » ons 7. aug 2013 10:20

Det er aldrig godt at lade en RIAA gå helt ned i frekvens...det kan hurtigt astedkomme problemer. Hvis det er en passiv rør-riaa kan overførings-kondensatorer beregnes ifh til gitter-afledere så de laver afrulning ved en passende frekvens. Sker det 2 sted evt har man 12 db afskæring. Det er svært, men ikke umulig at lave et passiv flere ordens HP(rumble) filter...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tonni » ons 7. aug 2013 10:29

Hold op hvor er den avatar fed, Tube! :OLO:

Mikkel. Jeg har også et par eksempler på Decca's undergrund osv, så det er absolut muligt det kan komme fra pladen
Og sansynligvis endda adderes med div. resonanser fra egen afspillekæde!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tube mania » ons 7. aug 2013 10:39

Ja...jeg har endelig fundet min rette identitet... :?
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rummel på plade

Indlægaf kbekke » ons 7. aug 2013 11:51

Jeg ville blive meget overrasket, hvis ikke Mikkel selv var i stand til om nødvendigt at designe et passende filter og jeg tror også han har ret godt fat om de basale forhold omkring akustisk feedback osv.

Det interessante her er vel pladen og om andre kan genskabe problemet:

MIkkel: Hvilken udgivelse af Hotel California er der tale om - label og katalog nummer, please?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tube mania » ons 7. aug 2013 12:10

Undskyld :(
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tonni » ons 7. aug 2013 12:15

UPS! Du har selvfølgelig ret kbekke!

Men jeg er nu også ret interesseret i at hvide hvilke betragtninger der ligger til grund for manglende "rummelfilter"..?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rummel på plade

Indlægaf Captain Phoenix » ons 7. aug 2013 13:55

Storken skrev:Hej Mikkel
Udover pladens egen rummel, så er mit gulv ret blødt, så hvert et skridt der bliver taget, mens der spilles, bliver opfanget.
Jeg er kommet ud over problemet ved altid at have low filtereret på min TR2055 slået til - men det ville jeg da gerne være fri for, hvis det kan være andre ting, der gør det.
- Simon

Efter min erfaring er det eneste der hjælper (ift de gulve de fleste boliger har) at hænge pladespilleren op på en lodret væg - helst en bærende/murstensvæg. Dé bevæger sig ikke ret meget når der trædes på gulvet.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2596
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Rummel på plade

Indlægaf kbekke » ons 7. aug 2013 17:36

Tube mania skrev:Undskyld :(


Det er mig, der undskylder :oops:

Det er jo ikke alle, der er så heldige at kende Mikkel som andet end "mcs_5" og der er ingen, der skal punkes bare for at ville hjælpe.

:cool1:

Det var ligesåmeget fordi jeg selv har pladen og aldrig har bemærket den slags unoder. Men ok, det er vist også en forstærker af en lidt anden kaliber end noget af mit, han går og roder med for tiden...

:shock:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Næste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 10 gæster