Studer A80

Spaghetti sektionen

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » fre 30. jun 2017 18:52

Om lidt bliver jeg taget i kraven af husets frue - og så skal hun og jeg nyde en fredag aften uden børn.
Det kan være næsten lige så godt som dette - og jeg vil ikke fremprovokere en skilsmisse lige for tiden.
Så jeg må nok vente lidt før jeg kan gå i kødet på maskinen og denne opgave - men det vil jeg gøre.


Din fine maskine forsvinder ikke, men det kan et forhold/ægteskab gøre.

Brug tid på din kone, gerne meget tid ;)

Vi følger med når du får mere tid til spolebåndoptageren :thumbsup:

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » man 3. jul 2017 12:28

Så småt på vej tilbage igen - dog nu med maveonde.
Men det var en dejlig weekend med fruen.

Ser nu disse opslag med Studer-maskiner som er til salg på ebay - hvis nogen tør tage chancen. Jeg synes lidt det ligner en scam. Han vil have 1000 dollars stykket, men har sat dem op som auktion.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... er&_sop=10
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf Anders » man 3. jul 2017 12:51

gunnarlangemark skrev:Så småt på vej tilbage igen - dog nu med maveonde.
Men det var en dejlig weekend med fruen.

Ser nu disse opslag med Studer-maskiner som er til salg på ebay - hvis nogen tør tage chancen. Jeg synes lidt det ligner en scam. Han vil have 1000 dollars stykket, men har sat dem op som auktion.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... er&_sop=10


Sandsynligvis et scam, måske fra en stjålet konto? Beskrivelsen opfordrer til at man byder og betaler uden om eBay, og det skal man aldrig gøre!
Brugeravatar
Anders
 
Indlæg: 338
Tilmeldt: 12 sep 2010
Geografisk sted: København

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 6. jul 2017 09:37

Nu er de FIRE båndoptagere, som han havde sat på - taget af. Jeg meldte den ene til ebay, for jeg synes det så meget underligt ud. Det var nok rigtigt.

Jeg har modtaget elektrolytter og er ved at skifte dem. Der mangler enkelte. Indtil videre har jeg ikke mærket det store. Renser fortsat i ledige stunder. Har haft den åbnet og skilt ad i moduler 3-4 gange nu, så jeg synes snart jeg kender den ret godt på den led.
Er i gang med printene - hvor Frako'erne ryger ud og erstattes.
Det er et meget følsomt print de bruger. Jeg har svært ved at finde en rette varme og teknik, så der er røget et par af loddeøerne. Men nu går det bedre. Jeg skal ikke suge loddetinnet, for det kræver for mange processer og opvarmninger af printet. Gør det nu så enkelt som muligt. Det virker bedre.

Har i øvrigt opdaget en fejl mere: Den kan ikke finde nulpunkt (eller også betjener jeg det forkert). Så det skal jeg også finde ud af.

Har bestilt relæer til oscillatorkortet. De kommer om et par uger, så vil jeg se om det er dem der driller.

Og så skal jeg læse op i manualen og finde de forskellige målepunkter.

Jeg er optimist og nyder maskinen for dens fantastiske bygning.
Spillede lidt musik på en i går aftes - og sad og nød en whisky, mens jeg stirrede på den fuldstændig "rock steady" båndføring. Man kan simpelthen ikke se, at båndet kører forbi båndhovederne. Selv båndstrammerne står fuldkommen stabilt.
Og når jeg har spolet et bånd op på maskinen, så ligger det helt fast og helt fladt - stort set uden nogen som helst form for skævheder.

Jeg har i øvrigt målt gauss på den. Den måler 0.3-0.6 gauss på de forskellige dele. Capstanakslen har 1.2.
Det er vist ikke noget der kan påvirke noget som helst.
Hvis ellers det lille måleinstrument i min mobil duer til noget som helst (det bruges til kompas, så mon ikke det er ret følsomt?).
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 6. jul 2017 11:56

Fortsatte nyheder her fra i formiddag:
Den optager! :OLO:

LarsW skrev:Bruger lige lidt kvalitets tid på at finde lidt hoved og hale i denne maskine.

Jeg prøver lige at holde focus omkring dit problem med at du ikke kan optage på din fine maskine.

...

På side 207 har du blok diagrammet på Oscillator 1.080.984, her sidder Record switch K1 som har forbindelse med begge dine Record boards ( de kort som har med venstre og højre kanal, på optager siden )

Record switch K1 finder du på side 268 hvor du har et Board ( kort ) som hedder Oscillator Stereo 1.080.984
på dette kort finder du K1 som er et relæ med kontakter, som evt. kan have med dit problem at gøre.

Håber at du kan bruge denne oplysning til noget.


Det VAR dette relæ, som var problemet med optagelsen. :thumbsup:
Jeg bestilte to relæer via ebay i forgårs og modtog dem for en halv time siden. Jeg har nu skiftet dem begge ud - og nu optager den fint.
Jeg havde haft åbnet dem og forsøgt at rense, men det er ikke nemt da "bladene" sidder på en måde, så det er svært at komme til, selvom man tager plasticlåget af.

Nu er jeg halvvejs med at skifte Frako-elektrolytterne ud, så det arbejde gør jeg nok færdig.

Men tusind tak for vejledningen. Jeg havde skullet bruge en del mere tid på det, hvis det ikke havde været for din smukke pædagogiske og omhyggelige vejledning. :Thumpsup:

Jeg vil fortsætte med at trimme maskinen.
Det indebærer at jeg har lagt billet ind på et kalibreringsbånd og et wow-flutter meter på ebay. Jeg har downloaded noget software, som siges at kunne læse wow-flutter og en del andet audio-relateret og jeg har hevet mit gamle occilloscop frem og skal støve det af. Jeg kan lave toner på en app på min mobil, så det kan jeg måske bruge til noget, hvis jeg skal justere azimut på hovederne (hvilket kun sker hvis jeg måler det er skævt).

Men det er unægtelig sjovere, når jeg nu kan indspille også. Det glæder jeg mig til.

Lige nu kører pinchroller-mekanismen upåklageligt og korrekt. Jeg har smurt lidt på de to servoer, hvilket måske betød noget.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » tors 6. jul 2017 17:23

Den optager! :OLO:

Fint Gunnar :thumbsup: , så var det jo relæet der var problemet.

Nu er jeg halvvejs med at skifte Frako-elektrolytterne ud, så det arbejde gør jeg nok færdig.

En god ide iflg. andre forum, nogle skriver endda at det er standart at skifte disse lytter ud
på Studer maskinerne.

Det indebærer at jeg har lagt billet ind på et kalibreringsbånd og et wow-flutter meter på ebay.


Det kunne være, at jeg eller andre har noget liggende hvis auktionen på Ebay smutter.

Bla. denne ældre tyske sag.

http://www.radiomuseum.org/r/techn_phys ... er_me.html


Jeg har gemt lidt oplysninger på min computer omkring, hvad jeg gerne skulle have liggende på lager af testbånd
til 1/4 tomme spolebåndoptager.

Følgende testbånd/aligmenttape har jeg liggende:

1 stk. BASF Bezugsband, calibration tape 6.3 mm. (1/4 ``) , 38.1 cm/s , 35 uS (microSek.)
DIN 45513 Blatt 2, IEC Publication 94-2.
Serienummer for aligmenttape er : 869876 og det er det samme for udskriften på
seddel med dataer på dette bånd (lavet med en blækprinter med grøn skrift).
Iøvrigt følger der en seddel med på kalibreringen på play siden, på en Otari MTR 12.

1 stk. BASF Bezugsband, calibration tape 6.3 mm. (1/4 ``) , 19.05 cm/s , 70 uS (microSek.)
DIN 45513 Blatt 3, IEC Publication 94-2.
Serienummer for aligmenttape er : 714426 og det er det samme for udskriften på
seddel med dataer på dette bånd (lavet med en blækprinter med grøn skrift).

1 stk. BASF Bezugsband, calibration tape 6.3 mm. (1/4 ``) , 38.1 cm/s , 50+3180uS(microSek.)
IEC Publication 94-2.
Serienummer for aligmenttape er : 874913 og det er det samme for udskriften på
seddel med dataer på dette bånd (lavet med en blækprinter med grøn skrift).
Dog er det spolet op på en større spole samt lagt i en BASF Studio Master 911 box.

Til sidst Gunnar, vil jeg sige at din billedserie er et flot stykke arbejde :thumbsup:

Men da jeg er tidl. tekniker, savner jeg en logbog over maskinen, dvs.
en bog som fortæller " Antal Timer den har kørt, Position/Boardnummer , Fejl , Service/Hvad der er udskiftet og Dato for Service " .
Men dette kan du jo tænke over om du vil lave en sådan bog.

Held og lykke med at få det sidste på plads med bla. opjustering af din spolemaskine :thumbsup:

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 6. jul 2017 17:42

Jeg har faktisk tænkt på det med en logbog.
Og i øvrigt et mærke på de boards jeg har pillet ved med en kort version.
Der er stadig småfejl.
Jeg tror at der også er noget med kontakterne på knappanelet. Det vil jeg forsøge at gøre noget ved.
Jeg skifter resten af Frakoerne.
Jeg laver sgu en logbog.
Jeg skal lige finde ud af om alt det med kalibrering, så vender jeg tilbage. Skal vide en lille smule mere.
Hvis man kan låne sig frem, kan det jo være en begyndelse for en halvfattig nybagt førtidspensionist, der er lidt påholdende med pengesedlerne. Og hvis man kan købe noget der er "ok", så er jeg også interesseret. For jeg skal jo ikke garantere en meget snæver specifikation, jeg vil bare gerne have et teknisk ok produkt, som er nær det isenkrammet er i stand til.

Nu lader jeg den optage et par LP'er - simpelthen fordi jeg kan. Og for at se om den kører varm nogen steder.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 6. jul 2017 17:49

Har du et format for en logbog? Ellers bygger jeg det nok nogenlunde sådan op:

Maskine:
Dato: Kørte timer:
Vedligehold:

Fejlfinding:
- Fejl konstateret
- Fejlsøgning procedure

Reparation:

Skiftet del:
Skiftet med del:
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf LarsW » tors 6. jul 2017 19:09

Har du et format for en logbog? Ellers bygger jeg det nok nogenlunde sådan op:


Det har jeg ikke, det er forskelligt hvordan disse kan se ud afhængig af om hvem der har startet
den enkelte logbog og hvilke type maskine vi taler om ( Broadcast videomaskine med real-real,
proff. videomaskiner med kassette, spolebåndoptager m.m.)

Men du kan jo bruge den jeg har lavet som udgangspunkt.
" Antal Timer den har kørt, Position/Boardnummer , Fejl , Service/Hvad der er udskiftet og Dato for Service "

og lave den lidt om eller bruge den som du har lavet.

Maskine:
Dato: Kørte timer:
Vedligehold:

Fejlfinding:
- Fejl konstateret
- Fejlsøgning procedure

Reparation:

Skiftet del:
Skiftet med del:


Dette er op til dig selv, da det er dig selv som servicere maskinen.

et mærke på de boards jeg har pillet ved med en kort version


Evt. en rund grøn label hvor der står OK + Dato som du sætter på det enkelte board,
Boardbetegelsen + nummer har du jo stående i logbogen, hvor du kan se hvad du har lavet.
Bare et forslag til dig.

Der er stadig småfejl.


Hvilke småfejl ??

Giv mig lidt tid hvis jeg eller andre skal gå blockdiagrammer/diagrammer over elektronikken
på denne maskine, der er jo trods alt omkring 300 sider til din Studer og fejlsøgning pr.
fjernkontrol er lidt af en øvelse, da det som sagt nemmere at have maskinen foran sig
for at se hvordan fejlen arter sig.

Mvh.
LarsW.
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: Studer A80

Indlægaf ST-lab » tors 6. jul 2017 20:35

Jeg er så betaget af dit omhyggelige projekt og den fine maskine, at du må få mit wow og flutter meter. Skal til indre Kbh og Nordhavn i weekenden, hvis du er interesseret.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » tors 6. jul 2017 21:17

ST-lab skrev:Jeg er så betaget af dit omhyggelige projekt og den fine maskine, at du må få mit wow og flutter meter. Skal til indre Kbh og Nordhavn i weekenden, hvis du er interesseret.

Det kan du tro at jeg er. Det vil jeg være meget taknemmelig for.
Og det vil blive brugt. Når jeg har min studer oppe at køre, så har jeg et par B&O Beocord 2000 de luxe og et par Tandberg - to 3500 og en 9000, som trænger til en kærlig hånd. Jeg havde egentlig fået dem (eller købt for 100-300 kr) for at lære håndværket, men den studer trækker jo. :)

Jeg lægger lidt billeder og video op efterhånden.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 7. jul 2017 13:43

Jeg arbejder jo stadig med min Studer.
Især med de problemer der er med at optage.

Her er to videoer hvor jeg fortæller lidt om det.

Om at optage og hvad jeg har gjort:
https://goo.gl/photos/GeQ4WMuSvNuYPiEJ9

Og lidt om de andre problemer:
https://goo.gl/photos/Pwy3o9GfrqPNG8dn7


Jeg opfatter det primært som vanskeligt reproducerbare fejl. Tænker at der er mere end én grund til, at den har optageproblemer.

Inden jeg går meget i kødet på det - vil jeg skifte Frakoerne.
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

Re: Studer A80

Indlægaf his067 » fre 7. jul 2017 14:37

På din video ser det ud somom der er en modstand som har været lidt for varm (under 'Loc'-knappen, på det vandrette printkort, ved siden af den tre- (eller fire-)polede konnektor. Den ville jeg lige skifte....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Studer A80

Indlægaf Sorenki » fre 7. jul 2017 15:45

For begge videoer - Mange tak for den "langsomme" og stille gennemgang - din fascination og begejstring mærkes klart, og dine kommentar-stil er fed!


Baseret på første video:
2. Fjederværket du kort nævner, ser ud til at trænge til en ny fjeder? - den ser lidt molestreret ud, men det er måske grundet justeringen?
3. Ang. Stikket til printet under tællerværket, er det så ikke "bare" en guide-pin, der sørger for at man ikke vender stikket forkert?
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2047
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Studer A80

Indlægaf gunnarlangemark » fre 7. jul 2017 16:05

his067 skrev:På din video ser det ud somom der er en modstand som har været lidt for varm (under 'Loc'-knappen, på det vandrette printkort, ved siden af den tre- (eller fire-)polede konnektor. Den ville jeg lige skifte....


Det kan jeg simpelthen ikke få øje på. Jeg har lagt et par billeder af stedet op i mappen - her er det ene.

https://goo.gl/photos/JRgE5gxX9VAM11DX9

Kan du komme nærmere med "directions", så jeg kan skifte den?
/gunnar

Gunnar Langemark
Frederikssund
Brugeravatar
gunnarlangemark
 
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22 apr 2017
Lokalitet: Frederikssund

ForegåendeNæste

Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 61 gæster