Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 7. apr 2019 20:20

Farvelegen fortsætter...
I eftermiddagssolen snurrer et par fødselsdagsgaver: 2 af Prince’s albums fra da han “kom tilbage” efter en pause/krise/stribe ringe albums sidst i 90'erne og først i 00'erne.

Det var da vinylen var næsten uddød så de kom kun på CD.
Som bekendt er tingene vendt om - og i år udkom Musicology og Planet Earth på lilla vinyl.

IMG_3069.jpg

Det er der jo ikke den store musikalske nyhed... men når man nu fortrække vinyl frem for CD er det en god ting.
Prince er i god form på disse album. Han havde fundet noget af den energi og funky-ness, der var på hans bedste albums (f.eks. Parade fra 1986 og Lovesexy fra 1988).

IMG_E3070.jpg

Lyden på vinylerne er rigtig god - og de har sør’me også gjort noget ud af at presse i “swirl”-vinyl.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Struktør » fre 19. apr 2019 19:35

Påske
Afslapning... Nå nej.. Have og lidt renovering... Tiden løber stærkt... Jeg har dog haft tid til at indkøbe lidt brugt musik.
Nu har jeg muligheden for at dykke ned i Miles Davis, jazz har ikke været min stærke side, da jeg var yngre, men her indenfor de sidste 6-7 år er dette spændende og medrivende musik univers gået i blodet på mig. Jeg må indrømme at det meste musik er på cd, men kvaliteten er absolut i top. Så da dette sæt kom på DBA, så slog jeg til, selvom jeg i forvejen har en boks med en del... At der som bonus også er “Kind of blue” 50 års udgivelsen med, gjorde glæden større... Og trænger jeg til en pause for jazz... Så faldt jeg også over en boks med Deep Purple - Listen, learn Read on... Den glæder jeg mig også til at høre i ensomhed... Så god påske herfra.
image.jpg

image.jpg


Med venlig hilsen
Birger
P.S lige nu hører jeg Miles Davis - Round abort midnight
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » man 22. apr 2019 20:18

IMG_20190422_201158477.jpg
Is terning metoden brugt på en meget brugt Hip. Tre til fire timers is terning behandling af side 2 som er godt massakreret. Men det er et første tryk, så må museums metoderne tages i brug. Det er lykkedes at fjerne 80% af skipperne men det ene stoppested er der stadig i næst sidste spor. Men det skal nok lykkes. Ellers send den blå vogn... ;)
https://lyricstranslate.com/en/steppeul ... yrics.html

0-0-0
Hallo! Drej 0-0-0 for hjælp!
Det brænder på min kvist i hovedgaden,
og vi er ikke særligt skæppeglade.
Undskyld, at jeg hakker sådan i det,
det skyldes al min frygt for politiet.
Trappen brænder,
hanen render.
Hr. major, hvis De tror der er en chance,
så send en sprøjte og en ambulance!

Den gamle dame ovenpå har taget gas,
djævelen har stemplet i hendes pas.
Undskyld, hvis jeg er lidt bleg i løden,
det skyldes ikke kun stor respekt for døden.
Luften stinker,
stoplyset blinker.
Hr. doktor, hvis De tror der er en chance,
så send en rustvogn og en ambulance!

Min pige ligger her på niende måned,
og i den elvte time er hun dånet.
Undskyld, hvis jeg er en smule pivet,
det skyldes stor forundring over livet.
Sengen knager,
rådhuset flager.
Fru jordemor, hvis De tror der er en chance,
så send en klapvogn og en ambulance!

Hallo! Drej 0-0-0 for hjælp!
En biskop brænder bål i byens gader
af flere vognlæs Peter Belli-plader.
Undskyld, hvis jeg lyder temmelig bitter,
det skyldes at jeg elsker Mr. Peter.
Rødderne prygler,
menigheden hyler.
Hr. pastor, hvis De tror der er en chance,
så send den blå vogn og en ambulance!

Jeg står på TV-mastens sidste trin
med min kængurustylte og et svedigt grin.
Undskyld, hvis jeg er højt oppe,
det skyldes at jeg elsker dybt at hoppe.
Publikum gyser,
skyerne nyser.
Metrolog, hvis De tror der er en chance,
så send en go-kart og en ambulance!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » tirs 23. apr 2019 19:16

B&O Vintage skrev:
IMG_20190422_201158477.jpg
Is terning metoden brugt på en meget brugt Hip. Tre til fire timers is terning behandling af side 2 som er godt massakreret. Men det er et første tryk, så må museums metoderne tages i brug.


Hej Kim,

Jeg kender ikke denne metode. Kan du beskrive den nærmere eller henvise til en beskrivelse?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » tirs 23. apr 2019 19:34

Gerne, du tager almindelige is terninger, et par føde vare engangs handsker på. Et fornuftigt underlag og lidt klude til at opfange smeltet is. Så kører du langs rillerne der hvor der er ridser. Det er simpelthen spørgsmål om tålmodighed. Hvis ridserne kører langs rillerne er det selvfølgelig vanskeligere. Men den vidste plade har ridser i alle retninger og resultatet er forbløffende godt. Du kan mærke med fingrene hvordan isen "høvler" ridse kanterne ned.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Helikon » tirs 23. apr 2019 19:39

:thumbsup: Det var et godt staldtips, det kendte jeg heller ikke :p
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf pqrannes » søn 28. apr 2019 19:57

Disse tre tidlige jazz-plader (af weekendens ti fundne) er ikke ligefrem i mint condition, men når prisen er lav nok og pladerne mangler i "samlingen", må man vel bare slå til.

Og mono, som er så tilgivende når det gælder overfladestøj - der aftastes jo fra bunden af rillen - og nu er det som at være i The Jazz Workshop i San Francisco i 1959 da brødrene Adderley m.fl. gav den fuld gas.

IMG_20190428_194245_HDR.jpg


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » man 13. maj 2019 22:25

Søndagens plademesse i Nørrebrohallen var god - og jeg kom hjem med godt 30 skiver. Herligt!
De har nu været gennem pladevaskeren og er klar til at blive spillet, beholdt, givet væk (har en norsk ven der prøver at synge som Poul Dissing, så han får "Svantes Viser" :p ) og solgt (må vist snart få lavet et salgsopslag herinde).

Én af dem, der bliver her, er denne, som snurrer nu til aften:

FriendsOfCarlotta.jpg

Dén havde jeg sgu' aldrig hørt om/set før.
Og ikke så mærkeligt: Gruppen har kun udgivet dette ene album og pladeselskabet (Clearaudio Audiophile) har kun lavet 16 udgivelser (hvor de 3 af er denne skive - en org., en genudgivelse og en cd).

Der er oprindeligt tale om en Direct-to-Disc LP (indspillet i 1999 hvor vinylen vel nærmest blev erklæret sten-død - så meget mærkeligt!?!). Mit eksemplar er en 2004-genudgivelse, der er "Direct-to-Disc from Mastertape" - men dét gør ikke noget, for lyd- og optage-kvaliteten er ganske enkelt fænomenal.
F**k hvor er der hul igennem - og vel at mærke uden at det er en "imponator-plade" med overdrevne effekter bare for teknikkens skyld (hvad nogle D-t-D-plader er).

Repertoiret er 8 covernumre af pop-melodier (Time after time, Ain't no Sunshine, Walkin' in Memphis mv.) spille af 6 tyske musikere, som jeg heller ikke har hørt om før.
Vokalerne går rigtig godt i spænd, musikerne er kompetente, numrene gode (om end ikke revolutionerende) - og teknikken perfekt. Og så kan man høre at de lige tæller for og stemmer lidt mellem numrene - it's live!

Det er én af den slags plader, man bare får lyst til at høre flere gange og for stadig mere fuld skrue fordi det bare lyder så godt!
Kan altså klart anbefales om end den er lidt pebret på Discogs, hvor den står til knap 50 EUR.
På plademessen (og én af grundene til man skal taget på dem) gav jeg under det halve. Nemlig 21. Danske kroner altså 8)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » fre 7. jun 2019 18:52

Pinse på vej - og bedre tid til at snurre lidt større/længere værker.
Og med den langhårede i Malaga kan der bare skrues op :p
Under flytningen af ca. 2.000 LP'er til musikrummet-under-etablering (ja-ja - billeder kommer) er jeg nået til de klassiske - herunder denne, som snurrer her til aften.

DonGiovanni-Giulini.jpg

Må indrømme, at det er sjældent at det klassiske repetoire er på pladespilleren.
Men denne fortjener det virkelig:

Både fordi det er et godt værk med både drama, passion, skønhed - og faktisk også en del humor. Og med en morale, for selvfølgelig slipper kvindebedåreren Don Giovanni (eller Don Juan) ikke afsted med at forføre og erobre 100-vis af kvinder over hele Europa. Værket er fra 1787 så der må - naturligvis - betales en regning i slutningen af operaen. Det gør der så også...

Og fordi det er en herlig indspilning af værket, denne med Giulini for enden af dirigent-stokken (og så fra mit fødselsår...). Den bedste jeg har hørt - også selv om der er "større navne" involveret i andre (Karajan, Fischer-Dieskau, Birgit Nilsson osv.).
Navnlig er jeg vild med hvordan tjeneren Leporello (sunget af Giuseppe Taddei) formår at være ironisk-drillende overfor sin herre Don Giovanni - og herligt indforstået-illoyal når han indvier andre i sin herres eskapader på lagnerne (i "Liste-arien"). Selv om jeg ikke forstår meget italiensk - sproget der synges på - så får man tydeligt indtryk af stemningen, holdningen og skuespillet bag ordene.

PS: Hvis man ikke er (vant) til opera, så virker dette opslag sikkert ret nørdet. Det er det nok også :p
Men hvis man vil forsøge sig ned ad dén vej, så anbefaler jeg, at man (på nettet eller anden måde) først sætter sig ind i historien/handlingen - ellers virker arier, roller osv. bare som sang fra gamle dage...
Og sæt så musikken på og følg med i "numrene"/sangene i den libretto, der som regel følger med albummet.
Der er iøvrigt god tid til at drikke nogle glas god vin undervejs.

På loppemarkeder, plademesser og i brugt-plade-butikker fås klassiske LP'er/albums (som f.eks. dette) for nærmest ingenting, så har man tiden og nysgerrigheden er det ikke pengene, der står i vejen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Edge » søn 23. jun 2019 14:59

jan-johansson-2006-musik-genom-fyra-sekler-med-cd.jpg

Dette var egentligt ment som ren brugsmusik - fyld i et quizshow på TV.
Jan Johansson fik opgaven, og sammen med en flok håndplukkede muikalske venner gik han igang med indspilningerne.
De var alle proffs til fingerspidserne, Sveriges datidige musikelite.
Men dette var et sjovt job, de kendte hinanden godt, de var afslappede.
Man kan høre, de havde det sjovt.
Så fyld eller ej, musikken tog de alvorligt.
På få dage skabtes stor musik. Stille forblændende musik, uendeligt smuk musik.
Den sidste node klingede ud, båndoptagerne slukkedes. Stedet var Radiohusets studio i Stockholm, datoen var oktober 1968.
Jan Johansson gik bort i en unødvendig trafikulykke en kold efterårsmorgen mindre end en måned senere.
Men musikken lever videre.

https://www.youtube.com/watch?v=Hoi9Zzns738
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Remember, Tuesday is Soylent Green Day.
Edge
 
Indlæg: 902
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Struktør » søn 7. jul 2019 19:00

En grå søndag..
dagen efter nyheden om Gilberto død, er det passende at lægge øre til denne.
D7E31A7B-8EDC-49C3-84F2-483C621E414B.jpeg


Fortsat god søndag

Birger
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Struktør
 
Indlæg: 417
Tilmeldt: 27 dec 2013
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Thyregod

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KenRas » søn 7. jul 2019 20:15

Lige om lidt er det 20 år siden dette fantastiske album S&M med Metallica udkom. God hyggemusik når man sidder i kælderen og renoverer det seneste højttaler indkøb.
Man kan jo evt. prøve at gætte hvor den bas enhed stammer fra :p

S&M.jpg


God søndag aften til alle.

Mvh Kenneth
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1209
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Torben » man 8. jul 2019 01:47

Så i går på svensk tv en fin udsendelse med Dieter Ramm - den berømte designer hos Braun - til min store glæde stod hans legendariske HiFi også i hans hjem, såvel grammofoner og en Braun 1000 spolebåndoptager!
Men han spillede på grammofonen, en af mine favoritter:
Oscar Peterson lp. "We get request" den er lytteværdig! Nummeret jeg holder mest af er "You Look God to mee"
fin musik - meget fin - og fin lyd!
MVH Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf B&O Vintage » fre 30. aug 2019 22:47

IMG_20190830_215621605.jpg
'Jazz Quintet -60.
Jeg har lige fået 11 banan kasser blandede vinyl "frugter", købt uden eftersyn. Når de var båret ind i lageret, kunne jeg selvfølgelig ikke lade være med at kigge lidt selvom aftensmaden var serveret. Der er alt muligt, som at købe en pose frimærker som hurtigt er flået af en kuvert. Men "scanneren" gik i gang og der lå tre meget pæne ældre plader som jeg tog med ind. Den ene vidst nok meget sjælden end hvad jeg havde forventet. Der er to danske udgivelser fra 1962 og en japansk reissue fra 2007. Dette er den sort hvide og den er aldrig solgt på discogs og lige nu den eneste der er i udbud. Den lyder rigtig godt selvom at der ulykkeligvis er 25 styk "myrepatter" i vinylen. Musikken er skøn, som et fint arrangement til Monica Zetterlund. Desværre er hun ikke tilstede men musikken fremføres af Niels-Henning Ørsted Pedersen, Bjarne Rostvold, Bent Axen, Niels Husum og Allan Botschinsky.
Metronome ‎– MLP 15124 Recorded July 24th and 25th 1962
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ralphandersen » lør 31. aug 2019 00:26

Jeg har fået mig en pickup til 78'ere (En Shure V15 III med 78-nåleforpart), Så nu skal mine (endnu ganske få) lakplader motioneres. En af de bedste jeg har, er "Big Rock Candy Mountain" med Tex Morton -The Yodelling Boundary Rider. Sangen er med i "O Brother, Where Art Thou?", men "min" version er ældre og med jodlen :cool1:. Tex Morton kom fra New Zealand og var stor i Australien i 30'ernn og 40erne.

Og PQR: Lakplader er det nye mono.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 497
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster