Side 2 af 2

Re: loudness war

Indlæg: tirs 27. dec 2016 02:30
af Fredmarantz
Ha- jo, jeg husker godt "foottapper" - hvor trommen basker løs og hvor den rejser sig i lydbilledet, hver gang bas og guitarer bliver tavse. Det lyder som om det pumper voldsomt, men jeg synes næsten, at det er så overdrevet, at det måske har været producerens vilje?

Anyway, så fandt jeg lige et par rigtig gode klip, hvor den navnkundige Peter Lyngdorf på en vel ok pædagogisk måde forklarer lidt om fænomenet. The loudness war har vel også her? været oppe og vende før, men vi kan vel godt fortsætte....

Her Peter Lyngdorf (del 1)

https://vimeo.com/106733464

Del 2:

https://vimeo.com/107451228

Her en debat om selvsamme på recordere.dk:

http://www.recordere.dk/2014/09/baggrun ... dness-war/

Her på Lydmaskinen.dk:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=63313

Det besvarer nok ikke helt (måske overhovedet ikke?) det oprindelige spørgsmål, nemlig om man kan imødegå denne voldkompression og niveauhævning, med dårlig lyd til følge, med en ekspanderagtig dims........Jeg tror det ikke, da jeg I min tid i lydbranchen tit har måttet erfare, at den gamle lære "shit in -> shit out" passer.

Vh
Freddy

Re: loudness war

Indlæg: fre 30. dec 2016 10:41
af møffe
DYNAMIK....?
Prøv: Jón Leis's SAGASYMFONI, 4.sats... Prøv at dreje op til at de sagte strygere lyder naturligt... En optagelse fra før man begyndte på at ødelægge musikken, allerede ved indspilning.
I løbet af de næste minutter, vil det afsløres om der er plads til DYNAMIK. Eller bliver der hurtigt plads til nye højttalere og forstærker... Et helt fodboldhold i slagtøjsgruppen.
_Ellers vil jeg tilslutte mig hylekorret af kompressions-ramte musik-nydere.
Den til himmelen anpriste produktion med Johnny Madsen: "Godt nyt til alle.." lyder jo teknisk set GRUSOMT. Instrumenterene pumper op og ned, nærmest slås om pladsen. Til sammenligning er samme kunstner's "Check point Charlie" særdeles veldrejet. Før loudnessssWAAARRRRGH.....! ump.

Re: loudness war

Indlæg: fre 30. dec 2016 13:18
af Strandvaskeren
Ja, og det rigtigt sørgelige er, at det er superenkelt at tilsætte "loudness effekten" i sluttrinnet, så udgivelserne kunne sagtens være fulde af dynamik.

Hvis nu udgiverlserne var smækfyldte af dynamik så kunne man få masser af dynamik fra det gode anlæg hjemme i stuen. I bilen, hvor svage passager indimellem drukner i ydre støj, trykker man på en knap der klemmer signalet lidt. Putter du musikken i ipod'en og afspiller den gennem de der billige kinesiske dimser folk i dag kalder hovedtelefoner, så trykker du på knappen på afspilleren der voldkomprimerer lyden så den lyder lige så ringe som de udgivelser vi får idag.

Det er så nemt at tilsætte "loudness", det kræver meget lidt processorkraft, så giv os da for pokker det lækre, komplette signal og lad os selv tilsætte loudness efter behov hos slutbrugeren.

Re: loudness war

Indlæg: fre 30. dec 2016 13:26
af Sorenki
Strandvaskeren skrev:Ja, og det rigtigt sørgelige er, at det er superenkelt at tilsætte "loudness effekten" i sluttrinnet, så udgivelserne kunne sagtens være fulde af dynamik.

Hvis nu udgiverlserne var smækfyldte af dynamik så kunne man få masser af dynamik fra det gode anlæg hjemme i stuen. I bilen, hvor svage passager indimellem drukner i ydre støj, trykker man på en knap der klemmer signalet lidt. Putter du musikken i ipod'en og afspiller den gennem de der billige kinesiske dimser folk i dag kalder hovedtelefoner, så trykker du på knappen på afspilleren der voldkomprimerer lyden så den lyder lige så ringe som de udgivelser vi får idag.

Det er så nemt at tilsætte "loudness", det kræver meget lidt processorkraft, så giv os da for pokker det lækre, komplette signal og lad os selv tilsætte loudness efter behov hos slutbrugeren.

tja - tjoh - Det der vel sker for at lave de hersens super-komprimerede udgivelser er jo at den hårde komprimeringen sker allerede på hvert enkelt spor i studiet og altså ikke på det endelige produkt.
På den måde kan man kompresse hver tromme individuelt, så man ikke bruger plads på skiven, til frekvensområder hvor denne tromme ikke skal spille. At gøre det bagefter ville jo betyde at man skærer over én kam og ville give et endnu ringer slut-resultat.

Jeg synes så i det hele taget at man som udgiver bør lefle for den gode lyd og lave et produkt der er så godt som muligt istedet for at lefle for den brede befolknings bilka-anlæg.
Men der er sikkert en økonom der er uenig med mig der ;)