Frank Zappa - TV-debut som 22-årig

Fundamentet for vores passion

Frank Zappa - TV-debut som 22-årig

Indlægaf Captain Phoenix » tors 9. feb 2017 00:28

Nu er jeg næsten holdt op med at klukke af grin... Næsten...
Men altså - se lige denne her 16 minutters sag fra 1963.

En meget ung, meget vandkæmmet og meget velklædt Frank Zappa er gæst i Steve Allen Show på amerikansk TV.

Ud over at han spiller på en cykel - og får værten med på dét, så er det fantastisk at se den seriøsitet og vedholdenhed, den meget unge Zappa går til sit (skøre) projekt med. Tænk lige på at han er 22 år - og formodentlig på TV for første gang.
I bagklogskabens lys kan man bestemt godt allerede her se træk af det, der kendetegnede hans indsats som komponist, band-leder mm. senere.

Klik og kluk :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=1MewcnFl_6Y
Senest rettet af Captain Phoenix tors 9. feb 2017 07:52, rettet i alt 1 gang.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Frank Zappa - TV-debut som 22-årig

Indlægaf Fredmarantz » tors 9. feb 2017 01:33

Ha-Ha. :lol: :lol: En totalt syret performance - ikke mindst efter 1963-standarder. Han tager virkelig fat i at rokke ved konventionerne, synes jeg. Tydelige spor efter den egentligt avant gardistiske stil, han (Zappa) kunne stå for. Samtidig rummer klippet modsætninger - det pæne tøj - det tjekkede band i pænt tøj - det på det tidspunkt konservative USA............og så denne velklædte, nærmest generte "galning". Jeg synes, til Steve Allen's ros, at han virkelig spiller med på den - på den lidt kejtede, men alligevel professionelle måde. Han var forberedt på det mest åndsvage - og, synes jeg, får også tilsat det hele en god portion humor.

Fedt klip! :-) tak for det :-)

lidt "OT": Det minder mig egentlig om et andet S/H-klip. jeg engang så og som jeg ikke lige nu synes at kunne finde, nemlig et klip, hvor man ser en meget ung James Marshall Hendrix stå og spille med på guitar, i pænt tøj, med pænt hår, i et jazzy underholdningsorkester orkester - formentlig et 11-piece band et sted. Ganske fornøjeligt - nok mest selvfølgelig, fordi man ved, hvad han senere blev til og hvilken kultur, han blev en del af.

Edit: Fandt det:
https://www.youtube.com/watch?v=C2wBPix-nmg

Tilbage til Zappa

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Frank Zappa - TV-debut som 22-årig

Indlægaf Almarx » tors 9. feb 2017 03:20

Fede klip, - jeg elsker dem. Det minder om første nogen gjorde mig opmærksom på Zappa, med "Ruben and the Jets", det er for mig ren nostalgi, ligesom "Freak Out".
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Frank Zappa - TV-debut som 22-årig

Indlægaf Captain Phoenix » tors 9. feb 2017 09:00

Fredmarantz skrev:og, synes jeg, får også tilsat det hele en god portion humor.

Ja - dét må man sige.
Imponerende og professionelt.

Navnlig 9:37 inde i klippet hvor FZ siger "I should suggest you alternate between bowing* and..." hvortil SA hurtigt replicerer "...and Aerojet".
Publikum griner højt - FZ smiler kort, men fortsætter uanfægtet "...between bowing and plugging".
Han (FZ) virker næsten lidt "autistisk" i sin fokus på sit projekt - og han lykkes med det. Kluk-kluk.

* lyder som Boeing (flyfabrikanten) - Aerojet var en anden producent indenfor luftfart.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2577
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Frank Zappa - TV-debut som 22-årig

Indlægaf møffe » tors 9. feb 2017 10:27

Enig i ovenstående. Spøjst at se en næsten gerert ZAPPA, men han brænder for sin kunst.

Iøvrigt er det sjovt at se at linaritetsfejl også kan opstå fra broardkaster. Se blot de lettere ovale cykelhjul. Under antagelse af at det ikke er filmet fra en tv-skærm...
møffe's spøgelse....
Brugeravatar
møffe
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 306
Tilmeldt: 09 dec 2016
Geografisk sted: I udkanten af Danmark
Lokalitet: Nysted

Re: Frank Zappa - TV-debut som 22-årig

Indlægaf B&O Vintage » tors 9. feb 2017 14:47

Totalt "Sovs" klip og gad vide hvor langt fra at mænd i hvide kitler kom og hentede ham? I 1963 må han i USA været stemplet totalt gak efter den optræden. Måske også på vores breddegrader. Jens Jørgen Thorsen kom vel senere ind på banen end -63? Kan huske at Thorsen og Nash lavede en begravelse happening hvor en levende mand blev begravet i en kiste. Det blev betragtet som tæt på et ærinde for distrikts psykiatrien.
Men uden den slags profiler, så ville udviklingen standse.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj


Tilbage til Musikken



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster