Min sidste cd spille? (Kenwood DP-X 9010)

Min sidste cd spille? (Kenwood DP-X 9010)

Indlægaf his067 » søn 22. nov 2015 16:23

Nu har jeg fået sådan en Kenwood DP-X 9010

Billede

Den er bygget som et slagskib og er uden tvivl en af de bedste transporter fra CDens barndom. Og ergonomisk er den alletiders: væk er de små irriterende knapper fra Audiolaben. Istedet er der store, dejlige vippekontakter og trykknapper, så store at man ikke behøver en fjernbetjening: en vel-rettet kastet sko fra lænestolen er nok....

Billede
(Jeg har hugget billederne fra Lampizator som skriver entusiastisk om den her http://lampizator.eu/lampizator/REFERENCES/KENWOOD%209010X/Kenwood%209010x%20transport.html)

Jeg har monteret et BNC-75Ω stik og sat en LC audio XO3 clock i den, og det er noget der rykker, især med min Woodside rør-dac. Faktisk rykker det så meget, at jeg for for første gang overvejer om CD måske kan lyde bedre end vinyl.....

(Når jeg får taget mig sammen sætter jeg nogle billeder op. Det tog en times tid at sætte LC-clocken i, og det var ikke særligt vanskeligt...men der var et par overraskelser, især at Kenwood har gjort sig stor umage med at afkoble krystallet fra print-pladen. Jeg skulle have taget billeder: de har lavet en hængekøje-konstruktion hvor krystallet svæver 4-5 mm over printet på lange printspyd, løst ophængt i en fleksibel printplade og omhyggeligt indkapslet i den lille skinnende boks I kan se på den venstre printplade i billedet foroven: En Storm P løsning om nogen.)

Under alle omstændigheder er mine Audiolab enheder nu sat på eBay, så jeg kan betale for Kenwodd/LC og Woodside kombinationen, som rigeligt er den lidt pebrede pris for Clocken værd. Kenwooden kostede ikke meget, selv efter at forsendelse fra Tyskland blev lagt oveni prisen.

Men der er en lille slange i paradiset: da den ankom havde den skrækkelige problemer med laseren, som var ude af fokus. Min venlige reperatør, Bill, har justeret laseren, men der er stadig nogle CDer, der ikke vil spille på Kenwooden. I første omgang syntes jeg ikke det betød så meget, for de var også lidt marginale på Audiolaben.
MEN....de spiller fint på mit Beocenter 9000 i soveværelset, så hvad er det der er galt? Skal jeg tage transporten tilbage til Bill, eller er det evt 'laser-power' indstillingen, som skal justeres (for jeg formoder at Bill har justeret fokus). Hvis det er Power-indstillingen, som skal justeres, er det så noget jeg kan gøre selv (jeg har servicemanualen, men ikke et laser-power meter)?


OG, mens jeg alligevel er igang med at spørge: Er Lampizator helt ude i hampen, når han siger, at man bare kan tage output direkte fra ben 27 på Sony CXD1125 kredsen og gå udenom noise-shapng filtre og transformator? Er det værd (og sikkert) at gøre den modifikation?
Jeg skal alligevel have Kenwooden på bordet igen for at skifte kondensatorer og rydde op i L-Clock installationen, så det ekstra arbejde er ikke så slemt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Min sidste cd spille? (Kenwood DP-X 9010)

Indlægaf dela » søn 22. nov 2015 18:34

Mht. modifikation af S/PIF-udgangen på fra CXD1125: Det ser dejligt let ud bare at fjerne nogle komponenter, og så pludseligt lyder det bedre... Men jeg er rimeligt sikker på, at udgangskredsløbet er der af en grund. Og den grund er, at producenten vil have apparatet til at overholde standarderne for outputsignalet. Det er derfor, at der er valgt at lave en pulse shaping, impedanstilpasning og galvanisk afkobling, så man kan være sikker på at det fungerer med alle apparater. Så jo, det kan være at "modifikationen" får det til at lyde bedre i nogle tilfælde, men i andre tilfælde vil resultatet være total tavshed eller dårligere resultat.

Det, jeg er mest betænkelig ved, er at bypasse transformatoren i Kenwoodens S/PDIF udgang. Når der er en galvanisk adskillelse mellem to apparater, vil forskellige stelpotentialer ikke have nogen betydning. Hvis man fjerner trafoen vil en forskel i stelpotentiale (på f.eks. 80-100 V) blive udlignet gennem indgangen, og specielt hvis man bruger et phonostik (hvor midterbenet får kontakt først) vil man lægge hele potentialet direkte ind på et output på den stakkels lille CXD1125. Og det vil koste den livet... Det vil hjælpe lidt at bruge et BNC-stik (hvor stel forbindes først), men stadig er det risky business.
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Min sidste cd spille? (Kenwood DP-X 9010)

Indlægaf his067 » søn 22. nov 2015 18:45

dela skrev:Det, jeg er mest betænkelig ved, er at bypasse transformatoren i Kenwoodens S/PDIF udgang. Når der er en galvanisk adskillelse mellem to apparater, vil forskellige stelpotentialer ikke have nogen betydning. Hvis man fjerner trafoen vil en forskel i stelpotentiale (på f.eks. 80-100 V) blive udlignet gennem indgangen, og specielt hvis man bruger et phonostik (hvor midterbenet får kontakt først) vil man lægge hele potentialet direkte ind på et output på den stakkels lille CXD1125. Og det vil koste den livet... Det vil hjælpe lidt at bruge et BNC-stik (hvor stel forbindes først), men stadig er det risky business.

I andre modifikationer har Lampizator foreslået at sætte kondensatorer i serie med signalet. Kunne det være en løsning?

Og, egentlig...hvad er 'pulse shaping' (helt alvorligt ment: jeg har ikke den fjerneste forståelse af hvad den gør).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Min sidste cd spille? (Kenwood DP-X 9010)

Indlægaf dela » søn 22. nov 2015 19:06

I S/PDIF standarden kræves det, at længden apparatet kan trække et S/PDIF-signal i et 10m langt 75 Ohm kabel. For at gøre det, kræves at firkantpulserne fra afsenderen bevares, så derfor skal man dels have en lav, veldefineret udgangsimpedans, og dels skal firkantpulserne være veldifinerede. CDX1125 er en LSI-kreds, så dens output har ikke ret høj strømkapacitet (til at drive de 10 m kabel...). Så derfor er der indsat et flip-flop kredsløb, som dels laver en impedanstilpasning og dels reclocker, styret af master oscillatoren. Flip-floppens er derfor en "pænere" firkantkurve, som derefter impedanstilpasses, så outputsignalet ikke deformeres, når det sendes via et 75 kabel.

Så hvis man dropper outputkredsløbet, kan det være, at det virker godt, men f.eks. kan 1 m. kabel være OK, men 5 m kabel vil bare give støj eller, i lettere tilfælde, drop outs. Og hvis man ser signalet på et oscilloskop, vil det muligvis ikke ligne firkanter ret meget. Så man er helt på egen hånd mht. resulterende kvalitet. Det kan man godt selv leve med, men en producent kan ikke leve med at deres apparat i 30% af opstillingerne ikke fungerer...
dela
 
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21 jan 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Min sidste cd spille? (Kenwood DP-X 9010)

Indlægaf his067 » søn 22. nov 2015 19:16

:thumbsup:
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Cd-afspiller



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster