loudness war

Fundamentet for vores passion

loudness war

Indlægaf Palle E » man 26. dec 2016 15:05

Jeg har cdspiller og en del cder.
Men har det problem, at musikken på nyudgivelserne bliver mere og mere komprimeret. :(
Er der nogen der har kendskab til, om det er muligt at få dynamikken tilbage?
Evt computerprogram?

Mit anlæg er måske ikke det store hifi. Og ikke helt vintage.
Denon avr 2807 med poa 2400 til hovedhøjtalerene
Højtalere dali 1288 he.
Det jeg går efter er livelyd og dynamik.

mvh Palle
Palle E
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 dec 2016
Lokalitet: 5580

Re: loudness war

Indlægaf Hackenberg » man 26. dec 2016 15:17

Velkommen til, Palle E.
Stort problem du bringer på banen. Håber der findes en løsning evt. via computeren.
Fede højttalere du har. Lavet som et Cerwin Vega-alternativ. Ses ikke ofte.
Har du fået skiftet kanter på basser og mellemtoner?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: loudness war

Indlægaf Palle E » man 26. dec 2016 15:28

Der er skiftet kanter, fik det gjort ved Basrep.
Valgte at få gummikanter på, så de er ikke helt orginale.
Har haft dem fra nye.
Palle E
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 dec 2016
Lokalitet: 5580

Re: loudness war

Indlægaf Max.H » man 26. dec 2016 16:07

http://www.cutestudio.net/index.php?missing=1

Prøvede det for nogle år sden uden større held ,men måske mig der opgav for hurtig.
Max.H
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 26 aug 2011
Lokalitet: 7400 Herning

Re: loudness war

Indlægaf dela » man 26. dec 2016 16:18

Jeg fandt lige en tråd andetsteds om problemerne ved at "dekomprimere", og som jeg forventede er det ikke rigtigt muligt:

http://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?f=28&t=3750

Det er let nok at formindske dynamikområdet (komprimere), men det er desværre ikke en reversibel proces...
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: loudness war

Indlægaf Rysz » man 26. dec 2016 20:42

Skønne højttalere. Hold fast i dem !

Du kan ikke hente noget frem igen der er fjernet/ødelagt. Jeg har ikke selv forsøgt, men kender nogle stykker der brugt en del tid på det. Desværre uden held.

Et muligt alternativ til dig, er at købe den nye musik på vinyl. Det er stadig komprimeret, men da man er nød til at have et større headroom på vinyl, for at det overhovedet kan skæres, så er problemet ikke helt så stort. Og selvom der er kompression, så er forvrængningen ofte mere lyttevenlig.
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: loudness war

Indlægaf sorenb » man 26. dec 2016 21:52

Rysz skrev:Det er stadig komprimeret, men da man er nød til at have et større headroom på vinyl, for at det overhovedet kan skæres, så er problemet ikke helt så stort. Og selvom der er kompression, så er forvrængningen ofte mere lyttevenlig.

Hvad betyder det? RIAA-korrektion er ikke det samme som dynamisk kompression/expansion, som dbx, dolby eller high com fx.
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: loudness war

Indlægaf møffe » man 26. dec 2016 22:14

Velkommen. og... Ja... Trist at en ny god musik-cd "lyder bedre" på en dum plastic ghettoblaster, end på et ordenligt musikanlæg. HI-FI klubben havde for år tilbage et reklamespot, hvor en ghettobørwe blev smadret med slogan: " bad sound kills good music ".
et scenarie nogle har taget ilde op...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: loudness war

Indlægaf Rysz » man 26. dec 2016 22:43

sorenb skrev:
Rysz skrev:Det er stadig komprimeret, men da man er nød til at have et større headroom på vinyl, for at det overhovedet kan skæres, så er problemet ikke helt så stort. Og selvom der er kompression, så er forvrængningen ofte mere lyttevenlig.

Hvad betyder det? RIAA-korrektion er ikke det samme som dynamisk kompression/expansion, som dbx, dolby eller high com fx.


Jeg taler ikke om RIAA korrektion her.

Dynamisk kompression er et meget benyttet værktøj til at fremhæve sit musik, når det skal kæmpe med andre numre på Spotify og i radioen. Det er det fænomen trådstarter har besvær med. Det bruges på på CD, og i tilsvarende digitale versioner der findes af selvsamme album/nummer. Ofte udkommer album og numre, hvor den maksimale dynamiske spændvidde (forskellen mellem høj og lav) kun er på 3-4 dB. Til sammenligning er de bedste CD indspilninger med en spændvidde på 15-20 dB. Den korte version af teknikken er, at man skruer alt op, inklusive stille passager, så det står og hamrer imod den digitale limiter i din afspiller og det skaber forvrængning.

Forskellen til vinyl, er så blot, at for at det overhovedet er muligt at skære en vinylmaster, hvor tingene bare lyder nogenlunde, så er man nødsaget til at skrue ned under skæringsprocessen, for ikke at smadre skærehovedet. Du har stadig den lave dynamiske spændvidde, men da processen ikke rammer en limiter undervejs i afspilningen, så kommer den del af forvrængningen ikke og den forvrængning der skabes som led af den lave spændvidde i dynamikken er mere ørevenlig.

Så vinylindspilningen er som sådan lige så dårlig, men selve afspilning er mere harmonisk for vores ører.
At streame musik, er som at spise kartofler med sugerør !
Brugeravatar
Rysz
 
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 nov 2013
Lokalitet: Hobro

Re: loudness war

Indlægaf spuncut » man 26. dec 2016 22:50

dela skrev:...
Det er let nok at formindske dynamikområdet (komprimere), men det er desværre ikke en reversibel proces...

Man kan anskaffe sig en DSP og eksperimentere med diverse multiband-expander-algoritmer og hvis man er heldig kan man øge den oplevede dynamik på visse musikgenrer. Med andet materiale vil man opleve at bassen "pumper" og generelt er grænsen for Hi-Fi-begrebet vel overskredet. Måske er Hi-fi-begrebet blot noget der forsøges holdt i live af et begrænset publikum af gamle nørder, undertegnede indbefattet.
Det er jo foresten ikke første gang at musikindustrien tilpasser sig konsumernes aflytningsudstyr. Jeg har til eksempel netop anskaffet et sæt Voigt Minihorn med Coral Flat-10 (tak for handlen til HMT) og som jeg kan lytte mig frem til kan jeg ikke lige komme på nogen anden farbar vej til aflytning af gammel 50'er rock end fuldtonehøjtalere, fordi den skøjter lystigt hen over alle de fejl som du ellers får "smidt i ansigtet" af en normal 2 eller 3 vejs Hi-Fi-højtaler. Alle de forfærdelige "s-lyde" i sangen filtreres fra og basgengivelsen passer lige til en gulvbas. Dengang var det nok en tvungen tilpasning idet lydstudierne vel også blot havde OB eller hornhøjtaler til rådighed til at kontrollere optagelserne med. I dag er man en "Nøøørd" hvis man ejer mere end en bluetooth-højtaler.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: loudness war

Indlægaf Palle E » man 26. dec 2016 23:00

Tak til alle der byder velkommen, og forsøger at hjælpe.

Min tanke var at bygge et mediacenter, hvis der er et program der kunne dekromprimere musikken.
Smide en usb dac i den og så til forstærkeren

Jeg tror ikke rigtigt pladespiller er mig, har haft det for år tilbage

Mit sidste musikkøb var med Volbeat, Seal the deal & lets boogie.
Den lyder så dårligt, ligesom det er en presset centerhøjtaler der spiller
Skruer man så lidt op lyder det rædelselfuldt, og kan måles på richterskalaen, alt vibrerer.

Jeg har i en del år, holdt lav profil med indkøb af nye cder, fordi de lyder dårligt.
I stedet har jeg købt brugte, af ældre dato.
Her er et link hvor jeg handler en del, man kan betale via paypal.
https://www.discogs.com/sell/list?format=CD
Palle E
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 25 dec 2016
Lokalitet: 5580

Re: loudness war

Indlægaf Fredmarantz » man 26. dec 2016 23:01

sorenb skrev:
Rysz skrev:Det er stadig komprimeret, men da man er nød til at have et større headroom på vinyl, for at det overhovedet kan skæres, så er problemet ikke helt så stort. Og selvom der er kompression, så er forvrængningen ofte mere lyttevenlig.

Hvad betyder det? RIAA-korrektion er ikke det samme som dynamisk kompression/expansion, som dbx, dolby eller high com fx.


Jahh...joh... jeg tror, at begreberne blandes lidt her, dog ikke fuldstændigt. Det med RIAA'en er jo primært relateret til det, som SørenB stiller spørgsmålstegn ved (tror jeg). RIAA-korrektionen blev/bliver lavet netop for at reducere de meget voldsomme udsving i skæringen, samt at det også blev mulig at have mere end 1 minuts musik på en LP.

Den (til tider stærkt) begrænsede dynamik, der er trådens emne, er helt nødvendig, da man ellers ikke ville kunne sætte et lytteniveau overhovedet. Det kan til nød gå i forbindelse med akustisk musik, hvor det er små ensembler a la kammermusik - enkel folkemusik - enkel etnisk osv. (men ikke altid)., men lige så snart man blander mere storladen musik ind i det. Rock - fusion - klassisk (101) - pop af nærmest enhver slags, er det HELT nødvendigt at komprimere nærmest hjernedødt, da ingen alm. og nok heller ikke ualmindelige hifi-anlæg ville kunne gengive den dynamik alligevel. Man ville også blive sat på gaden med det samme. Live-musik er så dynamisk (der komprimeres dog også voldsomt live, da live ofte bliver "produceret", så det lyder som på udgivelsen :-X ) - at det ville være umuligt at sætte sin volumekontrol på ét sted og så nyde det -

Den, der ved, hvor dynamiske fx rigtige trommer er, vil kunne nikke genkendende til at det nødvendigvis må være nødvendigt at comp'e.

Det med "loudness-wars" tror jeg lige så meget sigter til ,at man ikke bare nøjes med at komprimere helt ihjel - men at man samtidig også løfter det generelle lydniveau par streger op mod max. input/output. Da kurven er fladet ud, er der plads til dette uden at der er peaks (de mangler jo grundet den voldsomme compression). Det vil samtidig afstedkomme, at mere musik kan spilles på alle anlæg (også de famøse ghettoblasters) - TV - transistorradioer - mao, så kan vi ikke slippe for det. Vi oplever det også i reklamespots alle steder,. Man får en oplevelse af, at der snart ikke KAN stoppes mere ind i kablerne.

Comp'et musik når ud til alle (og kan styres med en volumekontrol)- men ikke-så-comp'et musik kun med fordel kan spilles for dynamik-freaks - eller/og folk med meget dynamiske anlæg, og som bor alene.

Ukomprimeret musik kan hifi-anlæg på det nærmeste ikke holde til - dertil skal bruges helt andet skyts. Musikken findes heller ikke i musikhandelen incl. downloads. Det kan findes i øvelokalerne og på live-scenerne, hvis lydmanden har et dogme om at undgå kompressorer.

Tilføjelse: Bare lige for god ordens skyld, vil jeg lige nævne, at jeg dog godt ved, at dynamisk musik ikke nødvendigvis er højt altid, men det bliver det, når musikken har udladninger - og til gengæld bliver det også helt helt stille, når musikken er stille. Hvor sætter man volumekontrollen?

Når det er comprimeret helt ihjel, kan man sætte sin volumekontrol på "kl. 10" og høre både Volbeat og radioavis uden at ændre noget.

Yderligere (en lidt flov) tilføjelse: Jeg havde ikke set, at Rysz havde begået indlægget 21:43 - hvilket i et vist omfang afstedkommer, at mit indlæg blev lidt irrelevant - sorry.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: loudness war

Indlægaf his067 » man 26. dec 2016 23:34

spuncut skrev:Det er jo foresten ikke første gang at musikindustrien tilpasser sig konsumernes aflytningsudstyr. Jeg har til eksempel netop anskaffet et sæt Voigt Minihorn med Coral Flat-10 (tak for handlen til HMT) og som jeg kan lytte mig frem til kan jeg ikke lige komme på nogen anden farbar vej til aflytning af gammel 50'er rock end fuldtonehøjtalere, fordi den skøjter lystigt hen over alle de fejl som du ellers får "smidt i ansigtet" af en normal 2 eller 3 vejs Hi-Fi-højtaler. Alle de forfærdelige "s-lyde" i sangen filtreres fra og basgengivelsen passer lige til en gulvbas. Dengang var det nok en tvungen tilpasning idet lydstudierne vel også blot havde OB eller hornhøjtaler til rådighed til at kontrollere optagelserne med. I dag er man en "Nøøørd" hvis man ejer mere end en bluetooth-højtaler.
MVH Henning

Skægt nok så gik det den modsatte vej i begyndelsen af det tyvende århundrede: Efter at den gennemkomponerede klassiske musik havde nået det mest dynamiske og storladne i '10ern og 20erne i komponister som Mahler, Stravinskij og Rachmaninov blev det nødvendigt at indskrænke orkestrene, både af økonomiske og af distributionsmæssige årsager: datidens almindelige radioer kunne ikke jo ikke klare et symfoniorkester, så Stravinskij, de franske expressionister og Weil/Eisler/Brecht slog sig på mindre mere slagtøjsagtige instrumenter: Banjo, Guitar, Tuba og slag-bas som har højt mellemtone indslag og skarpe transienter: det gør dem let genkendelige og nemme at følge. Af samme grund brugte tidlige Dixieland jazz-bands også tuba og banjo (og begrænsede længden af en sang/et nummer til de tre-og-et-halvt minut som der kunne være på en side af en 78er).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: loudness war

Indlægaf his067 » man 26. dec 2016 23:35

Slettet: dobbelt-indlæg
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: loudness war

Indlægaf AnalogBo » tirs 27. dec 2016 00:56

I dette indlæg taler jeg kun om popmusik. Som flere har været inde på har man længe brugt kompression, men som regel har man brugt separate kompressorer på de enkelte optagekanaler. I ”gamle dage” blev det gjort elegant så man ikke næsten ikke bemærkede det, men i dag bruger man kompressor på kompressor på hele bandet, så man får den kendte pumpende effekt og det er min faste overbevisning at det er en del af det musikalske udtryk. Tager jeg fejl?
Jeg kan nævne et enkelt 60’er nummer hvor kompressoren kom til at styre musikken, det var The Shadows - Foot Tapper. Jeg opfattede det som en pinlig optagefejl, men det var måske bare forud for sin tid.
Mvh Bo
Brugeravatar
AnalogBo
Branchemedlem
 
Indlæg: 114
Tilmeldt: 04 feb 2013
Lokalitet: Glostrup

Næste

Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Struktør og 22 gæster