REVOX A77 - renovering

Spaghetti sektionen

REVOX A77 - renovering

Indlægaf highfive » fre 18. dec 2020 12:50

Hej entusiaster
Jag renoverar just nu en Revox A77 mk II åt en bekant i Göteborg.
Fokuserar just nu på elektroniken, då den inte höll rätt hastighet och inte heller gav ljud ifrån sig på linjeutgångarna.

Detta kan skyllas på och defekta kondensatorer, eroderade kontakter i relän och trasiga trimpotentiometrar.
Elektrolyondensatorerna byter jag mot Nichicon Audiograde i signalkedjan. Faskondensatorerna för drift av motorerna byter jag likaså och alla övriga elektrolyter i nätdel och styrelektroniken. Gnistsläckningskondensatorerna i styrelektroniken är av RIFA-typen, som spricker, de byter jag mot ERO, polyester. OBS, det är inga X2 kondensatorer på Revox A77, motståndet ligger externt. De reservdelssatser som säljs till A77 på Ebay har X2 kondensatorer, vilket är felaktigt!

Här en bild på trimpotentiometrarna som kommer från Revoxen jag renoverar, flera har tappat glidkontakten, den har helt korroderat bort!
Revox A77 trimpots.JPG


Ett renoverat kort, ingångsförstärkaren:
Revox A77 input amplifier.jpg


Med vänlig hälsning, highfive / Björn i Göteborg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Technics 205C-IIS / Ortofon MC20 -- Technics SL-1700 MK 2 -- Mürbeck Munin MC Pre Amplifier/Mürbeck Ymer Power Supply -- U66 CONTROL-AMPLIFIER C-2 -- Nakamichi 620 Effekttrin -- IMF TLS80 + MICROMEGA DUO.CD.3.1 -- MICROMEGA DUO.PRO.2 DAC -- Nakamichi 430 Tuner
Brugeravatar
highfive
 
Indlæg: 313
Tilmeldt: 28 jan 2015
Geografisk sted: Göteborg, Sverige
Lokalitet: Göteborg

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster