Philips CD100 problemer. ER LØST!

Philips CD100 problemer. ER LØST!

Indlægaf jcr1972 » fre 6. apr 2012 13:19

Hej alle!

Jeg har nogle problemer med min gamle og iøvrigt velholdte CD100. Da jeg ikke vægter det digitale medie synderligt, bruges den ikke ret meget og vil derfor ikke skifte den ud, hvis jeg vel at mærke kan få den på højkant igen.
For et par år siden begyndte den periodisk at falde ud på lydsignalet, og der kom stadig mere brum på. Jeg skiftede samtlige lytter i den sidste år, og så kørte den atter upåklageligt.
Nu er den så begyndt på at støje ret kraftigt, også periodisk. Det er ret højt, og det lyder ligesom pink noise fra en tuner. Hvis man lige dasker på den kan det forsvinde igen, så det er højst sandsynligt dårlige lodninger eller dårlig kontakt i en IC sokkel. Til tider spiller den lavere i den ene kanal. Jeg har mistænkt reed switchene i udgangen, men bliver de overhovedet "slidte" eller anløbne? Fænomenet kan selvfølgelig også skyldes lodninger der skal gås efter. Den bliver jo ret varm under brug, og den er også meget kompakt opbygget.

Er der nogen som har erfaringer med sådan en maskine og evt. de nævnte fejl? Ligger nogen inde med et diagram på sådan en?

Hilsen Jan
Senest rettet af jcr1972 lør 21. dec 2013 18:50, rettet i alt 1 gang.
jcr1972
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf Tube mania » fre 6. apr 2012 19:46

35mb service manual sendt til dig via sprend.com,,,desværre på Hollandsk, men diagrammer er der da. Der kan sagtens være løse forbindelser i den ...dårlige lodninger m.m. Reed kontakterne plejer ikke at fejle...den kan godt være en besværlig fætter :QQS:
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf jcr1972 » fre 6. apr 2012 19:53

Mange tak! Så er der da lidt at arbejde ud fra :OLO: Hollandsk går skam nok, sådan til husbehov :Skor:
jcr1972
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf acj1980 » ons 9. okt 2013 02:09

Hej Jan.

EN lidt gammel tråd men den pink noise er jo tegn på en af IC evt konverteren har sluppet forbindelsen i lodningen, de skal bare efterloddes så spiller den igen ;-)
acj1980
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf jcr1972 » tors 10. okt 2013 12:00

Hej Alex.

Gør skam ingenting at tråden er gammel, for afspilleren er ikke blevet bedre... Faktisk bruger jeg den aldrig mere pga. den elendige støj. Desuden er den loddet efter i hoved og ::; men problemet er ikke blevet bedre. Har også skiftet alle lytter i den. Jeg ville egentlig prøve om jeg kunne lokalisere fejlen med en kuldespray, men fik mig aldrig taget sammen til det. Der kommer nok en dag...
jcr1972
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf acj1980 » tors 10. okt 2013 12:03

Hej Jan.. jeg finder lige information på den, vores fælles ven i Køge har en tilsvarende og han har omtalt den, så vil lige høre ham ad ;-) vender stærkt tilbage ;-)
acj1980
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf jcr1972 » tors 10. okt 2013 12:12

acj1980 skrev:Hej Jan.. jeg finder lige information på den, vores fælles ven i Køge har en tilsvarende og han har omtalt den, så vil lige høre ham ad ;-) vender stærkt tilbage ;-)


:Thumpsup:
jcr1972
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf Nillerviborg » tors 10. okt 2013 22:40

Den ret kraftige og periodiske støj a'la' Pink Noise - er det i begge kanaler, eller kun i den ene ???

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf acj1980 » fre 11. okt 2013 02:33

Vores ven i Køge måtte efterlodde alle stik forbindelser, så holdt det op samt div IC kredse..
acj1980
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf Nillerviborg » fre 11. okt 2013 07:13

Som jeg husker Audio boardet i disse maskiner, så sidder der en stel-gennemplettering _UNDER_ et af de to inline-rlæ'er ( Reed Relæ'er ). Den skal efterloddes, og det kan kun gøres ordentligt ved og pille relæ'et ud og lodde gennem-pletteringen på begge sider.
Og så er det i øvrigt en fordel at gå alle gennempletteringer igennem på samme måde, altså lodde dem fra begge sider.
Det kan osse være DAC'en - TDA1541, ikk ?? - De er heldigvis billige og gode...

Men jeg kan huske forkert og blande flere forskellige boards / maskiner sammen.

/ Lars
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem
 
Indlæg: 598
Tilmeldt: 16 maj 2011
Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf Tonni » fre 11. okt 2013 07:27

Hej Lars!
Enig med dig, de pleteringer kan være en p..n at finde... DAC'en er dog en 1540, 14 bit sag...

Har selv en CD100 i noget hærget stand, jeg samlede op i miljøstationen for nogen tid siden. Den skal tilsyneladende bare recappes. Så lurer med her...

mvh. Tonni
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf jcr1972 » fre 11. okt 2013 23:54

Jeg har faktisk skiftet de reedkontakter dengang jeg skiftede lytter, fordi jeg troede de kunne være årsag til udfald i den ene kanal. Jeg fik ikke øje på nogen gennempletteringer, men det kan da være jeg må have luppen frem. Det siges jo man først bliver blind på øjnene... Det kunne da godt være jeg simpelthen skulle starte fra en ende af, og så lodde det HELE efter. Hjælper det ikke, kan jeg jo prøve at skifte DAC'en som en sidste udvej. Jeg ville faktisk gerne have den til at køre, da den både er flot at se på, og egentlig spiller glimrende.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf Tube mania » lør 12. okt 2013 00:14

Der er *tusindvis* af gennem-pletteringer i den og de er håbløse...det er især stel-baner der forbindes fra side til side. Jeg stak tråd igennem dem som jeg forbandt til banerne.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf jcr1972 » søn 13. okt 2013 16:06

Tube mania skrev:Der er *tusindvis* af gennem-pletteringer i den og de er håbløse...det er især stel-baner der forbindes fra side til side. Jeg stak tråd igennem dem som jeg forbandt til banerne.


Så er der nok desværre ingen nem udvej, det er bare at fatte loddekolben. Det bliver et projekt til en lang (meget lang) vinteraften ;)
jcr1972
 

Re: Philips CD100 problemer.

Indlægaf acj1980 » søn 13. okt 2013 20:41

Go fordøjelse ;-) uhh digitalis er en frygtelig sygdom... bør kun smittes i meget små doser :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
acj1980
 

Næste

Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 48 gæster