Hvad snurrer netop nu?

Fundamentet for vores passion

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf ferr31 » man 8. mar 2021 15:09

Gottschalck skrev:Melody Gadots nye på grammoen. Lyden er godt nok lækker på denne skive


Hej Jesper

Bruger du din Maxell børste ? Jeg har en stående som ikke bliver brugt, men måske den skulle i gang :p
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KlausM » tors 18. mar 2021 11:27

Jeg har en forkærlighed for jazzfortolkninger af Disney, her en sjov ting fra Dave Brubeck fra et selskab jeg ikke kendte "Analog Spark", både musikken og lyden er god, men presningen har jeg oplevet bedre; der er lidt overfladestøj, som er til at leve med, men mere end forventet for et selskab, der bryster sig af "The Best Pressings"

Brubeck_Disney.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf his067 » tors 18. mar 2021 14:16

Godt nok ikke Jazz, som sådan. Men den har nogle fantastiske versioner af Disney sange: Prøv Tom Waits' version af Dværgene fra Snehvide..."Disney som fortolket af Karl Marx og Louis Althusser"

Stay Awake.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KlausM » lør 20. mar 2021 15:56

Den ser da sjov ud, den er hermed bestilt i RSD 2018 udgaven

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf fisk » lør 20. mar 2021 23:58

CAE78DD2-431E-4E19-BFD0-A399B801517F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
fisk
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 feb 2021
Lokalitet: Herlev

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » søn 21. mar 2021 11:03

KlausM skrev:...både musikken og lyden er god, men presningen har jeg oplevet bedre; der er lidt overfladestøj, som er til at leve med, men mere end forventet for et selskab, der bryster sig af "The Best Pressings"...

Ja - det oplever man ind imellem: At pladeselskaber gør meget ud af mastering'en og skæring af "the lacquer" - men at resten af processen fejler grundes sjusk hos pladepresseriet.

Det er enormt ærgerligt - ikke mindst når det sker for "audiofile" pladeselskaber som Audio Spark eller Classic Records.

Jeg kæmper p.t. med at finde en fejlfri presning af "Kind of Blue" fra sidstnævnte (CR), der i 1995 udgav den version af KOB, som jeg helst vil have: Mesterligt mastered af Bernie Grundman og på 33 rpm, så man ikke skal vende plader hele tiden (som på 2LP/45 rpm versioner). CR's udgave er endda hastigheds-korrigeret for side 1's vedkommende.

MEN... Den seneste jeg fik hjem (for et tre-cifret €-beløb - den slags er ikke billige) må retur, da de første 7-10 min på hver pladeside støjer.
Dette skyldes at vinylen/pressen ikke har været varm nok, så vinylen ikke er smeltet nok på den yderste del af pladen. Sidste del af pladesiderne (tættest på midten) er fejlfri.

Klaus - prøv at få din byttet. Den er presset hos RTI i USA og de plejer faktisk at lave gode presninger. Og iMusic plejer at være flinke til at bytte fejlbehæftede LP'er hvis man sender dem et lyd-/video-klip af problemet.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf KlausM » søn 21. mar 2021 18:28

Captain Phoenix skrev:Klaus - prøv at få din byttet. Den er presset hos RTI i USA og de plejer faktisk at lave gode presninger. Og iMusic plejer at være flinke til at bytte fejlbehæftede LP'er hvis man sender dem et lyd-/video-klip af problemet.

Det er også min erfaring, men det er også min erfaring, at det sjældent er et enkeltstående eksemplar, det er galt med, så det man får som erstatning ofte er "same shit". Hvor mange Monica Zetterlund var det nu du købte? :lol:

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Fensten » man 22. mar 2021 20:19

Franske fristelser er på pladespilleren i aften. Bertrand Belin (Persona) er flyttet ind i lytterummet.

Sidder og tager mig i at gætte på hvad der synges om. “Madame, monsieur”

Jo, jo her kan jeg godt være med men resten er rene gætterier og det bliver pladen ikke ringere af.

Måden hvorpå trykket lægges. Det lyder frækt. Jeg må åbne en flaske Pastis, Rose fra Cannes området, finde den gemte pakke Gauloise cigaretter.

Jo, den kan varmt anbefales


Bonsoir,



Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Fensten man 22. mar 2021 20:53, rettet i alt 3 gange.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Captain Phoenix » man 22. mar 2021 22:11

KlausM skrev:
Captain Phoenix skrev:Klaus - prøv at få din byttet. Den er presset hos RTI i USA og de plejer faktisk at lave gode presninger. Og iMusic plejer at være flinke til at bytte fejlbehæftede LP'er hvis man sender dem et lyd-/video-klip af problemet.

Det er også min erfaring, men det er også min erfaring, at det sjældent er et enkeltstående eksemplar, det er galt med, så det man får som erstatning ofte er "same shit". Hvor mange Monica Zetterlund var det nu du købte? :lol:

Mvh Klaus

Ja-ja-ja... ;)
Jeg brugte ganske rigtigt noget krudt på dén historie med fejl på Bill Evans/Monica Zetterlund-albummet, hvor hun synger så dejligt på svensk (og engelsk). Endte med at købe alle dem iMusic havde tilbage (det var de 3-4 sidste efter at jeg havde fået tre fejlbehæftede allerede).
Og mirakuløst nok var alle jeg fik til sidst fejlfri...

Pointen er vel (som du også indirekte siger): Nogle fejl (som f.eks. for højt niveau af støj) gælder sikkert hele presningen (eller ihvertfald det "batch" af presningen), og så er det svært... Andre fejl skyldes håndterings-/paknings-skader (ridser, hakker o.l.) - og så er der mere mening i at prøve med en bytter. Eller tre...

Nå - tilbage til emnet "Hvad snurrer netop nu?" :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Beefeaters - debutalbum

Indlægaf Captain Phoenix » ons 14. apr 2021 23:28

Forleden landede en større pakke LP'er fra iMusic her på matriklen.
Jeg benyttede et -10% tilbud til at få lukket lidt huller i samlingen.

Det bliver for langt at opremse alle, men én af dem var denne her: Beefeaters første album.

IMG_2714.jpg

Den udkom i det musikalsk skelsættende år 1967. Da var jeg 8 år, så det var noget før jeg hørte/købte musik - og som sådan vel rimelig undskyldt for ikke at købe den dengang.

Men der burde på den anden side ikke være gået næsten 55 år til den snurrede her.
For det er en skøn plade - og én af de første danske rock-udgivelser. Den er fra samme år som Steppeulvenes "Hip" (som jo udmærker sig ved at være dansksproget, hvad Beefeaters ikke er).

Peter Thorup er i den vokale forgrund for et band, der svinger godt. Thorups stemme er her stadig "frisk & sprød" - han var kun 19 år da indspilningen fandt sted - og ikke så tydelig brugt, som den blev på hans seneste albums, efter et hårdt liv med mange elefant-øl *}, cigaretter mm.
Han blev kun 58 år og tjekkede ud i 2007.

Musikken er solid vokal bluesy-rock (guitar, orgel, bas + trommer) - og ikke så psykedelisk, som man måske kunne tro ud fra udgivelsesåret (1967). Eller farven på denne genudgivelse fra 2017.

Lydkvaliteten er helt i orden - og presningen OK. Det lyder faktisk ganske godt, det her.
Man kunne tro, at der var anvendt de oprindelige masterbånd (bl.a. fordi den ikke er lavet på cd - bortset fra en russisk bootleg-udgave fra 2004), men det siger coveret ikke noget om.

Anyways: Den fås for en hund - og dét vil jeg sige er rigtig god "value for money". Anbefales absolut.


*) I min studietid i 80’erne spillede jeg ugentligt badminton i Svanemøllehallen om morgenen inden undervisningen startede. Hyppigt faldt det sammen med at Peter Thorup i timen efter skulle spille tennis (vel kl. 9 eller 10). Det varmede han op til med elefant-øl i hallens lille cafeteria...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beefeaters - debutalbum

Indlægaf bjerager » tors 15. apr 2021 07:18

Captain Phoenix skrev:Forleden landede en større pakke LP'er fra iMusic her på matriklen.
Jeg benyttede et -10% tilbud til at få lukket lidt huller i samlingen.

Det bliver for langt at opremse alle, men én af dem var denne her: Beefeaters første album.

IMG_2714.jpg

Den udkom i det musikalsk skelsættende år 1967. Da var jeg 8 år, så det var noget før jeg hørte/købte musik - og som sådan vel rimelig undskyldt for ikke at købe den dengang.

Men der burde på den anden side ikke være gået næsten 55 år til den snurrede her.
For det er en skøn plade - og én af de første danske rock-udgivelser. Den er fra samme år som Steppeulvenes "Hip" (som jo udmærker sig ved at være dansksproget, hvad Beefeaters ikke er).

Peter Thorup er i den vokale forgrund for et band, der svinger godt. Thorups stemme er her stadig "frisk & sprød" - han var kun 19 år da indspilningen fandt sted - og ikke så tydelig brugt, som den blev på hans seneste albums, efter et hårdt liv med mange elefant-øl *}, cigaretter mm.
Han blev kun 58 år og tjekkede ud i 2007.

Musikken er solid vokal bluesy-rock (guitar, orgel, bas + trommer) - og ikke så psykedelisk, som man måske kunne tro ud fra udgivelsesåret (1967). Eller farven på denne genudgivelse fra 2017.

Lydkvaliteten er helt i orden - og presningen OK. Det lyder faktisk ganske godt, det her.
Man kunne tro, at der var anvendt de oprindelige masterbånd (bl.a. fordi den ikke er lavet på cd - bortset fra en russisk bootleg-udgave fra 2004), men det siger coveret ikke noget om.

Anyways: Den fås for en hund - og dét vil jeg sige er rigtig god "value for money". Anbefales absolut.


*) I min studietid i 80’erne spillede jeg ugentligt badminton i Svanemøllehallen om morgenen inden undervisningen startede. Hyppigt faldt det sammen med at Peter Thorup i timen efter skulle spille tennis (vel kl. 9 eller 10). Det varmede han op til med elefant-øl i hallens lille cafeteria...


Jeg har kun en enkelt skive med Peter Thorup, men den er sgu meget fed. Jeg har ikke så meget af den tidlige dansksprogede beat i min samling - jo Steppeulvene selvfølgelig, et par Savage Rose plader og så et par med Burning Red Ivanhoe. Jeg har være noget begrænset af, at priserne på de kunstneres udgivelser på brugtmarkedet er eksploderet, men i takt med at de bliver genudgivet, tænker jeg dete r værd at kigge i den retning. Jeg har vist bare opbrugt min kvote for ny musik i den næste måneds tid i hvert fald....
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1871
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Beefeaters - debutalbum

Indlægaf kbekke » tors 15. apr 2021 09:30

Captain Phoenix skrev:
*) I min studietid i 80’erne spillede jeg ugentligt badminton i Svanemøllehallen om morgenen inden undervisningen startede. Hyppigt faldt det sammen med at Peter Thorup i timen efter skulle spille tennis (vel kl. 9 eller 10). Det varmede han op til med elefant-øl i hallens lille cafeteria...


Jeg har mange minder om Peter Thorup fra Rådhuskroen, La Fontaine og andre listige steder i det københavnske minefelt i slutfirserne/starthalvfemserne.

Hans sæt varede sjældent mere end tre-fire numre inden der skulle tankes op med elefant. Til gengæld spillede han gerne mange sæt i løbet af en aften/nat.

Albummet "Thin Slices" er også værd at lytte til, hvis man kan finde det, ligesom "Gamle Sange - I Live" med Poul Dissing.

Men Peter Thorup var ikke bare "One Scotch, One Bourbon, One Beer". Han havde også en lyrisk åre, der f.eks. kommer fint til udtryk på "Yderst Ude" og "Digte af Emil Aarestrup".

-De er alle værd at tage med hjem, hvis man falder over dem.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf Dan63 » tors 15. apr 2021 10:49

Hej Kbekke o.a.

Det er da rigtigt, den der "Thin Slices" er ganske udemærket!
Det er længe siden jeg har nydt dens tilbagelænethed, så den må jeg se at få gravet frem af samlingen og gi' et lyt.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Beefeaters - debutalbum

Indlægaf Captain Phoenix » tors 15. apr 2021 15:52

kbekke skrev:Albummet "Thin Slices" er også værd at lytte til, hvis man kan finde det, ligesom "Gamle Sange - I Live" med Poul Dissing.

Men Peter Thorup var ikke bare "One Scotch, One Bourbon, One Beer". Han havde også en lyrisk åre, der f.eks. kommer fint til udtryk på "Yderst Ude" og "Digte af Emil Aarestrup".

-De er alle værd at tage med hjem, hvis man falder over dem.

Helt enig, Kim.
Kommentarerne inspirerede til at sætte mere med Thorup på - bl.a. "Thin Slices" (som faktisk kan fås for en hund på Discogs).

IMG_2721.jpg

Og så kunne jeg med det samme høre hvor og af hvem den var optaget, så markant er lydbilledet:
Vi er i Sweet Silence Studio med Freddy Hansson bag mixerpulten sidst i 1970'erne.
Prøv lige at lytte til "Cirkus Fantastica" (et mine mange favorit-album med Sebastian).
Fuldstændig samme fyldige - ja faktisk fede - lyd på bas og trommer. Sådan skulle det åbenbart bare lyde i dé år (det er ikke dårligt som sådan, men bare markant fremhævet). Gælder iøvrigt også "Rejsen til Kina".

Også meget rigtigt med "Digte af Emil Aarestrup" - her er en følsom, næsten "nøgen" fremførelse kun med guitar-akkompagnement. Den kostede let 3-400,- for nogle år siden - nu er der et NM-eks. til kun godt en hund på Discogs. Det er en fin pris for en smuk LP.

Endelig: Lidt googling bekræfter at andre har mødt ham og elefant-øl'erne til tennis i Svanemøllehallen. Og at han desværre endte med koldbrand i både hænder og fødder. Et hårdt liv satte sine spor :'(
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvad snurrer netop nu?

Indlægaf kbekke » tors 15. apr 2021 17:34

Jep. Dissing og Thorup: Gamle Sange - I Live (AbraCadraba - ABC 2009)

E5006BBF-5E67-492B-9708-78A890073A73.jpeg


To gale hanhunde i løs dressur. Det er meget “live” og Dissing kan som sædvanlig hverken synge eller spille. Men det holder ham heldigvis ikke tilbage og klubstemningen er så tæt, at man skære i røgen fra Cecil og Prince, dufte øl-sjatterne og høre glassene klirre i baren.

They don’t make them like that anymore.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1318
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

ForegåendeNæste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster