Cambridge Audio CD3

Cambridge Audio CD3

Indlægaf KlausM » tors 9. maj 2019 10:58

Jeg har haft denne undseeligt udseende CD-spiller med til et par træf, sidste på Trente Mølle, og har ihærdigt forsøgt at "sælge" den som den eminente CD spiller, som jeg synes den er. Den er fra anden generation af firmaet Cambridge Audio, der er grundlagt helt tilbage i 1968. I midt 80'erne kom en større omlægning af firmaet og redesign af Cambridge Audio's produkter nu med Stan Curtis i førersædet (ham der tidligere havde designet 777 MOS-FET forstærkeren for Mission, som også var med til sidste års træf). Han havde høje ambitioner for produkt-kvalitet (læs lydkvalitet), ift. ressourcer brugt på udseende. Efter to versioner CD-afspiller med separate DAC's og drev, kom CD3 i 1991 på markedet i UK til en pris på 700 £ (knapt 7.000 kr), faktisk kom den model også i en separat dac og drev version (CD3M/DAC3). Sidstnævnte DAC3 skal ikke forveksles med den senere og noget ringere TDA1305 baserede DAC3, som uheldigvis fik samme produktnavn, for allerede i 1994 fik Cambridge Audio nyt ejerskab med væsentligt lavere ambitioner for lydkvalitet. Og efterfølgeren CD4 var mere et discount produkt kvalitetsmæssigt end tidligere, men også til en meget lavere pris.

CD3 er bygget op om 2. generations DAC fra Phillips TDA1541A + SAA7220P/B digitalt filter, samt det bundsolide og ultrastabile Philips CDM1 markII drev, lavet i sprøjtestøbt aluminium. Det specielle er, at der sidder 4 stk TDA1541A DAC'er i maskinen, der deles om jobbet med at decode. Brugen af flere TDA1541A chips, er set i andre maskiner som fx den også højt værdsatte Grundig 9009; Grundig bruger den håndplukkede S1 version af chip'en (også kaldet single crown), den der også sidder en enkelt af i Philips CD-880. I Grundig maskinen er de dog parallel-koblede og ikke differential koblede, som i CD3 (som jeg forstår det, skiftes de fire DAC'ertil at decode signalet i CD3). Jeg har skiftet ALLE elektrolyt-kondensatorer i min maskine, inklusiv dem i motorstyringen til drevet, de kan godt forårsage unoder når de bliver gamle. Jeg har ikke sat ny clocke i den, jeg har godt nok en LClock XO3 i den rigtige frekvens liggende. Jeg fik ikke fjernbetjeningen med til min afspiller, men systemet er standard Philips, og en fjernbetjening fra enhver samtidig Philips CD-maskine kan bruges.

Lampizator har også onduleret en CD3 for en kunde, men her er hans kommentar til lyden fra den umodificerede version:
"Having said that - I must admit that non-lampized CD3 is the best CD player around by a wide margin. Lampization only improves it a little, giving much cleaner bass and trebles. It converts a superb hi-fi machine into real high end. In standard factory version the CD3 thrashes the Grundig with one hand behind the back."

CD3 er ret sjælden, men ses til salg af og til, jeg har dog aldrig set den annonceret herhjemme. Jeg har købt min på tysk ebay for snart mange år siden, og fik den for omkring 100 €, såvidt jeg husker. Siden da, er der kommet en større interesse om spillen, og den sidste solgt på ebey.co.uk i går, løb op i 4000 kr.

Det er jo ikke udseendet, der vækker opmærksomhed
CambridgeAudioCD3a.jpg

Indmaden med strømforsyningsprint i midten, digitale filtre, clock og dig. udgang til venstre, mens de 4 DAC boards og analog udgang sidder til højre
CambridgeAudioCD3b.jpg

De fire DAC boards i nærbillede, til venstre (foran) dem sidder boardet der multiplexer mellem de fire DAC's (som jeg har forstået det). Foran kan man se datokoden july 90.
CambridgeAudioCD3c.jpg

Klip fra auktionen i går, som jeg fulgte med i, fordi jeg tænkte at jeg måske kunne skaffe mig en billig ekstramaskine, skulle noget ske med den jeg har, det blev ikke til noget.
Unavngivet.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KlausM man 19. aug 2019 21:49, rettet i alt 7 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Cambridge Audio CD3

Indlægaf JGreen » tors 9. maj 2019 11:27

Hejsa
Ja klaus det er en kibber for den skal der meget til og slå.
Ang. DAC 3 jeg kender kun 2 forskælgie, den første der er med 4X1541 derefter kom den med 2X1305 har ikke set dem med BB
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Cambridge Audio CD3

Indlægaf KlausM » tors 9. maj 2019 11:50

JGreen skrev:Ang. DAC 3 jeg kender kun 2 forskælgie, den første der er med 4X1541 derefter kom den med 2X1305 har ikke set dem med BB

Tak, du har ret, min fejl, det var TDA1305, ikke BB, der sad i efterfølgeren, jeg huskede forkert. Teksten rettet!

Har du haft/lyttet til DAC3 med 4X1541??

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Cambridge Audio CD3

Indlægaf JGreen » fre 10. maj 2019 10:35

>>Har du haft/lyttet til DAC3 med 4X1541??<<
Kun en der hade fået hele turen med rør. Så hvordan de er lyder op mod hinanden kan jeg ikke sige ,men den med TDA 1305 lyder nu ikke helt dårlig.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Cambridge Audio CD3

Indlægaf vincula » fre 10. maj 2019 14:55

JGreen skrev:>>Har du haft/lyttet til DAC3 med 4X1541??<<
Kun en der hade fået hele turen med rør. Så hvordan de er lyder op mod hinanden kan jeg ikke sige ,men den med TDA 1305 lyder nu ikke helt dårlig.


Jeg har selv en TRAC 1 løbeværk og en DAC 3. Jeg synes, de lyder idiotisk godt, og de fås for næsten ingenting i disse "streaming-dage" :OLO:

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Cambridge Audio CD3

Indlægaf KlausM » lør 11. maj 2019 12:25

vincula skrev:Jeg har selv en TRAC 1 løbeværk og en DAC 3. Jeg synes, de lyder idiotisk godt, og de fås for næsten ingenting i disse "streaming-dage" :OLO:

Jeg har også haft den sene generation DAC3, og den er bestemt ikke så dårlig, men hvis man tror at man køber den med 4x1541 og der så sidder 2x1305 i, så bliver man måske lidt skuffet.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM søn 12. maj 2019 12:14, rettet i alt 1 gang.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Cambridge Audio CD3

Indlægaf JGreen » søn 12. maj 2019 09:03

TRAC 1 har jeg et par stykker til og stå af. Men jeg syndtes beder om D 500. Ang. DAC3 så skal man se sig rigtig godt for, den sikke måde er af med toppen. Så man kan se hvad der sider i.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 537
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers


Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 14 gæster