Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Fundamentet for vores passion

Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf Hackenberg » ons 6. nov 2013 15:03

Jeg vil gerne lægge op til en diskussion af jeres quadrofoni-vinyl.
Hvem vil starte?
Billede004[1].jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf Klausen » ons 6. nov 2013 16:20

Har da nogle stykker stående men høre dem aldrig da jeg ikke får at min Pioneer QX - 949A sat op til det.
Og så skal jeg jo lige ha' den rigtige pickup.
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 921
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf pqrannes » ons 6. nov 2013 22:29

Jeg har også flere quadrofoni-plader, vist flest af SQ-typen, men da mit ret simple quadro-anlæg (i bedste fald) kun spiller Sansuis QS-format, er det ikke blevet til mange quadro-session her.

Sætte man dog f.eks. en Sansui quadro-forstærker (el.l.) til at spille syntetisk quadrofoni ud fra en en alm. stereo signalkilde (lp eller CD), kan der kommer meget sjov ud af det; jeg husker, at på albums af U2 blev guitaristen (The Edge?) "flyttet" over i den ene bagkanal.

Jeg har en enkelt nyfunden ''QS sampler-plade", som jeg ikke har fundet anledning til at få prøvet af:

Billede

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf zaragon » ons 6. nov 2013 23:03

pqrannes skrev:Jeg har også flere quadrofoni-plader, vist flest af SQ-typen, men da mit ret simple quadro-anlæg (i bedste fald) kun spiller Sansuis QS-format, er det ikke blevet til mange quadro-session her.

Sætte man dog f.eks. en Sansui quadro-forstærker (el.l.) til at spille syntetisk quadrofoni ud fra en en alm. stereo signalkilde (lp eller CD), kan der kommer meget sjov ud af det; jeg husker, at på albums af U2 blev guitaristen (The Edge?) "flyttet" over i den ene bagkanal.

Jeg har en enkelt nyfunden ''QS sampler-plade", som jeg ikke har fundet anledning til at få prøvet af:

Billede

PQR


øhhhh - U2 har da vist aldrig udgivet officielle quadro-LP'er, som jeg tror Claus søger og omtaler?? U2 kan klart være udgivet i multi-channel på CD/DVD, men den "gamle" fler-kanals teknologi sluttede trist og sørgeligt omkr. 1976/1977. :( , og det vist da lidt tidligere end Helena Christensens gode ven Bono kom på banen??
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf zaragon » ons 6. nov 2013 23:12

Klausen skrev:Har da nogle stykker stående men høre dem aldrig da jeg ikke får at min Pioneer QX - 949A sat op til det.
Og så skal jeg jo lige ha' den rigtige pickup.


næ nej - du behøver ingen speciel nål hvis du vil spille SQ eller andre MATRIX-baserede plader, såsom SQ eller QS - de er udelukkende baseret på faseforskydninger i stereo-signalet. Hvis du derimod vil bruge 949A'en til at afspille CD-4, også kaldet Quadradisc plader fra hovedsageligt WEA-gruppen, så har du brug for en p-u med speciel slibning, der kan detektere bærebølgefrekvensen på 30KHz. Shibata, Pramanik, Quadrahedral og mange andre med lignende "skarpe" slibninger henter meget op af rillerne - og det kan være godt som skidt. Dertil skal du lægge, at det er vigtigt, at tilslutningskablerne fra pladespilleren er korte, og ikke har en modstand over 100pF!! Ellers risikerer du støj og gener i signalet!

Quadrofoni nydes bedst ved BÅND-MASKINER, eller i disse tider: SACD eller DVD-AUDIO - synd, man ikke kunne enes om systemer dengang heller, og synd man ikke havde den helt rigtige teknologi til den rigtige pris.

mvh,
-z- :shock: :(
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf kbekke » tors 7. nov 2013 00:05

Jeg er den mere eller mindre lykkelige ejer af denne CD-4 udgivelse fra 1974:

B&O Mahler.jpg


En luksuriøs boxudgivelse med London Symfonikerne, dirigeret af Wyn Morris. Normalt er jeg ikke bange for symfonisk musik. Men den her har jeg vist kun hørt een eneste gang og selv i almindelig stereo må jeg bare sige, at Mahler's 5. for mig er umanerlig tung kost.

Jeg tør slet ikke tænke på hvor overvældende den må være i fire kanaler.

:Bange:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1320
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf pqrannes » tors 7. nov 2013 19:45

zaragon skrev:
øhhhh - U2 har da vist aldrig udgivet officielle quadro-LP'er, som jeg tror Claus søger og omtaler?? U2 kan klart være udgivet i multi-channel på CD/DVD, men den "gamle" fler-kanals teknologi sluttede trist og sørgeligt omkr. 1976/1977. :( , og det vist da lidt tidligere end Helena Christensens gode ven Bono kom på banen??


Det skrev jeg vist heller ikke. Jeg skrev, hvordan det lød, når en alm. U2 stereoplade blev afspillet med syntestisk/synthesizet quadrofoni.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf zaragon » søn 10. nov 2013 02:24

pqrannes skrev:
zaragon skrev:
øhhhh - U2 har da vist aldrig udgivet officielle quadro-LP'er, som jeg tror Claus søger og omtaler?? U2 kan klart være udgivet i multi-channel på CD/DVD, men den "gamle" fler-kanals teknologi sluttede trist og sørgeligt omkr. 1976/1977. :( , og det vist da lidt tidligere end Helena Christensens gode ven Bono kom på banen??


Det skrev jeg vist heller ikke. Jeg skrev, hvordan det lød, når en alm. U2 stereoplade blev afspillet med syntestisk/synthesizet quadrofoni.

PQR


ups - du har RET! Jeg bøjer mig i støvet og undskylder. :'( Der bliver lavet meget musik i dag, hvor man benytter faseforskydninger, og det detekteres klart af SQ/QS-dekodere eller andre matrix-dekodere (ja, der er stadig en del i surround-anlæg), som så forsøger at "styre" instrumenter/solister til bagkanalerne.

mea culpa, mi scusi, señor :|


bedste hilsener,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf pqrannes » søn 10. nov 2013 21:37

zaragon skrev:... ups - du har RET! Jeg bøjer mig i støvet og undskylder. :'( Der bliver lavet meget musik i dag, hvor man benytter faseforskydninger, og det detekteres klart af SQ/QS-dekodere eller andre matrix-dekodere (ja, der er stadig en del i surround-anlæg), som så forsøger at "styre" instrumenter/solister til bagkanalerne.

mea culpa, mi scusi, señor :|


bedste hilsener,
-z-


Nu er undskyldninger for tiden ikke, hvad de har været; men undskyldning er accepteret.

PQR.

PS; det er ret sjovt at sende stereomusik gennem en 4-kanal forstærkers "synthesizet quadrofoni" filter; nogle gange er resultatet sygt dårligt, andre gange guddommeligt interessant - som med U2.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf jan_stevns » søn 10. nov 2013 22:16

Prøv med Moody Blues - "A question of balance" - fyfasan det kribler i nakkehåret
jan_stevns
 

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf guh » man 11. nov 2013 00:56

Jeg vil os li med! bla. en Decca plade 1969 udsendt i anledning af electronica 69 , i DECCA phase 4 stereo, ved ikke om det bare er stereo, har også Quadraphonic SQ Johnny Cash at San Quentin den er da lidt sjov, eller en Original soundtrack Batman på 20th century fox fra 1966 (mono). øh !jeg gemmer vist for meget !! mvh Gunnar
guh
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 jan 2011
Lokalitet: Horsens

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf zaragon » tors 14. nov 2013 11:39

@PQR - hvorfor er undskyldninger i dag ikke hvad de har været? Jeg mente skam "undskyld", men jeg er jo godt klar over, at det ord er ved at forsvinde ud af det danske sprog... ligesom "tak" heller ikke bruges mere. Rent sprogligt og humanistisk synes jeg personligt, det er en stor skam. :-(.... men jeg er da i øvrigt glad for "apology accepted" UGH-UGH! ;-)

@jan_stevns: Næsten alle Moody Blues er udgivet på SACD i 5.1 surround. De koster temmelig meget, og er vist ved at blive collector's item, så indrømmer, at jeg aldrig har hørt dem. Moody Blues havde i øvrigt nogle fantastiske numre.

@guh: Decca Phase4 stereo var ikke tiltænkt quadrofoni-æraen, men de lød rigtig godt på såvel stereo- som matrix-baserede anlæg. Johnny Cash i SQ er jo som bekendt Sony/CBS' fase-baserede 4-kanals system. Det vil også gi' effekt ved en ældre Dolby Surround forstærker. Dolby Surround blev opbygget på samme måde som SQ/QS, men det vil ikke gi' helt de samme resultater som SQ/QS - der er brugt nogle andre parametre til film. Batman er da sjov også, men en 1966 mono-plade har vist ikke så meget at gøre med quadrofoni....??!!

Bedste hilsener,
-z-
tannoy buckingham/windsor/arden/D750 - JBL L300summit - yamaha px2- px3 - ortofon jubilee/preamp jasmin 2.0LP - marantz av-8802a + mm-8077/sr9200/4400 - shengya psm300
zaragon
 
Indlæg: 265
Tilmeldt: 02 okt 2011
Geografisk sted: Sjælland
Lokalitet: TimBuk2

Re: Quadrofoni. Hvem samler på dem?

Indlægaf Hackenberg » tors 19. sep 2019 14:28

Nyhed på vinyl. SQ-indspillet LP med dekoder i albummet.
https://www.youtube.com/watch?v=VMu-BoECblE
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster