TDA1541 "S" erstatning

Re: TDA1541 "S" erstatning

Indlægaf Torben » man 15. dec 2014 08:53

der er en anden ting med cd afspillere.
Rygere!
Det er min erfaring at
Har en cd afspiller stået i et rygerhjem vil den nok "gå ned" et år før ellers!
Det skyldes enkelt at der ligger nikotin på læser linsen, linsen kan renses så der kommer liv i dyret igen!
med hilsen Torben
Torben
Udelukket fra forummet
 
Indlæg: 455
Tilmeldt: 23 feb 2013
Lokalitet: Allerød

Re: TDA1541 "S" erstatning

Indlægaf kj2005 » tors 18. dec 2014 23:32

Tonni skrev:Hej igen!

Ja den "lampizator" er en sjov mand! - Omend ikke altid helt sikker på man skal æde alt han skriver råt! :Skor:
Men som inspirationsside er han bestemt et par timer værd...

Med hensyn til udskiftning af laserdiode, er det ikke nogen dum ide at være lidt forsigtig. Dog er det ikke lykkeds mig at toaste nogen endnu. Men ja potentialeudligning bør være en fast rutine...

Håber virkeligt det lykkes dig at få gang i de dejlige CD85'ere!!!

Med venlig hilsen
Tonni


Hej, jeg tror ikke vi skal tage helt fejl af "Lampizator" manden..... han skriver noget om, at han nu lever af det der bliver fremstillet. Som jeg forstår det, er Lukasz Fikus diplomingeniør... han skriver ikke hvilken ?.....men han ved noget om pc'ere, CD-maskinens opbygning mm..

Ét par af CD-maskinens funktioner har jeg fundet ud af. Vi kan kontrollere om Laseren er brændt af.

Ved at slukke lyset og kigge på laseren fra siden( skråt fra siden når cd-holderen er vippet bagover)kan man se en ganske lille rød refleks prik på den øverste af de to linser som focuserer , når man aktiverer "play" knappen. Den lille røde refleks ses når laseren virker. Bevæger laseren sig samtidig op og ned ved samme tryk på "play" virker focus-kredsløbet også.

Laseren kan brænde små huller i nethinden...så man bør kigge fra siden i en afstand af 25-30cm (i et mørkt lokale).

Drejer cd'en 2 gange rundt (med uret) i to efterfølgende impulser (ved nævnte tryk på "play") virker motorstyrings kredløbet også.
Der kan være støv og hår opsamlet på motor-spindlen, Laser tracking'en, motorspeed og ustabile reguleringer fra strømforsyningen som følge af udtørrede elektrolytter kan være andre årsager til at CD-maskinen ikke læser en CD.

Det bliver nok nødvendigt at skifte alle de små kondensatorer i CD85 og rense begge linser i laseren.

Det kunne være godt at få klaring på om SAA7220P står for filtrering af digital signalet til DAC'en TDA1541, eller om nævnte chip også har anden funktion?

SAA7210P (40 pin chip) står bl.a. for motorstyring ....sådan som jeg har forstået det modtager 7210P også information om CDM svingarmens position sammen med styring af laserens søgefunktion og focusering. Kan nogen her på VH.dk oplyse om det rigtigt?

Hvordan forstås ved "potentialeudligning"?

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: TDA1541 "S" erstatning

Indlægaf Tonni » fre 19. dec 2014 07:02

Hej Kim.

Min bemærkning omkring ikke at æde alt råt er ikke ment som en generalisering. Den er derimod en henvisning til at der er enkelte betragtninger, som har lidt karakter af "religion". Og at der er nogle af hans tidlige skriverier, der før har vist sig at være tvivlsomme. Mener det har været oppe her på sitet, en gang eller to, Men kan ikke huske hvor.

Med hensyn til det med laserdioden, og den lille røde prik, er det ikke alle laserdioder der virker med synligt lys. Så det råd, med at se på dioden fra siden, har karakter af en tommelfingerregel.

Potentialeudligning forståes ved at man skal sørge for at alle ens måleinstrumenter har samme (læs ingen) spænding i forhold til det man roder i, og en selv. På elektronikværksteder er det gjort ved at forbinde alle måleinstrumenter og værktøjer (loddekolber osv.) til jord. Dette inkluderer en antistatisk måtte og et armbånd til teknikeren... Da det ikke er alle der har en jordet arbejdsplads, mig selv inkluderet, kan det klares ved at forbinde instrumenternes stel med hinanden og igen til måtte, loddekolbe osv. - Men uden jord. Det væsentlige er at man får "kortsluttet/udlignet" de spændingsforskelle der kan være, og ofte er, mellem forskellige apparater. Og samtidig får afledt statisk elektricitet.
Har du nogensinde haft fat i et antennestik, eller en radiator, samtidig med en stationær PC (der ikke er jordet) ved du sikkert hvor jeg vil hen... Det kan være ubehageligt for et menneske, men døden for et elektronisk kredsløb der er designet til nogle få (milli) Volt!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TDA1541 "S" erstatning

Indlægaf kj2005 » fre 19. dec 2014 14:46

Tonni skrev:Hej Kim.

Min bemærkning omkring ikke at æde alt råt er ikke ment som en generalisering. Den er derimod en henvisning til at der er enkelte betragtninger, som har lidt karakter af "religion". Og at der er nogle af hans tidlige skriverier, der før har vist sig at være tvivlsomme. Mener det har været oppe her på sitet, en gang eller to, Men kan ikke huske hvor.

Med hensyn til det med laserdioden, og den lille røde prik, er det ikke alle laserdioder der virker med synligt lys. Så det råd, med at se på dioden fra siden, har karakter af en tommelfingerregel.

Potentialeudligning forståes ved at man skal sørge for at alle ens måleinstrumenter har samme (læs ingen) spænding i forhold til det man roder i, og en selv. På elektronikværksteder er det gjort ved at forbinde alle måleinstrumenter og værktøjer (loddekolber osv.) til jord. Dette inkluderer en antistatisk måtte og et armbånd til teknikeren... Da det ikke er alle der har en jordet arbejdsplads, mig selv inkluderet, kan det klares ved at forbinde instrumenternes stel med hinanden og igen til måtte, loddekolbe osv. - Men uden jord. Det væsentlige er at man får "kortsluttet/udlignet" de spændingsforskelle der kan være, og ofte er, mellem forskellige apparater. Og samtidig får afledt statisk elektricitet.
Har du nogensinde haft fat i et antennestik, eller en radiator, samtidig med en stationær PC (der ikke er jordet) ved du sikkert hvor jeg vil hen... Det kan være ubehageligt for et menneske, men døden for et elektronisk kredsløb der er designet til nogle få (milli) Volt!


Hej Tonni, ja...det er rigtigt at Lukasz Fikus ser lidt anderledes på tingene and de fleste.. :p

Ok, jeg tænkte mig ikke om...du mente selvfølgelig samme elektriske potentiale på fladerne og apparaterne. Jeg er altid forsigtig med gaten på fets af samme årsag, og nu har jeg læst mig til, at hele laser indsatsen i en CD-maskine meget er følsom overfor statisk elektricitet...Statisk elektricitet som godt kan trække lange gnister ....en gnist på 1mm trækkes i luft ved 1000V..i fugtig luft er gnisten noget længere. Så spændingsforskellen kan være flere tusinde volt ved statisk elektricitet.

Jeg ved ikke meget om emissionen og frekvenserne fra de forskellige laser-dioder, men jeg kan sige så meget, at det menneskelige øjes receptorer kan fange lysbølger fra lige over UV området omkring blåt lys ved 400nm til lidt over 700nm, hvor det infrarøde område starter....det synlige spectrum.
I CD85 og CD50 fra Marantz kommer der en meget lille rød refleks-prik, så de laser-dioder Marantz bruger, må afgive synligt lys ned omkring 700nm hvor de røde bølgelængder befinder sig. Det viser sig i praksis, at øjet's røde farvereceptorer kan registrere bølgelængder helt op omkring 770-780nm, hvis intensiteten er høj nok.
Jeg har læst, at man i de første cd-maskiner brugte Helium-Neon lasere, hvor man senere gik man over til infrarøde og røde laser-dioder, der bruger en del mindre energi. Jeg må kigge i CD63 og Denon DCD620 for at se, om den røde laser-diode også er brugt i de to maskiner.
Det at øjet i virkeligheden kan opfange lysfotoner over 700nm gør, at metoden med at kigge fra siden på laseren godt kan bruges som et fingerpeg...jeg vil gentage forsøget med de maskiner der står her.

Jeg har fundet dette omkring SAA7220 og TDA1541 ( ikke TDA1541A):

TDA1541 SCK og SAA7220 XSYS

Systemkrystallet er en krystal oscillator der driver
SAA7220 filteret, hvis output på Ben 9 (XSYS) også
styrer SAA7210 Decoderen på sit Ben 19 (XIN).
TDA1541 dac’en har 2 clock indgange - bitclock'en BCK
på Ben 2 og System Clock SCK på Ben 4.

På et standard Philips PCB, SAA7220’s Ben 16 Bit
Clock (CLBD) driver TDA1541 Ben 2 og Ben 4...
begge clock indgange, der er bundet sammen.

TDA1541’s datablad siger: "En separat system clock
indgang (SCK Ben 4) er forudsætning for en præcis
jitter-fri timing af de analoge udgange. "

.... der er nok mere at finde derude.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Marantz CD-52 mk.II "Bitstream Conversion"

Indlægaf kj2005 » søn 21. dec 2014 13:00

Hvad forstå's ved "Bitstream Conversion".....jeg har købt en Marantz CD-52 mk.II (ca. 1992) for 100kr ,som ikke har en TDA1541 DAC, men noget der kaldes "Delta sigma SAA7310 / SAA7350" DAC?

CD-52 mk.II blev købt pga. CDM-4/19 drevet....ligner samme laser som CDM-1 mk.II

Er der nogen som har kendskab til Marantz CD-52 mk.II der lyder tæt op ad CD-50 (TDA1541)? ...ligeså musikalsk med god opløsning af detaljer.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Foregående

Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst