The Beatles Expert!

Fundamentet for vores passion

Re: The Beatles Expert!

Indlægaf DJ Poul O » fre 18. nov 2016 23:16

Jeg er ikke Beatles ekspert, men jeg har da en førsteudgave af dette album (loppemarked 20kr, man kan være heldig). Nummeret Rocky Racoon har en stavefejl på førsteudgaven, og kun på den. Nummeret er stavet Rocky Racon, der manger et o.
Har oplysning fra Discogs.
Brugeravatar
DJ Poul O
 
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19 mar 2012
Geografisk sted: Foulum
Lokalitet: Foulum

Re: The Beatles Expert!

Indlægaf B&O Vintage » fre 18. nov 2016 23:35

Ehapa skrev:Det drejer som en første udgivelse af "The White Album" Stereo, det mystiske er at den ikke har noget nummer trykt på fronten!, jeg har netop været forbi Soundstation, og den blev gennemgået med spot, og lup af en meget kyndig Beatles kender dernede, de har aldrig set albummet(1-th print) uden nummer, de kunne måske skimte noget der lignede et 4 tal, var også i Accord, de kunne ikke se noget...og der blev googlet på liv og løs!. måske er det en misprint!...men sjælden er den vist, har skrevet til et par Experter i UK.


Kan man muligvis se et 4 tal siger Accord? Er det nr 4!!! Nok ikke så heldig er du. Men er det muligt at coveret har gennemgået en kemisk rensning af tidligere ejer? De kan jo se ret nussede ud og så har vedkommende"vasket"coveret med noget kraftbørstigt hvorved tallene blev visket ud. Eller kan vi konspirations spekulere i et cover som af tryk tekniske grunde/fejl undgik tæller maskinens kliche ? Og efterfølgende ikke fanget af kvalitets kontrollen. Spændende er det.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: The Beatles Expert!

Indlægaf Captain Phoenix » fre 18. nov 2016 23:38

Ehapa skrev:Det drejer som en første udgivelse af "The White Album" Stereo

Nu vil jeg bestemt ikke spolere noget (iøvrigt en spændende Sherlock Holmes-historie), men hvorfra ved du, at det er en 1.-udgave, når ingen endnu har "bestemt den"?
Hvad er run-out/dead-wax-nummeret på den?
PS: Kan det tænkes at nummeret på coveret er blevet renset af - på nogle var det mig bekendt trykt på (og ikke præget i) coveret?
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: The Beatles Expert!

Indlægaf Sorenki » lør 19. nov 2016 01:23

De aller første var jo mono - ihverfald de første 5.
Det hedder sig at nummer 1-4, var de 4 medlemmers egne eksemplarer. En nr. 5 gik på auktion for nogle år siden for svimlende priser (inklusiv en anekdote om hvordan den tidligere ejermand havde fået den personligt af Lennon). og Ringo har solgt sin egen kopi (Nr 1) for $790.000. (mono).
Kunne der være tale om et første tryk af pladen men senere (reprint) cover der er blevet samlet af en tidligere ejer?

Edit: det der gør sagen lidt ekstra sjov er, at din plade har KT (Tax code) stamp i midten, så hudt jeg visker brugte man JT eller JKT i 1969, og din plade er derfor printet i 1968 eller imellem 1970-1972.
Så vidt jeg husker var reprint uden nummer, fra england (dit label siger "mfd. in England") først printet i 1969, men det stemmer jo så ikke overens med den tax code der er trykt.

Så enten en meget sjælden fætter, en mærkelig blanding af cover og plade eller en fake et eller andet sted fra.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: The Beatles Expert!

Indlægaf Ehapa » lør 19. nov 2016 11:21

Soundstation bekræftede at det var en "first print", de bekræftede også at et evt nummer ikke var renset af med kemikalier, de kunne ane en lodret streg der kunne antyde et bogstav med lup, men det kan ikke helt passe da stemplet originalt sidder skævt!, måske er det et album der røg igennem uden stempel på grund af en maskine fejl. Denne plade fandt jeg sammen med nogen CBS Testplader som jeg heller ikke kan finde noget om, hvilket bare gør det endnu mere spøjs t.

Matrix er på plade et yex 709-1 G/MO

så vidt jeg kan læse mig frem til er G/MO de helt første udgivelser, ligesåvel som taxcode K/T, plade nummer 2 har "An E.M.I. Recording" på Label, altså to forskellige labels på pladerne, hvilket ikke er ualmindeligt ifølge soundstation.

Coveret er ikke senere press da det er en Top-loader med sorte indersleeves, og flip-back, stempel nummeret faldt først bort på de senere side opening.

Rockey Raccoon fejlen kom vist først ved ca. 150.000 print og frem, ifølge nettet.

Jeg skal skrive til nogen flere i England, pt lader til at ingen har set et ligende album før!.

God Lørdag
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: The Beatles Expert!

Indlægaf Tonni » lør 19. nov 2016 13:23

Tonni skrev:Helt vildt spændende faktisk! Har også en "toploader" stående. Min dog med nummer 519911...

Den er i øvrigt en YEX-709-1, der er stemplet YEX 709 på den ene label (Back in the USSR siden) og YEX710 på "Martha my dear" siden. Tilsvarende er LP 2 YEX711-1 Og labels'ne med YEX 711 og 712. Alle printed 1968. Stereo og K.T. taxmærket...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Foregående

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot], kbekke og 21 gæster