Sony CDP-101 - 36 års fødselsdag

Sony CDP-101 - 36 års fødselsdag

Indlægaf Arnborg » ons 3. okt 2018 19:30

Så lykkedes det mig at finde en CDP-101...Verdens første kommercielle CD afspiller. Den havde i øvrigt 36 års fødselsdag i mandags:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_CDP-101

Så den er vel "Vintage" ?

Den nåede ikke frem før i går eftermiddags, så den måtte fejre dagen i et posthus.
Den kunne ikke åbne skuffen, men det skyldes heldigvis bare at fedtet i plastik gearet var helt stivnet.
Den spiller stadig super godt, og der er ingen tvivl om at verden var imponeret dengang.

Jeg tror ikke den har været anvendt i flere år, så nu venter jeg lige spændt på om der opstår nogle fejl pga. dårlige lytter eller lignende. Jeg vælger nok ret snart at skifte et par stykker hist og her alligevel..........
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Sony CDP-101 - 36 års fødselsdag

Indlægaf Fredmarantz » ons 3. okt 2018 20:25

Den er godt nok fin! - og den opfylder "epokekravet" - den er vintage og har historie på sig :-)

Kan du, som tekniker, se, om dens konstruktion og konstruktionskvalitetsniveau er på linje, dårligere - eller bedre end senere CD-maskiner? - jeg tænker her på, om man på dette tidspunkt allerede havde haft forretningsingeniører inde over. Dette være sig drevkvalitet - konvertere - byggekvalitet osv....Var den konstrueret "færdig" - eller er der ting, som man for at udvikle, først lærte senere?

Tit har vi set, at mange apparat-typer i deres tidlige år faktisk nåede topniveauet for en given konstruktionstype, hvorefter det stille og roligt gik ned ad bakke.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Sony CDP-101 - 36 års fødselsdag

Indlægaf Arnborg » ons 3. okt 2018 21:36

Mht. til kvaliteten så svinger det lidt, der er mange steder hvor det bærer præg af kvalitet, men der er også tydeligt at der "den første" mange steder ligner det lidt hovsa løsninger, men det virker.

Den har kun en enkelt DA konverter, den konverterer således een byte ad gangen til hhv højre og venstre kanal. det betyder at den højre kanal er ca. 11uS bagud i forhold til den venstre (1/(44Khz x 2))....men det kan jeg under alle omstændigheder ikke høre :-)

Jeg har ikke nærstuderet diagrammet endnu, men det kommer måske en sen vinter aften når jeg sidder og lytter til den.

Nu glæder jeg mig til kunne fejre 40 fødselsdag for den
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Sony CDP-101 - 36 års fødselsdag

Indlægaf Arnborg » tirs 14. sep 2021 08:50

Vi er ved at forberede os på 40 års fødselsdagen næste år. og der er i den forbindelse udskiftet 61 elektrolyt kondensatorer, en motordriver IC kreds og foretaget en komplet opjustering j.f. servicemanualen. Alle gummidele er udskiftet, og alle tandhjul/drev er vasket for gammel tørt fedt, opsmurt og testet. Der er anskaffet en original fjernbetjening, og vi er nu meget tæt på 1982 tilstand...
Krell KSA-80. JBL L-112. Lænestol. Micro Seiki BL_77. Sony CDP-101. Revox PR-99. Parasound P/HP-850. AIWA AD-F990, Blusound Node 2.
Brugeravatar
Arnborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: 15 apr 2013
Geografisk sted: Arnborg
Lokalitet: 7400

Re: Sony CDP-101 - 36 års fødselsdag

Indlægaf Fensten » tirs 14. sep 2021 09:37

Arnborg skrev:Vi er ved at forberede os på 40 års fødselsdagen næste år. og der er i den forbindelse udskiftet 61 elektrolyt kondensatorer, en motordriver IC kreds og foretaget en komplet opjustering j.f. servicemanualen. Alle gummidele er udskiftet, og alle tandhjul/drev er vasket for gammel tørt fedt, opsmurt og testet. Der er anskaffet en original fjernbetjening, og vi er nu meget tæt på 1982 tilstand...


Fantastisk læsning og skønt at ildsjæle holder disse apparater ved lige og nyder dem. Det er, for Søren da også bæredygtigt, om noget er :)

Fin CD afspiller med en solid portion historie med i baggagen. Stor tommel op herfar :cool1:


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 850
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand


Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster