kondensatorer på akai 630´er

Spaghetti sektionen

kondensatorer på akai 630´er

Indlægaf jepsen79 » tors 16. jan 2020 16:20

hej...har af andre årsager min gx 630d skilt ad så tænkte at når den alligevel er det, burde jeg måske skifte kondensatorer på bundkortene rec/play pc.boards...De forhadte 458´ere transistorer er skiftet for længe siden men nåede aldrig igang med kondensatorene...Så spørgsmålet er hvilken kvalitet jeg skal gå efter , skal det være hvad jeg lige kan finde hos conrad eller lavpris elektronik , eller skal det være de dyreste og bedste fra panasonic eller nichicon , såkaldte audio kondensatorer...vil det have nogen betydning ?
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: kondensatorer på akai 630´er

Indlægaf x-tian » tors 16. jan 2020 16:42

Der er vel ikke alle steder der er vigtigt med hunde dyre audiophile kondensatorer eks. i strømforsyningen er dens job jo "bare" at overfører 50Hz til stel så kan næsten alt være med. (et lille trick er at sætte 100nF over dioderne i strømforsyningen således at der ikke kan demoduleres AM signaler (russisk radio),)
Det er jo vigtigst at fokusere på elektrolyt kondensatorene da de har en tendens til at tørre ud hvorimod andre typer ikke ældes på samme måde eller samme hastighed.
At skifte elektrolyt kondensatorene i apparater der er over 20-30 år ar altid en god ting efter min mening
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: kondensatorer på akai 630´er

Indlægaf jepsen79 » tors 16. jan 2020 17:13

det var udelukkende elektrolyt kondensatorer jeg havde tænkt mig at skifte og netop fordi de ikke befinder sig på strømforsyningen men på rec / play pc.boardene så jo omhandler lyd er jeg i tvivl om jeg bare kan vælge hvad jeg nu lige kan finde eller om jeg skal gå efter en bedre kvalitet...men okay hvor gode var de kondensatorer de puttede i dengang i 1977 da de var nye , det er så spørgsmålet...ville bare høre hvad andre evt havde gjort ?? om det ville gi hørbar forskel at vælge det ene frem for det andet
jepsen79
 
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29 mar 2017
Lokalitet: Jægerspris

Re: kondensatorer på akai 630´er

Indlægaf tctla » tors 16. jan 2020 20:13

jepsen79 skrev:om det ville gi hørbar forskel at vælge det ene frem for det andet


Sikkert ikke en hørbar forskel, nok nærmere en forskel i holdbarhed.

Jeg ville kigge forbi RS-Components eller tilsvarende og købe f.eks Panasonic, Nichicon, Rubycon eller måske Wurth fabrikater.
Noget i stil med denne her:
https://dk.rs-online.com/web/p/aluminiu ... r/2244325/
Kan købes i ringe mængde.
5000 timers levetid (...når udsat for max. belastning iht. datablad. I en GX-630 kan du gange med ...tja 10-20 eller mere, så det bør ikke være nødvendigt, at skifte dem ud i fremtiden. Resten af båndoptageren er død længe inden)
Meget rimelig pris.
Ikke et 14-på-dusinet lav-kvalitet kinøjser-produkt, selvom de dog ikke længere udelukkende produceres i Japan.
Faktisk HAR de fabrikker i Kina, men jeg tror, Japanerne holder dem i ørene.

Mvh,

/Torben
Expectations are dynamically adjusted iaw experience.
tctla
Branchemedlem
 
Indlæg: 1359
Tilmeldt: 04 nov 2015
Geografisk sted: Denmark
Lokalitet: Aars


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 21 gæster