Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » fre 17. nov 2023 19:31

kbekke skrev:Det må vi absolut gøre, Peter og ikke glemme at spå hinanden i kaffen på tyrkisk maner.

IMG_2216.jpeg

Vi var der et par år senere og tog turen hele vejen rundt fra Istanbul langs Middelhavet, nordover fra den Syriske grænse og tilbage igen langs og på Sortehavet.

Det var et eventyr, som lige kom tilbage i aftes, da Den Mørkhårede Skønhed skrev og foreslog nytår i Istanbul.

Men det bliver der ikke noget af. Jeg kommer aldrig tilbage igen, hvis først jeg tager afsted.

Så meget ved jeg ;)


Evet, evet, evet (ja, ja, ja) til alt!

Nytår i Istanbul. Jeg vil med.

Jeg fejrede nytår i The Pudding shop i Istanbul i 1985 sammen med en masse sorte fyre. Kl 24 slyngede de deres fadøl op i loftet. Så kom politiet. Så gik vi hjem.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 17. nov 2023 19:41

kbekke skrev:Det var et eventyr, som lige kom tilbage i aftes, da Den Mørkhårede Skønhed skrev og foreslog nytår i Istanbul.

Men det bliver der ikke noget af. Jeg kommer aldrig tilbage igen, hvis først jeg tager afsted.

Tak for en dejlig fortælling om vigtige oplevelser i en vigtig tid.
Jeg tænker, at hun var "The One That Got Away"

Og så skrev netop denne Mørkhårede Skønhed til dig i går om nytår i Istanbul???
Det kunne da godt lyde som noget, du ikke bare skal lade fare. Det er vist også det, jeg aner fremgår af kaffegrumset.
Og du skal nok komme hjem igen. Der er jo Vintage-træf til marts, Deep Purple-indspilninger, som skal sammenlignes osv. (og du kan bare tage hende med hertil).

Bedste hilsner
Cpt. Phoenix
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » fre 17. nov 2023 21:23

Ja, den er go’ med jer. Jeg har allerede sagt alt for meget og på forkert sted ;)

Så for at komme tilbage til det, det bør handle om sætter vi lige Bessie på.

Optagelserne er fra sidst i nittenhundredetyverne og lyder naturligvis derefter. Hvis man tror, at de skal afspilles som en UHQR med Steely Dan eller Dire Straits. Det skal de derimod IKKE.

IMG_2222.jpeg

Men hvis man afspiller dem med en Cadenza Mono og Westrex-eq tilsat aggressiv lavpas-filtrering ved 4 khz og +10 db omkring 90 hz med en Loftin-White inspireret direct-coupled 300b-forstærker (patenteret i 1929) igennem de A-25x’ere, som PQR var så rar at lade mig overtage.

Så lyder det faktisk… overraskende pissefedt. Ikke, som i overhovedet ikke, som Steely Dan eller Dire Straits. Men mere som onkel Poul’s gamle radio med det grønne øje henne på mahogniskænken, når den spillede “Tre Raske Prinser Højt Fra Nord” eller “Sangen Om Larsen”.

IMG_2221.jpeg

Musik kan være mange ting og det kan hi-fi også. Sommetider er det også det samme. Andre gange kan det være noget helt andet. Det er det, der er så godt ved det.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » fre 17. nov 2023 22:59

kbekke skrev:Ja, den er go’ med jer. Jeg har allerede sagt alt for meget og på forkert sted ;)


Ja, ja, du viger uden om men Tyrkiet og især tyrkisk musik er ikke sådan at ryste af sig.

Vi tales ved desangående.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » fre 17. nov 2023 23:52

pqrannes skrev:
kbekke skrev:Ja, den er go’ med jer. Jeg har allerede sagt alt for meget og på forkert sted ;)


Ja, ja, du viger uden om men Tyrkiet og især tyrkisk musik er ikke sådan at ryste af sig.

Vi tales ved desangående.

PQR


Ja da. Vi har jo også stadig en Ægyptisk Jazzplade, der skal snurres :Thumpsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » man 20. nov 2023 18:39

Det er altid godt at have en backup-dealer. Bare for en sikkerheds skyld. Min hedder Lars og opererer ud fra Helsingør.

Lars er en flink gammel hippie med en upåklagelig smag og næse for at samle gode ting op. Til gengæld er han klart også bedre til at købe end at sælge. Faktisk er han vist temmeligt håbløs, når det kommer til at drive forretning. Han er konstant på røven og kæmper for at klare den næste husleje. Hvilket måske har noget at gøre med at hans markedsføring mest af alt består af fb-opslag i stil med:

“Hej! Butikken åbner desværre lidt senere i dag, fordi jeg sov over mig/det regner/bilen ville ikke starte/jeg er ude at hente plader” eller lignende.

Ind i mellem varieret i form af: “Hej! Butikken åbnede desværre ikke igår, fordi….”

Eller min yndlings: “Hej! Jeg har været på ferie…”

Læg dertil at Lars som ægte langhåret digital analfabet helt tydeligt simpelthen bare ikke magter det med at være tilstede på Discogs. Eller endnu værre ligefrem at drive en decideret web-shop med alt, hvad det indebærer af åndssvage, strømlinede forpligtelser.

Men man kan skrive til ham på Messenger og han svarer også fredag aften og hvis man køber en tre-fire stykker ad gangen, slår vi halv skade om portoen og så følger der som regel også et halvt eksemplar af “Lokalavisen Nordsjælland” med som sekundær indpakning. Så får man jo også lidt nyheder fra den kant - eller i hvert fald hvad der var nordsjællandske nyheder for et halvt år siden.

Den slags typer fortjener i min bog al den opbakning, vi overhovedet kan få os til at mobilisere i en tid, hvor effektivitet og nemhed er mere attrået end empati og tilstedeværen.

Så således skete det, at jeg endelig fik udfyldt de sidste huller i to samlinger, jeg påbegyndte for endog meget længe siden.

IMG_1105.jpeg

Og der er absolut intet nyt eller overraskende ved nogle af de her fire albums. De er alle sammen blevet hørt igen og igen utallige gange i de tidlige formative år. Til fester, i biler, telte, ud af Ungdomsklubbens vinduer en sommeraften akkompagneret af tunede Yamaha FS-1 og Puch 3 gear, under sammenfiltrede soveposer eller bare på en regnvåd hverdagsaften på en eller andens teenageværelse med kander af blomster-te og håndrullede smøger med Rød Bali, Petterøe’s eller noget andet i.

Nogle gange kan det måske også være et fremskridt at blive hængende lidt i fortiden.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 21. nov 2023 00:23

kbekke skrev:Det er altid godt at have en backup-dealer. Bare for en sikkerheds skyld. Min hedder Lars og opererer ud fra Helsingør.

Lars er en flink gammel hippie med en upåklagelig smag og næse for at samle gode ting op. Til gengæld er han klart også bedre til at købe end at sælge. Faktisk er han vist temmeligt håbløs, når det kommer til at drive forretning. Han er konstant på røven og kæmper for at klare den næste husleje. Hvilket måske har noget at gøre med at hans markedsføring mest af alt består af fb-opslag i stil med:

Ja - det er godt med (mindst) en back-up-dealer. Og Lars er en rar fyr.

Han havde sin butik i Århus (Klostergade mener jeg det var), hvor han også solgte kaffe (ikke specielt god) og lidt andre drikkevarer. Man kunne få lov til at sidde lææænge med en enkelt kop, så min Århus-lokaliserede, musik-begavede, forfatter-søn kom der en del og hang ud mens han læste på uni. (Det var inden han blev far - så var der ikke tid til dét mere...)

Og Lars fandt sig en kæreste, der boede i Helsingør, så derfor lukkede han caféen og flyttede til Djævleøen for nogle år siden. Jeg håber at han klarer sig - og han fortjener bestemt støtte.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf bjerager » tirs 21. nov 2023 07:08

Captain Phoenix skrev:
kbekke skrev:Det er altid godt at have en backup-dealer. Bare for en sikkerheds skyld. Min hedder Lars og opererer ud fra Helsingør.

Lars er en flink gammel hippie med en upåklagelig smag og næse for at samle gode ting op. Til gengæld er han klart også bedre til at købe end at sælge. Faktisk er han vist temmeligt håbløs, når det kommer til at drive forretning. Han er konstant på røven og kæmper for at klare den næste husleje. Hvilket måske har noget at gøre med at hans markedsføring mest af alt består af fb-opslag i stil med:

Ja - det er godt med (mindst) en back-up-dealer. Og Lars er en rar fyr.

Han havde sin butik i Århus (Klostergade mener jeg det var), hvor han også solgte kaffe (ikke specielt god) og lidt andre drikkevarer. Man kunne få lov til at sidde lææænge med en enkelt kop, så min Århus-lokaliserede, musik-begavede, forfatter-søn kom der en del og hang ud mens han læste på uni. (Det var inden han blev far - så var der ikke tid til dét mere...)

Og Lars fandt sig en kæreste, der boede i Helsingør, så derfor lukkede han caféen og flyttede til Djævleøen for nogle år siden. Jeg håber at han klarer sig - og han fortjener bestemt støtte.


Ja, han er en fin fyr, men ikke med den store sans for at drive forretning. jeg har været kollega med hans kæreste. Jeg prøver at søtte hans butik, når jeg er i Helsingør ind i mellem, men åbningstiderne svinger.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1881
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tirs 21. nov 2023 18:17

bjerager skrev:
Captain Phoenix skrev:
kbekke skrev:Det er altid godt at have en backup-dealer. Bare for en sikkerheds skyld. Min hedder Lars og opererer ud fra Helsingør.

Lars er en flink gammel hippie med en upåklagelig smag og næse for at samle gode ting op. Til gengæld er han klart også bedre til at købe end at sælge. Faktisk er han vist temmeligt håbløs, når det kommer til at drive forretning. Han er konstant på røven og kæmper for at klare den næste husleje. Hvilket måske har noget at gøre med at hans markedsføring mest af alt består af fb-opslag i stil med:

Ja - det er godt med (mindst) en back-up-dealer. Og Lars er en rar fyr.

Han havde sin butik i Århus (Klostergade mener jeg det var), hvor han også solgte kaffe (ikke specielt god) og lidt andre drikkevarer. Man kunne få lov til at sidde lææænge med en enkelt kop, så min Århus-lokaliserede, musik-begavede, forfatter-søn kom der en del og hang ud mens han læste på uni. (Det var inden han blev far - så var der ikke tid til dét mere...)

Og Lars fandt sig en kæreste, der boede i Helsingør, så derfor lukkede han caféen og flyttede til Djævleøen for nogle år siden. Jeg håber at han klarer sig - og han fortjener bestemt støtte.


Ja, han er en fin fyr, men ikke med den store sans for at drive forretning. jeg har været kollega med hans kæreste. Jeg prøver at søtte hans butik, når jeg er i Helsingør ind i mellem, men åbningstiderne svinger.


Sådan er det: Bag enhver mand med en mission står som regel - en kvinde med fast arbejde! :lol:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Rolling Stones - Hackney Diamonds

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 21. nov 2023 23:18

Så nåede jeg frem til denne i den seneste sending af LP'er:

The Rolling Stone's (ikke helt) nye album - det første egentlige studie-album i 18 år.

IMG_9491.jpg

Det har selvfølgelig været omtalt og anmeldt mange steder, så mange har sikkert læst/hørt osv.
Mit 5-cents bud i dén sammenhæng er helt simpelt:
Jeg synes det er et rigtig godt album - som RIGTIG godt.

Grundlæggende handler det blandt andet om, at Rullestenene kan stadig både synge og spille (sammen):
Mick Jaggers stemme er fortsat stærk, hvad man ikke på samme måde kan sige om kollega/konkurrenten Paul McCartneys * (hvis man skal tro koncertanmeldelserne).
Faktisk godt klaret: Jagger rundede 80 i sommer - og der er stadig noget storkæftet flabethed over hans måde at levere vokalerne på. Herligt!

Samspillet et tæt og der er stadig intensitet og "bid" i musikken, som vinder ved at man skruer godt op for lydniveauet. Det rocker på den gode blues'ede måde, som er The Stones' kendemærke - og jeg får lyst til at høre det igen (altid et godt tegn, når en ny skive lander her).

Stones mistede jo trommeslageren Charlie Watts i 2021... Hvordan i alverden var det lige ham - det pæne familiemenneske og rolige jazz-baserede trommeslager - der tjekkede ud før syrehovederne Richards og Jagger???
Nå - men det var det altså, så her spilles trommerne af Steve Jordan, der har rørt i gryderne hos... stort set alle mulige indenfor både pop, rock og jazz. Det går godt også her - dog: skulle jeg finde på at savne noget skulle det være Watts' dejlig, minimalistiske - næsten underspillede - måde at behandle trommesættet på. Men det er ikke en alvorlig anke.

Det bedste nummer er nok "Sweet Sounds of Heaven", hvor Lady Gaga synger med samt indledningsnummeret "Angry".
Og mere tankevækkende er det faktisk, at der (efter 3 gennemlytninger) egentlig ikke synes at være nogle deciderede svage numre eller fillers på albummet. TAK for det.

Lyden er i orden - men Stones har jo aldrig lydmæssigt været "audiofile" - det skal være lidt råt og tæt. Presningen (GZ i Tjekkiet tror jeg) er OK - baggrundsstøjen er der mellem numrene, men generer ikke når musikken spiller. Flad er vinylen også.
Den største anke er egentlig cover-illustrationen, der ligner noget åndssvag 80'er pop-art, men når dét er det eneste jeg kan øffe over, så er det altså ikke så ringe, det her.
Jeg runder op med den sidste halve stjerne for historikken og nostalgiens skyld og giver Hackney Diamonds 5 ud af 5 stjerner.
Anbefales absolut!

IMG_9490.jpg

* Paul McCartney spiller iøvrigt bas på ét af numrene - "Bite My Head Off" - undervejs med en herlig fuzz-effekt.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » søn 26. nov 2023 21:06

Endelig, efter at have taget et næste skridt med et sæt Acoustic Research AR3A, der gerne skal spille i stuen inden jul.

Blev der tid at lytte til plader. Jeg har ikke været aktiv på Black Friday RSD. Jeg var da forbi Imusic i Risskov lørdag, men altså blot for at afhente pre-ordets, der laaangt om længe var tilgængelige.

Grant Green Idle Moments. Skøøønt. Vibrafon og Jazzguitar. Let tilgængeligt og über musikalsk. Lige ned af min gade. Kevin Grey mastering og Optimal presning AAA.

Olafur Arnalds. Remember.

Olafur Arnalds har samarbejdet med Berlin baserede Nils Frahm. De har været front runners for de seneste 10-12 års classisk goes elektronic”. Begge er de multiinstrumentalister med flair for sfærisk klaver elektronika. Dette album er ingen undtagelse. Noget at det sjove ved begge kunstnere er deres montering af mikrofoner indeni klaver og klaverbænk, hvorved knirken fra pedaler og klaverbænk, bliver en del af lydbilledet.

Giv det et skud, det er bestemt et eller flere søndagsaftenlyt værd.

Ovenstående var bestillingsvarerne, som jeg tog ud og afhentede.

Men med i kurven røg Duke Ellington Indigos fra Impex. Musikken kendte jeg ikke på forhånd, men jeg er jo helt tosset med Ellington/Coltrane In a sentimental mood og Little Brown book. Så Ellington i selskab med et bigband kunne kun være sjovt.

Og, træk mig nu tilbage i stærekassen. Mage til dynamisk, detaljeret og musikalsk oplevelse skal man lede længe efter. Faktisk har jeg ikke hørt bedre. Så det er bare at lade øjnene glide i og lade musikken sende sindet på langtur.

Cover og indpakning er også i en liga for sig.


Måske skulle man give flere af Impex titlerne en chance.


God søndag aften,


Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 858
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf hificlassic » tors 30. nov 2023 09:37

Her snurrer nu Duke Ellingtons soundtrack til "Anatomy of a murder". Track 5 "Low Key lightly" passer perfekt til hjemmearbejde i snevejr
Bogen "Anatomy of a murder" er desuden et fantastisk retsalsdrama, som varmt kan anbefales at læse.

Filmen fra 1959 har jeg ikke set endnu, men kan se at den er tilgængelig på Apple TV for 39kr
James Stewart i hovedrollen
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tors 30. nov 2023 18:27

hificlassic skrev:Her snurrer nu Duke Ellingtons soundtrack til "Anatomy of a murder". Track 5 "Low Key lightly" passer perfekt til hjemmearbejde i snevejr
Bogen "Anatomy of a murder" er desuden et fantastisk retsalsdrama, som varmt kan anbefales at læse.

Filmen fra 1959 har jeg ikke set endnu, men kan se at den er tilgængelig på Apple TV for 39kr
James Stewart i hovedrollen


Jeg tror ikke James Stewart nogensinde har leveret en dårlig præstation på film. Men det er en skam, grænsende til en skandale, at så mange fantastiske film fra dengang film vitterligt var fantastiske er så snævert repræsenteret og ofte kun tilgængelige som pay-per-view. Jeg fik selv trang til Kurosawa’s “Yojimbo” forleden og skulle selvfølgelig bare ha’ punget de 49 bobs ud. Istedet endte det med en Wallander-kavalkade (den rigtige med Krister Henriksson) på Filmstriben. Indtil jeg løb tør for point.

Nå, men det er jo ikke films, vi snurrer her. Så, undskyld og tilbage på sporet :oops:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf hificlassic » tors 30. nov 2023 18:42

Kurosawa er jo rigtig fedt, så helt ok afsporet
Dersu Uzala er en af mine favoritter.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf his067 » tors 30. nov 2023 20:12

Hayasaka's soundtrack 7 Samuraier er helt fedt! https://www.discogs.com/release/11301689-Fumio-Hayasaka-Seven-Samurai
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 62 gæster