Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. jun 2017 23:14

Godt med billeder dér. :thumbsup: På trods af godt nærfoto, er det for mine trætte øjne stadig lidt svært at se, hvorvidt deres slidspejl er på de ca. 4mm. Det ser på nogle af billederne ud, som om de slet ikke er slidte??

Det er i.ø. såkaldte "butterfly-hoveder" - det fineste af det fine. Men måske disse var standard på A80?

Det kan være svært at fotografere dette slid på hoverder, men her der et tydeligt bilelde af et angiveligt 2mm slidtagespejl - stjålet på "tapeheads.net" : https://c8.staticflickr.com/9/8490/2894 ... cf53_b.jpg

Vi har haft et par stykker her på forum, som havde særlig indsigt i den slags - men de er ikke rigtigt aktive længere - men måske de dukker op, hvis det lugter af "Studer" ?

Edit: Du lægger mærke til, at man i bunden af det afbildede tonehoved kan se en MEGET tynd lodret linie - den er synlig med det blotte øje. Hvis den kan ses, er hovedet ikke længere i orden og bør skiftes..

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tirs 27. jun 2017 23:30

Kan du fortælle mig om det er den "skarpe" indre linje, der er slidspejlet, eller om det er den lidt ujævne ydre?
For jeg har kun én linje på mine - som ligger ca fire mm fra centrum på begge hoveder.
Jeg søger på billeder for at undersøge det. Der er på mine hoveder - et område på knap fire mm bredde - hvor slibningen og glansen er "anderledes".

Der er IKKE en synlig lodret linje på mine.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf svend » tirs 27. jun 2017 23:33

Det er da en overkommelig maskine, servicevenlig i nogen grad er den bestemt også, dog har print indstikskort altid løbet mig koldt ned af ryggen, dog er din undtaget da det jo er en større maskine som jo ikke just bliver flyttet rundt som de mindre, der går lodninger ofte fra, og så er der problemer, har du prøvet at rense forbindelserne på indstiksprintene? samt stifterne i soklerne? det er faktisk den hyppigste fejl i den slags industri maskiner, de kan renses med isoporpyl alkohol.

Herligt med billeder, det er desværre en mangelvare herinde :( , jeg må dog rette dig lidt på den måde du måler sliddet på dine hoveder, det er slidsen på kanten af hovedet vor båndet løber forbi, denne kan man mærke tydeligt med fingeren, med forstørrelsesglas kan du endelig se hvor stort gappet er.

En god ting er altid med en maskine der ikke har kørt i mange år, er at (hvis man er fingernem) skil sliddele ad og rens og smøre dem såfremt de skal smøres, ofte kan man se at hvis der har været smurt med fedt at dennes konsistens er blevet som harsk smør, stift og lige til at skrabe af i klumper, væk med det og på med nyt, og lad maskinen arbejde lidt i de forskellige stillinger, så er jeg sikker på din maskine nok skal komme op og køre ien :p
svend
 

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. jun 2017 23:39

Nu må jeg se, om jeg skriftligt kan redegøre for "slidspejlet" ;) :

Hvis du kigger på hovedet og forestiller sig, at det område, hvor bånd skal passere - så vil båndet med tiden "fjerne" materiale på hovedet liiige netop hvor båndet har kontakt. Det vil sige, at båndet gerne skulle slide et spejlblankt område symmetrisk ift lodret center. Dér hvor båndet har kørt er det altid MEGET blankt, som i "spejl" -

Området med spejlet er ofte også meget "fladere" grundet fjernet materiale, igen grundet båndets passeren forbi. Så hvis man ved, hvordan et slidspejl ser ud, så er man ikke i tvivl . Det blanke område måler man så (vandret måling i dit tilfælde) - og alt under ca. 4mm (Studer/Revox) plejer at være ok - men jo mindre slid - jo bedre, selvsagt.

Hvis hovederne fremviser en rund hvælvet midte uden særligt spejl - som i spejlblank, er der indikation for at hovederne ikke er slidte overhovedet.....

Hvis min forklaring ikke er god og forståelig, så har jeg måske noget billed dokumentation, som jeg kan lægge ind - det er vigtigt med hovedernes tilstand, så lad os endelig få fastslået, om dine hoveder er ok eller ej.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. jun 2017 23:47

Her er et Revox optagehoved, som er som nyt - uden slidtage: læg mærke til, at det område, hvor båndet skal passere (midterområdet) er hvælvet og uden spejlblank overflade - men blot alm. metaloveflade. Som Svend Nævner, skal du ikke tage hensyn til områderne i kanten, hvor der en tydelig kant - det er ikke noget, som har med slidtagen at gøre - båndet kører ikke dér alligevel.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tirs 27. jun 2017 23:52

Jeg har taget et par billeder mere. Optagehovedet blev skarpt, men mobilen driller, så om nødvendigt må jeg have fat i makroen til mit canon.

Jeg kan faktisk godt se en tynd linje - tyndere end et hår - som går lodret ned. Med stor forstørrelse.

https://goo.gl/photos/qqaEcPSmnQDeXwfS8


https://goo.gl/photos/vfrcxRMkbfrn6Hu1A
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » tirs 27. jun 2017 23:54

Her er et link til en side med en masse fine billeder af tonehoveder fra Revox - og også billeder med hoveder, som er præget af voldsom slidtage.(5-6mm)

Det har ikke været muligt for mig at "hente " billederne- så derfor linket:

http://www.analogfan.de/revox-tonkoepfe.html

mere guf her: de sidste billeder er særligt interessante....idet de er "Schmetterlingsköpfe" - som dine. Der er bl.a. også et bilelde af et B67 tonehovede med et 6,5mm slidspejl, som er ret tydeligt.

http://www.analogfan.de/studer-tonkoepfe.html

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 00:03

Så har mine ca 3.8-3.9 mm spejl.
Tusind tak for de gode billeder. Især de sidste viser mig præcis hvad jeg skal se efter - og det er også det jeg har målt på.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 00:08

Svend.
Tusind tak for dit værdifulde input.
Jeg forventer at tage visse dele af den fra hinanden.
Jeg har haft de fleste kontakter fra hinanden og renset. De ser i øvrigt meget fine ud.
Der er ét alvorligt problem, som jeg er på jagt efter at løse.
Det er, at den nu nægter at optage.
Den vil kun optage 2 sekunder mens den går i stå.
Ellers kører den glimrende både frem og tilbage og i edit-mode.
Og den afspiller.

/gunnar
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 00:09

Godt så..

Nu har vi så de 3,8 - 3,9mm slidspejl at forholde os til. Den vil godt kunne spille fornuftigt - men tonehovederne her synger på sidste vers. 4-5mm og derover spejl er skidt. Det vil oftest kunne høres på frekvensgangen - mener, at det er diskanten, som falder.....

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 00:18

OK. :thumbsup:
Det er fint. Jeg er alligevel for gammel til at høre diskant. :lol:
(Nej, jeg har normal hørelse af en 54 årig at være, men alligevel - det allerhøjeste over 12kHz er væk).

Jeg skal jo ikke køre konstant med de hoveder. Hvis den får 400 timer de næste 5 år, så er det voldsomt.

Har lige set et "head assembly" der er mindst lige så slidt - på ebay for 9000 kroner? ... :QQS:
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » ons 28. jun 2017 00:21

Min lille rensning (ja, på billederne ser den nu stadig møgbeskidt ud, men jeg har ikke haft alt fra hinanden og rense i dybden) - har i øvrigt gjort, at trykrulle-mekanismen virker lidt bedre. Den kan blive endnu bedre, men jeg skal på jagt efter "the culprit" som har fået optagefunktionen til at gå ned. Hvad får den til at holde op med at optage? I løbet af et sekund, glidende.
Lyder som noget kondensator-noget for mig.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 00:23

Hvis din Studer kan køre med flere hastigheder - kan du jo vælge den laveste af hastighederne - og er den laveste hastighed 19cm/sek, så er kvaliteten fin fin - og rækker op til hvad hverken du eller jeg kan høre mere. Ved den lave hastighed er sliddet halvt så stort. Der passerer jo kun den halve båndmængde forbi hovederne :p .

Hvis du undlader at skifte hoveder - kan du jo se, om der på et tidspunkt kan blive til, at der kan laves en kalibrering af maskinen samt en opjustering til en foretrukken båndtype jf den fine servicemanual -

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 00:27

Altså det med en maskine, som har stået stille i lang (ukendt) tid - og så opstart, kalder på, at en kondensator eller flere giver op og ligefrem lækker syre. Du bør, som du selv er inde på, fokusere meget på disse i den kommende tid...jeg gætter på motorkondensatorer, som "culprits".

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Studer A80

Indlægaf Fredmarantz » ons 28. jun 2017 00:33

Kan det passe, at den kører "7½" /sek samt 15"/sek??

Så brug 7½ = mindre slid - og stadig fin fin lyd.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7442
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 49 gæster