Rummel på plade

Fundamentet for vores passion

Re: Rummel på plade

Indlægaf kbekke » lør 10. aug 2013 23:23

AnalogBo skrev:Der er ikke noget hemmeligt i princippet der anvendes ved rummel cancellering. Kaptajnen har ret: Nogle få passive komponenter kan gøre det. Det er blevet beskrevet i Wireless World i 1978. Jeg kan finde en mere præcis reference, hvis nogen er interesseret. Man kan også læse om det i Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Rumble_%28noise%29).
Løsning 1: På et passende sted i forstærker kæden anbringes en drosselspole mellem de to kanaler. Ved lave frekvenser er spolen en kortslutning, altså mono. Ved høje frekvenser er spolens impedans så høj at den ikke påvirker signalerne.
Princippet i løsning 2 er vist i diagrammet. C kan være 1µF og R kan være 4,7Kohm, det giver en overgangsfrekvens på ca. 35 Hz. Ved lave frekvenser er kondensatorernes impedans ret høj, så modstanden virker som en kortslutning mellem de to kanaler. Ved højere frekvenser falder impedansen af kondensatorerne, så effekten af modstanden bliver ubetydelig.
RIAA’ens udgangsimpedans skal være lav for at hindre at modstanden R ødelægger kanalseparationen. Indgangsimpedansen i pre-amp’en skal være mindst 47Kohm (gerne meget højere) for at undgå at kondensatorerne bliver et højpasfilter. Med 1µF og 47Kohm bliver filterets overgangsfrekvens knap 4 Hz.
Det er åbenlyst at det er et simpelt men effektivt trick, som man kan lege med og variere.

Billede

Jeg foretrækker at integrere rummel-cancelleringen i RIAA’en, så rumlen ikke belaster de få aktive komponenter i RIAA’en.

Mvh Bo


Fedt og tak. :cool1: Det skal da prøves, selvom der jo ikke er noget, der blafrer her ;) Men hvis det er så enkelt og genialt, hvorfor i alverden bruger (eller brugte) man så ikke bare DET i stedet for de der håbløse "sub-filtre"?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Rummel på plade

Indlægaf Tube mania » søn 11. aug 2013 00:21

Jamen altså...lige præcis det med drossel-spolen mellem de 2 kanaler sad jeg og funderede over i aftes, men tænkte at nok var for simpelt og ville virke for højt op i frekvens. Nu får jeg da lyst til at prøve...
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Foregående

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 82 gæster