Spole gx635d

Spaghetti sektionen

Spole gx635d

Indlægaf taifun » lør 12. nov 2011 22:45

Hej
Jeg har denne spolebåndoptager fra først i 80;erne som svigter i afspilningen på den måde, at lyden er temmelig svag på venstre kanal, hvor det også lyder forvrænget. Den anden kanal er næsten død med ganske lidt udslag på vu-metret. Jeg har prøvet at lade maskinen køre længe, og aktivere begge playretninger en del gange, hvor jeg har haft held til at venstre kanal kommer med normalt afspilleudslag, efter nogen tid, med bedre lyd; den anden kanal er lydløs med kun få milimeter udslag. Efter at maskinen har været slukket og jeg prøver igen, begynder den forfra med dødpunktet på venstre. Jeg har prøvet med 3 forskellige musikbånd, tonehovederne er renset.Den har ikke kørt så meget trods dens alder, men har indimellem været hensat i månedsvis uden at være i brug. Jeg har en kassettebåndoptager hvor båndene er ældre, og musikken lyder stadig ok, så jeg vil mene, at der er en fejl inde i maskinen. Er det muligt at kunne få det repareret, eller betyder det reservedele som ikke længere er tilgængelig? Maskinen er stadig flot, og ville være ærgerligt at måtte kassere den.
På forhånd tak for svar
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Spole gx635d

Indlægaf Tube mania » søn 13. nov 2011 00:21

Der sidder 2 lange omskiftere på bund-printet...de aktiveres ved reverse af en spole der sidde i H side set bagfra...skub på ankeret så kan du se hvor skifterne sidder . de indkobler de rigtige tone-hoveder og skal renses...
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Spole gx635d

Indlægaf taifun » søn 13. nov 2011 05:59

Tak for svar. Det vil jeg se på hurtigst muligt
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Spole gx635d

Indlægaf taifun » tors 17. nov 2011 16:25

Jeg har sprøjtet kontakt rens ned over skyderne, men måske skal der skilles noget ad eller tages ud? Det har ihvertfald ikke hjulpet noget.
Jeg prøvede at indspille musik på maskinen, og vumeterne giver normalt udslag under indspillingen, men ved medhøret er lyden stadig ubrugelig.
Venstre kanal kan i nogen få sekunder nå op på fuld ydelse, men falder hurtigt igen med forvrængning. Det lyder lidt som når en højttalerledning ikke har rigtig forbindelse, en skrattende lyd.
Højre kanal er så godt som helt død konstant.(Under afspilning.)
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Spole gx635d

Indlægaf Tube mania » tors 17. nov 2011 17:17

Disse skyde-omskiftere er meget åbne...så det er forholdsvis let at sprøje ind i dem...det er altid dem det er galt med, men der er også tape/source switchen på forsiden. Den kan også drille...hvad hedder det du sprøjter med?
mvh
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Spole gx635d

Indlægaf taifun » lør 19. nov 2011 21:40

Jeg har først brugt philips contact cleaner; da det ikke hjalp prøvede jeg med kontakt rens 60. Den fik meget ned i omskifterne og i tape/source kontakten, men det har intet hjulpet. Så nu har jeg indleveret den til et værksted, men det kan dog tage op til 14 dage før jeg hører nærmere derfra, da de har travlt i øjeblikket.
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Spole gx635d

Indlægaf taifun » søn 8. jan 2012 22:08

Har netop fået den retur fra værksted: Udskiftet en transistor og to elektrolytter. Nu spiller den bare godt, også med musik optaget i begyndelsen af firserne
taifun
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 12 nov 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Spole/kassette optager



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 6 gæster