B&O CDX/ Philips CD-104

B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf hmt » tirs 18. okt 2011 19:57

Hej

Jeg faldt over en meget billig og usædvanlig velholdt B&O CDX, som altså gemmer på en Philips CD-104:

http://www.thevintageknob.org/philips-CD104.html

med det berømte drev CDM1:

http://www.thevintageknob.org/philips-CDM.html.

Jeg har en svaghed for de gamle Philips drev, som er brugt i et utal af maskiner, og efter sigende kan overleve i det uendelige. Designet på B&O'en er jeg også ret begejstret for, mest fordi det er en toploader, men 80'er snittet skræmmer mig ikke, selvom det ligner et stykke af Grace Jones' underarm, inklusiv stålur!

Rundt omkring på nettet er der mange forslag til at modde sådan en ældre Philips slæde. Men er er der nogen, som har lyttemæssige og praktiske erfaringer, særlig med at nos'se (Non-oversampling modification) den, som angivet på Tube-classic.de:

http://www.tube-classics.de/TC/MyEquipment/Listening/Projects/PhilipsNOS/PhilipsNonOversampling.htm

- efter at have læst lidt mere om TDA1540 giver det rigtig god mening at lav en ikke-oversamplings mod. Jeg har lyttet på den og den spiller faktisk hæderligt, fine detaljer, men lidt harsk, hvilket NOS-moddet skulle fjerne. Men er der andre ting, man kan gøre, ud over det åbenlyse - at montere et ordentlig kabel, hvis nogen har erfaringer?

Derudover så knirker det gamle mekanisme også, når den lukker, sjovt nok ikke, når den åbner. Jeg har endnu ikke haft åbnet CD'en, men er der nogen der kender til åbne/ lukke mekanismen på CDX'en?


På forhånd tak
Henrik
Senest rettet af hmt tirs 18. okt 2011 21:46, rettet i alt 2 gange.
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf mcs_5 » tirs 18. okt 2011 21:03

Jeg kan huske en artikel fra Ny Elektronik (så vidt jeg husker) der byggede en ny analogdel. Den har vidst et sted... Jeg kan ikke se hvorfor oversampling skulle være et problem, og jeg synes ikke alt det ekstra støj der kommer ved at man fjerner oversampling er nogen god ide.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf hmt » tirs 18. okt 2011 21:34

Hej Mikkel

Tak for feedback. Jeg vil mægtig gerne se artiklen fra Ny Elektronik. Hvis du har mulighed for det, så vil jeg være meget taknemmelig for oplysninger om hvilket nummer det drejer sig om, så kan jeg sikkert finde det på biblioteket, hvis du ikke ligger inde med en kopi og har mulighed for at lave en PDF uden besvær - det kan formentlig også være interessant for andre her på Sitet.

Efter at have læst om nos-moddet, så synes det at være en nem og problemfri opgradering til væsentlig bedre lyd, særlig når det gælder TDA1540 - omtale et stykke nede på siden her:

http://lampizator.eu/Nonoversampling/NOS.html

Forfatteren til hjemmesiden nævner ikke at det genererer væsentlig støj, hvilket dog ikke er det samme som at det ikke er tilfældet. Da det er et relativ nemt mod, der altid kan føres tilbage, så tror jeg at vil prøve, hvis du ikke direkte vil fraråde det. Og ellers tror jeg også at der kan hentes meget i analog-delen, og måske også bare en god gammeldags justering.

Bedste hilsner
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf mcs_5 » tirs 18. okt 2011 22:32

hmt skrev:Hej Mikkel

Tak for feedback. Jeg vil mægtig gerne se artiklen fra Ny Elektronik. Hvis du har mulighed for det, så vil jeg være meget taknemmelig for oplysninger om hvilket nummer det drejer sig om, så kan jeg sikkert finde det på biblioteket, hvis du ikke ligger inde med en kopi og har mulighed for at lave en PDF uden besvær - det kan formentlig også være interessant for andre her på Sitet.

Det er i NE '87 nr. 9 og 10. Jeg kan scanne artiklerne imorgen. Jeg har aldrig haft en Philips i den aldersklasse, så jeg har ikke selv testet konstruktionen.

Forfatteren til hjemmesiden nævner ikke at det genererer væsentlig støj

Det gør det. Prøv at læse en test af en CD-spiller uden oversampling og udgangsfilter. Det er ikke hørbar støj - men CD-spilleren slipper næsten ligeså meget ud i området 20-40kHz, som den gør i lydområdet. Det kan genere nogle forstærkere og højttalere, og lave intermodulation og andet godt... Men man kan selvfølgelig nemt tilføje et udgangsfilter som det der sidder i tunere, og dermed fjerne støjen.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf hmt » ons 19. okt 2011 08:16

Hej Mikkel

Det vil være fantastisk med en PDF af modifikationen - bibliotekerne er ikke hvad de har været efter, at de er begyndt at sælge ud af deres gamle bøger.

Mmm, det lyder ikke så betryggende med støjproblemet ved nos-moddet. Fordelen skulle være at fjerne det filter, som lægger en dæmper på dynamik og tilføjer lyden en lidt harsk/ hård tone. Hvis det er nødvendigt at etablere et filter senere i signalvejen, så er det et skridt frem og et tilbage, altså lidt two-step på stedet. Jeg vil overveje at finde en af de modeller, som har TDA-1541, hvor det er muligt at etablere en digital udgang, så kan jeg eventuelt spille gennem en separat DAC, og samtidig få glæde af det fremragende drev.

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf hmt » ons 19. okt 2011 18:18

Hvad bruger man i øvrigt til at smøre mekaniske dele - jeg er ret uerfaren på det felt, men en ørn til at smøre min cykel, men det er dog nok ikke det samme smøremiddel - WD40!

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf Tonni » ons 19. okt 2011 18:34

Hvis du med de mekaniske dele mener skuffen og de tilhørende drev, så syrefrit fedt.
- Noget hvidt stads som jeg købte i en cykelforretning...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf hmt » ons 19. okt 2011 18:51

Cool, tak svar. Og ja, det er til skuffe og drev, så jeg vil fluks anskaffe mig noget syrefrit fedt.

Venligst
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf mcs_5 » ons 19. okt 2011 19:39

hmt skrev:Det vil være fantastisk med en PDF af modifikationen - bibliotekerne er ikke hvad de har været efter, at de er begyndt at sælge ud af deres gamle bøger.

Mit eksemplar er også en kasseret bog fra biblioteket...

Her er artiklerne i to versioner. Max-versionen på ca. 50MB er god hvis du vil printe den ud. LQ-versionen på 1,4MB er fin til at læse.

http://stiftsbogtrykkeriet.dk/SiDownloa ... HCD_LQ.pdf
http://stiftsbogtrykkeriet.dk/SiDownloa ... CD_Max.pdf

Fordelen skulle være at fjerne det filter, som lægger en dæmper på dynamik og tilføjer lyden en lidt harsk/ hård tone.

Meningen med oversampling er jo netop at undgå et skarpt filter. Med 4x oversampling skal filteret først have høj dæmpning fra 88kHz, og kan derfor laves blødt. Uden oversampling skal det, teknisk korrekte, filter have 0dB dæmpning ved 20kHz og 40dB+ ved 22kHz - det er et ret skarpt filter :)

Hvis det er nødvendigt at etablere et filter senere i signalvejen, så er det et skridt frem og et tilbage, altså lidt two-step på stedet.

Måske er det den ekstra forvrængning der opstår uden filter folk kan lide? Jeg vil prøve at se om man let kan bygge et 5. ordens filter med standardværdier - så kan man jo prøve med og uden filter.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf mcs_5 » ons 19. okt 2011 20:10

Og her er så et hurtigt filter:

Ellip1.gif

5. ordens elliptisk filter. Og her lidt kurver:

Ellip2.gif

Frekvenskurven ser jo ganske pæn ud. Næsten flad fra 1kHz til 20kHz, og så et voldsomt dyk. Men fasekurven (stiplet) ser ikke helt så spændende ud...

Og de folk der bliver forskrækkede over "fæle" filtre, skal huske at de også sidder i udgangen af (næsten) alle tunere ;)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: B&O CDX/ Philips CD-104

Indlægaf hmt » tors 20. okt 2011 10:16

mcs_5 skrev:
hmt skrev:Det vil være fantastisk med en PDF af modifikationen - bibliotekerne er ikke hvad de har været efter, at de er begyndt at sælge ud af deres gamle bøger.

Mit eksemplar er også en kasseret bog fra biblioteket...

Her er artiklerne i to versioner. Max-versionen på ca. 50MB er god hvis du vil printe den ud. LQ-versionen på 1,4MB er fin til at læse.

http://stiftsbogtrykkeriet.dk/SiDownloa ... HCD_LQ.pdf
http://stiftsbogtrykkeriet.dk/SiDownloa ... CD_Max.pdf

Fordelen skulle være at fjerne det filter, som lægger en dæmper på dynamik og tilføjer lyden en lidt harsk/ hård tone.

Meningen med oversampling er jo netop at undgå et skarpt filter. Med 4x oversampling skal filteret først have høj dæmpning fra 88kHz, og kan derfor laves blødt. Uden oversampling skal det, teknisk korrekte, filter have 0dB dæmpning ved 20kHz og 40dB+ ved 22kHz - det er et ret skarpt filter :)

Hvis det er nødvendigt at etablere et filter senere i signalvejen, så er det et skridt frem og et tilbage, altså lidt two-step på stedet.

Måske er det den ekstra forvrængning der opstår uden filter folk kan lide? Jeg vil prøve at se om man let kan bygge et 5. ordens filter med standardværdier - så kan man jo prøve med og uden filter.


Hej Mikkel

Tusind tak for PDF'erne. Jeg tror helt sikkert at der er meget at hente i analog-delen. Selvom det er lidt kompliceret for een på mit niveau, så er det et fint projekt her til den kommende kolde tid. Særlig separat strøm til analog delen lyder rigtig spændende. Et af mine bedste gratis tweeks i øvrigt var, at flytte CD'en over på en separat el-gruppe, fordi CD - efter sigende, sender meget støj tilbage via elnettet, hvilket altså påvirker (måske særlig) rørforstærkere. Om det teknisk er et gyldigt argument ved jeg ikke helt, men det virkede, lyden blødte op og blev mere præcis.

Det er også en fin introduktion til hvordan de tidligere DAC'ere mm. fungerer. Jeg forsøgte at læse rundt i en
større engelsk bog på Google Books, men tilsyneladende uden at blive så meget klogere (oversamplings
-delen :ide: ).

I indkøbslisten er T1 rettet - er det din rettelse, eller en 'læsers' - det virker meget autoritativt?

Tak også for diagrammet til et filter, hvilket jeg meget vel kan få brug for, hvis jeg vælger at nos'se Philips'en (B&O'en)

Bedste hilsner
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S


Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster